Van Halen - For Unlawful Carnal Knowledge (1991)

Alternatieve titel: FUCK

Label: Warner Bros.

1. Poundcake (5:22)
  2. Judgement Day (4:39)
  3. Spanked (4:53)
  4. Runaround (4:21)
  5. Pleasure Dome (6:58)
  6. In 'N' Out (6:05)
  7. Man on a Mission (5:04)
  8. The Dream Is Over (3:59)
  9. Right Now (5:22)
  10. 316 (1:30)
  11. Top of the World (3:53)
Luka
In mijn ogen de beste VH plaat. Sammy zingt zijn beste partijen en de tracks vrijwel allen ijzersterk qua opbouw, melodie en energie.
Gitaarwerk doet me weinig. Niet veel nieuws onder de zon van eddie, behalve die boormachine op Poundcake. Maar ja, een découpeerzaag zou niet echt handig zijn! 4,5*

DutchViking
Ja, die boor op Poundcake is inderdaad erg apart (ik heb altijd gedacht dat het een motorzaag was ) Ik vind dit wel een aardig plaatje, zonder meer een van de betere Van Halen-platen (hoewel Balance m.i. nog een tikkeltje beter en gevarieerder is). Het absolute hoogtepunt van F.U.C.K. voor mij is het akoestische stukje 316.

avatar van glenn53
Er is een mooie clip met die boor dacht ik.

Ik heb deze plaat echt weer herontdekt. Ik vond hem vroeger altijd wat vreemd geproduceerd (dof) maar sinds ik echt goede apparatuur heb vind ik dit helemaal niet meer. Echt een zeer goede cd, geen slecht nummer te vinden. Ik prefereer nog altijd de DLR albums, maar deze is toch wel mijn favoriet met Sammy.

Het schijnt dat Eddie van Halen helemaal kapot is gegaan aan de drank......godsamme waarom toch ? ik wil een nieuwe VH plaat !!!

fredpit
De clip van Right Now is een van mijn favoriete...Dit album kwam uit in het grungejaar 91, het einde van bands als van Halen

Ondanks dat ik de helemaal into grunge en alternatief was VOND ik dit album best goed...

maar die clip blijft sterk...bijna net zo goed als die van smells like teenspirit

Mad Dog
Niet mijn favoriet, zeker niet slecht maar vind het nogal een saaie plaat. Waarschijnlijk wel de stevigste VH plaat ooit.

avatar van c-moon
Toch echt wel een van de bétere VAN HALEN platen, en zeer zeker de beste met Sammy Hagar. Wat een keel heeft die man toch he...

Tegelijkertijd heel melodieus en erg stevig. That's how we lke it

Favoriete songs: "Poundcake" (!!!), "Pleasure Dome", "Spanked", "Right Now" en "Runaround"....

"316" is inderdaad ook erg knap....

En echte slechte songs staan er niet op vind ik...

avatar van T.O.
fredpit schreef:

Aardig jeugdsentiment al

fredpit
T.O. schreef:

Aardig jeugdsentiment al

Ja..ik heb momenten dat ik me een echte oude sok voel.

avatar van musicboy
Dit is gewoon een heerlijk album!

avatar van Tribal Gathering
Redelijk goede Van Hagar plaat met als persoonlijke hoogtepunten Judgement day, The dream is over en Pleasure dome.

Goh, een beetje herontdekt zeg! Pleasure Dome is een geweldig nummer! Heerlijke gitaatsolo in het midden, rollende baslijnen en dat drumwerk....echt indrukwekkend.

Hebben jullie weleens het live-optreden van Poundcake gezien? Echt hilarisch! Eddie staat daar werkelijk met een boormachine op het podium om dat aparte geluid in het begin te produceren!

Ik heb nog niet alles helemaal beluisterd, dus ik ga nog geen cijfer geven.

avatar van sinkthepink
Met kop en schouders de beste plaat met Sammy Hagar.

avatar van James Douglas
Ja, ik denk ook dat dit de beste VH plaat met Hagar is. Geen kleffe ballades (meer) te bekennen maar lekkere rocksongs die ook vandaag de dag nog overeind staan.

avatar van Lamontagne
Mijn favoriete VH plaat wat een knaller is dit!!

bikkel
Dit is zonder meer de sterkste Van Halen plaat met Sammy Hagar.
Toen ik dit album voor het eerst luisterde kwam die echt met een mokerhamer tot me.
Een heel vette stevige produktie en aansprekende sterke rocksongs.
Erg jammer dat Hagar er niet meer bij zit tegenwoordig.Als zanger heb ik 'm hoger zitten dan David Lee Roth.

avatar van James Douglas
Ik heb deze een beetje her-ontdekt, Sammy Hagar is/was toch een prima zanger. Zoals gezegd hier rockt 'Van Hagar' weer. Geen kleffe ballades maar muziek met ballen. Poundcake, Judgement Day, Runaround.. ze vragen allemaal om een draai aan de volumeknop.

avatar van Lupin
Ook wat mij betreft is dit DE plaat met Sammy Hager. Hij laat zijn fantastische strot hier goed horen en in combinatie met de heerlijke gitaarpartijen is dit album een zeer groot genot. Bijna alle intro's alleen al laten direct horen dat dit een volvet rockende plaat is. 'Pleasure Dome' en 'Judgement Day' zijn voor Van Halen standaarden zelfs donker te noemen en zijn ook twee van mijn favoriete tracks. Alle nummers zijn stuk voor stuk voltreffers. Het piano intro van 'Right Now' vind ik verukkelijk (Vraag me niet waarom.) Is het niet iets van Bach ofzo? 'Man on a Mission,' 'The Dream is Over,' en 'Top of the World' zijn heel toegankelijk en zelfs poppy. Het refreintje van 'The Dream is Over' is eigenlijk te simpel. Maar dat is dan ook mijn enige bezwaar bij dit uitstekende album. Een van de beste VH albums uit hun gehele oeuvre. Gewoon aanschaffen.

DutchViking
Als ik zou moeten kiezen tussen David Lee Roth en Sammy Hagar, dan zou de balans positief uitvallen richting Roth. Toch is For Unlawful Carnal Knowledge voor mij de beste plaat die Van Halen heeft gemaakt, met name door de enorme variatie die ik op sommige andere releases nog wel eens mis.

Poundcake is een prima opener en het catchy, maar rockende Judgement Day is al eveneens uitstekend. De afwisseling is troef en komt tot een hoogtepunt op Pleasure Dome, dat modern en eigentijds klinkt maar waar Eddie Van Halen staat te soleren als in zijn beste dagen.

Right Now is het bekendste nummer, maar heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Hetzelfde geldt een beetje voor het over-the-top klinkende Top of the World, dat in dat opzicht wel een enigszins treffende songtitel heeft gekregen. Tussendoor komt nog het practhige instrumentaaltje 316 langs, een welkom rustpunt op dit meest heavy uitgevallen Van Halen-album.

Ooit gaf ik hier 4,5* voor, maar ik merk dat ik deze plaat - net als veel ander werk van Van Halen - nog maar weinig luister. Ik schommel tussen 3,5* en 4*, maar laat ik For Unlawful Carnal Knowledge dan maar het voordeel van mijn twijfel geven.

avatar van Double Deuce
Samen met hun allereerste album is dit voor mij de beste Van Halen plaat. Omdat ik toch net even liever Roth hoor dan Hagar krijgt "Van Halen 1" toch net even de voorkeur boven dit album maar dat terzijde.
Absoluut wel het beste Van Halen album met Hagar. Ik moet zeggen dat Hagar op de studio-albums goed klinkt maar live is het toch vaak net wat minder en dat terwijl Eddie live nu juist altijd zeer goede performances laat horen en zien. Ook het hier al eerder aangehaalde YouTube filmpje bewijst dat: subliem!

Er staan geen slechte songs op dit album, geen tenenkrommende ballads en het gitaargeweld is van een super niveau. Het album heeft een dikke sound en als ik er nu weer eens naar luister dan klinkt het niet gedateerd: zou bij wijze van spreken vorige week uitgebracht kunnen zijn.

Persoonlijke favorieten: Poundcake, 316 en The Dream is over.

5 sterren.

stuart
Al ben ik niet zo'n 'Van Hagar' liefhebber, is dit toch mijn favoriete album uit deze periode. Naast hierboven genoemde redene is voor mij het belangrijkste dat het gitaarwerk weer een prominente plaats in neemt; het ' rockt' ook het meest in mijn beleving.

Meneer Bungel
Luka schreef:

Indertijd waren Paul Gilbert en ik dacht ook Billy Sheehan in de race om de eerste te zijn met die boor(met daaraan een stel plectrums bevestigd). Ik weet eigenlijk niet meer zeker meer wie nu werkelijk de eerste was, maar het is een geinige gimmick.

avatar van Von Helsing
fredpit schreef:

Volgens mij niet echt het einde van Van Halen hoor, dat zogenaamde grunge jaar. Toen de Grunge alweer over het hoogtepunt heen was, zo'n 2 jaar later, kwam het nieuwe Van Halen album "Balance" gewoon weer op #1 binnen in Amerika.

Met andere woorden, toen de grunge bands de herione in hun armen spoten, was Van Halen nog steeds on Top of the World.

avatar van vielip
Absoluut het beste VH album!! Geen slecht nummer te vinden tussen al het geweld en met Right now leveren ze ook nog eens een onverwachte klassieker af!! Poundcake, Judgement day, Runaround, Pleasure dome, Top of the world, Man on a mission, The dream is over....het is en blijft allemaal genieten tot op het bot!! Ondanks dat ze met Roth best leuke albums hebben gemaakt is Sammy voor mij DE zanger voor deze band

avatar van ozwald
Von Helsing schreef:

Edje was er zelf ook niet vies van hoor...

avatar van Bollieblauw
Eddie was meer van het witte neuspoeder. Net zoals 90% van alle andere artiesten.

avatar van vielip
Bollieblauw schreef:

Zal mij eerlijk gezegd worst wezen! Zolang ze met topalbums als deze aan komen zetten hoor je mij niet klagen

avatar van Bollieblauw
Mij ook niet. Maar we zijn toch dol op feitjes hier op musicmeter? Is inderdaad een zeer sterk album met de Red Rocker. De daaropvolgende tour was ook een van hun sterkste periodes. Hun concert in Ahoy nav F.U.C.K. was subliem met Eddie in topvorm.

avatar van Bollieblauw
Ik heb ooit in een ultieme poging om indruk te maken op mijn grote en helaas niet wederzijdse liefde, 316 voor haar gespeeld op mijn akoestische gitaartje in mijn veel te kleine kamertje. Kansloos.

avatar van De buurman
In mijn beleving de laatste fatsoenlijke Van Halen-plaat. Alweer 20 jaar geleden! Sinds die tijd is er veel akeligs gebeurd met Van Halen.

Klinkt lekker zwaar voor een Van Halen album. Grotendeels vrij aardige Van Hagar songs.

Eddie Van Halen krijgt vanaf deze plaat een wat andere sound, wat ongetwijfeld komt door de Ernie Ball signature gitaar die hij hier begint te gebruiken. Hij speelt opvallend veel op het halselement (terwijl hij die vroeger vaak niet eens gemonteerd had in zijn Frankenstrats) en de wah-wah doet zijn intrede.

Het onstuimige en superextraverte wat zijn spel lange tijd kenmerkte, heeft hier plaats gemaakt voor eh... tja, iets nieuws wat ook best goed is, maar minder.