U2 - The Joshua Tree (1987)

Ierland
Label: Island

1. Where the Streets Have No Name (5:37)
  2. I Still Haven't Found What I'm Looking For (4:37)
  3. With or Without You (4:56)
  4. Bullet the Blue Sky (4:32)
  5. Running to Stand Still (4:18)
  6. Red Hill Mining Town (4:52)
  7. In God's Country (2:57)
  8. Trip Through Your Wires (3:32)
  9. One Tree Hill (5:23)
  10. Exit (4:13)
  11. Mothers of the Disappeared (5:14)
  12. Luminous Times (Hold on to Love) * (4:34)
  13. Walk to the Water * (4:49)
  14. Spanish Eyes * (3:16)
  15. Deep in the Heart * (4:31)
  16. Silver and Gold * (4:37)
  17. Sweetest Thing * (3:04)
  18. Race Against Time * (4:02)
  19. Where the Streets Have No Name * (4:50)
  20. Silver and Gold (Sun City) * (4:42)
  21. Beautiful Ghost / Introduction to Songs of Experience * (3:56)
  22. Wave of Sorrow (Birdland) * (4:06)
  23. Desert of Our Love * (4:58)
  24. Rise Up * (4:08)
  25. Drunk Chicken / America * (1:31)
avatar van vielip
teus schreef:

De extra tracks (zoals bv
... Silver and Gold) zijn niet verkeerd en idd de moeite waard
Maar komen i.m.o niet boven het officiële werk van TjT uit
Op dit album niet één zwakke schakel en zeker geen aantal !
Verschil van smaak mag altijd
Maar overdrijven is ook een vak

Silver and gold is inderdaad sterk. Maar had in mijn optiek totaal niet bij de rest op het album gepast qua feel en sfeer. Wat dat betreft is het in de live versie op Rattle & hum perfect op z'n plaats. Verder kan ik zo geen b-sides of leftovers bedenken die sterk genoeg zijn om op The Joshua tree thuis te horen. Spanish eyes is leuk, evenals Dancing barefoot (al zie ik die hier niet bij de bonustracks staan zie ik net). Maar kom op, die zijn toch niet beter dan de nummers op het album?!

avatar van Running On Empty
vielip schreef:

De extra tracks van The Joshua Tree vind ik echt stuk voor stuk ijzersterk, maar er zijn er wel enkele die ik qua sfeer veel beter bij The Unforgettable Fire vind passen, met name bij het 2e deel daarvan.

avatar van GrafGantz
goldendream schreef:

De vraag is wie overdrijft: hij die spreekt over een aantal mindere tracks of hij die geen enkele zwakke schakel vindt? Leuk toch, die verschillende meningen.
Mijn zwakkere schakels hier: 2, 6, 8, 10 en 11. Dus 5 van de 11. Van overdrijven geen sprake.

Over verschillende meningen gesproken, ik heb sterretjes staan bij o.a. nummer 6 en 10. Ik vind dus wel dat je wat overdrijft hier

avatar van goldendream
De hele hype rond dit album is me altijd wat ontgaan. Ik vind het een sterk album, maar het etiket 'meesterwerk' overdreven. Er staan inderdaad geen zwakke nummers op, maar wel minder goede. Een aantal toppers, aangevuld met degelijke nummers, doet me uitkomen op 3,5 sterren. Slecht is dit niet, super ook niet. Soms denk ik dat een nummer beter kon zijn als Bono niet zo zou schreeuwen. Vooral 'Red Hill Mining Town' is me te schreeuwerig.
Vanaf deze periode staat hun imago me ook tegen. Het pure van de beginjaren - zo ervaar ik het toch - wordt verdreven door aanstellerij en egotripperij. De film 'Rattle & Hum' toont dit voor mij duidelijk aan: het ontblote bovenlijf, de cowboyhoed, de grote boodschappen en het gepreek ... Tegelijk vind ik 'Where the Streets Have No Name', 'Running to Stand Still' en 'With or Without You' in die film ijzersterke nummers. Waar U2 in de beginjaren bij mij heel, heel hoog aangeschreven staat, is dat vanaf dit album dubbel: soms prachtige nummers, ook wat mindere nummers, en een tegen de borst stotend imago. Dat laatste zal alleen maar erger en erger worden.

avatar van sierrra
Er staat nergens geschreven dat je een meesterwerk goed moet vinden...

pmac schreef:
Heb destijds veel forumleden het bloed onder hun nagels vandaan gehaald om serieuze kritiek te geven op de lp. Misschien in licht van vrij persoonlijk haatberichten deze iets te laag gewaardeerd.
Er staan prima nummers op. Bij deze verhoogd naar 3 waarbij ik nog steeds van mening ben dat de plaat een hype is van zichzelf te serieus nemende wereldverbeteraars met Bullet the blue sky als tenenkrommend dieptepunt. Verder prima tot goede nummers. Veel plezier met de concerten in de Red zone Hotzone Goldzone.

Ben zelf helemaal geen U2 fan maar "Bullet the blue sky" is wellicht één van hun betere nummers met een heerlijke drumlijn en basgitaar.

avatar van Wrathchild1
Goed album , maar niet bijster spannend. Ik vind The Unforgettable Fire en Achtung Baby een stuk interessanter.

avatar van pmac
Draakje1968 schreef:
Off topic; Muziek is zo persoonlijk en leuk om te zien hoe divers mensen een artiest of album beoordelen. Daarom begrijp ik nooit goed hoe daar conflicten uit kunnen ontstaan.
Terug on topic; ik vind dit een geweldig album. Juist bij Achtung baby ben ik afgehaakt. Heb het daarna nog wel geprobeerd, maar helaas. Wat mij betreft is U2 ergens de oude rocksound (Amerikaans geluid???) kwijtgeraakt zonder dat voldoende te compenseren.

U2 heeft nooit een Amerikaans geluid gehad hoor al was de band in deze periode wel heel erg geobserdeerd om in de VS voet aan wal te krijgen. Angel of Harlem komt daar nog een beetje bij in de buurt maar Bono heeft eigenlijk nooit bluesy of soul geklonken. De oorsprong van hun muziek ligt bij de postpunk van Joy Division met Keltische en religieuze invloeden. Dat maakte de eerste drie albums zo uniek. Bij de Unforgettable fire zie je al qua teksten en thematiek dat de ogen gericht waren op het overzeese deel zoals MLK maar de Joshua tree heeft ondanks alle inzet om de VS te veroveren zeker geen Amerikaans geluid.