Kanye West - 808s & Heartbreak (2008)

Pop / R&B
Label: Roc-a-Fella

1. Say You Will (6:18)
  2. Welcome to Heartbreak (4:23)

met Kid Cudi

met Mr Hudson

7. RoboCop (4:34)
  8. Street Lights (3:10)
  9. Bad News (3:59)
  10. See You in My Nightmares (4:18)

met Lil' Wayne

11. Coldest Winter (2:44)
  12. Pinocchio Story [Freestyle Live from Singapore] (6:02)
avatar van Holla
Welcome To Heartbreak is toch echt een top 5 Kanye track voor mij!

avatar van Rene1979
Dit heeft voor mij jaren van gewenning nodig gehad.. Het kwartje viel toen niet, nu wel.

avatar van -SprayIt-
Ik vind dit het beste album van Kanye.

tuktak
Is er nieuw (special edition) artwork geupload als albumcover?

avatar van -SprayIt-
Blijkbaar inderdaad, vind deze wel minder dan de versie die ik heb.
Dit is toch de officiele?

In mijn top 10 staan aardig wat albums die ik in het begin niet pruimde (Angel Dust, Pornography, Amnesiac en deze hier). Toch zei iets in me bij die albums dat ik ze moest blijven draaien en uiteindelijk kwam het met die albums dus meer dan goed.

Eens in de zoveel tijd draai ik op één dag zo'n beetje mn hele top 10. Als ik dan aan deze begin denk ik altijd; wat doet dat album daar? en: nu zal hij vast wel een paar plaatsen dalen. Iedere keer kom ik daar weer van terug.

Lijkt nu hier op MuMe ook een beetje bezig aan een revival. Zo zijn bijna alle 0,5 en 1,0 stemmen van 2008/2009 en is het gemiddelde (op het oog) van de laatste 25 stemmers een stuk hoger dan het huidige gemiddelde.

Vind alle nummers meer dan goed, maar Pinocchio Story draai ik nooit. Omdat het een live track is zie ik dit ook echt als een bonustrack en bonustracks neem ik (raar maar waar) nooit mee in mijn beoordeling.

Ijzersterk album, niet Kanye's beste, maar toch zeker zijn meest invloedrijke. Door zijn emoties te tonen en open te zijn, heeft hij deuren geopend voor artiesten als Drake en the Weeknd.
Favoriete nummers zijn Welcome to Heartbreak (heerlijk refrein van Cudi) en Coldest Winter (prachtige ode aan zijn overleden moeder). Minder nummer vind ik See You in My Nightmares, door de verschrikkelijke bijdrage van Lil Wayne. Verder zijn de 808 producties goed, en is ook het autotune gebruik niet storend zoals op Kanye's nieuwere werk, maar voegt het wel degelijk iets toe.

4.5*

avatar van Chicken Sun
Blijft staan als een huis, jaren later. Belachelijk invloedrijk geweest, al is enkel Frank Ocean echt goed van die discipelen (Drake mag van mij opzouten). Amazing is niet echt wat de titel doet vermoeden en Lil Wayne is nogal bespottelijk in zijn verse, voor de rest; meesterwerken, meesterwerkjes en fijne vullertjes.

avatar van Johnny Marr
Dat zo'n prachtig werkstuk zo'n laag gemiddelde heeft op deze site kan ik gewoon niet begrijpen... Je zou denken dat de waardering met het verstrijken van de jaren erop zou beteren, maar blijkbaar niet. Alhoewel de meest recente reacties wel voornamelijk komen van personen met een eerder positieve beoordeling.

Anyway, opener Say You Will vind ik één van de meest sfeervolle aller tijden. Ik voel de pijn van de beste man heel erg hard op de iconische singles Heartless & Love Lockdown...

Om nog even terug te komen op de bemerkingen van mijn voorganger: Amazing vind ik juist wel wat de titel doet vermoeden en Wayne voegt net zeer veel toe op See You In My Nightmares.

Vullertjes? Misschien enkel die vervelende bonustrack, voor de rest is alles onderdeel van het geheel. Bad News is dan misschien nog het minste nummer maar dat nummer hoort er ook gewoon bij.

Misschien een vreemde uitspraak voor velen, maar ik vind dit de 'Here, My Dear' van dit tijdperk geworden. Je hoort vaak dat een album tijdloos is, maar ik denk dat in het geval van 808s we dit woord zeker en vast in de mond mogen nemen. Dit klinkt nog altijd alsof het gisteren is uitgekomen.

Volledig eens Johnny Marr

avatar van Metgezel
De klassieker die niemand wilde zien. Eigent een aandeel in 9 van de 10 R&B, Hip-Hop, en Pop albums nadien met zijn verrijkende invloed op de hedendaagse muziek. Hoogtepunten staan op de eerste helft van het album, fijne sfeermakers op de 2e helft. Verveelt geen moment en bewijst maar weer dat zang niet louter om zuivere klanken gaat, maar ook evenzeer om de emotie en sfeer. Jeezy levert misschien wel zijn sterkste verse in zijn carrière, past perfect de sfeer van 'Amazing'.

avatar van thgryda
Ik ga na jaren toch nog een puntje omhoog. Het begin vind ik ijzersterk maar dan kakt het wel in en begint de autotune me echt te storen. Omdat er nog links of rechts een uitschieter opstaat trek ik het nu wel al tot het einde maar ik vind nog steeds de helft maar echt goed en de andere helft wat pretentieus en vervelend. Ik heb er hetzelfde gevoel bij als bij Yeezus en the Life of Pablo (al gaat die me wel steeds beter liggen): goed maar een beetje experimenteel om experimenteel te doen terwijl hij op MBDTF laat zien dat binnen die experimentele sound ook een meesterwerk kan gemaakt worden

avatar van jordidj1
Toch weer een halfje omhoog gegooid. Kan niet tippen aan het weergaloze MBDTF, maar dit album is erg constant met als uitschieters Welcome to Heartbreak, Heartless, See You in My Nightmares en Coldest Winter. Alleen de laatste track, Pinocchio Story, doet mij vrij weinig en dat staat de volle 5 punten wel in de weg. Wellicht word ik in de toekomst alsnog vrienden met het nummer, maar verwacht het eigenlijk niet.

avatar van Johnny Marr
Geef Pinocchio Story de kans om te groeien, kan inderdaad wel nog iets worden. Voor mij hoort het zeker bij het album, ik kan 808s niet afzetten na Coldest Winter. Al was laatstgenoemde natuurlijk een prachtige afsluiter geweest, Pinocchio Story grijpt me telkens weer bij de strot.

avatar van Metgezel
Johnny Marr gelijk heb je. Dat contrast tussen het kale, live opgenomen geluid van de afsluiter na een hele reeks warme, electronische klanken zorgt voor een bijzonder effect. Prachtig is ook de combinatie van de tekst, gezongen alsof hij elk moment kan instorten, en de liveopname. Op hetzelfde moment dat Kanye zingt over de keerzijde van succes, gilt het publiek er -dat zich ogenschijnlijk niet op de tekst aan het focussen is- overenthousiast doorheen. Die perfecte aansluting op de onderwerp van het nummer heb ik altijd erg mooi gevonden.

avatar van jordidj1
Waarom is dit gemiddelde zo laag?

avatar van Rudi1984
1,5
Waar ik het eerste album nog oké vind en de twee erna mwah, vind ik deze ronduit slecht. Van begin tot eind saaie producties, onbeluisterbaar gemaakt door dat constante achterlijke autotunegemekker. Smaken verschillen, maar dit klinkt natuurlijk helemaal nergens naar.

Ik verwacht dat ik MBDTF en Yeezus nog steeds gaaf vind, maar nu ik meer van hem heb beluisterd spat de Kanye-zeepbel toch wel hard uit elkaar.

Of zoals ik bij die nieuwe ep al aangaf: als je ergens kunst in wilt zien, zie je het er altijd wel in. Kijk je er met iets meer afstand naar, dan valt er een hoop op te merken.

avatar van coldwarkids
Ik... en hip-hop? Kanye? Jazeker! Ik ben echt veel te laat met een post maar hier is tie dan. Dit album heb ik natuurlijk in die tijd veel gedraaid en voor mij zegt dat veel. Dankzij Love Lockdown heeft Kanye mij destijds weten te boeien. Gelukkig staat heel het album vol met nummers die mij aangrijpen. Say You Will, Street Lights bijvoorbeeld. Raar maar waar, daarna heb ik alleen My Beautiful Dark Twisted Fantasy leuk gevonden. Voor mij hing dat album rond in de buurt van 808's. Of te wel het had dezelfde vibe die me wist te boeien. All Of The Lights bijvoorbeeld. Had denk ik hier best op kunnen staan.

avatar van Paulus_2
Uitstekend album. Ik zou het bijna soul willen noemen. Weemoedige, gevoelige klanken en een fraai spelende band. Ook als zanger vind ik Kayne West zeer goed. Ligt wat makkelijker in het gehoor dan My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010) - MusicMeter.nl
Kende hem niet. Ben meer van de jaren 60 en 70 en wat metal en jazzrock uit de jaren 80, maar mijn zoon overtuigde mij met dit album en het eerder genoemde My Beautiful Dark Twisted Fantasy.
Nu de teksten nog tot mij door laten dringen.