Asia - Asia (1982)

Label: Geffen

1. Heat of the Moment (3:50)
  2. Only Time Will Tell (4:44)
  3. Sole Survivor (4:48)
  4. One Step Closer (4:16)
  5. Time Again (4:45)
  6. Wildest Dreams (5:10)
  7. Without You (5:04)
  8. Cutting It Fine (5:35)
  9. Here Comes the Feeling (5:42)
  10. Ride Easy * (4:35)
ChrisX schreef:

heel simpel antwoord: nee. Er is wel een verzamelaar op Geffen geweest een paar jaar terug, ik meen genaamd Here & Now, waar de nodige tracks voor zijn opgepoetst.

Vind persoonlijk ook dat de eerste 3 Asia albums hoognodig zo'n behandeling zouden moeten krijgen.

Asia Gold, is een dubbel-cd met de drie albums en wat b-kantjes... Volgens mij zijn dat ook opgepoetste tracks...

avatar van Madjack71
Heat of the Moment is voor mij typisch zo'n nummer die ik wel herken, maar niet kan plaatsen van welke band die was. Kende Asia dan ook niet, tot ik dat nummer eens op mijn pc zette. Maar achteraf blijkt dit toch een soort van 'supergroep' te zijn, althans de samenstelling ervan. De muziek vind ik toch niet meer dan dat de som der delen van de bandleden zou doen vermoeden. Hier klinkt het toch wat als een samensmelting tussen MOR en Prog muziek. Boston meets Yes zeg maar. Zoals vaker met supergroepen, blijft de samenstelling niet coherent. Doet er verder niets aan af, dat hier tuurlijk goed muziek gemaakt wordt, alleen vind ik het niet allemaal even boeiend.

avatar van jellecomicgek72
Best aardig plaatje, mooie hoes ook! Voor nu effe 3 sterren want ik ben d'r nog niet echt kapot van, maar ik zal hem eens vaker opzetten.

Ozric Spacefolk
Daar waar ik vroeger best fan was van Wetton, staat zijn stem mij steeds meer tegen.
Hij komt steeds zeurderiger op mij over.

Wat drumpartijen betreft is deze plaat echt wel te gek. De baspartijen overigens ook.

avatar van bikkel2
Wetton heeft een eigen geluid . Er zijn technisch betere zangers, maar ik mag 'm graag horen zingen.
Het is wel altijd een beetje net wel/ net niet qua toonhoogte, maar dat geeft wel een lekker rauw randje.
Ik vind dit debuut verder niet slecht, maar ik vond het vroeger veel beter. Enigzins tijdgebonden een echte 80's plaat.
Zeker geen klassieker wat mij betreft.

avatar van vielip
Tsja, ik heb toch wel een zwak voor dit soort muziek hoor. Toegegeven; het is één en al 80's maar ja, laat ik dat nou net niet zo heel erg vinden

avatar van Bluebird
Qua commercieel suc6 duidelijk wel weer een klassieker. Dit plaatje zie je daarom nog vaak in de bakken liggen. Wat Wetton betreft: ik heb toch diep respect voor die man dat hij tot op de dag van vandaag nog steeds dezelfde hoge kwaliteit weet te handhaven mede ook dankzij de vele belangrijke contacten die hij heeft uiteraard. Daarbij heeft hij een aantal dieptepunten in zijn leven overwonnen die hij dan ook op een aansprekende wijze in zijn muziek heeft verwerkt. Anno nu kan het misschien wat saai en gedateerd overkomen maar zolang je er iets mee blijft hebben is er niks mis mee.

avatar van bikkel2
Zonder meer waar dat het een succesvolle plaat was , maar of dat de artistieke lading dekt is natuurlijk weer een ander verhaal . Dat mag een ieder zelf invullen.
Asia kwam net op dat MTV furore maakte, en een enigzins Amerikaans geluid hanteerde.
Heat Of The Moment was een aandachtstrekker en dat was mooi meegenomen voor het album.
Voordeel is dat het nog steeds wel fris klinkt. Maar nogmaals een album die duidelijk refereert aan een tijdsbeeld.
Dat is inderdaad niet erg , maar mij raakt het niet meer zo.

avatar van Bluebird
Dat is waar. Gewoon wachten tot je weer ff in de ''flashback'' stemming bent, dan klinkt ie zo weer als een klok.

avatar van bikkel2
We wachten het rustig af Hans !

Ozric Spacefolk
Nou, het probleem zit hem hierin, ik draai de Payne-platen erg vaak.
En dan vallen de Wetton-platen altijd zo tegen.

Een plaat als Aura of Arena klinken zoveel beter en de zang van Payne is meer rock en theatraler dan Wetton.

Neemt niet weg, dat ik nog altijd lekker kan genieten van het beukwerk van Carl Palmer.

avatar van Bluebird
Ik zal me dan toch maar eens aan die Payneperiode moeten wagen geloof ik. Als instappertje denk ik gezien de berichten Aura maar eens een kans te geven dan. Destijds vond ik het helemaal niks maar wie weet............. vast staat wel dat de originele Asia lineup verreweg de meest populaire/gewaardeerde is gek genoeg. Overigens blijkt Payne nog steeds onder de naam Asia op te treden terwijl er geen enkel oorspronkelijk lid meer in zit, das dan wel weer lachen.

avatar van "H."
Blijft toch zeker wel een CD die de moeite waard is om af en toe uit de kast te trekken. Only time will tell blijft mijn favoriete track. Zijn Seve Howe and Steve Hackett daarna niet samen verder gegaan in GTR? Ik meen me te herinneren dat ik nog een verdwaalde CD van GTR in de kast heb staan ergens.Volgens mij stond daar het nummer Toe the line op. Ik zal toch nog eens op zoek gaan naar de CD.

avatar van titan57nl
Only time will tell..... jeugdsentiment.

avatar van Boermetkiespijn
Aardige plaat, luistert lekker weg.

"Heat of the Moment" doet me denken aan de versie van Eric Cartman uit Southpark. Op zichzelf natuurlijk een oersterk nummer.
"Time Again" is zeker één van mijn favorieten op deze plaat.

WPE
Nee, dit vind ik niet echt muziek van een supergroep. Je kunt althans niet afmeten aan wat je hoort dat het allemaal topmuzikanten zijn. Daarvoor zijn de nummers "te eenvoudig" (alhoewel eenvoud vaak muziek siert). Ik mis vooral het gevoel in de muziek als ik hier naar luister. Neemt niet weg dat het allemaal goed in elkaar zit hoor...dat niet.

avatar van horned_reaper
Without You is ook zo fantastisch!

avatar van horned_reaper
Het valt me trouwens erg tegen hoe ondergewaardeerd Asia is op de website? Dit is een enorm hoogstaand album waarvan Heat of the Moment misschien nog wel het minst interessante nummer is.

Wat mij betreft is dit zo'n album dat een plekje in de top 250 behoort te hebben.

avatar van bikkel2
Juiste plaats, juiste tijd. Een superband werd dit genoemd.
Leuk album, sterk gemusiceerd, een handjevol goeie songs.
Doorstartje van progrock naar melodieuze rock met Amerikaanse alure. Marketing technisch slim gedaan.
Maar memorabel ? Typisch 80's schijfje.
Heeft door de jaren heen wat glans verloren. Maar dat is mijn gedachtengang.
Bepaald niet meer mijn ding.

Ozric Spacefolk
Ik vind het te log en te stijf om een goede AOR plaat te zijn.
Ik vind Wetton niet altijd een even aangename zanger (bij UK vind ik hem leuker), Howe vind ik totaal geen leuke rockgitarist en Carl Palmer vind ik een houthakker.
Downes weet wel altijd erg mooie toetsenpartijen te creëeren, ook in de Payne-tijd.

Toch vind ik dit een leuke Asia plaat, omdat het verrassend is. Maar pas als Howe verdwijnt, gaat de band echt rocken.

avatar van bikkel2
Het voornaamste probleem met Asia is dat het met al die gitaristen/ drummers wisselingen nooit echt een eigen geluid kreeg.
Downes heeft natuurlijk een eigen sound, maar met John Payne erbij werd het gewoon een A.O.R band met proginvloeden. Vrij standaart. Goed vertolkt, maar niet echt onderscheidend.

Als deze knakkers weer bijelkaar komen hoor je in ieder geval iets van herkenbaarheid.
Ik vind Palmer trouwens ook niet echt een typische rockdrummer.
Bij E.L.P komt ie veel beter tot zijn recht.
Op deze plaat is hij nog lekker bezig. Maar op latere albums hoor je hem inhouden.
Palmer is een Jazzdrummer net als Bruford.
Die gasten komen veel beter tot hun recht in bands met moeilijke structuren en veel afwisseling.

avatar van Bluebird
Dit was dan ook gewoon een moneygrab project om de jaren 80 mee in te kunnen. Artistiek gezien niet eens serieus te nemen, vol cliché's en voorspelbaarheid. Eenvoudig een plaat van grote namen die hier wel honderd keer omheen kunnen maar waar geen markt meer voor was. En dan moet je natuurlijk wat om toch de schoorsteen te laten roken. Toch een aardig en zeer genietbaar album met nog enig bescheiden vuurwerk evenwel.

Ozric Spacefolk
Ik vind de Payne/Downes periode, en dan met name Aria/Arena/Aura van een erg constant niveau, ook al rouleren er nogal wat gitaristen/drummers.

En standaard AOR? Tja, beter dan die drie platen, hoor ik AOR zelden.

avatar van Bluebird
Ben inderdaad de Payne periode steeds beter gaan waarderen. De band klinkt opeens een stuk frisser.

avatar van bikkel2
Arena is een geslaagd album. Jammer van het enigzins zwakke einde van dat album.

avatar van bikkel2
Je zou het bijna denken. Na U Bring Me Down ( topper) zakt het als een zoutzak in elkaar.
Eindigen ze met zo'n lullig synth deuntje wat prima dienst zou doen bij ter land, ter zee en in de lucht......... bah.... wat een belabberde sound

avatar van Bluebird
Ooooooo, maar DAN is het goed! Prachtig gewoon! Wel aardig he?

Idioot. Ha,ha ha.

avatar van Marco van Lochem
Het debuutalbum van “supergroep” Asia werd een doorslaand succes, voornamelijk in Amerika waar het een millionseller werd, meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren. Asia is de band met ex-Yes gitarist Steve Howe, ex-Emerson, Lake & Palmer drummer Carl Palmer, ex-Yes en Buggles toetsenist Geoff Downes en ex-King Crimson, Uriah Heep, Roxy Music en U.K. zanger/bassist John Wetton. De 4 supermuzikanten slagen er in om in de 9 tracks hun kunnen te laten horen en daardoor is het een zeer geslaagd album geworden. Prachtige melodieën, mooie gitaarpartijen en een degelijke ritmesectie. “HEAT OF THE MOMENT” werd een hitje in Nederland en nummer 4 in de Amerikaanse Billboard Hot 100. “ONLY TIME WILL TELL”, met zijn aanstekelijk keyboardpartijen, het stevige “SOLE SURVIVOR” met Steve Howe in een hoofdrol en het emotionele “WITHOUT YOU”, het klopt allemaal van de eerste seconde tot de laatste. Het album werd een voorbeeld voor een melodieuze rockplaat, die zowel progressieve als AOR elementen in zich had. In deze samenstelling brachten ze in 1983 het album “ALPHA” uit, daarna vertrok Howe. Daarna was het een komen en gaan van muzikanten, waarvan alleen Downes de stabiele factor was. In 2007 kwamen ze weer bij elkaar in de originele samenstelling, voor het 25 jarig jubileum van het debuutalbum “ASIA”. Daarna volgden 3 studio-albums met de 4 heren en daarna was het opnieuw Howe die vertrok. Op 31 januari 2017 overleed John Wetton aan de gevolgen van kanker op 67 jarige leeftijd en daarmee lijkt een definitief einde te zijn gekomen aan de band Asia…triest!

avatar van liefkleinhertje
Asia speelt dit jaar samen met Journey waar Billy Sherwood de opvolger is van John Wetton dus ben wel benieuwd hoe dat gaat klinken
Deze CD is meer dan uitstekend en ik heb dr weinig op aan te merken