Kim Wilde - Kim Wilde (1981)

Label: RAK

1. Water on Glass (3:29)
  2. Our Town (3:47)
  3. Everything We Know (3:42)
  4. Young Heroes (3:16)
  5. Kids in America (3:26)
  6. Chequered Love (3:21)
  7. 2-6-5-8-0 (3:12)
  8. You'll Never Be So Wrong (4:11)
  9. Falling Out (4:03)
  10. Tuning in Tuning On (4:25)
  11. Shane * (3:41)
  12. Boys * (3:14)
  13. Water on Glass [7" Version] * (3:03)
avatar van Saldek
Naar aanleiding van het zeer lekkere nummer 'Kids in America' en wat andere songs van Kim leek het me toen wel een aardig idee om 's een optreden van haar bij te wonen. Zo gezegd, zo gedaan. Ze kwam naar Nederland en ik was erbij. Ik was waarlijk in veronderstelling dat het gewoon lekkere, dan wel 'n iets pittigere vorm, popmuziek was. Welnu, ik kan kwijt dat bij het concert het dak eraf vloog! Bombastisch en snerpend gitaarwerk, samen met een dreunende bas in combinatie met de toen nog zeer energieke Kim Wilde zorgde werkelijk voor muur van explosief muziekgeweld! Synths? Weinig. Een enkel keyboardje zorgde voor wat ondersteuning, verder kreeg je een overdosis aan rock 'n' roll toegediend. Iets als : take it or leave it. Ik weet het, het staat verder los van dit album, maar ik moest het gewoon even kwijt.........Wat een dame...!
p.s.: dit album kicks, maar verder best gedateerd, dus 'n 3,5

avatar van rusty nail
Ja, dat was zeker zo , in die jaren.
Cd heb ik niet .Maar wel keer optreden gezien

avatar van Tekh
Dit blijft gewoon geweldige muziek

avatar van Rinus
Jeugd sentiment !!! Ik heb ze een paar keer live gezien in haar hoogtij dagen, en ze gaf een geweldige performance weg. Ze kon echt zingen.

KIM WILDE (1981)
is het ijzersterk debuut van de toen net 20 jarige Kim Wilde.
Papa Marty Wilde (Brits popster eind jaren 50 - begin jaren 60)
schreef de teksten en broertje Ricky componeerde de muziek.

Kauwgompop van de bovenste plank.
Kim zit chronologisch tussen Blondie en Nena
en heeft een weinig toonvast, maar aanlokkelijk, nasaal stemgeluid.
Ze leek op het coole buurmeisje, je eerste jeugdliefde uit de meisjesschool ...

Heel sterk waren ook haar singels,
zeker in de beginperiode bij Rak Records (1981-1983).
De b-kantjes hadden vaak evenveel hitpotentie.

Kids in America / Tuning in Tuning on
Chequered Love / Shane
Water on Glass / Boys
(dubbele A-kant)

De eerste twee singels waren top 5 in de Benelux.
De laatste singel zat geprangd tussen het succes
van Chequered Love en Cambodia.

Maar dit album heeft met het rockende Our Town,
het ska-uitstpaje 2-6-5-8-0 en de met veel overtuiging gezongen
ballad You'll Never Be So Wrong nog drie singelkandidaten.
Dat laatste nummer werd zelfs een singel voor labelgenoot Hot Chocolate.

Maar liefst 7 nummers haalden (terecht)
haar eerste verzamelLP The Very Best of (1984).

Shane en Boys staan niet op het album.
De CD versie is jammer genoeg niet meer verkrijgbaar,
maar heel wat budget verzamelaars bieden dit album bijna integraal aan.
Voor de b-kantjes is er nog altijd The Hits Collection (2006).

Heerlijk pop-rockplaatje, kan er nog steeds met plezier naar luisteren. Natuurlijk een flinke brok jeugdsentiment, was toen 13j. en natuurlijk een beetje verliefd op dit jonge blondje. Waarschijnlijk de eerste pop-rockster waar ik een boontje voor had.

Ik weet nog dat ik destijds het singeltje van Chequered Love heb grijs gedraaid,pure jeugdsentiment

avatar van Madjack71
Geen slecht debuut, wel bevinden m.i. de beste nummers op de eerste helft van de plaat; Water on Glass en Kids in America o.a. Daarnaast is Everything we Know een leuke nummertje, wat wel past in de reggae/ska periode destijds in Engeland. Kant B heeft met Chequered Love ook nog een geheel eigen nummer. Daarna word het m.i. toch wel wat magertjes en zijn vooral de wijze waarop Kim de toch basisteksten naar voren brengt, niet zo denderend. You'll never be so wrong en Falling out als voorbeelden daarvan. Tuning in Tuning On sluit het geheel dan af en dan heeft ze het over het geheel niet slecht gedaan. Maar vooral de 'hits' van dit album zijn blijvertjes gebleken.

avatar van dazzler
Ik vind You'll Never Be So Wrong wel erg sterk.

Dat met een soort verkoudheid tegen de wind inzingen
vind ik dan weer één van haar sterkste kanten als zangeres.
En You'll Never Be So Wrong illustreert dat mooi.

avatar van DjFrankie
Nou Dazzler, ik heb dit album en ik zag dat ik nog niet had gestemd.

Dit is inderdaad haar sterkste album, de eerste kennismaking destijds wat me weer terugwerpt naar deze prachtige periode in de popgeschiedenis.
De single Kids in America blijft mijn favoriet zelfs van haar hele ouvre, geweldig dat jeugdige enthousiasme. Dat is meteen de kern van dit album het jeudige enthousiasme wat duidelijk hoorbaar is en uitstraalt. Hier kun je toch alleen maar blij van worden. Later zou dit minder worden net als andere grootheden uit die tijd (U2, Duran Duran) die allen (voor mij) hun hoogtij dagen hadden aan het begin van het decenium 80.

Mijn zwager had alles van Kim, en dat hebben we geerft. Talloze 12's cd's en alle albums tot 1999.

avatar van Bakema NL
Ik zit wat te you-tuben en viaviavia kom ik op Kim Wilde terecht. En mensenkinderen wat blijf ik het toch een heerlijke stem vinden, jeugd-sentiment van de bovenste plank inderdaad. Ik was 11 destijds en meteen verkocht aan deze dame. Before Madonna....was Kim Wilde (en natuurlijk zullen anderen Debbie Harry zeggen).
De samenwerking met Nena wat jaren terug deed me helemaal smelten.....nog zo eentje uit mijn jeugd waar ik driftig de platen van had gekocht. En dan samen zo'n nummer opnieuw brengen...geweldig. Ik heb nog steeds spijt dat ik toen niet naar Paradiso ben geweest om hen beiden te kunnen zien, dom dom dom.
Natuurlijk bubbelgum pop, maar zo lekker maken ze het niet meer.

avatar van Dibbel
Ik was 21 en nog verkochter...
Ik zal haar binnenkort nog eens 'opzetten' en een berichtje plaatsen.
Deze 'constant gardener' ziet er overigens nog steeds goed uit.
Euh en ja Debbie Harry ook.
Dat Anyway etc.met Nena (okselhaar, 1982 Pinkpop) vond ik ook helemaal geweldig.
Die heerlijke, licht verkouden stem...

avatar van dazzler
Geef dit album dan gewoon 4*, heren Dibbel en Bakema.

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Het Kneusje van de Zalm

avatar van Dibbel
Ga ik doen. Morgen dan. Eerst nog een keer luisteren.

avatar van Bakema NL
dazzler schreef:
Geef dit album dan gewoon 4*, heren Dibbel en Bakema.

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Het Kneusje van de Zalm

Verdient ze ook inderdaad...gedaan.

Bakema NL schreef:
Verdient ze ook inderdaad...gedaan.

Allee dan.
Het behoeft geen nader betoog dat wij muziekliefhebbers en kroegtijgers met zijn allen wel heel erg weg waren van Kim Wilde, toen deze debuut-LP uitkwam.
Kids In America en Chequered Love zijn dan ook echte klassiekers die nooit vervelen hoe dikwijls ze je ook hoort.
Ook die heerlijk verkouden versie van You'll Never Be So Wrong hoor ik net even wat liever dan die van Hot Chocolate.
Tuning In, Tuning On is ook zo'n geweldig, enigszins mysterieus nummer.
Water On Glass, ook een sterke single die volgens mij niet in Nederland is uitgebracht.
Young Heroes en Falling Out mogen er ook nog zijn.
Ik vind enkel de twee reggae-achtige songs Everything We Know en 2-6-5-8-0 wat minder.
En nee, ik vind het niet gedateerd klinken.
Gewoon 4 sterren dus.
Dan hier nog een echte verrassing
Eigenlijk best wel erg dichtbij. Voor de rest geen kansen meer hiervoor dit jaar. En let ook op de twee erboven...

Dibbel schreef:

Toch wel, maar toen Chequered Love goed en wel uit de Benelux lijsten was verdwenen,
stond in de UK Cambodia al klaar. Van Cambodia bestond een clip en van Water on Glass niet.
Op die manier deemsterde Water on Glass helemaal weg. Radio en TV focusten liever op Cambodia.

Dank voor de stem.

avatar van frolunda
Naast de bekende en goede singles (waar ik gemakshalve de dubbele a kant Water on glass/Boys ook onder reken,al was dat geen grote hit) zijn het vooral Tuning in,Tuning on en You'll never been so wrong die in positieve zin opvallen.De rest is wat minder maar toch nog goed genoeg om te spreken van een redelijk sterk debuut van Kim Wilde.

The Go-Go’s samen gesmolten in een persoon, dan krijg je toch wel Kim Wilde.
Volgens mij zou dit eerst de band van haar broer worden, maar zorgde vader er voor dat Kim de hoofdrol vervulde.
Ze zag er dan ook wel lekker uit, en Kids in America is ook een prima hit.
Chequered Love was ook niet veel minder, en terecht ook een succes.
Bij dat huppelende element in de nummers moet ik ook wel aan The Shirts met Laugh and Walk Away denken.
Best onschuldig allemaal.
View from a Bridge en zeker Cambodia van haar tweede album zijn stukken beter, maar dit is een aardig debuut.
Ik vind Kim Wilde trouwens knapper dan Blondie; ook al ziet ze er uit als iemand die verkouden, oververmoeid en met een flinke kater net uit bed stapt.

avatar van dazzler
Over de vergelijking tussen Debbie en Kim.
Beiden kampten in de loop der jaren met extra kilo's.

Ik ervaar Kim Wilde als de brug tussen Blondie en Nena.
Kim en Nena brachten (vooral op hun debuut) een perfecte mix van new synths en gitaren.
Geen wonder dat beide dames elkaar later zouden terugvinden in een succesvol duet.

avatar van vigil
deric raven schreef:

Zo zingt ze ook nog eens

Tenminste in ieder geval flink verkouden. Echt heel knap vond/vind ik ze niet, geef mij maar Carlisle

Nena is wel altijd prima op gewicht gebleven.
Nena vond ik qua stijl wat dromeriger, al was de begeleiding wel rockend.
Blondie had vanaf het begin de uitstraling van een zelfverzekerde diva, Kim Wilde als het nerveuze nagelbijtende ( al deed ze dat volgens mij niet, maar wel de uitstraling) tienermeisje.
Later kwam ze over als een trotse moeder, net als een Alison Moyet, beide zongen ook over het moederschap.

avatar van E-Clect-Eddy
Laat ik nu van al die dames houden.... nou ja Carlisle ruil ik liever in voor Jane Wiedlin

Heb wonderwel nog niet op dit album gestemd alleen op de verzamelaar.

Een paar jaar later maakten we kennis met een echt mooie zangeres, Susanna Hoffs.
The Bangles hadden ook wat weg van The Go-Go's.
De link met The Runaways is bekend, en ook Joan Jett mocht er wezen.

avatar van devel-hunt
Debbie Harry vergelijken met Kim Wilde (of met Nena)? Het moet niet veel gekker worden. Kim Wilde had een paar leuke hitsingles, het belang en succes van Blondie is vele malen groter.
En natuurlijk is Debbie Harry, hoewel bijna 20 jaar ouder dan Kim wilde, veel aantrekkelijk en charismatischer, die bovendien nog een stijlicoon in de jaren 77-83 was.

Kim Wilde klonk wel Amerikaans, het was voor mij toen een verrassing dat ze Brits was.

Niet zo'n gekke gedachte, want het klonk toen best gelikt eigenlijk.

Ik vind ook dat zowel Kim Wilde en Nena in artistiek opzicht niet kunnen tippen aan Blondie.
Wie er het beste er uit zag van de dames...........
Alle 3 niet verkeerd eigenlijk

En eens met deric betreft Susanna Hoffs..... echt een mooie verschijning.

avatar van E-Clect-Eddy
Nou eindelijk eens aan een tweede luisterbeurt toegekomen.

Gewoon een erg fijn album, staan een paar niemanddalletjes zoals Young Heroes en 2-6-5-8-0 op maar die mogen de pret niet drukken. Het is een poppy rock album die in het verlengde van de single liggen al zijn die wel stukken beter dan de rest. Maar Water on Glass, Our Town, Everything We Know, Falling Out en Tuning in Tuning On zijn ook fijn om te horen.

Wellicht dat met vaker luisteren de waardering nog iets zal groeien.

avatar van goldendream
Het debuut is een schot in de roos. Haar tweede album vind ik nog een tikkeltje beter, maar beide albums zijn zeker de moeite waard. Daarna werd het wat minder met zelfs af en toe echte dieptepunten.

Dit album is fris, onschuldig, wat naïef en aangenaam. Dit is passend bij de jonge Kim. Ze rockt wel een beetje, maar niet al te veel. Eigenlijk mocht ze niet ouder worden, want eenmaal boven de 30, werd ze een doorsnee zangeres met banale nummertjes.

Ik lees hier over gelijkenissen met Debbie Harry en Nena. Wel, die strijd wint Kim op één been. Nena met dat haar onder de oksels, bah. Jakkes. Debbie Harry heb ik nooit knap gevonden. Muzikaal bekeken twijfel ik wel tussen Kim Wilde en Blondie.

4 sterren, die in een minder milde bui 3,5 kunnen worden.

goldendream schreef:
Ik lees hier over gelijkenissen met Debbie Harry en Nena.

De gelijkenissen waar ik het over had, waren in elk geval muzikaal.

avatar van edje1969
Lekker debuutalbum. De bas en drums klinken ook erg goed. Album is ook aardig gevarieerd. Van stuwende nummers als Chequered Love tot laid-back Everything We Know. You'll Never Be So Wrong is door Hot Chocolate veel mooier gedaan. Stem van Errol Brown leent zich voor dit nummer beter. Luistertips zijn Tuning In Tuning On en Our Town.....