Kanye West - 808s & Heartbreak (2008)

Pop / R&B
Label: Roc-a-Fella

1. Say You Will (6:18)
  2. Welcome to Heartbreak (4:23)

met Kid Cudi

met Mr Hudson

7. RoboCop (4:34)
  8. Street Lights (3:10)
  9. Bad News (3:59)
  10. See You in My Nightmares (4:18)

met Lil' Wayne

11. Coldest Winter (2:44)
  12. Pinocchio Story [Freestyle Live from Singapore] (6:02)
Ezechiël²
Volgens mij zeg ik heel duidelijk mijn inziens/mijn gevoel. Doe precies hetzelfde als wat jij doet Arrie. Misschien maak jij er wel meer van dan dat het waarschijnlijk is. We weten allebei dat Kanye niet kan zingen, dus dan lijkt het mij vrij logisch dat hij daar autotune voor gebruikt heeft.

avatar van Arrie
Een hele zooi berichten die in herhaling viel en berichten die over het al dan niet trollen van Ezechiël in het kwadraat gingen verwijderd.

En oke, dan verschillen we gewoon van mening.

avatar van james_cameron
Meer R&B dan hip-hop, met weinig variatie binnen de wat kaal klinkende songs. Ik hoor meneer West liever rappen. Hier en daar een leuke song, maar als geheel is dit voor mij te dun en te saai.

JanBetonde2e
Meer pop dan R&B denk ik zo, mijn favoriete album van Kanye West, juist om de reden dat hier niet zo veel gerapt wordt.

avatar van BB King
JanBetonde2e schreef:
Meer pop dan R&B denk ik zo, mijn favoriete album van Kanye WEst, juist om de reden dat hier niet zo veel gerapt wordt.
In dat opzicht absoluut een uniek album! Die sound op deze plaat heb ik nergens eerder gehoord. Wat een artiest te vertellen heeft moet voor mij geloofwaardig overkomen, dat is in dit geval zeeer goed gelukt!

avatar van L_T_B
Een aantal berichten i.v.m. een vermeende dubbele account verwijderd. Omdat de betreffende gebruiker zijn berichten zelf heeft verwijderd, heb ik de reacties op zijn "mening" ook verwijderd.

haveman
Poef............ and he's gone.

avatar van Reint
Wat een sterk album is dit zeg! Natuurlijk heeft dit niks te maken met zijn voorgaande werk (hoogstens zijn electro-uitstapje Stronger), maar dat betekent echter niet dat dit goed kan klinken. Opvallend is de minimale instrumentatie: tribal rhythms, bliepjes, wat synth-tonen, troostend orkestje en daar overheen dan de veelal ge-autotunede zangpartijen. Iets anders wat opvalt is hoe de veelal verguisde autotune hier in Kanye's voordeel wordt gebruikt. Het past prima bij de setting om hen heen, de klinische sfeer, alsof je in eentje in een lege witte kamer zit. Het zou bijna 'fout' klinken om hier een warme correct zingende r&b zinger overheen te horen, het zou niet aansluiten bij de wanhoop die de rest van de instrumentatie teweegbrengt. Maar hoe wanhopig deze plaat af en toe klinkt, deze wanhoop wordt sterk gedoseerd. Zo klinken Paranoid en RoboCop eigenlijk best vrolijk, maar een echte feeststemming is er nooit.
De broodnodige melodieën zijn gelukkig ook aanwezig, zoals bijvoorbeeld op Heartless, Amazing en het nerveuze Bad News.
Het album klinkt als een geheel, door de al genoemde gestroomlijnde, strakke instrumentatie. Slechts twee keer wordt deze focus verstoord: veelzeggend door gastartiesten Young Jeezy (die misschien 8 regels schrijft waarin hij helemaal niks zegt) en Lil Wayne (die simpelweg belachelijk klinkt op See You in My Nightmares).

avatar van Raul
eens met je mening over Jeezy, en eigenlijk eens met je hele verhaal, het is inderdaad een heel coherent album

alleen over Weezy ben ik het niet eens, vind See You In My Nightmares één van de sterkste nummer van dit album, en dat komt mede door Wayne

Maar goed, ieder zn mening

avatar van Arrie
See You In My Nightmares is de enige track waarop ik Lil Wayne kan waarderen. Waardeloze rapper, maar op dat nummer is ie geweldig.

avatar van Reint
Achja, dat kan natuurlijk. Ik heb ook niks tegen Lil Wayne op zich, maar hier dig ik hem niet, zoals dat heet. Zelfde geldt trouwens voor zijn gastbijdrage op Barry Bonds, gewoon irritante intonatie en lyrics wat mij betreft.
De gastbijdrages hier klinken voor mij ook gewoon als een soort ongewenste gasten. Alsof Kanye West dit album in z'n eentje wilde maken omdat het zo persoonlijk is, en dat zij zich opeens kwamen opdringen (al zal dat vast niet het geval zijn geweest).

avatar van Hurrdurr
Nou, enigzins misschien ook wel. Druk vanaf de studio of gewoon de zoektocht naar een commercieel succesje. Vind eigenlijk alleen Kudi hierbij passen, de rest komt misschien wel aardig sterk maar voegt niks toe aan het geheel.

Vind het voor de rest een niet al te speciale plaat, opzich is de autotune leuk gedaan en zijn de producties goed maar persoonlijk vind ik Kanye vooral leuk met soul samples, om zijn persoonlijke leven geef ik niet al te veel. Het is een leuke CD, maar niet veel meer of minder.

avatar van ThePrinceOfPop
1,5
Heartless, Love Lockdown en Coldes Night zijn de beste nummers. Sommige nummers zijn wel leuk om naar te luisteren, maar goed zou ik ze niet noemen.

avatar van Ice Cream Man
Ver verwijderd van z'n beste werk, neemt niet weg dat er weer een paar fantastische nummers opstaan. Heartless en Love Lockdown kunnen zo bij in het rijtje Kanye-klassiks.

avatar van Booyo
1,5
Kanye, ik heb je hoog zitten maar hier kan ik helaas vrij weinig mee. Krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort stemvervormingen. Daarentegen zijn de beats her en der weer erg fijn. Wat te denken van de laatste pak hem beet 3 minuten van Say You Will...

avatar van Roscovitsch
Dit is zo'n lekker album he ik kan hem elke dag wel 2x luisteren, fuck dat gezeik van autotune blabla het is gewoon heerlijk. Punt.

Kanye heeft vaak van die pakkende stukken lyrics, van diepzinnig tot lekker oppervlakkig. Hij raakt me. In de live versie (vh1 storytellers) van Flashing Lights heeft ie zijn les geleerd. Mooie tekst dat ie zijn foutjes durft toe te geven.

Lekkere pakkende lyrics vind ik o.a. uit

Paranoid (van dit album)
You worry 'bout the wrong things, the wrong things.. (reminder voor elke keer als ik weer 'ns in zon negatieve gedachtenspiraal zit)

I can make it good
I can make it hood
I can make you come
I can make you go
I can make you high
I can make you fly
Make you touch the sky
Ey.. Maybe so (die afsluiter, doet het 'm voor mij)

Street Lights:
Let me know
Do I still got time to grow
Things ain't always set in stone
That be known
Let me know
Seems like streetlights glowing
Happen to be just like moments
Passing in front of me
So I hopped in the cab and
I paid my fare
See I know my destination
But I'm just not there (zo waar)

Flashing Lights:
She don't believe in shooting stars... She believes in shoes & cars (geweldige oneliner toch)

avatar van Booyo
Roscovitsch schreef:
fuck dat gezeik van autotune blabla het is gewoon heerlijk. Punt.

Jij vind autotune misschien heerlijk, ik vind er niks an. Punt.

avatar van GijsV
Ik vind autotune ook niks. Maar Ye gebruikt het hier op een manier dat ik het toch totaal niet storend vind. Ik vind dit echt een heel mooi album. Iedereen zijn ding denk ik.

avatar van KILLERBEE99
1,5
Ik heb echt niks met dit album, alleen maar auto tune, vind het echt nergens naar klinken.

Een perfecte aanbieding op internet gevonden en voor 6.50 deze cd in huis gehaald. Aangezien de prijs laag was, lag er geen druk op me om hem leuk te vinden - in tegenstelling tot die 20 euro dubbelcd van Trentemoller die ik laatst gekocht had, en waarvan ik me verplicht voelde hem leuk te vinden voor die prijs. Ik ging rustig luisteren, niet te veel verwachtend, het is tenslotte volgens velen het 'minste' album van Kanye.

Het viel me - zacht uitgedrukt - mee. Het is inderdaad niet zijn beste album, dat blijft voor mij MBDTF, maar het is wel echt anders dan zijn andere werk. Late Registration en The College Dropout hebben voor mij dezelfde feel, Graduation is in mijn ogen zijn meest 'poppy' plaat maar op 808's is Kanye lekker aan het freaken met autotune en minimalistische beats. Het is popmuziek, totaal uitgekleed. Platte teksten met hier en daar een sprankje poëzie, op dit album ligt daar de kracht niet. Het mooie vind ik de plastic, klinische beats, de mooi vervormde stemmen en de melodieën.

De topnummers zijn voor mij 'Heartless' (de bekende hit), 'Love Lockdown' (waarbij de trommels het nummer echt een aparte klank geven), 'Say You Will' (voor het experiment op het einde, waar drie minuten dezelfde beat herhaald wordt, zonder saai te worden), 'See You in My Nightmares' (waar Lil' Wayne écht goed is, iets wat ik nooit verwacht had). Het album is geen verplichte kost voor de Kanye liefhebber maar voor degene die geÏnteresseerd zijn in echt iets anders dan zijn normale werk, is dit een aardig uitstapje.

avatar van Slowgaze
Destijds, we hebben het nu over oktober 2010, serveerde ik 808’s & Heartbreak af met de woorden ‘Nee, met sterkere liedjes was dit een topper geweest, nu is het voornamelijk een kwestie van mooi geluid met matige liedjes.’ Zoals Bredero ook al aangaf, het kan verkeren, want anderhalf jaar en vele luisterbeurten later is eindelijk het kwartje gevallen. Sowieso, ik heb altijd een stemmetje in mijn achterhoofd gehad dat me sommeerde deze cd nog een kans te geven, het liefst nadat ik ‘m aan zou schaffen. Recent is het er toch van gekomen.

Destijds werd ik geprikkeld door de vergelijkingen die AllMusic maakte met New Order en The Cure, waar ik behalve in vrij gothische opener ‘Say You Will’ niet veel van terughoorde. West vond ik eigenlijk een circusfiguur (was het in 2010 net niet in de nadagen van het Taylor Swift-incident?) en zijn bewering dat hij met 808’s & Heartbreak in het rijtje Beck, Thom Yorke en nog iemand (excusez-moi, die derde ontschiet me even) vond ik vrij bizar. Afijn, ik zat vol verwachtingen en ik vond het een tegenvaller. Ik geef het toe, ik heb de plaat misschien drie of vier keer via Spotify geluisterd en weggezet als saai, op een aantal sterke momenten na.

Het kan door James Blake komen, die vorig jaar debuteerde met een intrigerend album vol avant-R&B, om maar weer eens een term te bedenken. 808’s & Heartbreak kan in retrospectief als een logische voorganger gezien worden. R&B, van dat soort met flinke autotune, wordt gekoppeld aan introspectie en een drang naar avontuurlijkheid. Uiteindelijk zijn West en Blake op die albums beiden autotune-singer-songwriters.

Het knappe aan dit album is ook dat West een strak idioom gevonden heeft waarin hij consequent zijn nummers vormgeeft. De 808 uit de titel levert tribale of in elk geval erg elementaire ritmes af, die verder aangekleed worden met dwalende piano’s of andere toetsenpartijen. Hier zingt West overheen en zijn stem wordt flink door de autotune gehaald. Nu vind ik dit effect al snel heel ergerlijk, het is ook een van de redenen waarom ik Glee een kutserie vind, maar West voert het allemaal wat op zodat er geen sprake meer is van een gecorrigeerde stem, maar meer een soort vocoder, inderdaad net als Blake later. Het onderstreept het liefdesverdriet in de teksten op een bepaalde manier, Wests stem wordt onnatuurlijker, waardoor de teksten harder binnenkomen. ‘My friend showed me pictures of his kids/All I could show him were pictures of my cribs’ in albumhoogtepunt ‘Welcome to Heartbreak’ wordt nog wanhopiger, nog ongemakkelijker. Als West de autotune ook nog eens overstuurt in nummers als ‘Amazing’ en ‘Love Lockdown’ klinkt hij zelfs een beetje psychopathisch, alsof het zijn eigen schuld is dat zijn meisje bij hem weg is.

Op zo’n moment snap ik AllMusic wel. Af en toe moet ik nog wel eens aan Joy Division denken, aan hoe het toch had geklonken als Ian Curtis een autotune had gehad, om even een vrij belachelijk beeld aan te snijden. Maar toch, als Curtis nu z’n liefde voor Kraftwerk nog wat extra aangezet had en consequent een vocoder zou gebruiken? 808’s & Heartbreak zit soms tegen de duisternis van Closer aan, waarbij sommige momenten als het bijna carnavalesque ‘RoboCop’ af en toe de ongemakkelijkheid doorbreekt. Mooie plaat, net zo koud als een betonnen muur en ergens toch best troostrijk.

avatar van Roscovitsch
Mooi stuk, kan me er wel in vinden. Hoe Kanye in Love Lockdown ''That you know'' meerdere malen uitschreeuwt komt erg krachtig over en klinkt inderdaad bijna psychopatich. Je laaste zin vind ik een mooie omschrijving voor dit album.

tuktak
de laatste tijd dit album weer met regelmaat in de speler en het blijft toch een zeer fijn plaatje. het album heet niet voor niets 808, die dynamische sub bass binnen sommige nummers blijft briljant. zo'n lompe bass die continu subtiel veranderd, waardoor hij bijna tot leven komt.

het enige wat een superscore op dit album voorkomt is het zeer irritante skiptrio 6,7,8 (paranoid,robocop,street lights). op 12 tracks is dat theoretisch gezien best veel, maar vooruit. bad news blijft overigens fenomenaal. beste nummer van het album, dekt het gevoel horende bij de storytelling op dit album ook het beste.

avatar van Dikkop
Kanye West, de trotse eigenaar van het grootste ego op deze blauwe bol, maakte met dit album geen hiphop zoals hij dat voorheen deed. Dit is een koude steriele emotionele (pop) plaat geworden die vol staat met autotune en vocoders. Ondanks mijn verwachtingen maakt het constante gebruik van stemvervormers dit album niet gevoelloos.
Integendeel. Het is de combinatie van het koude afstandelijke geluid met de persoonlijke teksten van kanye die het album net zo aangrijpend maken.

Het is logisch dat 808s & Heartbreak geen vrolijk album geworden is. Zijn moeder was net gestorven en Kanye gaf zichzelf de schuld. Ook het gebruik van de autotune lijkt zo vreemd niet.
Het symboliseert het gevoel van derealisatie en depersonalisatie die ontstaat bij een onverwachts groot verlies. Alsof alles rondom je onherkenbaar is. Zelfs je eigen persoonlijkheid. Een schild die je creeërt om jezelf te beschermen.

Niet dat alles op deze plaat donker en koud klinkt. De vreemde eend in de bijt, Robocop is een vrolijk nummer dat misschien een goede single was geweest.
Het is niet het beste nummer op de plaat maar het zorgt voor wat afwisseling. Op See You in My Nightmares klinken West en Lil' Wayne (een artiest waar ik overigens absoluut niets mee heb)
bijna kwadaardig. 1 van de beste nummers op de plaat.
In Street Lights klinkt er berusting. Kanye accepteerd enigzinds wat er is gebeurd.
De straatlichten gloeien en er is opnieuw wat licht te zien.

De score hier verbaast me.
Het is geen hiphop geworden zoals op zijn eerste 3 albums.
We hebben geweldige popmuziek in de plaats gekregen, die misschien wel meer heeft betekend voor de muziekwereld dan alles wat hij voordien heeft gedaan.
Niet alleen is het gebruik van autotune nu geïntegreerd in het alternatief milieu.
(James Blake, Bon Iver, Poliça, Chromatics...)
Er is plaats gemaakt voor openheid in de hip-hop scene. Artiesten zoals Drake, The Weeknd en misschien zelfs Frank Ocean mogen blij zijn dat 808s & Heartbreak er is gekomen.
Ik ben het in elk geval.

avatar van Dikkop
Coldest Winter heeft wel enorm veel weg van Memories Fade van Tears for Fears.
Is het een cover ofzo?

avatar van Arrie
Geen cover, maar ze hebben inderdaad stukken uit Memories Fade gebruikt.

avatar van Dungeon
Ik zie het als een eerbetoon. Die gelukt is. Al is het origineel nog even een stukje kicker.

avatar van thgryda
Ik ben het album tegen beter weten nog eens aan het herbeluisteren. Nog steeds is mijn mening hetzelfde: vette beats van begin tot einde, alleen zo jammer dat hij uit grootheidswaanzin besloot dat rappen saai was en dat hij moest bewijzen een muzikaal genie te zijn (dat is hij ook) door wat te gaan zingen en dit te doen door middel van autotune (zijn zang is okay maar niet goed genoeg om een heel album vol te houden, de autotune moest dit redden maar doet dit niet). Maar toch vind ik een 1.5 te laag nu, daarvoor zit het muzikaal te goed in mekaar en staan er met heartless, en welcome to heartbreak ook een paar prima tracks op. Helaas ook wat draken als love lockdown en robocop. Laten we er een 2.5 van maken, jammer want zonder die autotune zou dit een ruime 4/nipte 4.5 zijn.

avatar van Raul
Arrie schreef:
Geen cover, maar ze hebben inderdaad stukken uit Memories Fade gebruikt.

Wel een behoorlijke rip-off