Boards of Canada - Geogaddi (2002)

Electronic
Label: Warp

1. Ready Let's Go (0:59)
  2. Music Is Math (5:21)
  3. Beware the Friendly Stranger (0:37)
  4. Gyroscope (3:34)
  5. Dandelion (1:15)
  6. Sunshine Recorder (6:12)
  7. In the Annexe (1:22)
  8. Julie and Candy (5:30)
  9. The Smallest Weird Number (1:17)
  10. 1969 (4:20)
  11. Energy Warning (0:35)
  12. The Beach at Redpoint (4:18)
  13. Opening the Mouth (1:11)
  14. Alpha and Omega (7:02)
  15. I Saw Drones (0:27)
  16. The Devil Is in the Details (3:53)
  17. A Is to B as B Is to C (1:40)
  18. Over the Horizon Radar (1:08)
  19. Dawn Chorus (3:55)
  20. Diving Station (1:26)
  21. You Could Feel the Sky (5:14)
  22. Corsair (2:52)
  23. Magic Window (1:46)
  24. From One Source All Things Depend * (2:10)
totale tijdsduur: 1:05:54 (1:08:04)
Arbeidsdeskundige
shimahero schreef:
Voorlopig nummer 1 in mijn top 10. Deze plaat weet me als geen ander mee te nemen. Ik word in de plaat gezogen zonder besef van tijd en plaats.
Dat gevoel geeft dit album mij ook.

avatar van jellylips
Het minst toegankelijke album van BoC vind ik, en er blijft altijd maar weinig van hangen. Toch is de sfeer zo duister en uitdagend dat ik ‘m toch af en toe opzet.

avatar van Ernie
Toevallig lag ie dit weekend ook nog eens op en heb eigenlijk juist hetzelfde als jellylips. Zeker niet slecht maar er blijft zo weinig van hangen en ik merk dat mijn aandacht verdwijnt tijdens de plaat. Er hangt inderdaad een duister sfeertje rond deze 2de van Boards of Canada en ze weten perfect een eigen wereld te creëren naar dat hebben ze al beter gedaan ook.

Waar Music has the right to Childeren, The Campfire Headphase en Tomorrow's Harvest echt nog weerhaken hebben in de vorm van Roygbiv, Happy Cycling, Chromacy Dreamcoat, Dayvan Cowboy of Jacquard Causeway kabbelt deze Geogaddi in feite maar gewoon door zonder echte, en deze uitspraak gaat tegen mij gebruikt worden, hoogtepunten af te leveren. Ikzelf spits alleen de oren bij Music is Math en Julie & Candy.

Er staan best mooie geluidscollages op maar er ontbreekt toch iets op deze plaat om er een echte classic van te maken.

Als ik dan het bericht van sinterklaas lees denk ik dat ik het gewoon nog niet begrijp ondanks dat deze al zeker 10 jaar in mijn bezit is

avatar van jellylips
Ik denk dat je daar een punt hebt Ernie. Om het maar even lomp en ontoepasselijk te zeggen: er staan geen hits op dit BoC album.

Het voordeel is wel dat deze plaat altijd met een mysterie omhuld blijft voor mij. Maar het blijft altijd ‘goh, maar weer eens Geogaddi proberen.

avatar van trebremmit
Veel artiesten komen of kwamen de afgelopen tijd met een pandemie plaat op de proppen, met alle gevoelens daarvan verwerkt in de muziek, bij de meesten vind ik het vaak maar veel te emo en weinig origineel. Bovendien, in 2003 heeft BOC met dit album de soundtrack al gemaakt voor een lockdown en deze maakt de rest allemaal overbodig.
Gelukkig komen er weer betere tijden aan, maar dit album blijft mij een gevoel geven van totale isolatie en angstige momenten, en toch ontroerd het ook, bijzondere plaat blijft het.

avatar van Juul1998B
Kanshebber voor mooiste hoes ooit gaat uit naar.....