P.O.S - Never Better (2009)

Label: Rhymesayers

1. Let It Rattle (3:33)
  2. Drumroll (We're All Thirsty) (2:37)

met Doomtree

3. Savion Glover (2:19)
  4. Purexed (3:24)
  5. Graves (We Wrote the Book) (3:14)
  6. Goodbye (3:07)
  7. Get Smokes (2:38)

met Jessy Greene

8. Been Afraid (3:39)
  9. Low Light Low Life (3:14)

met SIMS en Dessa

10. The Basics (Alright) (3:23)
  11. Out of Category (3:16)
  12. Optimist (We Are Not for Them) (3:19)
  13. Terrorish (2:13)

met Jason Shevchuk

14. Never Better (4:03)

met Judah Nagler

15. The Brave and the Snake / Hand Made Hand Gun [Hidden Track] (11:51)

met Astronautalis

avatar van hoi123
Never Better was één van de eerste hiphopalbums die ik heb ontdekt, door de top-10 van (Wie anders?) R&P. Ondertussen heb ik nog een stuk of 10 andere albums ontdekt, maar deze blijft toch één van de beste voor me.
Never Better is een meesterwerkje waarbij verschillende genres worden gemixt met geweldige beats en goede teksten waar over is nagedacht.
Sowieso is de flow van P.O.S erg fijn en zijn de gastartiesten erg goed uitgekozen (Low Light, Low Life! )

Maar ook de nummers zitten erg goed in elkaar en de beats zijn fantastisch. Bij Drumroll ga ik iedere keer weer uit mijn dak en The Basics (Allright) heeft echt één van de beste beats die ik ooit heb gehoord. Maar het absolute hoogtepunt komt in de afsluiter, die in twee delen gedeeld zijn. Allebei de delen zijn geweldig, het agressieve The Brave In The Snake is al heel goed, maar de nog betere Hand Made Hand Gun bewijst dat ook hiphop gewoon onheilspellend kan zijn. Echt een geweldige track. De rockelementen die er soms inzitten (Let It Rattle, Drumroll, Terrorish) zijn ook erg goed uitgewerkt.

Jammer genoeg is niet alles geweldig, maar wat wil je ook met zoveel nummers.
Get Smokes en Out Of Category kunnen echt niet boeien en laten mijn gedachten afdwalen. Jammer, als deze nummers geskipt zouden worden - dat zou de de speelduur ook goed doen -, zou dit album zeker 5 sterren krijgen. Nu ''slechts'' 4,5 sterren.

avatar van hoi123
Deze maar eens naar de 5* geknald. Gevoelige, geniale hiphop met geen enkele slappe track - zelfs Get Smokes en Out of Category niet. Een plek in mijn top 10, zonder twijfel. Toch nog maar een keer zeggen:

Drumroll:

avatar van hoi123
Wel ten koste van Atmosphere.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb deze plaat ook weer in mijn top 10 gezet, alleen niet ten koste van Atmosphere. Maar daar was natuurlijk ook geen spraken van, aangezien WLGYL nog altijd het enige album is dat ik 5 sterren kan en wil geven. Gazpacho was hier het slachtoffer.

Ik heb deze plaat ook weer in mijn top 10 gezet,

Door mij.

avatar van niels94
Heerlijk album, dit doet wel met me wat Atmosphere niet lukt: het boeit vanaf het begin en ik heb de neiging ritmisch mee te bewegen op dit album. De beats zijn heerlijk, de flow ook. Dikke 4* (kan nog meer worden).

avatar van discipline
Staan toch aantal zwakkere nummers op! Toch maar een halfje er af

avatar van Rhythm & Poetry
Welke nummers zie je dan als zwakker? Hoe vaker ik deze cd beluister, hoe minder zwakke momenten ik ontdek. Alleen het refrein op Terrorish vind ik nu nog een minpunt.

avatar van discipline
Ik vind het refrein van Terrorish wel erg gaaf eigenlijk, Get Smokes vond ik wat zwakker worden net als Out Of Category. Maar ik moet er ook bij zeggen dat het alweer een poosje geleden dat ik dit album echt goed geluisterd heb.

avatar van panjoe
Out of Category, live, a capella, in het publiek, beste live ervaring ooit, punt

Video van Never Better toegevoegd.

Rhythm & Poetry schreef:

Dat refrein van Terrorish is juist hemels! Gezongen door die geweldige, krakende stem geeft die iedere keer weer kippenvel.
Maar voor de rest heb je wel gelijk. Never Better wordt echt alleen maar beter bij iedere luisterbeurt. Verhoogd naar de vijfde plek in mijn top-10.

avatar van Elohim
Out of category is een klein minpunt, nog steeds geen nummer wat ik skip, maar t is wat minder dan bijvoorbeeld been afraid, get smokes is juist een van mijn favoriete nummers, grote stukken zijn bijna acapella, klinkt heerlijk

avatar van -marco-
Wat is dit toch een heerlijk album. Ik heb een rock achtergrond ( slayer, metallica, sepultura etc etc ) denk dat ik daarom de "rock" invloeden op dit album goed kan waarderen.

Daarnaast is Stefon Alexander gewoon een geweldige Mc.

Ik ga snel zijn andere werk luisteren. Hij heeft ook nog 2 mix albums ( the Meat tapes ) die ook de moeite zijn.

oh en voor de track Never Better.

Terrorish is dan weer een smetje op dit album, jammer.

avatar van Jurrien
Wat gaat de tijd toch snel. Kan me nog goed herinneren dat ik het artwork van de CD voor het eerst zag, toen meteen besteld. Vandaag weer aandachtig beluisterd. De beats hier zijn absoluut het sterkste punt. Zij zijn allemaal uniek en blijven gruwelijk.

avatar van Elohim
Ik zit nu echt te twijfelen tussen een 4,5 en een 5...

Zette hem laatst weer op, ik vind em zo heerlijk!

avatar van niels94
niels94 schreef:

En inmiddels staat When Life Gives You Lemons in mijn top 10

Laatst nog eens opgezet en me weer verbaasd over het ongelooflijk hoge niveau, bij bijna elk nummer denk ik: dit is een favoriet. Het aankruisen van 3 nummers is dan ook onmogelijk voor mij op dit moment. Superalbum.

avatar van Robbie Keane
Op Drumroll na vind ik dit louter herrie.

avatar van Elohim
Whoa... heb je alles gehoord? Purexed? Optimist? Been Afraid?

Ik HOUD van dit album!

avatar van kobe bryant fan
Amai wat een groeier, maar als je hem genoeg luisterbeurten geeft is hij geweldig.Het begint met een fantastische eerste track en al direct mijn favoriete ook, hier op toont P.O.S zowel goed kan rappen als refreinen eens mee zingen, Let It Rattle zou ook zeker in mijn top 500 honderd van songs staan.En de andere 2 toppers voor mij zijn : Goodbye en Out Of Category en voor de rest rapt P.O.S zeer fijn en de beats zijn fantastisch( zijn ze door hem trouwens geproduceerd ?)en ze schommelen tussen soms wat rock-achtige beats en hiphop.

avatar van Elohim
ff de credits erbij gehaald, hier de producers:
1: Lazerbeak
8: Lazerbeak
9: Paper Tiger
10: POS
11: POS
12: POS (clapping and cups by Maria Juranic)
13: POS
14: POS

avatar van kobe bryant fan
Bedankt, P.O.S heeft nog aardig wat zelf geproduceerd.

Maxmus
kobe bryant fan schreef:
Bedankt, P.O.S heeft nog aardig wat zelf geproduceerd.

Aardig wat?
Hij heeft bijna 75% van het album geproduced haha.

avatar van Ataloona
Dit album gisteren weer een beluisterd en nu heeft hij me wel overtuigd.
Ongeveer een jaar geleden werd dit album mij getipt en toen vond ik het herrie en intens verschrikkelijk, en vreem genoeg ben ik nu in 1 keer verkocht. Misschien dat mijn hoofd er toen niet naar stond..

avatar van Raconteur
dit klinkt heel erg goed, staan een paar toptracks op zoals Let it Rattle, Drumroll, Optimist. Kan nog doorgroeien naar een 4,5

avatar van Harderwiek
Wat een vet digipack heeft deze cd toch!

avatar van Snoeperd
Van 3,5 naar 4 verhoogd, ik begin steeds meer goede nummers te ontdekken. Die drumbeats worden op den duur verslavend, Goodbye en Drumroll draai ik nu meerdere keren per dag.

avatar van Harderwiek
Ik heb hem ook maar verhoogd naar een 4*. Waar deze plaat mij in het begin wat te druk en chaotisch overkwam, wordt het steeds lekkerder om naar de luisteren en hij past zijn flow heerlijk aan op de drums! Blij om hem ook eindelijk op cd te hebben!

avatar van discipline
Vandaag weer een keer geluisterd! En een 4* is toch eigenlijk te weinig ga hem toch weer verhogen en in mijn top 10 zetten.

avatar van AOVV
Even een citaat aanhalen:

Rhythm & Poetry schreef:
Goed tippen is een gave die ik beheers.

Dat zei hij in het Super Tip-Toppertopic. Deze plaat werd door R&P aan mij getipt, en ik moet zeggen, het blijkt inderdaad een gave te zijn die hij beheerst, goed tippen. Want 'Never Better' van P.O.S. is gewoon een goeie plaat, terwijl ik niet veel naar hip-hop luister, gaat dit er erg goed in. De vele catchy refreintjes, de invloeden uit rockmuziek en soms erg sterke teksten doen 't hem.

P.O.S. is een artiest uit de Rhymesayers-stal, een label dat ook o.a. de platen van Atmosphere uitbrengt. Ik ben best wel een volger van Atmosphere (fan is een groot woord), en dan is dit toch even iets anders. P.O.S. rapt op een heel andere manier dan Slug, maar dat neemt niet weg dat hij dat goed doet. Vlot en vinnig. Ook enkele goeie gastartiesten dragen bij tot de kwaliteit van het album. Ik noem dan vooral Sims (die ik ook ken van z'n laatste), maar ook een Doomtree bijvoorbeeld levert toegevoegde waarde.

Qua productie is 'Never Better' ook een goeie plaat, veel afwisseling ook heb ik de indruk. Enkele fraaie samples mogen dan ook niet ontbreken. 'Never Better' heeft mijn interesse in hip-hop weer enigszins aangewakkerd; ik weet niet of ik zonder deze tip nog veel naar hip-hop had geluisterd. Een fris geluid, het kan veel met een mens doen.

3,5 sterren