Nas - It Was Written (1996)

Label: Columbia

1. Album Intro (2:24)
  2. The Message (3:54)
  3. Street Dreams (4:39)
  4. I Gave You Power (3:52)
  5. Watch dem Niggas (4:04)

met Foxy Brown

6. Take It in Blood (4:48)
  7. Nas Is Coming (5:41)

met Dr. Dre

8. Affirmative Action (4:19)

met AZ, Foxy Brown en Cormega

9. The Set Up (4:01)

met Havoc

10. Black Girl Lost (4:22)

met Jojo

11. Suspect (4:12)
  12. Shootouts (3:46)
  13. Live Nigga Rap (3:45)

met Mobb Deep

14. If I Ruled the World (Imagine That) (4:42)

met Lauryn Hill

15. Silent Murder * (3:25)
  16. Affirmative Action St-Denis-Style [Remix] * (3:24)

met AZ, Foxy Brown en NTM

Vind het vanaf The Setup toch een stuk minder worden, If I Ruled The World is wel een goede afsluiter

bennerd
Erg jammer van dat irritante refrein in If I Ruled the World, want Nas rapt daar echt fantastisch. Lekkere beat ook.

avatar van Psycholamp
Nare opvolger van een ijzersterk debuut. Nas heeft altijd wel wat te vertellen, maar tekst komt bij mij op de tweede plaats. Ten eerste gaat het om de beat en de muziek.
De muziek + beat van If I ruled is helemaal van Whodini. ( Refrein ken ik van Kurtis Blow, geloof ik. Maar dat terzijde.) Niet eens gesampled, maar gewoon gekopieerd. Het betekende voor Nas zijn grote doorbraak bij het grote publiek en ik geef hem geen ongelijk. Maar dit album, en degene die volgen, is niks voor mij. Hij heeft nog wel een paar goede nummertjes gemaakt, zeker. Maar ook echt barslechte klotemuziek. Jammer!

avatar van Bartje..
Goede opvolger van Illmatic, niet van het zelfde niveau maar zeker een erg goed album! Favorieten: Gave you Power natuurlijk en Watch dem Niggas, waar ik echt niet van begrijp dat die maar 2 stemmen heeft! Wat een relaxte beat is dat

avatar van toris
vandaag gekregen:D
Ik ga er zo maar ff goed voor zitten

avatar van MJ_DA_MAN
toris schreef:
vandaag gekregen:D
Hoe vaak?

avatar van toris
MJ_DA_MAN schreef:
Hoe vaak?

Gewoon 1 keer, je had zeker mijn reactie bij illmatic gezien Ik had van 2 mensen illmatic los gekregen en van mijn vader had ik een trilogie ( noem je dat zo bij cd's? ) gekregen van illmatic, it was writen en i am

avatar van RebelINS
It was Written heeft helaas bij lange na niet de klassieke status van Illmatic.
Dit komt omdat er met nummers als: 'Watch dem niggas, take it in blood, nas is coming en the set up' teveel van hetzelfde opstaat. Daarbij moet wel gezegd worden dat er met 'The Message, Affirmative Action, Black Girl Lost, Live Nigga Rap en If I ruled the world' een aantal regelrechte hip hop klassiekers op staan.
Nas rapt overigens behoorlijk sterk op het hele album.

Een krappe 4*

avatar van Outblasty
Als Nas ervoor had gekozen om zijn tweede album ook niet te lang te maken was dit toch wel een dikke classic geworden denk ik. Er staan nu net een aantal nummers op die ik niet echt sterk vind terwijl er toch ook hele vette tracks bijzitten.

toch wel 4*

Bartje.. schreef:

Die heeft denk ik maar 2 stemmen omdat er zoveel andere goede nummers op staan. Inderdaad erg sterk nummer, maar ik heb toch gestemd op If I ruled the world, the message en I gave you power.

De Schaafkaas
Vind deze eerlijk gezegd beter dan Illmatic... Ik zal er wel veel reacties op krijgen.

Die mobster-themed music uit die jaren is prachtig, Only Built 4 Cuban Linx, Do or Die, Ready to Die, The Infamous, It Was Written.

Voor de Affirmative Action fans: de sample wordt in mijn ogen perfect gebruikt in deze track van Jazmine Sullivan.

YouTube - Jazmine Sullivan - Holding You Down (Goin' In Circles)

avatar van Tyn
Tyn
Ik luisterde zojuist nog een paar tracks van dit album.
Mensen bekritiseren het album vaak omdat het niet het niveau van Illmatic haalt.. Toch vind ik "It was written" beter dan veel van zijn latere werk, zoals Hiphop Is Dead, Untitled, en Streetsdisciple.
Een van de betere Nas albums.

avatar van Flipm0de
Halfje omhoog naar 4,5.

Album staat misschien wel in de schaduw van het grote Illmatic, maar wat is dit album toch fantastisch!

avatar van KILLERBEE99
The Message
If I Ruled the World (Imagine That)

avatar van Psycholamp
Wat ik altijd jammer vind van If I ruled the world is dit en dit . Het gaat mij in eerste plaats altijd om muziek en als je jat doe het dan goed. Ik kon bijna niet geloven dat het Nas was toen ik If I ruled the world van hem voor het eerst hoorde.

avatar van RebelINS
Pfoe... ik ken duidelijk mijn klassiekers niet dat is inderdaad wel een beetje goedkoop jatwerk van onze vriend Nas....

Ik haal er direct een halfje van af.

Harco
Dus nu je dat weet geniet je minder van die track? Dat vind ik heel erg scheef. Blijft nog altijd een keihard nummer, hoe gejat het ook mag zijn.

avatar van Soulistic
Nas mixt gewoon twee compleet verschillende tracks en maakt er zijn eigen ding van.
Niks mis mee toch?
Laat ik het even in Nas zijn eigen woorden citeren:

"No idea's original, there's nothin new under the sun
It's never what you do, but how it's done"

avatar van RebelINS
Ik was al van plan om er een halfje af te halen hoor. Lijkt er inderdaad op alsof ik het doe om die track, maar dat is niet zo.
Ik blijf het ook nog steeds een vet nummer vinden, maar ik vind het wel een beetje jammer.

avatar van Reint
Ik heb een vraag: de line ''and now the projects, is talkin that somebody gotta die shit/it's logic, as long as it's nobody that's in my clique'' refereert toch naar het Notorious B.I.G. nummer Somebody's Gotta Die? Maar hoe kan dit als dit album uit 1996 komt en het nummer pas op Life After Death uit 1997 uitkwam?

Psycholamp schreef:

het jatten/knippen/sampelen/hergebruiken van bestaande cuts is toch een van de eesentiële elementen in de hiphop muziek, dus snap niet echt dat je dit een min vindt.
Ik heb ook dikwijls de tegenovergestelde reactie als ik achteraf een original sample tegenkom van een hiphop nr, vind het juist dope van een producer als ie dat kan...

en in dit concreet geval: Nas doet de 2 originals zeker geen onrecht aan in mijn ogen, integendeel...

avatar van Psycholamp
Dat gebeurt op zijn eerste plaat toch echt stukken beter dan hier, vandaar.

avatar van Reint
Oké, fantastische opvolger van Illmatic, wat helaas wat tekort wordt gedaan door de aanstellerige en smaakloze refreinen van Black Girl Lost en Nas Is Coming (en die belachelijke skit aan het begin natuurlijk). Voor de rest vind ik dit echt topmateriaal, waarbij diepe, groovy beats perfect samengaan met de poetische, gecompliceerde en diepgaande beschrijving van Nas' leven als drugsbaron, die hier misschien nog wel beter rapt dan op Illmatic. Wordt grijsgedraaid hier.

avatar van Nr.4
Min een aantal tracks had het de classic status van Illmatic kunnen hebben, nu is het gewoon een erg sterk album met een aantal mindere momenten. Qua producties een stuk minder dan z'n debuut, maar wel nog veel sterker dan op een aantal meer recente albums. The Message is mijn favoriet, schitterende track.

avatar van Jar0on
Album begint geweldig maar na ongeveer de helft begint het steeds minder te worden wat ik jammer vind, dealniettemin 4,5*

avatar van Raul
Wat is Affirmative Action toch een briljante track

Zo jammer dat The Firm een teleurstelling werd...

avatar van Flipm0de
DBTim schreef:

"Black Girl Lost" (storytelling op zijn fijnst) en "Shootouts" zijn toch wel classic Nas tracks vind ik zelf.

avatar van Shelter
Eigenlijk is Take It In Blood wel heel erg vet
Luister nu net het album weer en ik was even vergeten hoe vet die track is.

Maidenfreak
Geweldig vervolg op mijn favoriet rapalbum 'Illmatic', If I Ruled the World (Imagine That) is wat de reden dat ik geen 5 sterren geef. Nas Is Coming met Dr. Dre blijft een echte klassieker.