Mastodon - Crack the Skye (2009)

Label: Reprise

1. Oblivion (5:46)
  2. Divinations (3:40)
  3. Quintessence (5:27)
  4. The Czar (10:54)
  5. Ghost of Karelia (5:25)
  6. Crack the Skye (5:54)

met Scott Kelly

7. The Last Baron (13:00)
  8. Just Got Paid * (3:34)

met Billy Gibbons

avatar van andnino
Jua, ik ook een paar dingen vallen me op
-Het is veel meer een 'album' dan Blood Mountain. Meer lange songs, die ook beter samenhangen
-De cleane vocalen zitten (jammer genoeg) íetsjes minder organisch in het geheel, en vormen soms nét iets te veel contrast
-Mastodon is veel minder eclectisch, spastisch en veel meer sferisch en bij vlagen trippend, doch nog steeds ruim voldoende afwisselend
-Het gaat nog lang duren voor ik hier alle lagen in ontdekt heb

andnino schreef:

Wat wil je met deze mooie woorden nou eigenlijk zeggen?

avatar van andnino
Wel, dat het minder agressief en opvliegend is. De nummers zijn opbouwender, en meer atmosferisch, en soms een beetje psychedelisch. Toch is er nog voldoende afwisseling binnen de muziek.

Was er iets mis met die andere formulering?

avatar van Thomzic
Bij de andere formulering gebruikte je in één zin vier verschillende termen om de sound van dit album aan te duiden (eclectisch, spastisch, sferisch en trippend). Ik kon ze moeilijk in een muzikale context plaatsen, en vandaar om een kleine opheldering gevraagd. Nu is het wel helder

Eerste kennismaking met Crack the Skye is prima btw

bennerd
Om de een of andere reden twijfel ik nu al een tijd of ik dit album zou checken of niet. Langs de ene kant was Remission best wel een puike plaat, langs de andere kant was Blood Mountain een totaal andere plaat.

Het geschifte op Blood Mountain kan mij dan wel weer redelijk bekoren, de 'cleane' zang helaas veel minder.

Proberen?

avatar van andnino
Never hurts a try, geld altijd natuurlijk, maar de cleane zang duikt wel wat vaker op. De kans dat je het niks vind is er dus.

avatar van THEMARSVOLTA
Begrijp sowieso niet waarom je zou vragen om het te "proberen" , wat gebeurt er als je het probeert? inderdaad, of het album wel of niet goed is. en wat als je het niet probeert, helemaal niks. Dan weet je nog net zoveel als het moment dat je het vroeg.

avatar van Nicholas123
Ik vind het ontzettend knap hoe ze op dit album hun sound opnieuw veranderd hebben terwijl het tegelijkertijd nog steeds onmiskenbaar Mastodon is. Dan behoor je toch wel tot de echte topbands.

avatar van andnino
Met een erg fijne bijdrage van Scott Kelly wederom Ik heb het al eerder op deze site vermeld geloof ik, maar dames en heren: check zijn solowerk eens!

andnino schreef:

bwa hier vind ik de cleane stemmen toch aangenamer dan bij blood mountain. Hier passen ze een stuk beter.

Zojuist de postbode aan de deur met een groot pakket... Zit de luxe uitvoering van Crack the Skye in. Wat een ding zeg!
Je kan het middenstuk omhoog klappen, en dan zie je een 3D afbeelding.
Minstens net zo leuk is de litho van het artwork. En deze is gesigneerd door de gehele band
Zal eens kijken of ik vanavond een foto kan plaatsen

avatar van Joy4ever
Het nummer Blood & Thunder blijf ik met afstand het beste van Mastodon vinden. Als ze daar nu eens een album mee vol maken. Van dit nieuwe album word ik echt niet vrolijk. Al dat psychedelische gedoe is niet aan mij besteed.

Joy4ever schreef:

Ga dan gewoon lekker Leviathan luisteren joh.

avatar van Joy4ever
Nicholas123 schreef:

Ga dan gewoon lekker Leviathan luisteren joh.
Ja joh

bennerd
Joy4ever schreef:

Zelfde hier.

Bobiej
Nyarlathotep schreef:
Je kan het middenstuk omhoog klappen, en dan zie je een 3D afbeelding.
Zal eens kijken of ik vanavond een foto kan plaatsen

*kwijl*

Ik ga Crack the Skye nog een keer aanslingeren, dit psychedelische schijfje is al bijna grijsgedraait .

De DVD van de special edition is ook erg gaaf trouwens, staat een geniaal stuk op van Brent die verteld wat er zo gaaf is aan het spelen met gitaren en het spelen met kettingzagen .

avatar van Fake_world
Naar mijn mening zijn alle toppen afgeplat en hoewel ik waarschijnlijk nog veel meer zal moeten luisteren, doet het me absoluut niets meer...
ik ga nog wat horen naar deze maar ik vrees dat ik ze ten grave ga dragen...

Fake_world schreef:

Blijkbaar eerder dus wel? Waarom nu niet meer? Naar zulke dingen ben ik dan weer nieuwsgierig.

avatar van Fake_world
Thomzic schreef:

leviathan heeft voor mij mythische proporties aangenomen, een beetje men persoonlijke 'reign in blood'
alles zit goed enzo, terwijl ik me op dit album erger aan de zang
akkoord het is nog wel deftig maar het is niet meer mastodon (het beest!) voor mij...

avatar van Nicholas123
Dat hier veel oude fans zullen afvallen had ik je van te voren wel kunnen vertellen. Dit is namelijk nogal een koerswijziging. Ik zou niet willen zeggen dat het geen metal meer is, maar het is wel een meer melodieuze en klassieke variant.

Zelf zien ze het als hun meesterwerk, en stiekem kan ik dat wel begrijpen. Het is meer, om het in hun eigen woorden te zeggen, "laid-back" en "airy". Er zit een heerlijk mysterieuze sfeer geweven door het album waarbij sfeervolle passages naadloos verweven worden met groovende riffs. Het voelt echt als één organisch geheel, iets wat ik bij het soms geforceerde Blood Mountain nog wel eens miste. Na in de vorige albums de technische grenzen opgezocht te hebben lijken ze in dit album volledig voor mysterie, diepgang, emotie en sfeer te gaan.

Sceptici moeten de oude sound van zich af durven zetten en zich open stellen voor de geweldige composities, melodieën en zanglijnen die hier bijna achteloos tevoorschijn getoverd worden. Vergeleken met Leviathan en Remission is dit namelijk sterk veranderde muziek die voor een gedeelte ook een ander publiek aan zal spreken. Ik heb het hier echter niet over een "commerciëler" geluid, het is nog steeds vrij episch en gelaagd allemaal. Wel zal het waarschijnlijk een publiek aanspreken dat meer in de progressieve (hard)rock hoek zit.

Laat je niet vertellen dat Mastodon soft is geworden, dit album schopt namelijk nog steeds erg veel kont. Ik vind hem tot nu toe beter dan het wisselvallige Blood Mountain en minder moeilijk om uit te zitten dan Leviathan en Remission. Op de lange termijn zou het wel eens hun meest interessante album tot nu toe kunnen zijn.

Nicholas123 schreef:
Tool, Dream Theater, Porcupine Tree en dergelijke.

Welke bands noem je nou in één zin?

andnino schreef:

Welke bands noem je nou in één zin?

Heb ik alweer weggehaald. Leek me toch niet erg goed vergelijkingsmateriaal. Mastodon blijft nu eenmaal Mastodon en onderling verschillen die bands ook te veel. In principe bedoelde ik gewoon dat liefhebbers van de wat meer avontuurlijke rockmuziek hier ook wel eens naar zouden moeten luisteren.

Nicholas123 schreef:

Heb je gelijk in. Het is gewoon Mastodon -metal +psych + prog. Soms komt het zelfs een beetje walmerig op je af, soms sludgerig als Ufomammut (maar dan niet zo hard), soms spacey als Josefus, Hawkwind of Black Widow.

avatar van Nicholas123
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar die ZZ-top cover met Billy Gibbons. Toch geen voor de hand liggende samenwerking. Weet iemand daar al iets van af?

avatar van Tha)Sven

Die spacey bands moet ik dan maar eens gaan checken

avatar van MichelDumoulin
Nicholas123 schreef:

Dit nummer heeft de groep (samen met Billy Gibbons) opgenomen voor het album Covered, A Revolution In Sound:Warner Bros. Records. Op de japanse versie van Crack The Skye is dit nummer als bonus toegevoegd.

Tha)Sven schreef:
Die spacey bands moet ik dan maar eens gaan checken

Het is wel een graadje minder hard dan Mastodon, al maakt dat niet uit natuurlijk. Ik denk, ik zeg het even.

Zo spacy is het nu ook weer niet, maar wel een behoorlijke koerswijziging.
Remission moet ik nog steeds horen... Leviathan is meesterlijk, en de nieuweling moet ik zeker nog een paar keer luisteren voordat ik er een goed oordeel over kan geven.
Dat dit een goede plaat is staat buiten kijf

Voor spacy moet je de Space Box aanschaffen, daar staan geweldige nummers op

avatar van andnino
Voor er een hele discussie over ontstaat; ik zei ook 'soms'. Hier en daar komt een passage een beetje psychedelisch over, maar het algemeen is gewoon Mastodon, maar dan een beetje laid back.

avatar van Thomzic
Bij het nummer 'The Czar' zie ik op andere sites dit staan:

The Czar

1. Usurper
2. Escape
3. Martyr
4. Spiral

Toch nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte. Somebody?