Muziek verlegt grenzen, heeft het al eeuwen gedaan. Vroeger gingen mannen met gitaren en luiten het land door om verhalen te vertellen. Deze mensen werden later minder belangerijk en belande in de folk. Tijdens de jaren 60 kwamen seks en geweld en linkse gedachtens de muziek binnen. Lang daarvoor was de protestsong uitgevonden. Elliot Smith is een van die troubadours maar hij vertelt geen verhalen over waar hij vandaan komt of wat hij gehoord heeft. Hij vervelt over zichzelf. Breekbaar als een splinterdun glas en met simpel gitaarspel overwint hij hier moeiteloos de grens van de sing en song writers muziek. Hij verlegd grenzen voor me hier. Geen portest songs, bijna geen songs over sex. Liedjes in de meest simpele vorm: gitaar, tekst en stem soms met wat extra instrumenten uitgerust vertelt hij over Liefde, Dood en Verslavingen. Is het een makkelijk plaat? Nee, voor mij eigenlijk de moelijkste plaat ooit geweest. Want als je echt de schoonheid wil ontdekken moet je door de simpelheid doorkijken en alle teksten gaan doorlezen. Dan vindt je uit waar het over gaat, muzikaal is Smith meschien de zoveelste gitaarplukker maar met zijn stem en teksten zet hij het gerne compleet aan zijn kant. Het is van die muziek die je maar in een plek kan raken. In het hart. Zal iedereen er door geraakt worden, natuurlijk niet. Je houdt van Smith's stem of je haat het. Ik hou er onzettend veel van. Zoveel dat hij op nummer 1 in mij top staat. Dit moet gewoon als je van sing en song writers houdt in je kast staat. Past mooi langs je Bob Dylan en Cat Stevens platen, dit meesterwerk over gebrekken van Smith zelfs. Van liefde(Angeles, 2.45 am) tot drugs(Rose Parade, Cupid's Trick) al zijn gebrekken komen voorbij. Dit is samen met Damien Rice's O de plaat die mij ogen opende voor de folk en sing en song writers muziek. Waar O vaak bombastish eindigt en een geweldige media aandacht kreeg was het bij Either-Or's release bijzonder rustig. Veel indie's merkte het wel op maar de mainstream bleeft stil. De hell voor Elliot zelf zal pas begingen met XO. Waar XO pure popmuziek is, gaat dit album veel meer de persoonelijke kant in. Als ik een plaat zal moeten kiezen die ik graag aandacht zal willen vragen zal het deze wel zijn. Eigenlijk zal het al geweldig zijn als deze in top 250 hier komt. Maar het maakt eigenlijk niks uit, ik blijf eeuwig naar dit album en zijn verdere albums luisteren. Kwijlend in zelf medelijden voor mijzelf en Elliot. Als je een van de meest emotineele en beste albums ooit wil horen, wacht dan niet en luister dit.
Voor de mensen, New-moon bevatte al een hoop Demo's en Alternate takes voor deze cd maar op
www.elliottsmithbsides.com[/url] staan nog veel meer(en legaal). Proberen zeker waard
5,0