Jaylib - Champion Sound (2003)

Label: Stones Throw

1. L.A. to Detroit (1:20)
  2. McNasty Filth (2:55)

16. Starz (3:04)
  17. No Games (1:37)
  18. Raw Addict * (3:02)
  19. Pillz * (3:05)
  20. Da Rawkus [Sir Bang Version] * (3:26)
  21. The Official [Rap Circle Mix] * (3:00)
  22. Heavy [Chronic Mix] * (3:13)
  23. Optimos for Dilla (Interlude) * (1:05)
  24. Survival Test [Rasta Dub Remix] * (3:27)
  25. Champion Sound [Remix] * (3:00)
  26. The Mission [Stringed Out Mix] * (3:39)
  27. One for Dilla (Interlude) * (1:21)
  28. Strapped [Four-4 Mix] * (2:46)
  29. McNasty Filth [Instrumental] * (2:58)
  30. Nowadayz [Instrumental] * (2:38)
  31. Champion Sound [Instrumental] * (2:27)
  32. The Red [Instrumental] * (3:06)
  33. Heavy [Instrumental] * (3:16)
  34. Raw Shit [Instrumental] * (3:12)
  35. The Official [Instrumental] * (3:07)
  36. The Heist [Instrumental] * (2:52)
  37. The Mission [Instrumental] * (2:29)
  38. React [Instrumental] * (2:49)
  39. Strapped [Instrumental] * (2:23)
  40. Strip Club [Instrumental] * (2:56)
  41. The Exclusive [Instrumental] * (1:32)
  42. Survival Test [Instrumental] * (3:21)
  43. Starz [Instrumental] * (2:32)
avatar van BoordAppel
Ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft dit album. Er staan echt erg vette tracks op: Macnasty Filth, The Red, Raw Shit en React bijvoorbeeld, maar ook een aantal tracks waar ik niet zo veel mee kan : The Mission, Nowadayz, Strapped, Starz en Heavy. Die laatste vind ik zelfs heel erg irritant. De productie op die tracks klinkt een beetje ongeinspireerd, alsof ze er geen zin in hadden. De raps vind ik zelfs op het hele album tegenvallen. 3,5* kan later wellicht lager of hoger uitvallen.

avatar van Word_Play
Ik heb de hype van dit album nooit helemaal begrepen. Aardig plaatje, niet meer, niet minder.

***.

avatar van Gyzzz
Ik begin maar eens met een hele dikke 4*. Met de vele korte nummers is het goed vergelijkbaar met Madvillain, en dan is zijn de enige kwaliteitsverschillen dat ik MF Doom nét iets liever hoor rappen dan Madlib of Jay Dee, en dat Madvillainy niet iets meer uitblinkers telt.
Verder dus een erg goed album, leuk ook dat Madlib en Jay Dee om de beurt rappen en producen. Dat zorgt voor een goede afwisseling.

avatar van luc011190
The Red
Absoluut één van de beste hiphopbeats ooit

Relax
Dan is mijn vraag nu, rapt Jay Dee nou ook op dit album ? want anders is het voor het eerst dat ik Madlib in toon hoor rappen.

avatar van Gyzzz
Madlib rapt over de Jay Dee producties en Jay Dee rapt over de Madlib producties.

Gyzzz schreef:

Ey dat is cool om te weten, dus dat betekend dat Jay Dee degene is die met toon rapt
Ok binnenkort aandachtig beluisteren want dit is zeer gaaf om te weten..

Pauper
Heerlijk CD'tje, twee van de beste in hun vak.

Pauper
Ik heb even gestemt, dat had ik gek genoeg nog niet gedaan, vergeten ofzo , heb een 4,5 gegeven aangezien ik de producties wel heel erg dope vind in tegenstelling tot de wat tegenvallende raps. Wel leuk dat Madlib niet als Quasimoto is vertegenwoordigd alhoewel The Unseen wel een van zijn beste werken is. Leuk om hem eens weer normaal te horen, nu koop je deze CD natuurlijk niet voor de rhymes, althans ik niet, ik koop hem voor de legendarische beats, stuk voor stuk van niveau en waar de sfeer van af knalt.

Melle K
Pauper schreef:
Wel leuk dat Madlib niet als Quasimoto is vertegenwoordigd

Op React en Strip Club is Quasimoto gewoon te horen toch.

Melle K
Ik erger me wel aan (het gebrek aan) de rapkwaliteiten van Jay Dee.
Madlib komt vaak nog wel grappig maar die quasi-gangster zinnetjes van Jay Dee ben ik echt zat.

Melle K schreef:

Op React en Strip Club is Quasimoto gewoon te horen toch.

Ja dat wel, maar ik heb het er meer over dat hij na Da Antidote niet echt meer zelf was te horen.

avatar van o zo duits
Melle K schreef:
Ik erger me wel aan (het gebrek aan) de rapkwaliteiten van Jay Dee.

Gelukkig weet de man wel wat produceren is. Vind meer dan de helft op deze plaat echt classic, beatwise en qua lyrics stoor ik me er allerminst aan. Maar ach, misschien zit ik een beetje in mijn Dilla (en Duvel) periode. Ga de beste man in ieder geval steeds meer waarderen. Aanrader 4,5*

Gekkenhuis
Staan die laatste 3 wel op die CD? Of zijn dat bonustracks? Op Amazon staan maar 17 tracks aangegeven.

avatar van WouterL
Gekkenhuis schreef:
het zijn bonustracks ze staan gewoon op mijn cd hier thuis

avatar van FunkyMonk
Nee, dit is niet mijn favoriete album. Ik vind het allemaal teveel ge-experimenteer, in de negatieve zin dan wel te verstaan. Veel tracks klinken te druk en er is weinig coherentie in terug te vinden. Madlib hoor ik bovendien niet zo graag rappen, en Dilla is zóveel beter op zn rustige producties (cfr slum village). The Red is eigenlijk de enige track die ik kan apprecieren. (vind ik meteen wel een supernummer) (zelfs McNasty Filth en the raw shit liggen me niet). 2,5*

FunkyMonk schreef:
Veel tracks klinken te druk en er is weinig coherentie in terug te vinden.
Heb ik dus ook. Ben dus ook nog niet door het hele album heen gekomen. Daarom nog geen stem, maar ik vrees dat die stem ongeveer gelijk aan de jouwe zal worden. 'Red' is wel een heerlijk nummer!

DevendraBan
Niet slecht, lang niet slecht. Vooral het eerste deel van de plaat heeft sommige heerlijke beats.
Na verloop wordt het wat teveel maar het blijft wel lekker.

JustaRascal
Heel erg vet, wat nog het belangrijkst is, is dat de Stones Throw feeling er weer in zit. The red is natuurlijk sowiezo een classic, maar dat 2e nummer met Frank n Dank is ook te vet.
Ik hoorde Madlib in een interview zeggen dat hij bezig is met Jaylib 2. Word lastig met een overleden J dilla.

avatar van Osiris Apis
Volgens mij heeft Dilla nog genoeg materiaal achtergelaten dat nog niet is uitgebracht.

avatar van Sjoerd_
Jammer dat ze ipv de originele versie van The Red een remix op deluxe edition hebben gezet.

J. Dilla Donuts
FunkyMonk schreef:

Ik vind het jammer om zulke negatieve kritieken over "Champion Sound" te lezen krijg hier. Zelf ben ik een groot liefhebber van deze twee Producers/ MC's en heb een andere mening hierover, het ge-experimenteer heeft voor een geheel nieuwe sound gezorgd en zal velen altijd bijblijven. Persoonlijk vind ik dat het een dikke 5 verdiend en zie het als een van de beste albums ooit, voor een groot liefhebber van de grote man J. Dilla is dit een "must have" en mag dan ook zeker niet ontbreken in je collectie.
R.I.P. J. Dilla

I Like To Hear The Sound Of A Champion

avatar van MJ_DA_MAN
Ik krijg nou niet bepaald zin om dit album te gaan checken als ik de video zie van McNasty Filth . Bijzonder matig nummer ook. Dat dat nummer van Dilla en Madlib is kan ik bijna niet geloven gewoon.

J. Dilla Donuts
MJ_DA_MAN schreef:

McNasty is ook gewoon het slechtste nummer van het album, wat als voordeel heeft dat het alleen nog maar beter kan worden. Vanaf het moment van de release tot aan de dag van vandaag wordt dit album nog steeds gedraaid, sommige nummers dringen gewoon wat later tot je door. Dit album heeft een paar van de beste beats ooit gemaakt, een collab van twee producers die met kop en schouders boven de rest staan.

avatar van Niek
Vond McNasty Filth eerst ook niet leuk. Vooral lomp. Maar nu vind ik hem echt uiterst vet. Net als de rest van het album; eerst niet zoveel aan, later vet. Dikke 4 sterren voor deze topcollabo.

avatar van MJ_DA_MAN
J. Dilla Donuts schreef:

McNasty is ook gewoon het slechtste nummer van het album

Ben héél blij dat te horen/lezen.

avatar van psychonaatje
Vind ik ook geen goed nummer, nee.

avatar van BoordAppel
Het is het beste nummer op de plaat met de dikste beat.

We are in this motherfucker

Geweldige opener. Een echte banger.

Relax
Ja maar J. Dilla en Madlib staan daar niet bekend om.
Het is een veel te commercieel nummer en toevallig ook nog een videoclip, het was gewoon om een succes te krijgen bij de menigte.

Relax schreef:
Ja maar J. Dilla en Madlib staan daar niet bekend om.
Je zegt het zelf al: Ze staan er niet om bekend; commercieel zijn. En dat is omdat ze het niet zijn. Geef ze aub wat meer krediet. Ik en Boordappel vinden het allebei een hele dikke track. Zij dus waarschijnlijk zelf ook, het niks met een commercieel succesje te maken. Is het ook niet geworden...