The Whitest Boy Alive - Rules (2009)

Noorwegen / Duitsland
Rock / Electronic
Label: Bubbles

1. Keep a Secret (4:07)
  2. Intentions (3:39)
  3. Courage (4:23)
  4. Timebomb (3:43)
  5. Rollercoaster Ride (2:38)
  6. High on the Heels (3:20)
  7. 1517 (3:32)
  8. Gravity (3:48)
  9. Promise Less Or Do More (4:17)
  10. Dead End (3:23)
  11. Island (6:58)
avatar van McSavah
De Daniël schreef:
Het eerste wat in me opkomt bij het horen van dit album is dat het ietwat saai is. 1517 springt er bovenuit, maar dat zal dan ook wel het hitsingletje zijn? Ik weet niet of ik zin heb om dit meer kansen te bieden, omdat ik nog zo veel anders te luisteren heb. Toch ga ik het misschien nog proberen..

Absoluut nog vaker luisteren. Bij mij begon-ie op 3*, maar daar is inmiddels 1,5* bij gekomen. Als je 1517 leuk vindt, komen die andere vanzelf wel, hopelijk

avatar van De Daniël
Oke, dat stelt mij gerust

Een cd vol toffe melodieën en rustige sfeervolle muziek. Ik zou er niet elke dag naar kunnen luisteren maar het is wel een zeer goede cd.

avatar van De Daniël
Oke, oke. Het blijkt weer eens waar te zijn. Hoe vaker ik dit album hoor, hoe lekkerder hij wordt. Intentions had ik bij de eerste luisterbeurt bijvoorbeeld over het hoofd gezien. Knap nummer.

Heerlijk cdtje dit! Wordt steeds beter.
Alle nummers liggen wel lekker in het gehoor, en blijft allemaal ook mooi in dezelfde sfeer.(wat ook eentonigheid kan veroorzaken,maar daar heb ik nog niet zo'n last van gehad)
Timebomb is ook een heerlijk dreug nummer.
En sommige 'eindjes' van de nummers zijn best lachwekkend, maar toch ook weer geniaal. (bijv Dead End en Keep a Secret)

avatar van Tuur123
Zalig album op mee in slaap te vallen, toffe melodieen en ook goed om af en toe eens goed op te dansen.
Om gewoon te luisteren vind ik er echter niet veel aan, je moet er echt wel voor in stemming zijn.

Voor het slapen gaan, beetje bij wegdromen, genialer bestaat bijna niet!!!

JanBetonde2e
Lekker album hoor, heerlijk relaxte muziek om lekker bij te zitten wegdromen.

Simpele muziek is het wel, maar toch leuk, de bass speelt een belangrijke rol, en daar hou ik altijd wel van.

avatar van pejo
Op het eerste gehoor misschien nogal doorsnee, maar de goede luisteraar hoort meer. Erg subtiel album dat op een Steely Dan-achtige manier kan betoveren.

avatar van The Scientist
Verschrikkelijk album... ik kreeg hem hier aangewezen... maar dit zijn dus echt dingen waar ik heel erg slecht tegen kan... Er zit geen enkele vorm van opbouw in het album... elk nummer zou met elk ander nummer omgewisseld kunnen worden en er zou niks opvallen... het kabbelt allemaal maar wat aan, zonder ooit spannend, ontroerend of weet ik veel wat te worden... het doet gewoon echt 0,0 met me..

Wat de muziek zelf betreft vind ik dus de stem heel saai... hij zingt omdat hij moet ofzo?? ... in ieder geval niet omdat hij er iets mee wil zeggen of een emotie over wil brengen, puur om lege ruimte op te vullen of iets in die richting... het voordeel wat het dan heeft is dat het de aandacht afleidt van het feit dat de 'beats' allemaal hetzelfde klinken en eigenlijk ook heel weinig doen...

En wat betreft die melodieen, ik kan me prima voorstellen dat ze je wat doen... maar dat lukt bij mij ook niet echt door het eerder genoemde gebrek aan opbouw, een beetje een elodietje om het melodietje, maar zonder achterliggende gedacht..

Nu weet de volgende persoon die me wat aan moet raden iig dat hij niet met zulke dingen aan hoeft te komen

avatar van OlivierL
The Scientist schreef:

Heb je dit album al wat meer luisterbeurten gegeven?
Want zoals je hierboven leest wordt het beter met de keer, en dit kan ik 100% beamen.
Elke keer weer hoor ik nieuwe elementen, en op termijn zal je volgens mij zijn stem gaan appreciëren, het zwemerige maakt net deze muziek af vind ik!
Probeer nog eens
(1517 is uitblinker voor mij )

De toevoeging van een toetsenist is 'n goeie en ook de productie is wat strakker dan op het debuut, maar een echt sterk album wilt het helaas nog niet helemaal worden. Dat ligt vooral aan de inwisselbaarheid van het materiaal - het is veel van het zelfde - en het ontbreken van een spanningsboog op het album, maar ook de ontzettend slechte teksten, de zang die afhankelijk van je gemoedstoestand ofwel relaxed ofwel saai is en de meeste liedjes eigenlijk gewoon niet willen blijven hangen. Het gitaarspel is helder maar het instrument wordt voornamelijk gebruikt om de hele tijd twee noten aan te slaan tijdens de ontzettend lange outro's. Opnieuw prima geschikt als achtergrondmuziek, maar meer lijkt het maar niet te willen worden met The Whitest Boy Alive. Als singlesband vind ik ze overigens wel geslaagd.

avatar van blur8
Integere analyse 'Marx', maar ik ga niet mee.
Song 2, 5, 6, 7 & 8 zijn voor mij meer dan achtergrond deuntjes.
Hoogtepunten: Intentions, 1517 & Gravity.

bro
Island, is de perfecte afsluiter, en meteen ook beste nummer voor mij Maar eigenlijk doen ze het allemaal heel goed, behalve Keep a Secret.
Of misschien heeft da nummer van dezelfde ziekte last als Pumped Up Kicks van Foster the People. Op zich niet slecht, maar omdat dit het nummer is dat je het vaakste hoorde ben je ook dit nummer het snelste beu.

Poa
Toch wel een groot kwaliteitsverschil ten opzichte van Dreams. Keep A Secret is erg leuk, Intentions en Timebomb ook wel. De overige 8 nummers zijn onderling inwisselbaar (wat Karl zegt over het aanslaan van twee noten) en vaak simpelweg saai.

Ik zit te twijfelen tussen de 4 en de 4,5 sterren terwijl het eerste cijfer dat ik dit album gaf 3 sterren was. De muziek is niet heel erg bijzonder, maar zo chill en laid back dat ik het wekelijks opzetten als ik aan het chillen ben of voor/tijdens het slapen. Het concert van de mannen was ook fantastisch op Lowlands. Kortom: een cd die je vaker dan een keer moet luisteren en op de goede momenten om er echt van te kunnen genieten. Daarom voor nu: 4*

avatar van Matthijs72
Erlend Oye, de Noorse zanger, gaat solo en Italiaans! Tussen kunst en kitsch en hij blijft net net net aan de goeie kant.
Deze man had al de meest relaxte stem van Noorwegen, maar pakt daar moeiteloos Italie bij, eerste track op Spotify (La prima estate) . Na de eerste WTF (ik kende hem van Royksopp en Whitest Boy Alive) laat hij de zomer beginnen, 2 draaibeurten en ik was verkocht. Guilty pleasure to the max!

avatar van Twinpeaks
Erg fijne relaxte plaat.Het funky gitaartje is niet overheersend en de drums kleuren het geheel prima in.De grote winnaar op dit album is de bas,die een heerlijke basis legt waarop het prima toeven is.Het is simpel maar heel effectief.Een plaat die mij altijd wel doet glimlachen al ben ik in de grootste pestbui die een mens kan hebben.Wel hoop ik op wat ontwikkeling ,mocht er een vogend album komen ,want met nog zo' 'n laidback plaatje gaan ze denk ik niet wegkomen.Ik maak er 4 sterren van.

avatar van beachlicious
Intelligente en ontieglijke toegankelijke (dans)pop! Gezien op ITGWO en het was mij een feest!!! Doet het altijd goed op de dansvloer.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Een opvolger is er helaas nog niet, maar de helft van The Whitest Boy Alive heeft tijdens quarantaine wel een album opgenomen:

Sebastian Maschat & Erlend Øye - Quarantine at el Ganzo (2020)