Boards of Canada - Geogaddi (2002)

Electronic
Label: Warp

1. Ready Let's Go (0:59)
  2. Music Is Math (5:21)
  3. Beware the Friendly Stranger (0:37)
  4. Gyroscope (3:34)
  5. Dandelion (1:15)
  6. Sunshine Recorder (6:12)
  7. In the Annexe (1:22)
  8. Julie and Candy (5:30)
  9. The Smallest Weird Number (1:17)
  10. 1969 (4:20)
  11. Energy Warning (0:35)
  12. The Beach at Redpoint (4:18)
  13. Opening the Mouth (1:11)
  14. Alpha and Omega (7:02)
  15. I Saw Drones (0:27)
  16. The Devil Is in the Details (3:53)
  17. A Is to B as B Is to C (1:40)
  18. Over the Horizon Radar (1:08)
  19. Dawn Chorus (3:55)
  20. Diving Station (1:26)
  21. You Could Feel the Sky (5:14)
  22. Corsair (2:52)
  23. Magic Window (1:46)
  24. From One Source All Things Depend * (2:10)
totale tijdsduur: 1:05:54 (1:08:04)
avatar van Eveningguard
Laat ik het nu maar nog houden op zeer sfeervol. Op emotioneel gebied laat het album nog te wensen over, al weet ik zeker dat dat gaat veranderen. Vanavond de tweede luisterbeurt.

avatar van shimahero
wat een magische plaat. mysterieus en duister. Tegelijkertijd aantrekkend en angstig makend. Maar de aantrekking overwint. Ik vergelijk het met een vulkaanuitbarsting van dichtbij meemaken. Je weet dat het gevaarlijk is en dat je snel je biezen moet pakken of je beland in de hel. Maar het schouwspel is zo fascinerend dat je blijft kijken naar de pracht die je in dit geval te horen krijgt.

avatar van schizodeclown
schizodeclown schreef:

Muzikaal mis ik blijkbaar iets? Ik bedoel het word complex genoemd, maar dat heb ik niet echt, in ieder geval niet nu, het is de sfeer die het hem doet, ongelooflijk hoe ze dat hebben gedaan.
Qua songstructuren zie ik het dus als vrij eenvoudig,

Hier moet ik op terugkomen, het zit minder eenvoudig in elkaar dan op het eerste gehoor, maar goed, dat maakt de luisterervaring alleen maar des te beter voor me

avatar van Eveningguard
Over the Horizon Radar is heeft van de meest mooie melodieën uit de stal van BOC. Maar waarom zo kort?

avatar van perrospicados
Bijzonder album. Weet me niet direct bij de lurven te pakken maar dat kan beslist nog wel komen. Ik ben er nog niet uit en laat het maar eens even bezinken

avatar van Stijn_Slayer
Tijdje geleden ontdekt door één van de Top 20 spelletjes/lijstjes. Zoals anderen al aangeven is het inderdaad de sfeer die het hem doet. De composities zelf zijn soms zelfs vrij sober. Kan me vinden in wat shimahero zegt. Ik vind de plaat ook best wel warm klinken, maar tegelijkertijd wat donker en onheilspellend.

Mijn favoriete BoC en een van mijn favoriete albums. Muziek die recht in je brein landt.

Misterfool
Mijn broertje is helemaal fan van BOC. Ik zelf heb door het ritmische en abstracte karakter altijd wat moeite gehad met elektronica. Ik denk dat het met name hierdoor komt dat ik niet echt weet wat ik aanmoet met dit album. Lange tijd geleden sinds ik zo'n soort gevoel had bij muziek. Toch maar eens wat meer van deze band beluisteren.

Zephyr
Misterfool schreef:

Op zich heb ik geen enkele moeite met electronische muziek. Er zijn heel wat albums uit die sector die ik zeer kan waarderen.

Maar bij dit album heb ik een tweeslachtig gevoel. Er staan een aantal tracks op die ik goed tot erg goed vind. Daarentegen zijn er aantal nummers die ik ronduit irritant vind. Daarom weet ik ook niet zo goed wat ik van het album als geheel moet vinden. Zo'n album als dit kan ik dan ook niet in zijn geheel draaien. Wordt me té gortig na een stuk of 10 nummers.De waardering hinkt dan ook op twee gedachten, en bij het beoordelen kies ik voor de middenweg met ***.

avatar van shimahero
Vandaag werd ik even terug naar 1969 gevoerd. Met dank aan deze clip.

YouTube - Boards Of Canada - 1969

Mr.Bungle
Beste plaat uit de stal van Boc.
Onheilspellend,schizofreen,beklemmend,elk lichtpuntje wat er onstaat in enkele nummers word in het volgende weer direct overschaduwd door duisternis en angst.

Vooral in een van de laatste nummers,volgens mij Diving station --vergeef me als ik er langs zit--waarin je een piano hoort maar langzaamaan komt die duisternis binnendrijven,geruis en enge klanken,daarom is dit album zo goed.

avatar van Eveningguard
Andere mensen nog die Corsair zo geweldig vinden. Dat nummer is zo bizar depressief en donker dat ik er van ging zweten. Briljant.

avatar van Ponty Mython
Gyroscope is toch in die recente horrorfilm gebruikt? Ik dacht het al ergens van te herkennen...

avatar van jurado

Juist , Sinister.

avatar van orbit
Tsja, het stomme van deze plaat is dat ie eigenlijk wel beter aanvoelt dan Music and the Right to blabla.. donkerder en iets prikkelender, maar dat er ook wat van routineus gemak insluipt zo nu en dan. Vreselijk origineel zijn de tracks allemaal niet en soms zit je in een "filler-dip", ofwel, een aantal tracks die je net zo goed had kunnen missen. Niet dat het allemaal identiek is wat hierop staat, maar het is ook net niet dramatisch of onderscheidend genoeg om op te veren wanneer je dat nodig hebt.
Het meest treurige feit is dat bij de voice-samples die BoC gebruikt er erg cheesy samples worden gebruikt soms. Hier worden bijvoorbeeld in maar liefst twee tracks samples gebruikt van een Amerikaans wijf dat tot tien zit te tellen (of meer). Nu weet ik dat electronic music niet per definitie een boodschap hoeft uit te dragen, maar je kan de leegheid ook wel teveel benadrukken door in elk nummer gewoon tot honderd te laten tellen, dan lijkt het nog wat ofzo..? Het ergst daaraan is nog dat ze dat bij twee tracks op de voorganger ook al hebben gedaan!! Dus leegheid in het kwadraat dus! Tsja, dan heb je bij mij al meteen een volle punt aftrek. Wat een armoe. Nee, BoC is één van de meest overgewaardeerde acts op dit front en zal wel vanwege zijn toegankelijkheid bij de conservatieve electronic liefhebber scoren, want echt spannend zijn ze nooit geweest. Maar al met al kan ik dit beslist geen onvoldoende geven, daarvoor is het ook weer te sfeervol.

avatar van John Doe
Heb je weleens van een numbers station gehoord? De stemsample in 'Gyroscope' is een opname daarvan. Het is een kinderstem die gebruikt/misbruikt is voor geheime communicatie. Sluit aan bij het einde met de kinderen die hun ouders (waarschijnlijk) napraten. Verder vind ik de voice-over van Leslie Nielsen in Dandelion heerlijk. Ook is het plots opduikende woord ''yellow'' verderop in 'Alpha and Omega' exact de kleur van de hoofdsynth in die track voor mij. Een erg sterke plaat op het gebied van gebruik van stemmen juist voor mij. Maar nee er is geen stoere brullende mutant zoals op je avatar, daar hebben de meeste mensen dan ook weinig aan. ''Cheesy'' (wat een belachelijk woord eigenlijk) kan iets slechts vanuit een perspectief zijn en voor sommige mensen is het aannemen van zoeen perspectief meer een staat van 'armoe'

Je komt eigenlijk een beetje gefrustreerd over. Maak je toch niet druk om wat anderen mooi vinden en de status van groepen. Laat mensen genieten waar ze van genieten. Wat goed is komt met de tijd voor mensen boven drijven. Gefrustreert bashen gaat weinig uithalen en uiteindelijk alleen maar van je eigen energie kosten. Wat mij betreft staat hier zeker geen track teveel op. Diepgang in het kwadraat is het eerder dan leegte in het kwadraat.

avatar van orbit
Wil je het meesterlijke Come To Daddy niet met dit runofthemill chillout plaatje vergelijken? Sowieso zijn BoC maar een stel amateurs vergeleken bij Richard D James, valt me van je tegen JD..
En bashen of gefrustreerd? Jij bent al voor de zoveelste keer kleinzielig bezig over een kritiek op een plaatje dat je zelf kennelijk hoog hebt zitten en wordt daarbij veel persoonlijker dan hoeft.. over verspilde energie gesproken. Leer eens inzien dat jouw smaak ook niet de gulden standaard is.

Waarom geef je in godsnaam 3,5e ster als het enige wat je doet de plaat en de luisteraars afzeiken is?

avatar van Ponty Mython
Daarbij spreekt het niet in orbit's voordeel om de heer James te noemen als voorbeeld van creativiteit, aangezien deze - getuige de Analord serie en het album Druqks - de zijne ook al jaren kwijt is.

herman schreef:

Onzin, ik geef tot 2 keer toe aan waarom hij ook wel prettig is. Maar ik zet het af tegen wat kritiekpunten die ik tenminste onder woorden kan brengen, itt veel andere users hier. Dan weet je waarom het geen 5* is geworden. Ik twijfelde over 3 of 3,5, maar er staan ook lekker sfeervolle tracks op die maken dat je hem toch niet met al teveel tegenzin weer opzet.

Ponty Mython schreef:

Dankzij de heer James bestaat dit hele genre En ruim 15 jaar creativiteit poets je niet zomaar weg met een aantal mindere releases. Bovendien was hij met The Tuss (2007) weer helemaal terug van weggeweest!

orbit schreef:

Dankzij de heer James bestaat dit hele genre

Karlheinz Stockhausen experimenteerde al in de jaren '50 met muziek, geluiden en repetitie die aan de basis hebben gestaan voor het idm geluid van nu. Ook waren artiesten zoals Autechre, Black Dog en LFO begin jaren '90 al bezig met de sound van wat het idm genre zo specifiek maakt. Aphex Twin begon pas midden jaren '90 met het maken van vreemde geluidsstructuren (daarvoor maakte hij voornamelijk breakbeat, acid techno en ambient), maar hij is wel één van de bekendste, meest extravagante idm muzikanten. De vreemde videoclips van Chris Cunningham hebben zeker bijgedragen aan zijn image.

orbit schreef:
Onzin, ik geef tot 2 keer toe aan waarom hij ook wel prettig is.

In je laatste zinnetje ja, na 2 alinea's negativiteit. Afgaande op je bericht dacht ik dat er een 2* beoordeling ofzo uitkwam rollen. Maakt verder niet uit, maar het staat wel een beetje vreemd.

Ponty Mython schreef:

Ik heb Aphex Twin al in 1990 live gezien en geloof me nou maar, dat was geen acid techno. Je kunt zeggen dat zijn SAW releases (waarvan materiaal al uit de jaren 80 stamt) de basis hebben gelegd voor wat daarna als idm door het leven ging.

herman schreef:

Ik begon nota bene met: "beter aanvoelt dan Music and the Right to blabla.. donkerder en iets prikkelender".. wel goed lezen herman. Maar ik vond het in dit geval wel goed om aan te geven waar de schoen wringt, met name omdat dat in dit geval goed valt aan te geven. Kennelijk hoef je je nooit te verantwoorden als je alleen maar hallelujah en hosanna tekst intypt.

Als je dat andere album niet eens fatsoenlijk bij de naam kunt noemen (en dan gaat het niet eens alleen om de blabla) dan kan ik dat nou niet echt een positieve opening noemen. Verder is er niets mis met kritiek hoor, maar reageer dan niet zo kinderachtig als iemand met interessante achtergrondinformatie komt.

Sietse
Sowieso zijn BoC maar een stel amateurs vergeleken bij Richard D James

Das natuurlijk wel behoorlijke onzin heh. Je vindt er weinig aan wat je goed recht is, maar om deze jongens nu direct amateurs te gaan noemen (ook in vergelijking met Richard D. James) slaat gewoon nergens op.
Deze twee heren weten heel erg goed waar ze mee bezig zijn en wat ze willen bereiken met hun muziek en slagen daar heel erg goed in.
En dit weten zij net zo goed te doen als Richard D. James, echter heeft RdJ wat meer de plank misgeslagen met drukqs en analord (al zaten daar ook een paar lekkere EP's tussen), maar zijn productie snelheid is ook wel hoger dan van BoC die, mijn inziens, alleen met The Campfire Headphase echt de verkeerde kant op gingen.

Verder denk ik dat er tussen de heren van BoC en Richard D. James een behoorlijk onderling respect is, net zoals met de heren van Autechre.

Dat je Aphex Twin in 1990 live hebt gezien klinkt trouwens wel heel erg vreemd, want dat is nog voor zijn (internationale) doorbraak die pas kwam toen Selected Ambient Works 85-92 uit kwam. In die periode was hij alleen in de Britse underground lichtelijke opkomend en bij toeval is zijn muziek bij R&S beland (wat dus in 91/92 was).

Anyhow, er wordt wel erg veel afgedwaald door mij op dit moment...
Geogaddi is voor mij nog steeds de beste plaat van BoC en een ware klassieker in het genre...een album die ik toch liever hoor dan al die middelmatige Plaid en Aphex Twin rip-offs die de afgelopen 10 jaar uit als paddestoelen uit de grond zijn gekomen.

Sietse

En zelf ben je zo progressief? FYI IDM is al zo'n 10 jaar passé

herman schreef:

Tss, en jij noemt jezelf mod van deze site? Waar ik voornamelijk algemene kritiek op de plaat uit komt John Doe met een hele alinea die vrijwel een persoonlijke sneer aan mijn adres is.. je kunt echt niet lezen of bent zelf kinderachtig selectief aan het doen nu. Triest.

Sietse schreef:

Was nota bene in de Tagrijn te Hilversum, misschien zit ik een jaartje naast, zou kunnen.

Sietse schreef:

En zelf ben je zo progressief? FYI IDM is al zo'n 10 jaar passé

Er is anders weinig boeiends voor in de plaats gekomen, als je al over één duidelijk afgebakend genre kunt spreken trouwens. Ambient is echter nog veel ouder en passé-er

Wordt verder vrij vermoeiend dit, de oude Orbit-bashers slaan de handen weer eens ineen en er wordt verder totaal voorbij gegaan aan waar dit oorspronkelijk over ging.