Genesis - 1970-1975 (2008)

Label: Virgin

1. Looking for Someone (7:02)
  2. White Mountain (6:44)
  3. Visions of Angels (6:51)
  4. Stagnation (8:46)
  5. Dusk (4:11)
  6. The Knife (8:53)
  7. The Musical Box (10:31)
  8. For Absent Friends (1:48)
  9. The Return of the Giant Hogweed (8:09)
  10. Seven Stones (5:09)
  11. Harold the Barrel (3:00)
  12. Harlequin (2:56)
  13. The Fountain of Salmacis (8:00)
  14. Watcher of the Skies (7:22)
  15. Time Table (4:46)
  16. Get 'Em Out by Friday (8:36)
  17. Can-Utility and the Coastliners (5:45)
  18. Horizons (1:41)
  19. Supper's Ready (23:04)
  20. Dancing with the Moonlit Knight (8:02)
  21. I Know What I Like (In Your Wardrobe) (4:10)
  22. Firth of Fifth (9:35)
  23. More Fool Me (3:10)
  24. The Battle of Epping Forest (11:44)
  25. After the Ordeal (4:15)
  26. The Cinema Show (10:41)
  27. Aisle of Plenty (1:56)
  28. The Lamb Lies Down on Broadway (4:51)
  29. Fly on a Windshield (2:44)
  30. Broadway Melody of 1974 (2:11)
  31. Cuckoo Cocoon (2:13)
  32. In the Cage (8:09)
  33. The Grand Parade of Lifeless Packaging (2:44)
  34. Back in N.Y.C. (5:36)
  35. Hairless Heart (2:06)
  36. Counting Out Time (4:12)
  37. The Carpet Crawlers (5:11)
  38. The Chamber of 32 Doors (5:40)
  39. Lilywhite Lilith (2:48)
  40. The Waiting Room (5:15)
  41. Anyway (3:08)
  42. Here Comes the Supernatural Anaesthetist (2:56)
  43. The Lamia (6:56)
  44. Silent Sorrow in Empty Boats (2:58)
  45. The Colony of Slippermen (8:11)
  46. Ravine (2:06)
  47. The Light Dies Down on Broadway (3:32)
  48. Riding the Scree (4:06)
  49. In the Rapids (2:18)
  50. It (4:17)
  51. Happy the Man (3:10)
  52. Twilight Alehouse (7:48)
  53. Going Out to Get You (4:55)
  54. Shepherd (4:04)
  55. Pacidy (5:44)
  56. Let Us Now Make Love (6:16)
  57. Provocation (4:10)
  58. Frustration (3:42)
  59. Manipulation (3:49)
  60. Resignation (3:01)
Misterfool schreef:
vandaag via bol.com besteld. ik hoop dat het een beetje goede aankoop is want het kost me een rip uit mijn lijf.

Nou heb je hem binnen?

Kos schreef:
Wat is Phil Collins toch een fucking goeie drummer, je zou het bijna zijn vergeten na al zijn flutmuziek de afgelopen jaren.

Vooral vanaf Foxtrot.

Misterfool schreef:

Twee woorden: 'Geen' en 'spijt'.

Misterfool
Gert P schreef:

Nou heb je hem binnen?

jup en eerlijkwaar het klinkt geweldig. elk instrument kan veilloos worden onderscheiden met andere woorden sublieme geluidskwaliteit. leuke interviews die elk album nog even doornemen en uitleggen. En de muziek zelf is natuurlijk geweldig maar ja wat verwacht je bij de peter gabriel/steve hackett periode.

gewoon 5 sterren dus en ja het was het ruim waard.

beaster1256
5 sterren is zelfs te weinig voor zoveel moois , ik geef er 6 , voila

het beste uit de beste periode van genesis als dat niet uitmuntend moet zijn ,

en nog geen seconde gedateerd , ik voel me weer een broekie van 16 jaar !!!

avatar van koho
Is dit nu een gelimiteerde set of zo? Daar kom ik niet helemaal achter. Ik heb 'm vorige week besteld bij Blahdvd n.a.v. aanbeveling eerder op deze pagina, maar hij is nu "backordered" en ik kan 'm - na enig speurwerk vandaag - eigenlijk nergens scoren voor normale prijzen ... da's nogal snel na de release afgelopen najaar. Blahdvd prijs was 65.87 pond inc porto, leek me zeer schappelijk. Ik heb weinig zin hier het dubbele voor neer te gaan tellen op eBay of Amazon, zeker niet als zou blijken dat-ie binnenkort wel weer leverbaar is tegen de huidige Blahdvd prijs.

Ook bij Fame in A'dam gekeken enkele dagen geleden - de 2 boxjes met het latere werk waren er wel (160!! Euro meen ik, per stuk - ahem) maar 1970-1975 enkel in vinyl-vorm.

En ik wil 'm ik wil 'm ik wil 'm hebbuuuuuuuh.

avatar van vigil
wellicht ben je ook een beetje aan de late kant

maar hij is inderdaad al niet meer "normaal" leverbaar.

avatar van koho
Ja, dat weet ik, maar mijn Genesis verkenning begon vorige maand pas, ik grijp er net naast.
Dat-ie niet meer normaal leverbaar is momenteel wel duidelijk, maar is dat tijdelijk of permanent? Was de box een gelimiteerde uitgave? Daar kom ik dus niet erg achter. De vinylversie werd wel ergens aangeprezen als zijnde gelimiteerd.

avatar van kaztor
De cd box sets zijn dat ook. De prijzen van de vorige twee lopen in ieder geval gestaag op. Je mag blij zijn wil je ze onder de €120,- kunnen vinden.

avatar van koho
Dank voor de tip, kaztor. Ik heb de nu backordered-bestelling bij BlahDVD geannuleerd, want dat zal wel niets meer worden, en heb -nu het nog kan- de box snel op eBay Duitsland gescoord voor 100 Euro (plus 17.50 porto). Voor andere laatkomers: voor die prijs zijn er op dit moment nog 2 exemplaren van dezelfde verkoper te koop, zie item 180339638054 op ebay.de ... diens feedback is prima, dat zit wel goed.
Inderdaad schiet de prijs momenteel omhoog. Over het algemeen nu al hoger op bv Amazon en eBay dan vorige week.
Pittig aan de prijs, maar dergelijke parels van albums moet je in een betere geluidskwaliteit hebben dan de vorige CD edities van 15 jaar geleden, met best vlak geluid.
En ik ben ook aan de remasters bezig van Steve Hackett. Die zijn retegoedkoop te scoren dus dat heft elkaar weer op

... en hij is binnen!
Ik heb nu Foxtrot en Nursery Rhyme beluisterd. Eén van de beste remastering jobs die ik gehoord heb - al ben ik normaal gesproken niet zo'n HiFi freak die let op geluid i.p.v. muziek. Maar het verschil is wel héél opmerkelijk vergeleken bij de 1994 CD versies. 3D muziek!
Nu vind ik eigenlijk zo'n album nog eens een keer op DVD wat overbodig, wat mij betreft hadden het wat minder schijfjes kunnen zijn als het extra filmmateriaal op 1 of 2 schijfjes had gepast, dan was het misschien ook wat minder rib-uit-het-lijf geweest. En voor die prijs hadden ze die andere albums ook wel in zo'n fraaie Lamb Lies Down verpakking kunnen doen i.p.v. die toch wat goedkope standaard jewel cases.
Maar dat zijn bijzaken. Dit is Definitieve Genesis, punt, met smakelijke DVD extraatjes. En, ha, eens een box die gewoon op zijn plek in mijn CD kast past
Nu wachten op de 1976-1982 en 1983-1997 boxjes via BlahDVD, ongeveer 70 Euro per stuk daar inc porto. Van die laatste periode ben ik niet zo'n liefhebber, althans ik heb alleen het album Genesis (1983) op (oude) CD, dat was een leuk half album. Daarna ken ik enkel de "hits" die me niet zo aanspreken, maar misschien word ik nog prettig verrast - en ben eigenlijk toch wel benieuwd naar het Collinsloze Calling All Stations. Dus vooruit, alle drie de boxen dan maar.
Deze 1970-1975 heb ik via eBay Duitsland gescoord; elders -en daar ook- zijn de prijzen aan het oplopen als-ie al verkrijgbaar is.

avatar van BenZet
Je zal er geen spijt van krijgen, de remasters klinken stuk voor stuk geweldig. Je had ze eigelijk in andere volgorde moeten hebben. Nu heb je gelijk de beste als eerste en dat ga je merken

avatar van kaztor
Ik vind dat wel weer wat overdreven. Als de 1976-1982 box Abacab's Whodunnit niet had gehad was ie zeker gelijkwaardig. De 1983-1998 box is een kwestie van smaak, maar We Can't Dance en Calling All Stations zijn ook pure klasse als je het mij vraagt.

kaztor schreef:

jawel, natuurlijk. Maar ik vind wel dat deze box de beste is, de stijl van de muziek, natuurlijk is dat smaak maar je moet ook wat te ouwehoeren hebben

BenZet schreef:

En zo is dat.
Al zeggen Collins fanaten anders.

avatar van kaztor
Ik snap het niet zo. Collins heeft op deze box een net zo groot aandeel als op de 1983-1998 box. De stijl veranderde pas rigoreus op Abacab en dat is het 5de album met Collins als zanger. Ik blijf erbij dat het niet Collins' schuld was dat de band hun sound aanpaste aan de tijd, maar dat ze er gedrieën voor verantwoordelijk waren. Ze moesten trouwens wel om door te kunnen gaan.

kaztor schreef:

Even voor de duidelijkheid, wat je nu schrijft hoef je niet uit mijn stukje op te maken. Ik vind zelf alleen de 1970-75 box de mooiste. De muziek is specialer, de uitvoeringen zijn mooier, maar dat vind ik. De muziek met Collins als zanger kan ik ook waarderen (niet alles maar goed) heel goed zelfs, maar als moest kiezen, dan is eerstgenoemde box mijn favoriet!

kaztor schreef:
Ze moesten trouwens wel om door te kunnen gaan.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ze hadden best door kunnen gaan alleen het grote publiek hadden ze er niet mee gehaald, dat is een keuze.....

kaztor schreef:

Nou hier is ie toch hoofdzakelijk drummer meen ik.
En inderdaasd Trick of the tail en Wind and wuthering zijn ook zeer goed maar Genesis, Abacap zijn toch echt aanfluitingen en daar is hij toch mede verantwoordelijk voor.

avatar van kaztor
Tony Banks en Mike Rutherford zijn er volgens de interviews net zo verantwoordelijk voor. Het was een gezamenlijke keuze.

kaztor schreef:

Dat is ook zo, ik denk dat op bepaalde platen de invloed van Tony nog wel wat groter was. Erger: Tony is een van de redenen waarom Hackett er de brui aan heeft gegeven...

avatar van BenZet
Wil ik nog even toevoegen: Collins was en is het nadrukkelijkst aanwezig. Dat is ook logisch als frontman en wat waar is, is waar hij heeft dan ook een charismatisch overkomen! Daarom krijg hij ook wel de meeste verwijten, maar indd de hele band heeft invloed gehad op de keuzes

avatar van kaztor
Daarnaast had Collins enig commercieel succes van de band niet echt nodig, het was eerder een soort van bonus als ze scoorden. Banks en Rutherford vonden de invloed van Phil's solo-carrière natuurlijk ook mooi meegenomen. De laatste albums geven zeker aan dat het heilige vuur er nog steeds was.

avatar van Leeds
Ongetwijfeld het beste gedeelte van Genesis met legendarische pareltjes op. Een box die verplicht in een muziekcollectie thuis hoort.

Mooie verzamelbox incl. live sets die prachtig zijn. en een meer dan terechte 5 (aangezien het niet om een reguliere album gaat).

Deze box heeft me weer helemaal "Genesis"-minded gemaakt. Ik bezat al "Nursery" en "Foxtrot" op vinyl. De laatste in een hele beroerde persing. Toen ik een jaar of 17 was heb ik dit heel veel gedraaid. ik ken de nummers ook uit mijn hoofd.

Deze uitgave is voorbeeldig. Ik ben er nog lang niet op uitgeluisterd. De dvd-interviews voegen wel degelijk iets toe. Het geluid is perfect. Ook van de CD. Helaas is mijn SACD-speler niet van zo'n goede kwaliteit dat ik verschil hoor met de cd-speler.

Op dit moment neig ik ernaar om de periode na "Foxtrot" als minder te beschouwen. Volgens de kenners zouden "selling England" en "The lamb lies" juist de hoogtepunten in het ouevre van de groep zijn. Ik schort mijn oordeel nog even op tot ik ze vaker heb beluisterd.

Wat me (opnieuw) opvalt is dat de nummers zo prachtig doorgecomponeerd zijn. Geweldige intro's leiden vanzelf naar de volgende passage. De verschillende delen van de nummers vloeien logisch in elkaar over. De instrumentale passages zijn geen ego-trips. De solo's zijn geïntegreerd in de composities. In de interviews geven de mannen aan dat de nummers jammend tot stand zijn gekomen. Dit verklaart dat de muziek zo natuurlijk en spontaan klinkt, ondanks dat de stukken zo goed in elkaar zitten.

De teksten zijn hoogdravend en vaag, maar dit stoort niet. Eigenlijk passen ze wel bij de sfeer.

Dit is voor het leven! Hier kan ik de komende 20,30 jaar wel mee voort. Tot ik echt doof ben of in het bejaardentehuis zit.

oja: lang leve de mellotron!

avatar van royh
Dit is een echt ongelooflijk mooie box: de beste van de drie (1970-1975, 1976-1982 en 1983-1998). Ik ben beslist geen Phil Collins hater, maar de periode met Peter Gabriel vind ik toch wel de beste: niet zoveer omdat ik Peter nu een betere zanger vind dan Phil, maar hun muziek uit de periode 1970-1974 spreekt me meer aan en is specialer dan de latere periode.

avatar van kareltjemusic
1 van de mooiste boxen van de afgelopen jaren.
Mooi, netjes, compleet, goed klinkend, wat wil je nog meer.
Zelf de prijs was redelijk, bij een grote winkel in de hoofdstad

avatar van IntoMusic
Mijn complete collectie in de aanbieding gezet en deze + de andere drie boxen besteld. Ik hoop ze allen volgende week te mogen ontvangen en schat nu al in dat ook ik deze box de mooiste zal vinden.
Dit was toch wel hun beste tijd, alhoewel ik alles na 75 ook erg weet te waarderen. Kan iemand mij alvast vertellen wat de laatste 4 tracks voor nummers zijn? Zijn dit probeersels en instrumentaal?

avatar van daniel1974nl
Ik had alle albums al, en sommigen zelfs in verschillende uitvoeringen, en ik heb als purist, daar het om nw mixen gaat en niet om remasters alle andere albums ook behouden....Met een beetje luisteren zal je al snel tot de conclusie komen dat het datwerkelijk om andere mixen gaat, daar er zoveel meer detail in zit, instrumenten beter worden benadrukt, of juist subtieler gemaakt....dit moet je aanschaffen nasst je al complete collectie en niet...als je complete collectie. Dus het andere verkopen, lijkt mij niet echt een optie....nog afgezien van het feit dat je er waarschijnlijk toch niets meer voor kunt vangen.

Deze box is inderdaad bij verre de meest indrukwekkende....en zijn (net als de anderen) de beste restauraties/heropnames die ik tot nu toe heb gehoord...nogmaals Remasteren is wat anders.

Iedereen keek naar deze het meeste uit, de band heeft dan ook duidelijk het beste voor het laatste bewaard. Ik heb er over de jaren heel wat af gescholden over de remasters, geen warmte, dynamiek en het ergste..opgenomen alsof ze aan het einde van een hole pijp waren gespeeld...hetgeen restulteerde in alles waar Genesis nou juist niet voor stond, maar dat is allemaal verleden tijd...het kan maar niet vaak worden herhaald...ze hebben het eindelijk goedgedaan...en hoe.

Ik wilde ze eigenlijk allemaal beluisteren maar ik was met name geinteresseerd in The Lamb en Selling. Dus ik baseer mijn mening op deze twee juweeltjes. Vele malen ingehaald als de hoogtepunten uit de Progressive Rock....waren het al niet mijn favoriete albums dan was dat nu wel het geval....

Selling...begint met Dancing With....en dat is gelijk al een trip...een kraagheldere inleding leidt ons naar de eerste explosie....welke uiteindelijk een flinke aanzwel krijgt door de Mellotron.....fenomenaal....Dit nummer kan daarmee direct model staan voor de andere nummers. Keer op keer, prachtige intro's, loepzuiver......als met Firth Or Fifth, The Cinema Show....die keer opkeer opbouwen naar fantastische climaxen, waar een geluidspalet van detail en bombast (waarbij de subwoofer soms flink aan het werk moet) naar onze oren wordt geslingerd....Dit alles mondt uit in het schitterende, maar veel te korte Aisle Of Plenty...waar nog eenmaal de Mellotron voorbij komt zweven....en ons in vervoeging doet brengen.....

Als Bonus is onder andere een deel van een concert toegevoegd van dezelfde tour, en waarin eindelijk complete nhummers, met intro en beeld kunnen worden aanschouwd. Albsolute hoogtepunten daarvan zijn The Musical Box en Supper's Ready...qua beeld wellicht minder, maar het geluid is aaceptabel...maar het is legendarisch dat we dat allemaal snel voor lief nemen.

The Lamb, ik denk het album waar het langste aan is gesleuteld of in ieder geval het album dat het eerste werd aangekondigd en als laatste werd uitgeven....is al net zo'n juweeltje.....Prachting mooi hoe The LLDOB begint....doorloopt in het o zo prachtige en subtiele Fly On A Windshield...dat dan weer explodeert in Broadway Melody of 1974, waar duidelijk de subwoofer even om de hoek komt kijken....net als bij Selling is het steeds weer die schitterdende wisselwerking van subtiel en bombastisch, die wordt gelijmd door de meeste schitterende aanzwellende melodieen...als Hairless Heart.....Silend Sorrow In Empty Boats....dit album heeft teveel hoogtepunten om allemaal bij stil te staan.....Tijdens het afspelen van de DVD audio worden de orginele beelden van The Lamb Tour afgespeeld....hetgeen ook een supermooie aanvulling is.....

Moet de rest nog luisteren, als interviews etc....maar ik weet zeker dat het iedere cent van de 100 Euro waard, was. Nog meer dan de andere twee boxen, moet ik zeggen...

avatar van ricardo
Deze box zag ik vanmidag liggen bij Saturn voor 109 euro. Wat bevat deze box allemaal nog meer dan de albums vanaf het debuut tot en met Lamb Lies Down On A Broadway?

avatar van IntoMusic
Ricardo, zie onderstaand bericht op Velvermusic:

Eindelijk komt de laatste box van Genesis uit. Hierin de eerste 5 albums van deze progressive rockband uit Engeland. Dit word door vele de beste periode van Genesis genoemd en daar zal ik me daar zeker bij aansluiten. Genesis: 1970-1975' bevat alle 5 de albums waarin Peter Gabriel de hoofdrol speelt. Behalve de periode van 'Trespass' tot 'The Lamb Lies Down On Broadway' bevat de box ook een boel extra's op een aparte disc. Hierop staat bijvoorbeeld 'Genesis Plays Jackson', het afgewezen soundtrack project welke ze maakten voor voor de BBC film over het leven van de Britse Schilder Michael Jackson. Verder is er nooit eerder vertoond materiaal te zien uit 1973 van een optreden in de Shepperton Studios (op de extra disc van 'Selling England By The Pound'. Dit legendarische optreden van de band is voor het tijdsbeeld alleen al interessant. Unieke beelden van dit concert met de legendarische kostuums en ook een blik achter de schermen maakt het een document op zich.

Genesis : 1970-1975 bevat dé vijf klassieke studio albums als SACD/CD Hybrid and DVD Dual Disc met daarop het geluid in5.1 DTS en Dolby Digital Surround Sound, maar ook nieuwe stereo mixen van de originele albums voor de mensen die geen surround sound systeem hebben, maar dit wel in stereo willen luisteren. De 5.1 versie als ook de nieuwe stereo mix zijn gemaakt door Nick Davis and Genesis. Genesis : 1970-1975 bevat naast de nieuwe cd versies ook bonusvideos en nieuwe, voor deze box speciaal opgenomen interviews met alle bandleden. Uren vol kijk- en luisterplezier met veel nooit eerder vertoonde beelden. Ook alle afbeeldingen zoals deze bij de optredens van 'the Lamb Lies Down On Broadway’ te zien waren. Een boekwerk vol met alle sleevenotes door Richard MacPhail (over het album Trespass dat werd opgenomen in de tijd dat Genesis in het huis van zijn ouders verbleven), komiek David Baddiel (over het album Nursery Cryme), Queen’s Roger Taylor (over het album Foxtrot), Top Gears Jeremy Clarkson (over het album Selling England By The Pound) and Blackadder komiek Tony Robinson (over het album The Lamb Lies Down On Broadway). In het boekwerk staan ook nieuwe liner notes van de band inclusief Peter Gabriel.