Asia - Asia (1982)

Label: Geffen

1. Heat of the Moment (3:50)
  2. Only Time Will Tell (4:44)
  3. Sole Survivor (4:48)
  4. One Step Closer (4:16)
  5. Time Again (4:45)
  6. Wildest Dreams (5:10)
  7. Without You (5:04)
  8. Cutting It Fine (5:35)
  9. Here Comes the Feeling (5:42)
  10. Ride Easy * (4:35)
avatar van Boermetkiespijn
Aardige plaat, luistert lekker weg.

"Heat of the Moment" doet me denken aan de versie van Eric Cartman uit Southpark. Op zichzelf natuurlijk een oersterk nummer.
"Time Again" is zeker één van mijn favorieten op deze plaat.

avatar van Marco van Lochem
Het debuutalbum van “supergroep” Asia werd een doorslaand succes, voornamelijk in Amerika waar het een millionseller werd, meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren. Asia is de band met ex-Yes gitarist Steve Howe, ex-Emerson, Lake & Palmer drummer Carl Palmer, ex-Yes en Buggles toetsenist Geoff Downes en ex-King Crimson, Uriah Heep, Roxy Music en U.K. zanger/bassist John Wetton. De 4 supermuzikanten slagen er in om in de 9 tracks hun kunnen te laten horen en daardoor is het een zeer geslaagd album geworden. Prachtige melodieën, mooie gitaarpartijen en een degelijke ritmesectie. “HEAT OF THE MOMENT” werd een hitje in Nederland en nummer 4 in de Amerikaanse Billboard Hot 100. “ONLY TIME WILL TELL”, met zijn aanstekelijk keyboardpartijen, het stevige “SOLE SURVIVOR” met Steve Howe in een hoofdrol en het emotionele “WITHOUT YOU”, het klopt allemaal van de eerste seconde tot de laatste. Het album werd een voorbeeld voor een melodieuze rockplaat, die zowel progressieve als AOR elementen in zich had. In deze samenstelling brachten ze in 1983 het album “ALPHA” uit, daarna vertrok Howe. Daarna was het een komen en gaan van muzikanten, waarvan alleen Downes de stabiele factor was. In 2007 kwamen ze weer bij elkaar in de originele samenstelling, voor het 25 jarig jubileum van het debuutalbum “ASIA”. Daarna volgden 3 studio-albums met de 4 heren en daarna was het opnieuw Howe die vertrok. Op 31 januari 2017 overleed John Wetton aan de gevolgen van kanker op 67 jarige leeftijd en daarmee lijkt een definitief einde te zijn gekomen aan de band Asia…triest!

avatar van vigil
Hele verhalen maar ik ben een paar berichten geleden afgehaakt na iets van Wetton matige zanger en ik ben beter

Genreklassieker. Lekker pompeus, prima songs en over de top produktie, maar niet zonder kwaliteit. Muziek die we niet gewend zijn in het westen. Ik draai hem graag, maar vind de periode onder Payne beter. Prachtige hoes die goed past bij deze muziek. 4 sterren voor deze classic.