The Boxer Rebellion - Union (2009)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Flashing Red Light Means Go (5:24)
  2. Move On (4:17)
  3. Evacuate (3:31)
  4. Soviets (4:08)
  5. Spitting Fire (2:50)
  6. Misplaced (6:14)
  7. The Gospel of Goro Adachi (3:38)
  8. These Walls Are Thin (2:32)
  9. Forces (4:03)
  10. Semi-Automatic (3:22)
  11. Silent Movie (5:10)
  12. Broken Glass * (4:47)
  13. Murder Ballad * (4:16)
  14. Evacuate [Instrumental] * (3:29)
  15. Silent Movie [Instrumental] * (5:10)
starsailor schreef:

Oei Joop pas op dat je nu geen echte onzin uit gaat kramen. Ik weet dat je relatief nieuw op deze site bent maar dit is een vreemde visie op hoe albums hier gewaardeerd worden. In mijn ogen, en ben bang voor de grote meerderheid hier, is 2 sterren een uitermate slechte beoordeling. Dus 3* of 3.5* ster past beter bij jouw waardering, hoop ik.......

Ach, het recht van de langstzittende preekt?
Zolang de "mening" niet strookt met de eigen "interpretatie" moet het aangevallen worden?
Laat mensen toch eens met rust man! Je bent hier om muziek te beoordelen, niet de mensen.

Jurgman schreef:

Ach, het recht van de langstzittende preekt?

Het heeft geen ruk met eigen interpretatie te maken en ook niet met hoe lang ik hier zit. Naar mijn weten gaat iedere gebruiker hier uit van deze manier van beoordelen. Als iemand die beoordeling anders interpreteert en daardoor een album dus verkeerd beoordeeld vind ik dat jammer. Joop vindt dit album dus blijkbaar tussen een 6,6 en 7,6 waard dan kloppen die 2* gewoon niet, klaar!
Dit komt niet voort uit frustratie omdat ik er 5* aan gegeven heb, want voor mijn part geeft hij 0.5*. Als hij het een bagger album vindt, prima! Ieder zijn eigen mening. Maar dat vindt hij niet. Verder be- of veroordeel ik Joop niet. Ik voer alleen een discussie met hem. Verder alle respect. Die toon die jij nu echter aanslaat nodigt mij echter wel uit tot een veroordeling.
Anyway....totally off-topic nu.

JoopKonraad schreef:
Dus 1 ster is tussen de 5,5 en 6,5 voor mij; 2 ster is 6,6 t/m 7,6 +/- en ongeveer... etc...

Zo werkt het hier niet, 1 ster is voor absolute rotzooi, 5 sterren voor muziek die je ronduit geweldig vind. Als jij hier 2 sterren aangeeft denkt iedereen dat je dit album niet al te best vind (in ieder geval geen voldoende waard).

Ik vind dit album 4* waard, in schoolcijfers voor mij ongeveer een 7,5/8.

En om het dan weer 'ns over muziek te hebben: dit album staat sinds gisteren op de luisterpaal!

avatar van Mctijn
Ik geef een oud-Hollandse 5. Een verdiende onvoldoende voor een album die over de hele linie wel aardig klinkt, maar naar mijn mening saai en voorspelbaar is. Ik ben niet echt onder de indruk....

avatar van JoopKonraad
1,0
herman schreef:

Ik vind dit album 4* waard, in schoolcijfers voor mij ongeveer een 7,5/8.

Ik dacht dat ik de excuses al had overgebracht? Maar bij deze dan nogmaals...

@starsailor... Don't worry; I never take things personally...

JoopKonraad schreef:

@starsailor... Don't worry; I never take things personally...

En wat betreft die excuses...voor mij hoeft dat niet

avatar van feebl
WOWOWOWOW! Wat is dit een werkelijk prachtig album! Echt ieder nummer is het raak. Prachtige stem, die lichtelijke shoegaze die erin zit en het heerlijke rockgeluid doen het echt super! 5*

feebl schreef:

Bijna ieder nummer is raak. De stem is inderdaad heel mooi. Naast de goede zang valt mij ook het sterke drummen op. Deze muziek zou ik willen betitelen als melodieuze mooie lichte shoegaze rock. Een soort van the Big Pink meets (de oude) Coldplay & the Cranberries. Het geeft deze cd een hele fraaie sound.

Opvallend wat een grote hoeveelheid sterke tot hele goede songs op dit echt goede album staan. Mijn favorieten zijn Flashing Read Light Means Go, Move On, Misplaced (een fraai lang nummer), The Gospel of Goro Adachi (ineens een erg lekker electronica nummertje er tussen door), These Walls Are Thin & Semi-Automatic.

Een absolute aanrader: één van de beste albums van 2009.

avatar van Helicon
Getipt door de zanger van Moke ergens in een Revolver van een paar maanden terug dus vandaag maar eens gaan luisteren op Myspace. DONDERS dit luistert lekker weg zeg! Het eerste nummer alleen al is van grote schoonheid. Zo'n fijn shoegaze'rig gitaarstuk op het end.
Effe helemaal luisteren en dan m'n stem uitbrengen.

avatar van starsailor
ik ben blij dat, weliswaar langzaam, mensen dit album gaan ontdekken. Maar vergeet vooral hun eerste album niet, die is nóg beter!

avatar van Helicon
Dit is inderdaad een verborgen pareltje in de popmuziek!! Sjonge jonge waat een HEERLIJKE plaat is dit!
Stuk voor stuk prachtige songs, zoals al eerder vermeld zo nu en dan ook wat shoegaze invloeden, hetgeen ik erg fijn vind.

starsailor schreef:

Ontdek deze band pas deze week! Super album zeg, zeker na het voor mij tegenvallende album van moke, die ik ergens in deze thread ook terug zag komen.
ga het eerste album zeker ook even opzoeken.
Er zitten wat mij betreft wat linkjes met Ride (going blank again) met name gitaarmuren dan. En af en toe een baslijn die aan the Cure doet denken. Verder gewoon hedendaagse roch met een emo tikje. Lekker album 4 sterretjes wat mij betreft! Die zou wel eens in mijn platenkast een plekje kunnen krijgen!

JdW
Ik vind dit best wel een aardige plaat hoewel het in sommige nummers net iets teveel naar bands als Snow Patrol wil klinken. Als ze iets meer hun eigen richting hadden bepaald dan was het een topper geweest. Nu willen ze nog net te graag te pompeuze muziek a la Coldplay maken. Mijn tip: niet doen.

JdW schreef:

Daar gaan we weer.....

Ik begin nu toch echt sterk aan mijn gehoor te twijfelen, maar nadat een eerdere gebruiker hier al sprak van 'een lichte mix van Keane, Coldplay, Killers, Editors en Interpol' komt nu ook Snow Patrol er nog eens bij.
Ligt het nu aan mij of ben ik de enige die dat niet hoort??
Geloof me, ik ken de eerder genoemde bands door en door en ik haal het er niet uit.

Verder vind ik dat TBR wel degelijk een 'eigen richting' heeft gekozen en zeer authentiek klinkt. Een zeer bijzondere stem van de zanger en een geluid wat ik uit duizenden zal herkennen.

avatar van Helicon
Het altijd maar vergelijken met andere bands heeft z'n pros & cons. Pros dat je weet in welke richting je muziek moet plaatsen wanneer je het helemaal niet kent. Cons omdat er dan vaak de neiging bestaat het dan ook teveel af te zetten tegen de genoemde bands.

Vervolgens blijft het dan nog altijd een subjectief oordeel.

Ik hoor eigenlijk de genoemde bands ook niet echt hoor! Natuurlijk kun je vergelijkingen trekken met Snow Patrol, killers of Saybia (weer een nieuwe ) vanwege de heerlijke meezingbare refreinen. En met Editors vanwege de teksten en sommige stukken gitaar. etc etc
Maar om dan gelijk de muziek op één lijn hiermee te trekken, vind ik te ver gaan.

Ik hoor eerder wat shoegaze invloeden, vooral in sfeerische stukken.

JdW

Daar gaan we weer.....

Ligt het nu aan mij of ben ik de enige die dat niet hoort??

Op zich zijn de vergelijkingen met deze andere bands logisch aangezien ze het ontbreekt aan een eigen geluid. Al die genoemde bands tappen uit dezelfde soort vijver. En die heet sferische, emotionele doch pompeuse stadionmuziek. Begrijp me niet verkeerd, want ik vind The Boxer Rebellion een meer dan voldoende plaat. Het valt me gewoon op dat veel bands (ja daar gaan we weer Snow Patrol, Coldplay, Keane, noem ze maar op) eigenlijk allemaal commercieel interessant willen zijn. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar het haalt de avontuur weg uit de muziek.

JdW schreef:
Op zich zijn de vergelijkingen met deze andere bands logisch aangezien ze het ontbreekt aan een eigen geluid. Al die genoemde bands tappen uit dezelfde soort vijver. En die heet sferische, emotionele doch pompeuse stadionmuziek. Het valt me gewoon op dat veel bands (ja daar gaan we weer Snow Patrol, Coldplay, Keane, noem ze maar op) eigenlijk allemaal commercieel interessant willen zijn. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar het haalt de avontuur weg uit de muziek.

Jij vindt het misschien logisch, maar mij ontgaat alle logica. Ik hoor gewoon de overeenkomsten niet met de genoemde bands.
Wat is jouw definitie van een 'eigen geluid' dan?
Voor mij is het muziek wat ik uit duizenden zou herkennen en geloof me, dat doe ik bij deze band.
Er zijn overigens maar heel weinig bands die een totaal nieuwe vijver vinden waar nog nooit in gevist is. Ik zie dat jij dan 4* aan The XX gegeven hebt. Over vissen in overvolle vijvers gesproken...

Overigens stamt TBR's debuut uit 2005. Een album waar in mijn ogen de vonken vanaf spatten en waar dit album een prima vervolg op is. Ter informatie....in 2005 had Keane alleen nog hun debuutalbum nog maar uitgebracht met een gitaarloos en vrij soft album en had Snow Patrol net hun eerste echte succes geboekt met Final Straw en moest de status 'stadionmuziek' nog verwerven.
Met de achtergrondinformatie van deze band die ik al heb geloof ik dus pertinent niet dat TBR alleen commercieel interessant wilt zijn.

Waarom maak ik me eigenlijk iedere keer zo druk?

starsailor schreef:

Waarom maak ik me eigenlijk iedere keer zo druk?

Herkenbaar!!

Er zat bij mij wel een sticker op het plastic geplakt met reviews uit the UK. Overigens: van 4,0 tot 4,5*. Maar wat stond daarbij: neigend naar stadionrock in de geest van Coldplay...

Ach ja, of je het nou wilt of niet: ze zijn eerder in die hoek te plaatsen dan in de hoek van Lily Allen en Lady Gaga...
Het geeft ook niet, muziek blijf je vergelijken (ook om het herkenbaar te maken voor anderen). Ze hebben gewoon een prima eigen geluid met soms een lekkere shoegaze gitaarwal erin. The Big Pink (echte shoegaze, geweldig album ook uit dit jaar) hoor ik er veel meer in. Ik vind dit trouwens veel beter dan de laatste 2 albums van het genoemde Coldplay. Die zijn veel poppier geworden, dit is fraaie rockmuziek.

Ik voeg er trouwens 4 bonustracks bij: die krijg je via de Opendisc van de cd: in de pc en downloaden maar! Murder Ballad en de CD-Rom Track zijn beiden vooral hele mooie (en niet te missen) nummers.

avatar van battersea
Hij is lekker hoor mensen . Ik draai de plaat al wat dagen en vanmorgen schenen ze door Giel geintroduceerd te zijn. De vergelijkingen liggen op de loer, let maar op. Maakt niet uit, blijft een sterk bandje. Beetje Snow Patrol door de stem, beetje Saybia door de sfeer, beetje Elbow vanwege de kwaliteit, beetje brits omdat ze uit engeland komen, beetje emo-pop-rock is niet vies
TIP: houdt u hiervan? Dan houdt u ook van The Early Years!

Ik ben benieuwd: heb The Early Years gelijk maar besteld via amazon.

avatar van master-rens
1,5
In het forum werd mij dit album aangeraden door feebl om te gaan beluisteren en er een stukje over te schrijven.
Bij het eerste nummer dacht ik meteen ''Oh nee!'', ik hoorde een Indie achtige zang, wat ik nog nooit heb kunnen waarderen.
Om een beetje redelijk stukje over dit album te schrijven heb ik het album toch maar twee hele luisterbeurten gegeven.
Helaas is dit niks voor mij.
De zang is mij te jankerig en de rest spreekt mij gewoon niet aan.
Ik ben bang dat niet gewoon niet mijn soort muziek is.
De muziek zit prima in elkaar, de zang is ook allesbehalve vals, maar het is (nogmaals) niet mijn ding.
Geen enkel nummer vind ik interessant, en ik heb dit album ook met moeite kunnen afluisteren.
Ik luister normaal gesproken bijna alleen maar metalalbums, wat dat betreft vond ik het wel leuk dat mij is wat anders voorgeschotelt werd.
Helaas is dit niet mijn soort muziek, volgende keer beter.

avatar van evil23
Na het ontdekken van de prachtige single Evacuate was ik benieuwd geworden naar de rest van de cd Union. Na inmiddels meerdere keren het album beluisterd te hebben is het toch wel een goede plaat. Het zal me niet verbazen als The Boxer Rebellion door zal breken, en volgend jaar op de grote festivals zal staan. Op mijn exemplaar staat nog een extra bonus track Broken Glass.

evil23 schreef:

Helaas zijn er wel meer bands die eigenlijk heel goed zijn en nooit het grote publiek bereiken.
Voor nu staan deze jongens op 29 april in Bitterzoet A'dam.
Ik ben er in ieder geval.

Ja, via de usernaam Starsailor komen we op nog een verwijzing: Doves.

Ik ben er donderdag ook bij. Ben heel benieuwd.

master-rens schreef:
Helaas is dit niet mijn soort muziek, volgende keer beter. 1,5* Omdat het wel aan te horen is en muzikaal in orde is, maar bepaalt niet mijn ding is.

Als iets niet bepaald mijn ding is, zoals speedmetal en gladde R&B dan stem ik niet. Laag stemmen omdat het niet jouw soort muziek is, vervalst de score voor users die wel geïnteresseerd zijn in dit soort indierock.

avatar van flopsky
na het fantastische debuut waren mijn verwachtingen voor deze plaat blijkbaar ietsje te hoog. over het algemeen vind ik "union" een goede CD, maar het valt toch een beetje in het niet bij hun eerste.

avatar van rkdev
Ben deze CD nu voor het eerst aan het draaien (2x achter elkaar) en het doet me erg denken aan Thirteen Senses. Voorlopig springen er 3 nummers meteen uit, namelijk Evacuate, Spitting Fire en Misplaced.

Erg mooie plaat.

avatar van DjFrankie
Verhoogt naar 5 sterren omdat dit gewoon een geweldige plaat is.
Juweeltjes

avatar van rkdev
DjFrankie schreef:
Denk je dat Evacuate gaaf is, luister dan naar Flashing Red Light Means Go en Spitting Fire. Juweeltjes
Helemaal mee eens. Wat een superplaat is dit toch !