The Undertones - Positive Touch (1981)

Rock / Pop
Label: Ardeck

1. Fascination (2:22)
  2. Julie Ocean (1:46)
  3. Life's Too Easy (2:30)
  4. Crisis of Mine (2:27)
  5. You're Welcome (2:46)
  6. His Good Looking Girlfriend (3:08)
  7. The Positive Touch (2:19)
  8. When Saturday Comes (2:52)
  9. It's Going to Happen (3:39)
  10. Sigh and Explode (2:45)
  11. I Don't Know (2:43)
  12. Hannah Doot (2:49)
  13. Boy Wonder (2:08)
  14. Forever Paradise (3:08)
  15. Fairly in the Money Now * (2:30)
  16. Beautiful Friend * (3:27)
  17. Life's Too Easy [Single Version] * (2:43)
  18. Julie Ocean [Single Version] * (3:36)
  19. Kiss in the Dark * (2:33)
  20. Untouchable [Peel Session] * (3:19)
  21. The Love Parade [Peel Session] * (4:08)
  22. Luxury [Peel Session] * (2:28)
  23. The Sin of Pride [Peel Session] * (3:44)
avatar van Jan Wessels
Het oudere werk van the Undertones kon mij niet echt boeien maar dit is een goed album. Feargal Sharky's unieke stem tezamen met de prachtige nummers maken het een mooi geheel. Mijn favoriet is Julie Ocean (helaas erg kort, de single duurde volgens mij langer?) maar dan doe ik de rest van het album bijna tekort. Dikke 4,0

Jan Wessels schreef:

De single duurde inderdaad langer, 3.34 minuten.

avatar van blur8
Verzameling perfecte popsongs, met een te lage waardering op MM.
Eerste single: It's Going to Happen is het bekendst.

avatar van Gert P
Deze is ook verkrijgbaar met Julie ocean single uitvoering dus 2 minuten langer,

De overgang van Hypnotised (1980) naar Positive Touch (1981) is onwaarschijnlijk en briljant tegelijkertijd. Orgeltje en blazers toegevoegd, volwassenere teksten zonder zeurderig te worden en Feargal in topvorm. Ik kan er geen genoeg van krijgen, zelfs bijna 30 jaar na dato nog steeds een van mijn favorieten.

avatar van Gert P
Heb hem nu eindelijk op cd maar wel met 23 nummers.
Geweldige plaat.
Met mijn favoriete nummer when saterday comes.

avatar van Gert P
Extra nummers bijgevoegd en nu met Julie Ocean als langere nummer er ook bij op.

avatar van frolunda
Ik vind deze toch wel minder dan hun eerder werk alhoewel I'ts going to happen wel een erg leuk nummer blijft.

avatar van Dibbel
Deze derde LP van The Undertones heeft niets meer met punk te maken.
Het zijn nu echte, soms enigszins soulachtige popsongs geworden, met nu ook een orgeltje en zelfs hier en daar wat blazers.
En Feargal Sharkey raakt steeds meer in topvorm als zanger.
Daarbij zijn de gouden melodieen niet vergeten.

De ballad You're Welcome is werkelijk onwaarschijnlijk mooi en het andere rustige nummer Forever Paradise doet daar nauwelijks voor onder.
Ook het miniatuurtje Julie Ocean is fraai.
Van de uptempo nummers zijn It's Going To Happen, When Saturday Comes en His Goodlooking Girlfriend van die heerlijke meezingnummers.
Voor de rest eigenlijk geen slechte nummers.
Na een paar keer herbeluisteren eerst maar weer eens 4 sterren.

Op vinyl origineel op Ardeck/EMI, Duitse persing (ooit gekocht in de kazernewinkel van Bergen-Belsen).

buizen
Als het gaat om de allereerste kennismaking met een indrukwekkende buitenlandse (!) band, een live optreden, dan was dit voor de jonge buizen Feargal Sharkey als frontman van The Undertones. Lochemfestival 1983.
Wow!
Het voor het eerst bezoeken van een 'groot' popfestival was gewoonweg magisch. Omdat het de eerste keer was deden we ook maar wat, het was in elk geval duidelijk dat je heel graag de artiesten/bands van dichtbij wilde zien. Zover mogelijk vooraan staan dus. En dat ging verbazend makkelijk ook nog. Jong als wij waren waren we natuurlijk ook watervlug.
Een groot deel van de optredende bands zagen we aan de rand van het podium, helemaal vooraan. En dat optreden van The Undertones was vanaf die positie zeer indrukwekkend.
Altijd een zwak gehouden voor Feargal Sharkey, wat een aparte maar goede zanger. Houterige motoriek, energiek, hij legde zijn ziel in de zang, een gedreven performer. Ongelooflijk wat een indrukken.
Dit album pas veel en veel later in de collectie gekregen, namelijk vorige week. Gaat de komende tijd op de draaitafel.

Nog altijd dankbaar voor dat allereerste energieke optreden op een festival, voor de kennismaking met die fascinerende wereld van de rock 'n roll, door Feargal.
Vanaf toen wist je het: It's Going To Happen

avatar van Jan Wessels
Ondertussen de CD in huis met vijf bonusnummers (niet de Peel session nummers). Remastered klinkt dit gewoon erg goed. Ik draai de CD helemaal niet zo vaak maar iedere keer als deze in de speler ligt word ik me er weer bewust van dat dit toch wel een erg goed album is waarop veel te beleven valt.
Halve ster erbij: 4,5*