U2 - The Joshua Tree (1987)

Ierland
Label: Island

1. Where the Streets Have No Name (5:37)
  2. I Still Haven't Found What I'm Looking For (4:37)
  3. With or Without You (4:56)
  4. Bullet the Blue Sky (4:32)
  5. Running to Stand Still (4:18)
  6. Red Hill Mining Town (4:52)
  7. In God's Country (2:57)
  8. Trip Through Your Wires (3:32)
  9. One Tree Hill (5:23)
  10. Exit (4:13)
  11. Mothers of the Disappeared (5:14)
  12. Luminous Times (Hold on to Love) * (4:34)
  13. Walk to the Water * (4:49)
  14. Spanish Eyes * (3:16)
  15. Deep in the Heart * (4:31)
  16. Silver and Gold * (4:37)
  17. Sweetest Thing * (3:04)
  18. Race Against Time * (4:02)
  19. Where the Streets Have No Name * (4:50)
  20. Silver and Gold (Sun City) * (4:42)
  21. Beautiful Ghost / Introduction to Songs of Experience * (3:56)
  22. Wave of Sorrow (Birdland) * (4:06)
  23. Desert of Our Love * (4:58)
  24. Rise Up * (4:08)
  25. Drunk Chicken / America * (1:31)
avatar van pmac
Ik wilde juist wat aardigs schrijven maar dat is niet helemaal gelukt begrijp ik. Dat ik een tegengeluid laat horen op dit forum is niet naar iemand persoonlijk bedoeld.

avatar van goldendream
Ik vind me volledig in je mening, pmac.

pmac schreef:

Dat wordt door mij ook zeker niet zo opgevat.

Ik vind het juist mooi al die verschillende meningen over een plaat

avatar van Castle
pmac schreef:

Ik snap je goed, ik haakte af toen Joshua Tree uit kwam, te yankee, zeker het Rattle & Hum was afgrijzelijk, tot Auchtung Baby kwam, wat ene verademing was dat!
Joshua Tree was en is gehypte, zeker er staan steengoede singles en het topper Exit op, maar ook nummers waar ik niks mee heb, Running to stand en In Gods Country.
Nee voor mij is U2 tot aan Joshua Tree + Auchtung Baby, Zooropa en stiekem ook POP.

avatar van teus
Castle schreef:

U2 boeit me ook het meest t/m Achtung Baby, Zooropa en Pop vond en vind ik nog steeds een teleurstelling, daarna krabbelde ze weer wat op ,en het niveau van weleer was bij vlagen terug
Wat Joshua Tree en Achtung Baby betreft ik heb geen moeite met het karakter of verschil van beide albums
Oké de een is doorspekt met de Amerikaanse roots en de andere heeft een eigenzinnige moderne ,meer Europeese sound, zegt ook wat over de band ,ze hangen niet vast aan dezelfde stijl en kunnen meerdere kanten op, vind ze beiden helemaal Top! Zonder zwakkere tracks, goed voor 5*

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Eigenlijk vind ik alles tm pop (steen) goed

Kijk ik geïnteresseerd naar the 30th Anniversary release, zie ik dat de Bonus Audio CD op 1 nummer na exact hetzelfde is als de 20th Anniversary release. I.p.v. het concert in Parijs, krijg je het concert in New York. En daar vragen ze dan veel geld voor... Oh ja, er is ook nog een versie met remixes: die interesseren me niet. Ik sla even over.

De bonus audio cd is trouwens aan te bevelen, mocht je die nog niet hebben. Zeker Silver And Gold (Sun City) met Keith Richards & Ron Wood.

avatar van rkdev
Dit weekend de 30th Anniversary vinylbox binnengekregen, en geniet weer volop van deze periode. Het album is natuurlijk fantastisch en staat in mijn top3 van U2 albums (naast Achtung Baby en Unforgettable Fire).

Ik had de cd box uit 2007 al, dus een gedeelte van de extra tracks waren al bekend. Aangezien deze absoluut de moeite waard zijn ben ik blij ze nu ook op LP te hebben. Maar ook de extra remixen die gemaakt zijn voor deze release zijn zeker de moeite waard. Toffe nieuwe interpretaties van de bekende songs door mensen als Jacknife Lee, Flood en Daniel Lanois. Vooral de nieuwe versie van One Tree Hill door St. Francis Hotel is geweldig. Ook grappig in het huidige perspectief dat ze in 1987 al bezig waren met een nummer dat in de titel Songs of Experience heeft zitten (blijkbaar een gedicht van William Blake).

Hetgeen waar ik het meest blij mee ben van de nieuwe box is het geweldig liveconcert opgenomen in Madison Square Garden in september 1987, het optreden waar de 'gospel' versie van I Still Haven't Found die we kennen van Rattle and Hum is opgenomen. De band is die avond 'On fire' en speelt geweldige versies van de (dan) nieuwe JT nummers en oude hits.

De box wordt gecompleteerd met een fraai fotoboek, deze keer niet met foto's van Corbijn maar van The Edge, die een talent blijkt te zijn. Van Corbijn zitten er wel enkele fraaie litho's in.
Ik ben een blij man. Langzaam toeleven naar het concert in de ArenA van volgende maand.

Hallelujah: op het Madison Square Garden Concert van de 30th Anniversary Edition, blijkt I Still Haven’t Found What I’m Looking For samen met het New Yorkse gospel koor te worden gedaan. Absoluut stunning!

En dan morgenavond naar het Joshua Tree concert. Heerlijk!

avatar van luigifort
Morgen het Joods Gospelkoor?

west schreef:

En dan morgenavond naar het Joshua Tree concert. Heerlijk!

Dat is toch de welbekende versie die ook op Rattle & hum staat? Althans, dat las ik ergens...Veel plezier morgen!

vielip schreef:

Ik dacht al: dit is net zo goed, als die geweldige versie op Rattle & Hum....

avatar van Niek
IJzersterke liedjesverzameling. Geen briljant album; daarvoor ontbreekt het aan samenhang. Daarom zal deze het voor mij nooit halen bij The Unforgettable Fire. Als ik heel cynisch ben, dan zou ik opmerken dat ze vanaf dit album stadion- (of, als je wilt, radio-)muziek zijn gaan maken. Daarmee doe ik U2 te kort, want zoals gezegd: het zijn ijzersterke liedjes. Het grijpt me echter niet. Na elk nummer zou ik het album zonder pijn af kunnen zetten als ik vind dat ik genoeg U2 heb gehoord. Dat lukt me niet bij platen die echt een geheel vormen. Als ik de nummers apart zou scoren krijg ik denk ik een hoger gemiddelde dan The Urforgettable Fire (als vind ik de beste nummers van TUF wel duidelijk beter dan de beste nummers van TJT), maar als album zit er zeker een ster tussen ten faveure van laatste.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Remaster van dit album in huis met witte hoes en een iets andere foto van de band op de voorkant. Het origineel hoeft geen betoog, mijn inziens het beste wat U2 ooit gemaakt heeft. Wat het interessant maakt is dat deze remaster voorzien is van een live plaat met U2 op de top van zijn kunnen. Live at Madison Square Garden op 28 September 1987. tracklist:

I Still Haven"t Found What I"m Looking For ( With New Voices Of Freedom )

Eens. Hun magnum opus deze plaat. Heb de vinyl box kunnen bestellen voor een bijzonder leuke prijs en het concert uit 1987 (op dubbel LP) is absoluut geweldig !!

avatar van vielip
Is die live lp ook los verkrijgbaar? Ik ben bang dat ik het antwoord al wel weet maar toch...

vielip schreef:

Nee

Goh!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Net als bij Hotel California de remaster aanschaffen, is met de live schijven erbij absoluut de moeite waard!

avatar van Funky Bookie
U2 is een gekke band. Clayton en Mullen zijn geen hele spectaculaire muzikanten, maar samen een hele goede, strakke ritmesectie. The Edge is geen gitaarvirtuoos, maar zijn uit duizenden herkenbare riffs zijn onweerstaanbaar. Bono is geen fantastische zanger, maar wel een charismatische performer. Zo zijn ze samen echt beter dan de som der delen. Ik heb altijd gewaardeerd dat U2 durfde e experimenteren, ook al vnd ik het vaak niet zo geslaagd. Dit blijft echter wel hun magnum opus.
Op dit album komt alles samen. De schitterende composities. Net niet over the top, maar gedragen gebracht door Bono. Zoals gezegd is The Edge fantastisch op dit album en stuwt hij het voort. De bonus met de show in Madison Square Garden laat ook horen dat ze het live waar konden maken. De band is hier op hun absolute top. Dit niveau zouden ze nooit meer halen, maar dat neemt niet weg dat dit een echte klassieker is.

tracklist:

I Still Haven"t Found What I"m Looking For ( With New Voices Of Freedom )

Ik zie dat er een aantal nummers missen (The unforgettable fire, Bad en Spanish eyes) . Als ik de setlist van die avond zoals ie op setlist.fm staat mag geloven althans.

avatar van galleryplay
De eerste kennismaking met TJT voelde destijds als een kleine teleurstelling en de plaat is nooit helemaal los gekomen van dat gevoel. De amerikanisering van het U2 geluid had voor mij echt niet gehoeven.
De plaat bevat wel een paar klassiekers, dat dan weer wel, maar afgezet tegen het gehele oeuvre is TJT als geheel nauwelijks top 5 materiaal, wat mij betreft.

Jean-Maurice
TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik vind het altijd lastig kiezen welke eerste albums van U2 ik nu het beste vind maar muzikaal gezien is dit inderdaad misschien wel hun beste. Er staat in elk geval geen slecht nummer op en dat is ook de reden dat ik deze net iets beter vind dan Unforgettable Fire.