Madonna - Ray of Light (1998)

Pop / Dance
Label: Warner Bros.

1. Drowned World / Substitute for Love (5:09)
  2. Swim (5:00)
  3. Ray of Light (5:21)
  4. Candy Perfume Girl (4:34)
  5. Skin (6:22)
  6. Nothing Really Matters (4:27)
  7. Sky Fits Heaven (4:48)
  8. Shanti / Ashtangi (4:29)
  9. Frozen (6:12)
  10. The Power of Good-Bye (4:10)
  11. To Have and Not to Hold (5:23)
  12. Little Star (5:18)
  13. Mer Girl (5:32)
  14. Has to Be * (5:16)
totale tijdsduur: 1:06:45 (1:12:01)
avatar van Yield
Uitstekend album dat na al die jaren nog steeds indruk maakt. Madonna had een neusje voor de tijdsgeest en trok vaak de juiste producers aan. In dit geval William Orbit. Er staan een klein aantal mindere songs op maar de topnummers domineren. The Power Of Goodbye is ook mijn favoriete nummer, en de Frozen clip sloeg destijds in als een bom, weet ik nog.
Mijn favoriete Madonna album is dit niet, dat is en blijft "Confessions On A Dancefloor" dat een paar jaar later zou verschijnen.

avatar van Gert1980
Yield schreef:

Terwijl COAD voor de helft fillers bevat in tegenstelling tot de hier klein aantal mindere nummers?

I know, smaken verschillen, maar bij Confessions weet ik het altijd op gegeven moment wel, dat heb ik met RoL nooit, heerlijke trip van begin tot eind!

avatar van Yield
Nee Gert, Confessions On A Dancefloor is één lange dansbare flow, no fillers, all thrillers. Het is een organisch geheel, ongeëvenaard. Ray of Light is een heel ander album, veel sterke songs uiteraard, maar een aantal nummers vind ik wat minder. Overigens geeft je COAD 4.5 als beoordeling, dus je redenering dat je het “op een gegeven moment wel hebt gehoord” is dan wat vreemd. Geef dan 3.5. Maar zoals je zegt, smaken verschillen, maar dat we te maken hebben met twee topalbums is voor mij helder.

avatar van Gert1980
Yield, ik begrijp je punt, maar de reden dat ik hem evengoed een 4,5 geef is omdat ik het album als geheel wel gewoon goed vind. De muziek vind ik sowieso nergens slecht, het zijn meer de lyrics die ik in de helft van de tracks minder tot beschamend slecht vind.

Maar twee topalbums, idd!

Ashtonb
Mensen die zeggen dat dit het beste album/elektronische album aller tijden is, weten absoluut niets van muziek, vooral niet van elektronische muziek. Er is niets revolutionairs of baanbrekends aan "ambient/triphop ontmoet shitty mainstream popmuziek." Stop met jezelf voor schut te zetten en te doen alsof Madonna de elektronische muziek heeft uitgevonden.

Ashtonb schreef:

Nou Ashtonb, dat is nog even een entree maken hier op MM!

Je dacht, ik kop er gelijk maar even een in? Maar heb je wel eens gehoord van het begrip 'smaken verschillen' dat is een begrip dat hier hoog gewaardeerd wordt.
Natuurlijk kunnen mensen met elkaar in debat gaan over het hoe en waarom de waardering van verschillende muzikale producten hier tot stand is gekomen.

Maar het heeft weinig zin om een top album, geproduceerd door een top producer, hier zo te diskwalificeren. Het kan je smaak niet zijn of je niet bevallen, maar je tone of voice is bedenkelijk.

Ik weet dus niet wie zichzelf hier voor schut zet ?

avatar van Roxy6
En by the way, er is niet één speciale act of artiest die de elektronische muziek heeft uitgevonden, blasé om het enkel maar te veronderstellen.

In de zeventiger jaren was er in de lage landen Rick van er Linden met zijn -geweldige- Trace.
Verder Jean Michel Jarle met zijn onvolprezen Oxygene, Vangelis met een grote staat van Dienst, veel groepen / acts die op diverse manieren elektronische muziek in hun oeuvre hebben verwerkt.
En daarnaast dan nog een heel legioen internationale dj's en Acts die hun bijdrage hebben geleverd aan diverse soorten van elektronische dance - triphop en wat dies meer zei muziek.. gedurende vele vele jaren.

Kortom: elektronische muziek is als begrip zo wijd wals het melkwegstelsel

Maar dat Madonna met Ray of Light een statement neerzette eind jaren negentig zal iedereen met een beetje verstand van moderne muziek (los van de smaak) beamen.

Welk statement dan?

avatar van Roxy6
Nou trebremmit, bijvoorbeeld het statement dat een al bijna afgeschreven artiest toch nog een geweldige rentree kan maken.

Met een album dat door ALLE kritische muziekbladen en kranten (van The Rolling Stone tot The Guardian e.v.a.) heel hoog werd gewaardeerd alle scores tussen de 4 en 5 *****
Met een album waarvan zes nummers internationale mega-hits werden.
Met een combinatie van stijlen die insloeg als een bom.
Om maar een paar statements te noemen.

avatar van trebremmit
Duidelijk, dat het populair was en is klopt, maar ik dacht dat je wat anders bedoelde met een statement maken. Het is niet vernieuwend ofzo en ze heeft er geen statement als in de vorm van een boodschap mee over willen brengen dacht ik of een hele beweging mee in gang gezet.

avatar van Roxy6
Nee, meer in de lijn van wat ik al schreef.

avatar van trebremmit
Voor Vangelis enz was er trouwens al het Philips nat lab, met o.a Dick Raaijmakers, die maakten al electronische muziek in de jaren vijftig.

Popular Electronics - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Roxy6
wat ik al zei... zo wijd als het melkwegstelsel haha

dj@
madonna’s beste album wat mij betreft. staat als een huis.