Van Halen - For Unlawful Carnal Knowledge (1991)

Alternatieve titel: FUCK

Label: Warner Bros.

1. Poundcake (5:22)
  2. Judgement Day (4:39)
  3. Spanked (4:53)
  4. Runaround (4:21)
  5. Pleasure Dome (6:58)
  6. In 'N' Out (6:05)
  7. Man on a Mission (5:04)
  8. The Dream Is Over (3:59)
  9. Right Now (5:22)
  10. 316 (1:30)
  11. Top of the World (3:53)
avatar van Bollieblauw
Nou, in Pleasure Dome gaat hij toch wel aardig los hoor! En ook in Judgement Day laat hij weer wat fijne trucs zien en horen.

avatar van De buurman
Zeker, en wat hij op Poundcake doet vind ik ook fantastisch. Toch is het flitsende er wat af.

avatar van vielip
Kan het ook met verzadiging te maken hebben? Ik bedoel; als iemand (in dit geval Eddie) al jarenlang heeft bewezen een God op gitaar te zijn weer met een nieuw album aankomt, dan gaan de wenkbrauwen niet meer zo omhoog als toen je het de eerste keer hoorde. Dat kan ik me althans goed voorstellen. Dat wil echter nog niet zeggen dat het minder is of minder flitsend. Maar da's puur mijn beleving hoor

toch één van de betere Van Halen-platen; ik zag hen na de live-plaat die hierop volgde in Flanders Expo te Gent. Fantastisch optreden en daarna ging het allemaal snel bergaf met de jongens.
'Balance' vind ik naar Van Halen-normen gewoon slecht en wat daarna nog kwam, daar zwijg ik liever over.
Ik herinner mij liever Van Halen tot 1993.

avatar van iggy
Eddie begon in te zien dat hij in de 1e plaats een (super) guitarist is en geen toetsenist. Plus dat oa templeman weer achter de knoppen zat. En deze veteraan is toch op zijn minst mede verantwoordelijk voor het vh geluid. Prima cd waar de guitaar weer op de goede plek staat. Luister maar eens naar poundcake of het nog betere judgement day of pleasure dome. Prima oude vh rock. Deze lijn werd nog eens verder door getrokken op balance. Naar mijn inziens de beste van van hager

dit is voor mij de allerbeste van halen plaat. roth en hagar allebei meegeteld.

avatar van iggy
En dan toch maar 3,5 lollie? Dan ben je vrees ik geen halen liefhebber quofan.

Vier sterren vind ik teveel van het goede.Tussen de vier en de vijf sterren doe ik eigenlijk alleen met platen uit mijn top tien .Ik ken alleen geen van halen plaat die voor mij
direct zoveel indruk maakte als deze.Ik heb meer met de hagar dan de roth periode.
Los van alle goede songs van beide zangers. Ik ben wel een liefhebber maar dan van het oudere
werk de nieuwe plaat heb ik wel aangeschaft maar doet me stukken minder.
Balance vind ik overgens ook een prima plaat

avatar van Bollieblauw
Vind dit de beste van Halen plaat met Sammy en stukken beter dan Balance (al heeft Balance genoeg mooie momenten). Maar de beste Van Halen plaat? No way. Top 5 misschien, maar dan net aan.

Pleasure Dome vind ik fantastisch, al weet Sammy het bijna te verknallen met zijn wat simpele teksten. Pound Cake rockt hard van begin tot eind en heeft een verbluffende solo. Ook Runaround, Standing en Dream Another Dream zijn zeer solide rockers. Right Now (met die prachtige drum outtro) hoor ik ook altijd erg graag en 316 heeft om diverse redenen een bijzonder plekje in mijn hart.

avatar van iggy
Zeer zeker niet de beste van halen. Maar jij(bollieblauw) en ik preferen dan ook de daimond periode ver boven sammy zijn halen tijd . Terwijl quofan de sammy periode weer beter vindt. Dan kan ik me best voorstellen dat de quofa dit de beste vindt.

Voor mij tellen van halen teksten bijna niet. Meestal gaat dat toch ook nergens over. En dan kan ik me er heel makkelijk van afsluiten. Ik luister louter naar de emotie die sammy er weet in te pompen bij pleasure dome enz. Maar jij en ook de buurman ergeren zich wel vaker wat sammy er allemaal uitbraakt. Terwijl ik me weer vreselijk erger aan die poep refreintjes van runaround enz. Zo cliche brrr.

avatar van viking1
Sterk album,hoor ook liever sammy dan de acrobaat david.
hoor ook veel liever sammy zingen dan david heb ik weinig mee.heb meer met de sammy hagar periode.
Buiten van halen 1 geweldig album.heb bijna alle van halen albums,maar hoor gewoon liever sammy zingen niet dat david slecht zingt integendeel maar dat is smaak verschillend.
David is in elk geval de meer frontman/showman.
Maar buiten dat alles vindt ik dit een sterk v/h album.

avatar van Bollieblauw
Het is niet zozeer de zang die David en Sammy onderscheidt van elkaar. Sammy heeft een veel krachtiger en mooiere stem dan DLR, daar bestaat ook voor mij geen twijfel over.
Maar: de DLR periode is harder, rockender en met veel meer humor. Sammy is toch wat poppy-er, zachter en gepolijster. Het is maar wat je het meeste aanspreekt. Dave's teksten gingen over feesten, neuken, scheuren en knokken. Sammy is meer van de liefde in alle oneindige varianten, al dan niet met aliens (Love Walks In, WTF Sammy?). Wat sowieso bij beide era's fier overeind staat is het fantastische gitaarspel van Eddie van Halen. Ik ben daarom ook zeker niet anti Sammy Hagar, deze periode heeft meer dan genoeg juwelen opgeleverd, maar de echte "Van Halen-grijns op mijn gezicht" krijg ik alleen bij DLR. En dat gaat helemaal vanzelf.

avatar van vielip
Tsja teksten en Van Halen...het zal mij ook worst wezen eerlijk gezegd. De Sammy periode prefereer ik ook. Gewoon omdat ze toen mooiere nummers maakten vind ik. Gepolijster? Zal best maar dat hoor ik liever dan jam-achtige, rommelige songs die, vind ik, veel albums met Roth vullen. Het is maar net waar je van houdt.

avatar van De buurman
vielip schreef:

Ik zie niet in wat er rommelig was aan VH1, VH2, Fair Warning en 1984. Nummers zitten poepstrak in elkaar en vormen samen albums die als een geheel klinken. Dat het allemaal veel spontaner en losser klonk met Roth erbij, daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Met Sammy Hagar werd het toch een beetje een "normale" hardrockband. Beetje stijf, minder lol. De meest "losse" uit de Hagar periode vind ik OU812. Deze F.U.C.K. is de stevigste rocker van het Van Hagar kwartet en samen met 5150 de beste.

avatar van vielip
Dan vindt jij het niet rommelig, prima! Ik zeg ook duidelijk 'veel albums' met Roth. Dus niet 'alle'. VH1 en 1984 zijn de uitzonderingen. Die mogen zich meten met de albums F.U.C.K. en 5150 inderdaad.

avatar van Bollieblauw
Heb je de track "Crossing Over" wel eens gehoord Vielip? Voor mij is dit samen met Humans Being het beste wat ze ooit met Sammy hebben opgenomen. Bizar dat het van de plaat (Balance) is gelaten, dit nummer overtreft makkelijk alles wat er wel op Balance staat.

avatar van Ronald5150
"For Unlawful Carnal Kowledge" is de beste Van Halen plaat met Sammy Hagar in de gelederen als zanger. Hoewel ik in die rol David Lee Roth prefereer boven Sammy Hagar is dit gewoon een fantastische Van Halen plaat. Na twee albums waarop de popinvloeden en het gebruik van de keyboard mijn inziens iets te groot waren, trekt Eddie Van Halen weer heerlijk van leer op de gitaar. Deze plaat rockt van begin tot eind. Opener "Poundcake" is direct memorabel met gebruik van die boormachine over de snaren van de gitaar. Op "Spanked" klinkt Eddie heerlijk funky en "Runaround", "In 'N' Out" en "Man on a Mission" zijn geweldige rocksongs met typische Eddie Van Halen riffs en solo's. Op "Judgement Day" gooit Eddie alle registers open en is een van de hardste Van Halen songs, zeker in de Van Hagar era. Op het kleine instrumentale "316", vernoemd naar de verjaardag van zijn zoon Wolfgang, laat Eddie Van Halen een op het eerste oor simpel akoestisch riedeltje horen. Maar het bevat alle typische kenmerken van de Van Halen gitaarsound. Het is knap in al zijn eenvoud. De titel van de plaat vormt afgekort de letters F.U.C.K. In Amerika natuurlijk zeer controversieel, zeker omdat ze deze afkorting ook gebruikten in de promotie van deze plaat. "For Unlawful Carnal Knowledge" is voor mij de plaat waarop Eddie zijn gitaar weer laat spreken in plaats van de keyboard. Sammy zingt beter dan ooit en de ritmesectie is solide als een rock. Topplaat in de hoogtijdagen van de grunge, en daarom juist zo goed.

avatar van haythijs
Bollieblauw schreef:

Crossing over is idd een nummer wat mij ook wel boeit. Apart zoals het drumwerk in de mix is gezet, je hoort duidelijk in het ene kanaal Alex een totaal andere opname spelen dan in het andere kanaal. Daarin zit al een 'crossing over'...het had zeker op Balance gemogen wat mij betreft.
Humans being herinner ik me nog uit de film Twister. Ik las destijds een interview met Ed waarin hij sprak over hun ontmoeting van Jan de BOnt, pas tijdens het gesprek kwamen ze er achter dat ze beiden Nederlandse Roots hadden toen 1 van beiden een nederlands woordje liet vallen. Of dat een schuttingswoord was, dat weet ik niet

Wat betreft mijn oordeel over deze plaat kan ik de recensie van mijn bovenbuurman Ronald grotendeels beamen. Heerlijke songs, VH rockt prima hier. Qua rock wellicht de meeste heavy plaat uit hun Hagar periode. Hoewel ik zeekr de verschillen hoor en bleef in DLR en Hagar tijdperk, heb ik niet zon zin om me uit te spreken voor of tegen 1 van beide periodes. In sommige commentaren valt me dit wel op. Ieder zijn voorkeur natuurlijk!
Ik herinner me nog de MTV music awards uitreiking uit dat jaar waar o.a. VH speelde. Gepresenteerd destijds door Arsenio Hall, waar is die man gelbeven! In mijn herinnering openden zij de show met een geweldige uitvoering van Poundcake. Andere rockbands die avond als Poison, Queensryche en Metallica ( GnR vanuit Wembley via satelliet) werden in mijn ogen en oren weggespeeld. via deze link heb ik het later nog eens herbeelefd, stereo op tien! YouTube - Van Halen Poundcake, MTV Video Music Awards 9 5 91
Right now vind ik trouwens wel een heerlijk 'keyboard' nummer van hen met leuke clip. Volgens mij won deze clip ook nog een beeldje destijds.
Het enige wat mij 'tegenvalt' is de produktie wat betreft de drumsound. Uiteraard is dit de bedoeling geweest van band en producer neem ik aan maar is het gewoon niet mijn ding, mijn provbleem . Wellicht dat het op de geremasterde versie al wel een iets betere sound heeft?
Neem niet weg, prima plaat!

avatar van Ronald5150
haythijs schreef:

Ik snap je comment helemaal. Ik wil benadrukken dat ik Van Halen fan ben van alle "era's". Dus zowel David Lee Roth en Sammy Hagar. Ja zelfs de plaat met Gary Cherone is gaan groeien wat mij betreft. Wel vind ik dat Eddie met het beste gitaarwerk is gekomen in zijn samenwerking met David Lee Roth. Wellicht dat ik daardoor een kleine voorkeur heb.

avatar van haythijs
Het was ook zeker niet tegen jou bedoeld om je neer te zetten als voor- of tegenstander van een bepaalde periode. Zo kwam je niet over, integendeel! Op youtube lees ik het soms wel eens terug en vind het gewoon jammer. Misschen heeft ht ook te maken met het feit dat Sammy en Dave elkaar ook niet altijd even respectvol hebben bejegend?
Iedereen mag zijn voor en afkeur hebben maar respeceer het ook, ook al vind je het soms niks denk ik dan. Ik hou ook niet van bepaalde genres, maar om het af te kraken?

VH3 vind ik ook nog wel te pruimen hier en daar. Zeker niet alles is zo beroerd als sommigen willen doen geloven, maar ik vind het wel de minste periode en ook hun minste plaat.
De match is er gewoon niet helemaal voor mij., maar sommige songs mag ik toch wel graag beluisteren.
Ed zijn beste persiode is wellicht met DLR, hoewel hij toen natuurlijk ook net fris en vernieuwend binnenkwam stormen in de gitaarwereld. Ik heb nog ergens een bootleg van hen uit 1978 ofzo, wat klinkt het daar al geweldig! Toch vind ik het gitaarwerk zoals op Poundcake in die link ook genieten.

avatar van vielip
Geweldige clip van Poundcake inderdaad! Het nummer Crossing over ken ik trouwens niet. Ik zal het eens opzoeken.

avatar van frolunda
Zonder meer de beste Van Halen plaat met Sammy Hagar.Ook het album,samen met het debuut,dat ik het meeste draai van de jongens.Erg goed!!!!!!

avatar van iggy
Een halfje erbij. En jullie hebben dus gelijk dat dit de beste Van Hagar is. De laatste tijd vaker gedraaid. Pleasure dome is wat mij betreft de all time Van Hagar klassieker wat een nummer zeg verdimme.

avatar van gigage
De eerste 3 songs zuigen je zo de plaat in dat je er blij van wordt. Dan spring je vervolgens maar round en round en round en round. Ondertussen laat de plaat je niet meer los en blijf je je verbazen over de energie en enthousiasme die een band als Van Halen nog op kan brengen. Dan neem je het iets te vrolijke Standing on top of the world maar voor lief.
En dan eindelijk na tig jaar kwamen ze met hun world-tour naar Nederland. Voor het eerst vroeg opgestaan om in de rij te gaan staan bij een kaartverkooppunt om het maar niet te hoeven missen. Zo blij werd ik van dit album.

avatar van vielip
Je noemt Top of the world. Geweldig nummer vind ik persoonlijk maar dat terzijde. Een geinig detail aan het nummer is dat de begin riff een verdere uitwerking is van degene die je op het eind van Jump hoort.

avatar van gigage
Nou je het zegt, die twee kunnen zo aan elkaar gemixt worden.

Uitstekend Van Halen album en of het nu de rockers zijn of de poppy tracks zijn; het klinkt als een klok en de band is op dreef!

avatar van LucM
Wellicht het hardste album van Van Halen. De synthesizer is opgeborgen, de productie is ruwer, de gitaren spelen meer dan ooit de overhand en beuken erop los. Hiermee past het album goed in het grungeklimaat anno 1991 en wordt het uiteindelijk één van de beste Van Halen-albums ook al omdat de zang van Sammy Hagar opmerkelijk goed uit de verf komt.

avatar van gigage
Als je wiki er op na slaat zijn de critical receptions allemaal onder de maat behalve die van Guitar World (4.5/5) En daar zit t m ook in wat mij betreft. Minder Roll en meer Rock. Teveel hooks, lees ik daar ergens. Tja, hier staat inderdaad geen jump ll op of het zou Right Now moeten zijn
Zelfs na het poppy refrein van Dream another dream zit er weer een immens sterke break.

avatar van milesdavisjr
Wat mij betreft het beste schijfje met Hagar, de productie wordt redelijk spartaans gehouden, het jaren tachtig geluid wordt ingeruild voor een transparanter geheel en dat komt het album ten goede. Poundcake is wervelend en grijpt je bij de lurven, een uitstekende manier om een plaat mee te laten starten. Het funky aandoende Spanked is de volgende prima song. Runaround is wat klassieker van aard, lijkt terug te grijpen naar de beginperiode van de band. Man On A Mission is ook al weer een uitstekende compositie met fijn gitaarwerk. Het bekende Right Now doet mij altijd wat denken aan Toto en dat is niet negatief bedoeld, het zit hem in de opbouw en de structuur van de song, het is echter een prima nummer. Pleasure Dome doet zijn naam eer aan, het is zo'n song waarbij de heren alles in de strijd gooien, het is een episch geheel waarbij de ritmesectie een heerlijke basis neerlegt. Het blijft echter (maar dat is persoonlijk) jammer dat de mannen veel nummers uitrekken tot over de 5 minuten, de albums met Hagar (hoewel ik hem een prima zanger vind) kan ik maar zelden uitzitten. Desalniettemin bleken de heren met dit schijfje met beide benen in de jaren 90 te staan.