U2 - War (1983)

Ierland
Label: Island

1. Sunday Bloody Sunday (4:38)
  2. Seconds (3:09)
  3. New Year's Day (5:38)
  4. Like a Song... (4:48)
  5. Drowning Man (4:12)
  6. The Refugee (3:40)
  7. Two Hearts Beat as One (4:00)
  8. Red Light (3:46)
  9. Surrender (5:34)
  10. "40" (2:36)
  11. Endless Deep * (2:58)
  12. Angels Too Tied to the Ground * (3:34)
  13. New Year Day (7"edit) * (3:56)
  14. New Year Day [USA Remix] * (4:31)
  15. New Year Day [Ferry Corsten Extended Vocal Mix] * (9:42)
  16. New Year Day [Ferry Corsten Vocal Radio Mis] * (4:37)
  17. Two Hearts Beat as One [Long Mix] * (5:56)
  18. Two Hearts Beat as One [USA Remix] * (4:24)
  19. Two Hearts Beat as One [Club Version] * (5:43)
  20. Treasure (Whatever Happened to Pete the Chop) * (3:24)
  21. I Trhew a Brick Through a Window / a Day Without Me [Live from Werchter] * (6:58)
  22. Fire [Live from Werchter] * (3:46)
Cured
U2 / Lillywhite wilden ook wat een rauwer geluid bij War en daar zijn ze in geslaagd. Overigens was het allerminst zeker dat U2 na October door zou gaan, omdat met name The Edge worstelde met het geloof/zingeving in combinatie met het 'rock' leven. Gelukkig knoopte The Edge de knoop door ten gunste van de band.

'40' is er op het laatste moment nog aan toegevoegd , omdat de studio reserveringstijd op zijn einde liep. 'Twee voor twaalf' is die nog opgenomen en werd een concert afsluiter/hymne.

avatar van devel-hunt
Terugblikkend op U2 zijn de eerste drie platen misschien wel de beste, in ieder geval het eerlijkst en puurst. Nog geen flauwe commerciele knievallen, gewoon ongepolijst en vol energie en passie, dat was U2, politieke boodschappen met hier en daar een religieus gebaar. Want hun katholieke afkomst is nu ondergesneeuwd maar speelde toen een belangrijke rol in de band.

Funky Bookie schreef:
Het beste U2 album tot nu toe.

Schrap die drie laatste woorden maar. De kans dat ze in de toekomst qua niveau zelfs maar in buurt komen is quasi nihil. Laten we eerlijk zijn, na Achtung Baby was het vet van de soep en ging het pijlsnel bergafwaarts.

avatar van Premonition
Nou Franck, dat is wel heel bout gesteld. War is natuurlijk niet het beste U2 album, dat vind jij toevallig, want de meerderheid zal The Joshua Tree of Achtung Baby daarvoor aanmerken. Ik ga eerder voor October of The Unforgettable Fire, met een speciale vermelding voor Pop (het laatste album waar ze nog enigszins urgent klonken).

Premonition schreef:

Dat vind ik toevallig niet

Het was een reactie op Fucnky Bookie. Ik vond de 'tot nu toe' in zijn bericht overbodig (al is het uiteraard begrijpelijk). Tuurlijk volgden er nog prachtalbums op War, ga ik nooit ontkennen.

avatar van goldendream
Met interesse las ik de discussie over de al dan niet religieuze inslag van U2 en Simple Minds in hun beginjaren. In de godsdienstlessen werd 'New Gold Dream' grondig geanalyseerd en is de religieuze kant van de teksten makkelijk te herkennen. Ik beluister dit album zonder die religieuze inslag in achting te nemen, maar ik denk dat de band wel die dubbele bodem in het album stak. De hoes is ook duidelijk trouwens.
Respect voor dazzler, maar dat had ik al heel lang.

avatar van Funky Bookie
Funky Bookie vindt "tot nu toe" absoluut niet overbodig.
Hoewel het grote gebaar er af en toe storend inkwam, moet het beste werk van de heren nog komen.

Funky Bookie schreef:

Hold on to that thought old chap

Van de week deze plaat op vinyl aangeschaft, en een grappig toeval wil dat er op dit forum ineens allerlei berichten verschenen over deze plaat. Kan ik nu dus mooi op inhaken. Ik heb de cd jaren gehad, maar eigenlijk weinig gedraaid. Altijd heb ik de U2 vanaf U2 - The Unforgettable Fire (1984) met complete albums echt interessant gevonden. Als klein jochie leerde ik U2 kennen door Pride en The Unforgettable Fire als singles. Ik had eerder wel eens U2 fans zien lopen op Utrecht CS, en die vond ik altijd wat bedreigend, want ze liepen met vlaggen en zager er alternatief uit. Dat was nog voor die grote doorbraak in Europa. Door Live Aid is de band naar ongekende hoogtes gestegen, en jaren later helaas ook in verval geraakt.
De hoes heb ik altijd erg mooi gevonden. Die intense blik van dat jongetje, dat werkt nog steeds. Erg mooi!

1.Sunday Bloody Sunday (4:38)
Dit nummer kende ik van U2 - Under a Blood Red Sky (1983) Daarna maakte ik pas kennis met de versie op dit album. Die van de live plaat is natuurlijk veel eerlijker, rauwer en ongepolijster. Ik heb ze in verkeerde volgorde leren kennen helaas. Daarom vind ik deze versie altijd wat lauw. De inhoud is er natuurlijk niet minder om. Top opener.

2.Seconds (3:09)
De pauken, en akoestische gitaar nemen me mee naar een lekker ritme. De stem van Bono klinkt wat breekbaar. Iets wat ik soms wat vervelend vind op de 1e 2 platen. Desondanks vind ik dit toch ook een erg lekker nummer. Verassende pauze met een Drill inspector op de achtergrond aan ´t einde van het nummer. Gelukkig is het nummer nog niet afgelopen, en na een mooie roffel van Larry wordt er alsnog een waardig einde aan gemaakt.

3.New Year's Day (5:38)
Muzikaal gezien een erg mooi nummer. Die piano, die gitaar, het klopt allemaal erg goed! Dat een nummer als dit niet al heeft gezorgd voor die enorme wereldwijde hit snap ik echt niet. Dit nummer bevat alles voor een dikke nummer 1 notering. Achteraf gezien had dat natuurlijk gewoon gekund. Alom populair nummer bij velen. Ikzelf ben het magische gevoel overigens wel een beetje verloren tijdens het horen van dit nummer. Heb ´m in de loop van de jaren echt teveel gehoord. Neemt niet weg dat ik het wel een klasse song vind. In tegen stelling tot Sunday bloody sunday en 40, vind ik deze versie wel beter dan dan de Under a blood red sky versie.

4.Like a Song... (4:48)
Dit nummer doet mij niet zo heel veel. Wel valt het heerlijke drum werk van Larry me positief op, en ook Edge speelt een mooi stukje gitaar. Ik vind het nummer iets te schreeuwerig. Natuurlijk heeft ´t te maken met de tekst, maar het houdt mijn aandacht niet vast,

5.Drowning Man (4:12)
Een mooi fade in intro belooft een rustige track. Bono zingt vrij laag, dat hoor je niet veel. De muziek blijft lekker zweverig. Dit stukje rust was wel nodig na de voorganger. Als Bono met zijn `normale` zangstem gaat zingen in het 2e couplet wordt het alleen maar mooier. Af en toe een mooie hoge noot. Echter soms ook weer op ´t randje. Maar dat is niet erg, het past bij Bono. Kant A wordt mooi afgesloten.

6.The Refugee (3:40)
Een ware meezinger.Maar ik vind het geen bijzonder goed nummer. Wel een titel met een

7.Two Hearts Beat as One (4:00)
3e single van de plaat, en een terechte. Dit is een aanstekelijk nummer wat ook tot meezingen uitnodigt. Heerlijke bas van Clayton! De gitaar van Edge is ook om van te genieten. Vocaal vind ik Bono ook erg sterk. Kortom, erg goed nummer.

8.Red Light (3:46)
Een niet U2 achtig intro. Dames die tadada zingen komen nou niet echt vaak voor in U2. Laat staan achtergrond zangeressen. De trompet die de solo voor zijn rekening neemt is nog zo'n uniek moment in het nummer. Jammer dat de rest van het nummer niet zo uniek is. De Roxanne van U2, alleen minder indrukwekkend.

9.Surrender (5:34)
Een wat onopvallend nummer, maar wel aantrekelijk. Mooi refrein, weer een heerlijke bas. Het einde van het nummer vind ik wat teleurstellend. Ik weet niet of het een kinderkoor is, of een gewoon koor, maar I sing I sing my song... dat klinkt echt te erg! Zonde van dit nummer.

10.40 (2:36)
Dit nummer kende ik ook eerder door de live plaat. Mede daarom vind ik deze versie wat tam. Wel een erg mooi nummer, en een passende afsluiter voor dit album. Een bijbelse les, even tot zinnen komen. Maar zeker ook omdat het thema War altijd de vraag met zich mee draagt: How long to sing this song. Ze wisten tijdens het opnemen nog niet dat ze deze song nog heel lang zouden zingen

Wat mij betreft zeker niet het beste U2 album. Maar dat heeft onwaarschijnlijk te maken met het feit dat ik de band pas leerde kennen in 1984. Als je dit vanaf 't begin hebt meegemaakt is het vast een compleet andere beleving. Ik vind de 1e 3 albums nog niet iets te wisselvallig om ze echt fantastisch te vinden. Ik neig naar een score tussen de 3 en 3,5. Maar omdat dit album toch wel een aantal echt hele goede nummers bevat, zet ik 'm op 3,5

avatar van dazzler
lennon schreef:
2.Seconds (3:09)
De stem van Bono klinkt wat breekbaar.

Het is dan ook de stem van The Edge.

Voor de rest goed om je bijdrage te lezen, lennon.
Misschien het tekstvel er eens bijnemen om de plaat nog intenser te waarderen?

dazzler schreef:

Het is dan ook de stem van The Edge.

Voor de rest goed om je bijdrage te lezen, lennon.
Misschien het tekstvel er eens bijnemen om de plaat nog intenser te waarderen?

Serieus? Ik zou echt Bono als zanger aanschrijven

Ik heb een gatefold lp hoes,.geen tekstvel (of het staat misschien binnen in de hoes? Zal eens kijken) ik pak tijdens het luisteren bij dat gemis de teksten erbij op het net. Helaas heb ik die Info van edge als zanger dan gemist. Ik ga m nog eens beluisteren met deze wetenschap

avatar van Hedser
The Edge zingt alleen het eerste couplet van Seconds, de rest wordt wel gewoon gezongen door Bono.

avatar van Hakuna
Dit album heeft mijn aandacht pas getrokken toen ik ze twee jaar ervoor op Pinkpop live gezien had en in 1981 liet U2 al horen heel wat potentie in huis te hebben om uit te groeien tot een wereld act. Het is vooral het nummer ''I will follow'' (dat op Boy staat) dat de doorbraak betekende van het kleine alternatieve circuit naar een stadion act.
Maar nu dit album, in 1983 leende ik destijds de LP uit de plaatselijke bibliotheek en zette het op tape, het bandje heb ik zelfs tot ruim na 2000 nog in bezit gehad, toen kocht ik de CD (her druk op Island met barcode) bij de Mediamarkt in Duitsland. Maar laat ik afgelopen dagen bij mij vaste twee hands platenwinkel binnenlopen en de verkoper hield mij een paar leuke oude CD persingen voor mijn neus waaronder deze titel op jawel hoor West Germany Taget CD, dit is de aller eerste CD uitgave van deze titel zonder barcode die ooit op CD is verschenen in dat jaar. Hij wilde er best wel een redelijk hoge prijs voor hebben, maar ik had thuis nog een hele stapel (''overtollige afval'' CDs) staan die ik kon ruilen voor deze Target CD, thuis gekomen kon mijn dag niet meer stuk. Op eBay wordt er zelfs 300 doller en meer voor gevraagd. Dan heb ik toch maar een heel mooie deal gemaakt met die CD ruil, bij die ruil heb ik ook mijn Mediamarkt CD erbij gedaan.

Het gaat om deze CD versie... (matrixnummer 7576 90067-2 2893 213 01) vooral dat het nummer eindigt met 01 is een bewijs dat het om de eerste CD mastering/uitgave gaat.

The Target CD Collection: U2 - thetargetcdcollection.com

Score 4,5

avatar van gigage
Uit de tijd dat U2 nog een leuk Iers alternatief rock bandje (post-punk?) was. New Years day blijft mijn all-time U2 favoriet, kort gevolgd door het Live from Hattem (of all places) I Will Follow. Bij In the name of love was ik er wel weer klaar mee.

gigage schreef:
Bij In the name of love was ik er wel weer klaar mee.

Ik ken de correcte titel van dat nummer! Of dat iets is om trots op te zijn laat ik nog in het midden. Al draag ik een gezonde dosis eergevoel wel hoog in het zadel.

avatar van gigage
Tja, als het refrein maar vaak genoeg herhaald wordt (16 x?) gaat dat toch op een titel lijken. En maar lekker meegillen met zijn allen. Maar goed, Pride (In The Name Of Love) dus met het zwalkende Boomerang II als b-kantje.

gigage schreef:
En maar lekker meegillen met zijn allen.

Lang leve de collectieve ontroering!

U2 pissed. Vlaggen zwaaien, kapotte lip van Peter Rowen, Bloody Sunday.
Een paar geweldige nummers als New Year's Day, Like a Song en SBS. Red Light en The Refugee kon ik destijds niet skippen, maar moest ik de naald even verzetten. De afsluiter '40' heb ik pas leren waarderen toen ik 'm voor het eerst live hoorde.
Toen ik alleen Boy en October nog kende, was dit bij de eerste luisterbeurt een kleine teleurstelling. Als geheel is War natuurlijk een stuk beter dan hetgeen ze de laatste 20 jaar gepresteerd hebben.

avatar van teus
RicoSuave schreef:

Wat de eerste 3 albums betreft wss het meest puur... en bij mij juist opbouwend en precies allemaal andersom
Beginnend met Boy 4* ....en daarna voor elk album steeds halfje* erbij
En....ook op War nog steeds mijn meest favoriete U2 track ,....New Years Day...wat een drive heeft die song

avatar van Niek
RicoSuave schreef:
U2 pissed.
Precies dit. Like a Song komt net echt stevig binnen. Eigenlijk voor het eerst terwijl ik de plaat nu toch al wel een tijdje heb. Groeiplaat die sowieso al de moeite waard was met toppers als Sunday Bloody Sunday en New Year’s Day. Bono is toch wel echt een unieke zanger zeg. Gaat weer wat vaker in de lade de komende tijd

Edit: en de drums van Mullen zijn heerlijk!

avatar van AbleMable
Ik heb een haat-liefde verhouding met U2. Eerste kennismaking was op Pinkpop 1981 en toen vond ik ze erg goed. Vervolgens Boy aangeschaft en bij verschijnen, October en ook deze derde WAR . Ik vond WAR toen geen goede plaat en haakte toen af bij U2. De liefde kwam weer terug met The Joshua Tree om na POP (wat ik nog wel een goede plaat vond) weer te veranderen in haat.
Nu vind ik overigens dat op WAR wel enkele goede songs staan w.o. de twee bekendste Sunday Bloody Sunday en New Years Day.