Shocking Blue - At Home (1969)

Rock / Pop
Label: Pink Elephant

1. Boll Weevil (2:42)
  2. I'll Write Your Name Through the Fire (2:58)
  3. Acka Raga (3:07)
  4. Love Machine (3:21)
  5. I'm a Woman (3:03)
  6. Venus * (3:07)
  7. California Here I Come (3:16)
  8. Poor Boy (4:50)
  9. Long and Lonesome Road * (2:50)
  10. Love Buzz (3:45)
  11. The Butterfly and I (4:04)
  12. Harley Davidson * (2:40)
  13. Fireball of Love * (3:04)
  14. Hot Sand * (2:40)
  15. Wild Wind * (2:11)
musician schreef:
Ik zoek dan altijd naar wat er nog meer aan de hand geweest zou kunnen zijn. Want ik heb altijd gedacht dat er ook altijd een soort van wrok heeft gezeten. Omdat Shocking blue (schrijver Van Leeuwen dus eigenlijk) ná At Home er niet meer in geslaagd is om dat niveau te halen. Hij had als begenadigd songsmid er niet het geduld (wel het talent) voor dat nodig was om er het maximale er uit te halen.

Ik heb de docu nog niet gezien dus weet niet of het ter sprake is gekomen, maar ik heb wel eens gelezen dat hij het touren door ziekte niet meer op kon brengen.

Lonesome Crow schreef:
Ik kan me juist wel voorstellen dat van Leeuwen er helemaal mee ophield.
Voor even werden ze behandeld als supersterren maar een paar jaar later werd het succes geleidelijk aan nihil.
Financieel was hij binnen, waarom jarenlang wat aanploeteren in de marge (zoals zoveel van die nederbeat artiesten) om alleen maar te horen hoe goed hij vroeger was ?

Omdat je vantevoren helemaal niet weet dat het zo gaat lopen. Wie zegt dat het zo met hem zou zijn geëindigd?
Er zijn ook voorbeelden genoeg van artiesten uit de jaren '60 die het nu ook nog steeds goed doen.

Van Leeuwen was naar mijn inschatting goed genoeg om ook op lange termijn sterke nummers te schrijven, goede albums te maken. Of dat eeuwig met Shocking Blue zou moeten zijn laat ik dan even in het midden.

Maar ja, in die tijd moest je nog elk jaar met een (succesvolle) nieuwe LP komen, en misschien ging die druk, inclusief reizen, optreden + het gedrag van de band waar hij in zat e.d. hem zwaar tegenstaan. Ouder wordende artiesten zijn daar later anders over gaan denken en hebben ook veel meer 'vrije tijd' gekregen, tijd om langer te doen over een nieuw album. Misschien had hij in die omstandigheden beter kunnen gedijen.

avatar van caravelle
Ik ben het vrijwel eens met Musician. Het waren natuurlijk ook hele andere tijden. Eind jaren 60 en begin jaren 70 was dit een hele hippe band. Maar ook Shocking Blue werd ingehaald door de tijd. De dragende peilers waren Robbie van Leeuwen en boegbeeld Mariska Veres. Met deze vrouw had je in het MTV tijdperk natuurlijk veel meer en langer internationaal succes kunnen boeken.Zij was een fantastische troefkaart. In 1970 was er denk geen grote platenmaatschappij die veel geld stak in Shocking Blue om deze groep in Amerika breed weg te zetten. Hebben zij daar in een soort van Ed Sullivan show opgetreden ? Veel van hun muziek is best Amerikaans georienteerd.
In de documantaire kwam ook naar voren dat Veres en van Leeuwen erg teruggetrokken waren. Als ik Klaasje v.d. Wal in de documantaire hoor en bij DWDD kreeg ik al snel het idee dat hij er heel anders in stond dat Robbie. Dat de drummer er door de drank eraan onderdoor gegaan is geeft mij ook te denken.
Allebei een beetje de types vrijbuiters die van dag tot dag leefden ? Tot het succes gaat alles goed maar dan wordt het anders ?
Echt een eenheid is deze groep denk ik nooit geweest onder controlfreak van Leeuwen. Ik denk dat hij zowel niet makkelijk was voor de band als voor zichzelf. Daarnaast werden de hits en lp's ook minder na At Home.Om daar nog even op terug te komen. Voor een lp opgenomen in 1969 is de geluidskwalitiet pure klasse. 8 sporen ? Heel erg goed gedaan. Love buzz vind ik helemaal niet zo speciaal. Dat de sitar zo nadrukkelijk aanwezig is blijft mij verbazen ? Noem eens een andere plaat uit 1969 waar dit nog zo prominent aanwezig is ? En zo blijf ik met nog meer vragen zitten na het bekijken van deze documantaire ? Ik heb ook de live cd van Shocking Blue (live in Japan). Is hier ook een dvd van ? Ik wil de beelden wel eens zien.
zoals dit bijvoorbeeld al heb ik geen idee waar of in welk jaar het is. YouTube - My Babe - Shocking Blue

Geweldig toch?

avatar van henk01
Moet deze toch verhogen.
Het is wel een erg lekker plaatje.
4.5*

avatar van musician
Send me a postcard, dat prima singletje uit 1968, staat niet als extra track op At Home (1969) maar op Scorpio's dance (1970) van een jaar later, heb ik inmiddels ontdekt, toen ik Scorpio's dance weer eens had opgezet.

Het heeft weer een logica...

avatar van BoyOnHeavenHill
Blu-ray schreef:
'Venus' is gecovered van The Big3 - The Banjo Song (Oh Suzanna!) uit 1963.

En het is ook wel een beetje jammer dat daar in de (overigens èrg onderhoudende) docu niet op werd ingegaan, hoe bekend dit gegeven ook is (o.a. dankzij eerder werk van Leo Blokhuis). Misschien durfde niemand het -- of misschien had Van Leeuwen dat ook wel als voorwaarde voor zijn medewerking gesteld? Hoe dan ook, dit is toch wel een behoorlijk stuitend geval van jatwerk, vergelijkbaar met (en misschien nog wel erger dan) bijvoorbeeld Child in time of de diverse gevallen van leentjebuur van Jimmy Page.

avatar van musician
Hij heeft wel wat laten zien m.b.t. leentjebuur inzake instrumenten e.d. Omdat hij wilde aangeven dat At Home invloeden heeft uit alle windstreken. Ook liet hij oude LP's horen waar hij inspiratie vandaan had gehaald en bijvoorbeeld dat verhaal, dat hij met zijn moeder naar een concert ging.

Maar i.d.d., geen woord over plagiaat bij Venus. Het rare is, internationaal krijgt hij er de royalties voor, nooit is (bij mijn weten) iemand van The Big3 bijvoorbeeld een proces wegens plagiaat gestart. Want als iedereen zou vinden dat ze gelijk hebben, zouden ze er alsnog rijk van kunnen worden.

Ik vind "inspiratiebron" en "naspelen" wel twee verschillende dingen. Misschien valt Van Leeuwen's idee van Venus wel onder het eerste.

avatar van BoyOnHeavenHill
Misschien ja. Maar als je die grappige collage van geluidsfragmenten uit covers uit alle mogelijke windstreken hoort, en als je weet dat Van Leeuwen gewoon zit te rentenieren, dan moet het toch om enorme bedragen gaan. Maar ja, ik heb op internet wat rondgezocht, en er lijkt inderdaad nooit van enige rechtszaak sprake te zijn geweest.

avatar van captain scarlet
Verdomd fijne plaat van eigen bodem, die ik dan ook nog regelmatig draai.
Ook zeer strak geproduceerd, en wat 'n stem had die Mariska Veres !
Helaas is m'n vinyl-exemplaar niet meer in optima forma, stamt uit de tijd dat ik nog LP's uitleende....
Overigens: Long and Lonesome road staat dus niet op het originele album.

avatar van heicro
captain scarlet schreef:
Overigens: Long and Lonesome road staat dus niet op het originele album.

Op mijn lp ook niet, het beste nummer ontbreekt. Slechts 10 nummers, een half uurtje muziek voor 16,95 (de sticker zit nog op de hoes) en dat was een boel geld in 1969.
Voor de duidelijkheid; ik bezorgde de Haagse Courant zes dagen in de week, vijftien uur werk, voor 15,- gulden.

avatar van musician
Volgens Wiki stonden er op de originele LP zelfs slechts 9 nummers en stond ook Venus er niet bij....

avatar van Smallprint84
ja, heerlijk album, waarin ook zeker de bonustr. aan te bevelen zijn, zeker het nr. Hot Sand met zn Indiase invloeden. Het had zo in een Jess Franco film gepast. Jammer dat ie zo kort duurt.

Toen At home in nederland werd uitgebracht stond Venus en Long and lonesomeroad daar inderdaad niet op. Dat gebeurde pas, toen de plaat in Amerika werd uitgebracht. Shocking blue wilde met singles en elpees verschillend publiek aanspreken en daarom stonden er in het begin nooit singles op hun elpees. V en D bracht de amerikaanse elpee weer hier in nederland uit, onder de noemer Sensational. slim gedaan.

avatar van edje1969
Ik ga van het oorspronkelijke album uit. Hoogtepunten zijn California, Butterfly en Love Buzz. Alleen met Acka Raga heb ik niets. Baaidewee; Op latere albums staan wel een enkele hit erop. Shocking You op 3rd Album, Inkpot op gelijknamig album en Rock In The Sea op Attila. Maar goed..gaat over dit album. Typische jaren 60 sound met de stem van Mariska Veres die ik live ooit mocht meemaken....heerlijk.

avatar van WoNa
Een hernieuwde kennismaking met deze plaat. Wat is hij ontzettende goed. Nu is 'Long and Lonesome Road' (nagenoeg samen met 'Send Me a Postcard') altijd al mijn favoriete Shocking Blue song geweest, maar op At Home staan meerdere nummers die laten horen hoe goed de band te tijden van deze plaat was. Een niveau dat, het is hier al gememoreerd, nooit meer is gehaald. 'Never Marry a Railroad Man, die deed dat overduidelijk wel.

Met de kennis die ik nu heb, hoor ik ook overduidelijk de invloeden, met name die van Jefferson Airplane valt voor mij enorm op. Jorma Kaukonen achtige riffjes en solos. Hoe 'Venus' gejat is, is bijna gênant te noemen. Toch is het net voldoende eigen om auteursrechtelijke problemen te vermeiden, lijkt het. Alles bij elkaar opgeteld is At Home een krachtige plaat en een NL pop/rock icoon.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van teus
At Home hoort absoluut tot de beste in het rijtje van de Nederpop klassiekers
Fijn in het gehoor liggend album,oorspronkelijk uit '69 met 9 Tracks (Venus en Long And Lonesome Road zijn iets later voor de U.S markt toegevoegd)
Ook alleen met de 9 tracks een sterk album, Robbie van Leeuwen heeft zich laten leiden door verschillende invloeden uit andere culturen zo heeft hij zelf verklaard,dat hoor je in sommige songs ook terug,ook het gebruik van de sitar is een goede vondst ,het past heerlijk in veel songs
van Leeuwen is gewoon een geniale muzikant ,bespeelt meerdere instr. componeerd pakkende songs
Ook de overige bandleden zijn hierop goed op dreef ,het drumwerk is helemaal prima ,de basloopjes van Klaasje van der wal,en niet te vergeten de goed passende stem van Mariska Veres
At Home is compleet goed,vind eigg alles goed, geen opvullers wat mij betreft
Uitschieters van het orginele album vind ik ..Boll Weevil / California Here I Come / The Butterfly And I
De latere toegevoegde Hitsingles Venus en Long And Lonesome Road zijn natuurlijk helemaal klasse, Venus is wereldwijd bekend maar Road vind ik zeker zo sterk mss wel mijn favoriete S B song
En van de latere bonustracks van de 2001 remaster vind ik Hot Sand ( b-side Venus) een uitschieter
Voor degene die goede Nederrock aanhangen of nog moeten ontdekken,dit is zo,n Album wat je dan moet hebben
Een 9+ ....4.5*

avatar van lennon
Bob Cremers schreef:
Venus een mooi nummer.

Zeker, maar staat dus niet op de originele persing van dit album.

Heb een correctie aangevraagd.

In feite is deze uitgave de meest complete versie die je kan vinden, maar wordt ingedeeld onder compilaties (is At home met 4 bonus tracks): Shocking Blue - Sensational (1969)

avatar van Karma_To_Burn
Heerlijk album zeg!! Ik verdiep me pas sinds kort in deze band, doet ook erg denken aan Earth & Fire maar das allemaal niet zo gek ook, rond de zelfde periode ongeveer.
Love Machine, California Here I Come, Love Buzz & The Butterfly and I zijn mijn favorieten op een album wat geen missers kent.

Venus is leuk, maar de band verdiend wat mij betreft een hoop meer credit! (Staat tevens niet op mijn LP)
Love it!

avatar van postman
Heb dit album weer opnieuw aangeschaft en wat blijkt . Op de uitvoering van boek en plaat staat niet alleen venus op maar ook mighty joe. Ruimte genoeg met zo'n kort album.

Dim
Het kan raar lopen. Zojuist de LP van Altin Gun gedraaid, en nu staat deze op. Bij track 3 vroeg ik mij af of ik nu Shocking Blue hoorde of dat Altin Gun een toegift deed.

avatar van IMPULS
Er is verdorie wat afgegoocheld met de tracklist in al die 50 jaar. Ik heb 'm nog begin jaren 70 aangeschaft, met Venus en Mighty Joe.
Schaf ik 'm laatst aan op CD. Het nummer Poor Boy. Geen hoogvlieger maar vond het toen wel lekker psychedelisch.
Staat het nummer tot m'n stomme verbazing slechts 2.30 minuut op de cd.
Het origineel is 4.50.
Welke randidioot heeft dit op z'n geweten?

avatar van teus
IMPULS schreef:
Staat het nummer tot m'n stomme verbazing slechts 2.30 minuut op de cd.
Het origineel is 4.50.
Welke randidioot heeft dit op z'n geweten?

Staat volledig op 3rd Album als bonustrack
Zie mijn bericht daar (12 okt 2015)

avatar van wowter
Eind vorig jaar kon ik - na enige tijd zoeken - eindelijk de hand leggen op de originele mastertapes van At Home en de bijbehorende singles (Venus & Long and Lonesome Road).
Vervolgens heb ik aan een nieuwe remaster gewerkt, die 19 november 2021 op vinyl is uitgebracht. Met uiteraard de complete Poor Boy én veel beter geluid.

SHOCKING BLUE - AT HOME =2021 DUTCH REMASTERED EDITION= - Music On Vinyl - musiconvinyl.com