The Blue Nile - Hats (1989)

Label: Linn

1. Over the Hillside (5:05)
  2. The Downtown Lights (6:29)
  3. Let's Go Out Tonight (5:16)
  4. Headlights on the Parade (6:16)
  5. From a Late Night Train (4:01)
  6. Seven A.M. (5:09)
  7. Saturday Night (6:27)
  8. Seven A.M. [Live in the Studio] * (4:48)
  9. Christmas * (5:05)
  10. Let's Go Out Tonight [Vocal 2] * (5:17)
  11. Saturday Night [Vocal 2, Early Mix] * (6:06)
  12. Headlights on the Parade [Live in Tennessee] * (6:20)
  13. The Wires Are Down * (5:41)
avatar van Zachary Glass
Ik ken haast geen enkele andere groep die zoveel kubieke millimeter "mooie" melancholie op een schijfje kan nalaten.

Vroeger probeerde ik weleens te gissen naar het gevoel van een meisje die wacht op het stationsperron na een afgelopen relatie. De trein komt heus wel, maar in welke richting gaat-ie?

Wat ik me daarbij voorstelde? De milde melancholie in het lijf, het uitademen van de stad op de achtergrond, ... dat soort dingen

Gelukkig heb ik Hats nog

Het begin van de plaat is bijna van een andere wereld (" Over the Hillside ") - de binnenwandelde rustige (want dat is deze plaat zeker - rustig ) strijkers en dan die tekst " The Stars in your eyes know what's right " - dat vind ik gewoon erg schoon , mensen

Dan is er het tweede nummer The Downtown lights waar dat ene tekstlijntje In love we're all the same - we're walking down a empty street . Ja - zoeken we niet allemaal naar dat ene brandende lichtje in dat grote duistere gebouw (dat soms DDR-achtige proporties aanneemt ) aan de overkant?

Ik denk dan ook aan het nummer Let's Go Out Tonight - ja, hoe moet ik het omschrijven? Dat schreeuwt gewoon om een soort tedere liefde (schabouwelijk uitgedrukt - sorry, mensen ).

The Cure had het over 10.15 A.M. - The Blue Nile heeft het over Seven A.M. . Mijn horloge staat op zeven uur

Ik ga hier in herhaling vallen: prachtplaat. En ondertussen blijf ik verder gissen wat dat meisje denkt in het treinstation

avatar van beaster1256
hier zal ik kort zijn , net zoals alle platen van the blue nile , een meesterwerk, kopen die handel, voor mensen die van echte muziek met emoties houden en enorm veel sfeer

Ruby1966
Wat is het toch zonde dat zo weinig mensen dit album kennen. Het beste "late-night" album ooit gemaakt.
Lees wat Zachary hierboven geschreven heeft, dat moet toch voldoende reden zijn om dit album eens te gaan beluisteren !

Ruby1966 schreef:

Het beste "late-night" album ooit gemaakt.

[fluistert] kind of blue.. kind of blue.. [/fluistert]

Ruby1966
Laat ik het anders zeggen, in mijn ogen het beste "late-night"album ooit gemaakt

avatar van Casartelli
Help ik deze even - zonder 20-stemmenmijlpaalvermelding - aan zijn 20e stem. Heel aardig, 3*, kans op verhoging.

avatar van ChrisX
Nog niet zo gek lang geleden behoorlijk onbekend met het oeuvre van The Blue Nile, behoorlijk onder de indruk geraakt van het debuut een paar maanden geleden. Dus na het aanschaffen van High (ook mooi) nu dan ook Hats in huis gehaald. Wow, ik durf het haast niet te zeggen maar deze is nog mooier dan het debuut.

avatar van Thuurke
Zwaar onderschatte band uit Glasgow. Helemaal vergeten totdat ik op de DVD die bij het Red Book album van Texas zat een duet zag van Sharleen Spiteri met Paul Buchanan van The Blue Nile (Abbey Road Sessions). "Let me Sleep" werd zeer intens gezongen en klonk sterker dan het origineel op de CD (met Peter Kay). Hats is het beste album van The Blue Nile, maar het is te vermelden waard dat alle 4 de platen juweeltjes zijn en dat het jammer is dat deze band onbekend en low profile is gebleven. Dit is waarschijnlijk mede te wijten aan de hoge productiviteit van 4 albums in 25 jaar.

avatar van bawimeko
Dankzij deze site deze cd maar 'ns beluisterd & aangeschaft.....wat een mooie muziek! De sfeer zit in elke noot en akkoord, doet me erg denken aan "Small Hours" van stadgenoot John Martyn. Deze gaat op lange winteravonden geregeld gedraaid worden!

avatar van TEQUILA SUNRISE
@Thuurke: Inderdaad, deze band is volkomen ten onrechte niet door gebroken in ons kikkerlandje, behalve Tinseltown in the Rain natuurlijk ( wereldnummer ! )
Ik vind Hats ook het beste album van de 4 uitgebrachte platen van deze schotten.
Tussen elke plaat zit ca.7 jaar dus ik kan niet wachten tot het 2011 wordt..

avatar van Gert P
Wat een mooi en goed klinkend album.

avatar van Ceasar
Dit album is absolute muzikale schoonheid. Van de eerste tot de laatste seconde. En verdient veel meer erkenning en ook veel meer luisteraars.
Prachtig, prachtig!!!!!!!!

avatar van bikkel
Prachtige nachtmuziek.Een lust voor het oor.Melanchonie in zijn beste soort.
Ondanks dat er geen echte drums ingespeeld zijn,gaat de oprechtheid en de puurheid nooit verloren.
Zo kan het dus ook.
Elk nummer is fraai en op een laat tijdstip is dit de ideale muziek.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit album hedenavond weer eens opgezet en dreigt toch nog wel eens in mijn top 10 terecht te komen.
Wat een pracht van een plaat, melancholiek, ingetogen heerlijke
muziek.

avatar van Krakonos
Ik heb wel bijzondere herinneringen aan deze plaat, op vakantie in Schotland zat ik in mijn kampeerbus bij Inverness. Het regende en stormde en op de radio was een interview met Paul Buchanan die uitlegde hoe de albums tot stand waren gekomen terwijl ook de muziek werd gedraaid. En wat past het regenachtige landschap toch mooi bij Hats, wat een genot.

Later op reis met een Engelse collega, ik draaide Hats in de auto, de hele tijd heeft hij geen woord gezegd, hij was bijna in tranen ervan, en terecht. The Blue Nile heeft muziek die je alle hoeken van je emotie laat zien. Erg onderschat, en helaas in Nederland te weinig gedraaid.

"I'm tired of crying on the stairs"

avatar van Thuurke
De versie van Craig Armstrong van Let's Go Out Tonight met Blue Nile Zanger Paul Buchannan op de CD The Space Between Us is naar mijn mening nog beter dan de versie op deze plaat.

avatar van AOVV
Deze band slaagt erin ondanks de verscheidenheid aan instrumenten toch sobere muziek te maken, die oprecht en ingetogen aandoet. Voor zo'n prestatie neem ik m'n hoed af!

avatar van Rickepick
Het is echt mijn soort muziek, maar het is zo groot, en ik kan alle fijne momenten nog niet lijmen in één solide luisterervaring. Maar ik houd vol, en wat ik blijf horen in mijn hoofd, blijf ik voelen in mijn buik.

avatar van Rickepick
Het is nu een album geworden, dat ik niet zomaar luister als ik er zin in heb. Ik trakteer me soms met Hats, liefst in bed.

Een week geleden, half 5 in de nacht. Ik luisterde in de volmaakte duisternis van mijn kamertje, met het zachte beetje buitenlicht boven me dat tegen het schuine dak scheen.
En steeds bleef me die zin door het hoofd tollen. het deed me toen het album eenmaal was afgelopen, een mail sturen naar iemand wiens herinnering al bijna een schim was geworden. Nobody loves you this way, dat weet ik zeker.

avatar van Edwin
Op basis van de gemiddelde frequentie van hun output, reken ik volgend jaar weer op een nieuw album van dit gezelschap

avatar van Ceasar
Ik hoop met je mee!

Ik kan niet wachten!!!

avatar van James Douglas
Waar voorganger A Walk across the Rooftops nog voor de avondklok tot zijn recht kan komen, met name waarneer de lucht grijs omsluiert en de regen tegen je ramen flauwvalt, mag Hats pas eigenlijk opgezet worden bij de aanvangstijd van een nachtclub. Maar in die nachtclub geraak je niet. Let’s Go Out Tonight klinkt het wanhopig door Paul Buchanan maar dat is enkel om niet gek te worden door haar afwezigheid. Daarom dool je door het labyrint van de grote stad met de straatlantaarns als enige toeverlaat.

avatar van Madjack71
Sfeervolle plaat met goede synth-pop-muziek. Zang heeft iets eigens. Over het geheel geen echte missers. Kende de Blue Nile alleen van de klassieker Tinseltown in the Rain, maar getuige deze hoed, hebben ze ook wel meer in hun mars. Al blijft eerder genoemde nummer, een klasse apart.

avatar van Thuurke
Weet iemand waar ik de laatste twee cd's (Piece at Last en High) van The Blue Nile kan kopen? Ik kan ze nergens vinden.

avatar van vigil
De laatste heb ik ooit bij de Media Markt meegenomen voor een paar euro, Piece zoek ik ook al jaren (voor een nette prijs...).

avatar van ChrisX
Thuurke schreef:

Peace At Last @ Amazon

Voor een habbekrats Used - Very Good te krijgen bij Zoverstocks ... erg betrouwbare reseller op Amazon Marketplace.

avatar van vigil
Een prikkie, bedankt

avatar van Tony
Ik blijf dit toch ook een geweldige plaat vinden. Heb 'm net weer eens geluisterd na enkele herrieplaten eerder vandaag... Net iets sterker dan hun debuut, dat echter (heb je vaker met debuutplaten) origineler was. Deze is samenhangender en van een net iets constanter, hoger niveau dan Rooftops.

avatar van AOVV
Ik vind de voorganger net wat beter dan deze, maar daar is de meerderheid het niet mee eens, merk ik aan de gemiddeldes. Groot is het verschil niet, details zeker? Kwestie van gevoel, denk ik. The Blue Nile maakt in ieder geval erg fraaie muziek, die je achterlaat met een melancholisch gevoel.