Asia - Asia (1982)

Label: Geffen

1. Heat of the Moment (3:50)
  2. Only Time Will Tell (4:44)
  3. Sole Survivor (4:48)
  4. One Step Closer (4:16)
  5. Time Again (4:45)
  6. Wildest Dreams (5:10)
  7. Without You (5:04)
  8. Cutting It Fine (5:35)
  9. Here Comes the Feeling (5:42)
  10. Ride Easy * (4:35)
avatar van jedimaster
prachtig album met veel klassiekers

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
't Is in elk geval een van Asia's meer oorspronkelijke platen. Bombastisch en knallend. Een aantal latere platen zijn wat verfijnder en wat afwisselender. Mijn favoriete nummers: bijna allemaal eigenlijk, alleen One step closer en Here comes the feeling zijn duidelijk minder. 4*

avatar van dynamo d
Inderdaad, lekkere bombastische rock in de goede zin van het woord. Heat of the Moment en Only Time Will Tell vind ik nog steeds erg goed.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ik verkies enkele albums uit de Payne-periode wel boven deze (Arena, Aura en vooral Aria)

avatar van horned_reaper
heerlijk album (L)

ik heb hem eindelijk weer eens uit de LP kast getrokken ^^

avatar van notsub
Heel erg radiovriendelijke AOR, erg op de Amerikaanse markt gericht, maar toch leuk om te horen. De gladde zang en de ruimtelijke productie maken het allemaal erg licht verteerbaar, maar de liedjes zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. One Step Closer is wel iets te klef, maar Heat Of The Moment, Sole Survivor, Time Again en Cutting It Fine (met een fijn outro) hebben gewoon inhoud genoeg. Voor mij de beste Asia CD.

avatar van Kos
Kos
Ik was al bang dat ik de enige kneus was die Heat of the Moment stiekem wel leuk vond. Valt ook weer mee.

avatar van Gert P
Nee hoor zijn wel meer mensen die Asia goed vinden.

Ook hier staan best hele goede nummers op maar mensen die beginnen met aanschaffen kunnen het beste Asia gold kopen een dubbel cd met kompleet de eerste 4 cd's, met nog eens 2 extra nummers die als b kant zijn gebruikt .

avatar van Lennonlover
Kos schreef:

Heat of the moment is lekker

bikkel
Aardig debuut van deze veteranen uit de symfohoek.Wel voor de grote markt gemaakt,dus krijgen we bondige naar Aor achtig neigende songs voorgeschotelt.De songs maken een frisse indruk maar zijn even goed bombastisch en zijn de individulisten goed te herkennen.(Downes,Palmer,Howe en Wetton.)
Zo krijg je dus een mix van Yes,Elp,U.K,King Crimson en The Buggles.Uiterst herkenbaar met een eigentijds,ik zou bijna zeggen Amerikaans tintje.Dat kan natuurlijk nooit lang goed gaan,en op de volgende platen is de aardigheid er al weer flink af,en haken er al weer leden af.
Ik geef het een 3.0.Ik vind het aardige songs,met een hoog muzikaal peil,maar op 1 of andere manier raakt het mij niet meer zo.
Misschien toch ook met de tand des tijds te maken.Muziek uit de jaren 70,blijft uberhaupt bij mij langer hangen.

Down_By_Law
Veel muziekliefhebbers zijn niet te spreken over Asia, maar dat kan me niets schelen. Heb altijd genoten van de twee hits van dit album ('Heat Of The Moment' en 'Only Time Will Tell'), en de rest is ook erg goed. Bijna geen zwakke momenten. Toch wel jammer dat deze ex-leden van Yes, King Crimson en ELP niet gewoon weer een symfonische plaat maakten, maar dit kan er zeker mee door!

bikkel
Ik vermoed dat de heren gewoon eens een lekkere rockende plaat wilden maken in plaats van echte symfo.
Begin jaren 80 maakten een hoop van oorsprong symfonische rock bands ineens een wat gladder meer rockgeorienteerd album.(toegankelijker)
Neem Yes(90125),Kansas(Vinyl Confessions)Genesis koos meer voor een popsound.
Toch zit het debuut van Asia muzikaal goed inelkaar.De breakjes en de trucjes zijn wel goed bedacht natuurlijk.

avatar van Rinus
Een van mijn all-time favorites, dit album. Allemaal erg sterke nummers, en catchy as hell. Het geweldige drumwerk in Wildest dreams, het mooie Without you, Only time will tell, Sole survivor, Cutting it fine, allemaal geweldige tracks.
John Wetton heeft dan wel geen enorm dynamisch bereik met zijn stem, maar zijn stem is wel heel warm en past uitstekend bij de sound van de band.

Toen het album trouwens voor het eerst uitkwam op CD, klonk het slechter (veel vlakker) dan de vinyl versie. Dat gold ook voor Alpha en Astra. Al de John Wetton Asia songs zijn later op een geweldige verzamelaar Anthologia uitgebracht, dus de eerste 3 albums, de nieuwe songs op Now & Then plus de B-kantjes, en alles heel mooi geremastered. Alles wat dus is uitgebracht tijdens de Geffen periode. En nu klinkt het zoals het moet klinken. Een aanrader, als je de albums in een mooie uitvoering wilt hebben van Asia Mk 1

avatar van Fairy Feller
Het nummer Heat of the moment heeft mij altijd weerhouden iets van Asia te kopen. Had als symfo liefhebber altijd meer van deze bezetting verwacht. Toch is het album niet slecht...wat wil je met zulke muzikanten, maar vind t wat te gladjes.... de "Toto" van de symfo.......maar misschien heeft het eerder met mn verwachtingen te maken. Als je van deze symfo muzikanten geen opus magnus in prog. verwacht, maar gewoon een gelikt rock album, dan is het zeker de moeite waard.

avatar van vondeling
Toch wel een heel verdienstelijk album, maar naarmate het album verder afluistert krijg je beetje een deja vu gevoel.
Verder zijn het natuurlijk ras musici die hun sporen allang verdiend hebben. laast de live Dvd van hun gekochte daar laat Steve Howe eventjes horen en zien dat hij nog meer dan redelijk mee kan. Super!!!

avatar van Jumpjet
Een klasse plaat, symfonische rock maar dan in liedjes met kop en staart. Ik heb ook altijd een zwak gehad voor meerstemmige zang en die is op deze plaat tot in de puntjes.
Deze plaat stond samen met Alpha op een 90-minuten cassettebandje dat ik destijds tot in de gloria heb gedraaid. Without You was goed voor vijf minuten kippenvel. Zo erg is het nu allemaal niet meer maar feit blijft dat dit gewoon een erg goed gemaakte plaat is met super liedjes.

avatar van Bluebird
Hoewel de verwachtingen destijds hoog waren gespannen werd de progliefhebber getrakteerd op een commercieel hobbyproject van een aantal doorgewinterde progmuzikanten. Tja, de jaren 80 hebben wel meer van dergelijke ontwikkelingen opgeleverd maar deze mocht er zeker zijn en dit debuut geldt nog steeds als een klassieker.

avatar van uffing
Heerlijke bombast, prachtige meerstemmige zang en lekker strakke nummers, geweldige albumhoes.

Wat wil een mens nog meer?

Lekkere plaat hoor!

avatar van bikkel2
uffing schreef:

Wat wil een mens nog meer?

Lekkere plaat hoor!

Die meerstemmige zang is over het algemeen gewoon John Wetton . Zijn vocalen zijn gedubbeld en heeft buiten de leadvocalen ,meerdere hoge partijen ingezongen .

avatar van uffing
Kijk, weer wat geleerd. Thanks

avatar van echoes
Tja, veel vooral positieve geluiden hierboven. Daar ga ik niet aan meedoen. Ik krijg echt het verkeerd soort kippevel van deze gelikte, gladde samenzang en productie (en dat terwijl ik John Wetton een geweldig zanger vind). Prima als de heren effe lekker recht toe recht aan wilden rocken, maar errug jammer dat ze er een super Amerikaans AOR-sausje overheen gooiden. Het tenenkrommende "Heat of the Moment" is helaas een prima maatstaf voor de rest van het album.

avatar van bikkel2
echoes schreef:

Asia ontstond natuurlijk ook in een periode dat traditionele symforock zo zachtjes aan '' not done'' was .
Het gaat inderdaad erg de Amerikaanse A.O.R kant op . Het is voor symfoveteranen als deze heren een vrij straight album , maar wel met de nodige knappe breaks en muzikale hoogstandjes .
Wel in mindere mate , maar de heren laten wel duidelijk horen wat ze kunnen .
Helemaal mijn cup of tea is Asia trouwens ook nooit geweest .
Deze gaat nog wel , maar de meeste albums vind ik niet meer om aan te horen . Ik hoor Wetton 10x liever bij een band als U.K .

avatar van B.Robertson
Juist om Heat of the Moment in huis gehaald, prachtig nummer met een lekkere riff. Ander goed nummer isTime Again. One Step Closer is hier de skipper. De rest valt goed te beluisteren. Leuk album.

Ozric Spacefolk
De hitjes zijn vervelend, maar dat is altijd met hitjes...

De wat langere (symfonische) nummers als Cutting it Fine, Without You, Time Again en Sole Survivor zijn knallers van symforockers... De band heeft nooit meer het niveau van deze 4 tracks weten te halen...

Ozric Spacefolk
Lennonlover schreef:

Heat of the moment is lekker

hahaha, die track kan ik niet uitstaan

Indertijd nog de LP gekocht, was toen net 20, je hoorde Heat of the moment op de radio, klonk toen toch gewoon goed, naar de platenzaak en dan zag je ook nog eens de mooie hoes, wat wilde je nog meer. Later hoor je wel dat er betere nummers op staan, ben de mannen blijven volgen, ook John Payne, ze hebben toch best een aantal aardige cds gemaakt.
Paar concerten ook van ze gezien in Nederland, ik heb me altijd wel vermaakt met deze concerten. Is het super muziek, nee dat niet, maar als ik zoals net deze cd weer eens opzet vind ik alle nummers wel lekker klinken.

avatar van vielip
Is van dit album eigenlijk ook een remaster uitgebracht?

avatar van B.Robertson
Bol.Com heeft zo te zien een uitgave van 1990 in de handel, die zal ik haast ook wel hebben want dat exemplaar is geen originele uitgave. Het geluid valt prima te doen, de informatie is wat karig. Geen uitgebreid CD-boekje.

avatar van vielip
Oké dat klinkt niet alsof er recent een opgepoetste versie van uitgebracht is. Dank voor de info!

avatar van ChrisX
vielip schreef:
Is van dit album eigenlijk ook een remaster uitgebracht?

heel simpel antwoord: nee. Er is wel een verzamelaar op Geffen geweest een paar jaar terug, ik meen genaamd Here & Now, waar de nodige tracks voor zijn opgepoetst.

Vind persoonlijk ook dat de eerste 3 Asia albums hoognodig zo'n behandeling zouden moeten krijgen.