The Golden Earring - Eight Miles High (1969)

Label: Polydor

1. Landing (4:27)
  2. Song of a Devil's Servant (6:00)
  3. One Huge Road (3:05)
  4. Everyday's Torture (5:19)
  5. Eight Miles High (19:00)
  6. Another 45 Miles * (4:49)
  7. I Can't Get a Hold on Her * (6:16)
  8. Eight Miles High [Mono Single Version] * (2:22)
avatar van teamed
Uitzonderlijke LP . Er staan maar 5 tracks op waarvan één van 19 minuten en dat is ook nog een cover van The Byrds . Singles zijn er ook niet van de Earring . Er staan 2 nummers op die een single zijn van : JACKIE CORNELL – EVERYDAY’S TORTURE en PATRICIA PAAY - ONE HUGHE ROAD . Ik zie deze plaat als een overgang naar volwassener muziek na de Krassenburg periode .

avatar van gaucho
musician schreef:
Ik zie trouwens dat er in ons land niet eens een single van het album is gehaald. Zo ging dat blijkbaar in die tijd. Terwijl in de loop van 1969 wel Where will I be en later Another 45 miles, met geweldige vocalen va
n George, in de Top 40 stonden.
(trouwens erg leuke oude clips van de band)

Had die nummers toegevoegd, zou ik zeggen. Dan had het album eigenlijk áf geweest.

Dat gaat mogelijk alsnog gebeuren bij de deluxe-versie van dit album, die volgend voorjaar uitkomt. Dit album wordt na Moontan de tweede in de serie expanded reissues van Earring-albums. Maar vóór die tijd komt er nog een bijzondere Earring-release, laat curator Wouter Bessels weten zonder verder een tip van de sluier op te lichten. Ben benieuwd!

avatar van musician
Zou plotseling mijn oude post met instemming zijn gelezen?
In het kader van "wat kan het eigenlijk schelen, we doen gewoon wat goed is"?

Voor het idee om toe te voegen zal ik ze mijn adres opgeven. Toezenden van een nieuwe deluxe-versie is voldoende. Ik zit hier verder niet om rijk van te worden

avatar van B.Robertson
De heruitgave op LP is sinds 8 april verkrijgbaar al lijkt er weinig ruchtbaarheid aan gegeven te worden. Kennelijk zijn de verwachtingen niet gering met een gelimiteerde oplage van 2000 stuks op rood vinyl, uitgebracht door Music On Vinyl in samenwerking met Red Bullet. Landing is inmiddels al lang en breed geland bij mij, maar dat Song of a Devil's Servant legt het af tegen het origineel van On the Double. Na een lang intro klinkt het allemaal veel te gehaast. One Huge Road is wel oké, de kwelzang op Everyday's Torture geslaagd maar als song een vreemde eend in de bijt. Eight Miles High vind ik op Live uit '77 in 10 minuten goed samengevat en beter genietbaar dan dit gefreak al kunnen drum- en bassolo me zeker wel bekoren. Ben wat onwennig over de sound en kan op de een of andere manier niet optimaal van het album genieten.

avatar van Corporal Clegg
Dit TOP album,uit mijn geboortejaar, staat in mijn album top 100.

avatar van lennon
B.Robertson schreef:

Zo ontzettend gelimiteerd en zwaar verkocht dat ie tijdenlang in de aanbiedingsbakken van Plato lag

avatar van haythijs
Inmiddels ook geremastered op cd te verkrijgen inclusief de documentaire uit 1969 zoals destijds op tv uitgezonden.
Cd klinkt zoveel fijner nu vind ik, ook de beelden op dvd zijn prima opgepoetst. Vooral het drumwerk van Sieb komt veel beter naar voren nu in mijn beleving.
Mooi om de oerdagen van Rinus zijn bassolo in prima beeld en geluid terug te zien. Ikzelf had nog kopie van een VHS band (uit 1989 ) die er al ‘overgekopieerd’ uitzag destijds.

avatar van B.Robertson
lennon schreef:

Ja precies, als dat toch om de zo veel tijd heruitgegeven wordt met een ander kleurtje vinyl... Enfin, collectie is compleet en na die tijd een keer of wat tweedehands gespot voor een tientje. Zal je toch altijd zien

Kalamitsi
Toen dit album uitkwam was ik nog net niet volwassen. Roerige tijden. Deze elpee was verplichte kost voor hippe vogels. Ik kon er niet veel mee. Dat is nog steeds zo. De latere, meer dynamische rockalbums van G.E. bevallen me iets beter maar niet veel. Mijn favoriete hollandse bands in die tijd: Cuby+Blizzards, Bintangs, Brainbox, Livin'Blues en Q65. Samen zweten op kleine podia. Kortom: muziek met ballen. Smaakverschil?