Golden Earring - Eight Miles High (1969)

Label: Polydor

1. Landing (4:27)
  2. Song of a Devil's Servant (6:00)
  3. One Huge Road (3:05)
  4. Everyday's Torture (5:19)
  5. Eight Miles High (19:00)
avatar van Saldek
Op 'Miracle Mirror', het eerste album met Barry Hay, begon de Earringsound voor het eerst eigen karakter te krijgen. Songs krijgen meer diepgang en zowaar is op dat album voor het eerst psychedelics te beproeven. Daarna kwam 'On the double' waarop ze wat met stijlen experimenteren om richting te bepalen. Deze werd beantwoord met 'Eight miles high'.
Dit is heel wat anders dan je van de Earring zou verwachten. Een ernstig donker album die gepaard gaat met heel heavy baswerk. Verder ook wat experimenteel (vooral de titelsong van een twintig minuten). 'Song of a devil's servant' vind ik alleen iets minder interessant. Gelukkig dat het intro alleen al zo'n 4 a 5 minuten duurt: Barry Hay prachtig solerend op de dwarsfluit.

Een geweldig album van Nederlands beste en oudste Rock 'n Roll band (trouwens ook de oudste nog bestaande Rock band in de wereld). Zoals ik al zei een geweldig album met als hoogtepunten "Song of a Devil's Servant" en het 20 minuten durende "Eight Miles High" in een woord geweldig! Ze zijn in dit album zoals Saldek al zei behoorlijk de psychedelics en progressieve kant op geslagen wat behoorlijk goed uitpakt! Samen met Moontan mijn favoriete "Earring" album!

Een dikke 5 sterren!

mike_hoog schreef:

Als ik het goed heb de één na langstdraaiende rockband ter wereld. Volgens mij waren de Rolling Stones net een jaartje eerder.
Echter het hak -en breekwerk dat ze tenminste tot 2001 (mijn laatste Earringconcert) op electrisch(!) podium produceerden heb ik met gasten van hun leeftijd nog niet geëvenaard gezien. Toen waren ze al dik in de vijftig, maar de muziek gierde zodanig door je lijer dat het de adrenaline naar een kookpunt wist te brengen. Met het oog op leeftijd (zowel band als bandleden) hebben ze mij betreft echt klasse neergezet.

Pieter Paal
Dit is een van mijn meest favoriete Earring-albums. Op de Byrds-cover 'Eight miles high' hoor je duidelijk dat ze goed naar 'In-a-gadda-da-vida' van Iron Butterfly geluisterd hebben.
The Byrds hebben op hun dubbelalbum '(Untitled)' ook een lange live-jam van dit nummer opgenomen die ook een halve plaatkant duurt.
Kant 1 is ook helemaal top. Opvallend is de lange revisited- version van 'Song of a devil's servant'.
Dit is echt een lekker acid-rockalbum.

EVANSHEWSON
Pieter Paal schreef:
Dit is echt een lekker acid-rockalbum.

Helaas, Pieter Paal, ken ik dit album nog niet. Wèl de ongelooflijk goede, wat zeg ik, waanzinnig goede cover van het Byrds nummer Eight Miles High natuurlijk.
Ik heb dat op één van hun live-albums, vandaar.

Pieter Paal
EVANSHEWSON schreef:

Ik heb dat op één van hun live-albums, vandaar.

Dit album is een hele tijd niet meer verkrijgbaar geweest, maar later heeft Red Bullet hem heruitgebracht.
Ik vind het dubbel-album 'Live' uit 1977 het beste live-album dat ze gemaakt hebben.

avatar van Saldek
Ik heb dat op één van hun live-albums, vandaar.[/quote]

Ik vind 'm magisch relaxed op dat livealbum. Op het gelijknamige album klinkt het nummer wel weer heel anders. Zal zeker verrassend zijn. Zowiezo beslist de moeite waard dit album. Dus probeer 'm eens zou ik zeggen!

Ik test nieuwe boxen met dit album, met name met Rinus' bas in Eight Miles High, als hij hem laat vibreren. Uniek!

Geweldig album, dat natuurlijk draait om de briljante uitvoering van "Eight miles high". Ook zonder drank, drugs of andere stimulerende middelen raak je simpelweg helemaal "in trance" van de "psychrock" van George, Barry, Rinus en Sieb. Ik vraag mij nog steeds of hoe dit studio-album zou hebben geklonken met Cesar Zuiderwijk op drums. Ik schat zo maar in dat ik deze plaat dan met de score 5.0. zou hebben gewaardeerd. Niets ten nadele van Sieb, maar Cesar is toch van een andere planeet.

tis in feite niks meer dan een spontaan live album (ik geloof in 1,5 uur opgenomen in London). Heerlijke freaky LP van de Earring hippies ....

avatar van bikkel
Earing album in het hippe jaar 1969.Een jaar waarin bands als Jefferson Airplane,Grateful Dead en Love furore maakte met vaak lang uitgesponnen tripmuziek.
The Earing was de onschuld voorbij en klinkt hier allang niet meer als een Beatbandje uit Den Haag.
Drummer Jaap Eggermont is vertrokken en Sieb Warner heeft de stokken overgenomen.
Warner is overigens een spannendere trommelaar dan zijn voorganger.
Alleen scheen hij niet echt in de groep te passen.Hij is dan ook alleen op deze plaat te horen.
De beoordeling van mijn kant is, dat er lekker ongedwongen wordt gespeeld,en is Everybody's Torture zelfs een heel aardige song.
Je hoort hier een Earing die gelukkig is met deze stijl.Rauw,experimenteel en zoekend naar nieuwe wegen.
Dat was toen leuk, nu vind ik vooral het superlange Eight Miles High toch wel een hele zit.
Het is een plaat die de Hagenezen natuurlijk moesten maken.
Zelf heb ik een sterkere voorkeur voor hun latere werk als bijv.Together en Moontain.
Dit zijn vooral albums waar de groep als zichzelf klinkt.

avatar van heicro
bikkel schreef:

Rauw,experimenteel en zoekend naar nieuwe wegen.

Met het uitbrengen van Eight Miles High bereikte de Earring een cultstatus onder de Haagse jongeren. Ik kan het weten, want een van hen was ik.
Lang uitgesponnen bluesrock nummers door Q65 en Livin' Blues waren in die tijd heel populair, maar de psychedelische klanken die de Earring daar aan toevoegde maakte ons lyrisch.

Dat was toen leuk, nu vind ik vooral het superlange Eight Miles High nog steeds fantastisch.

avatar van jeroenheinz
Gisteren een verzamelcd gehaald van Golden Earring waar dit nummer opstond. Ben altijd benieuwd als een band een lang nummer heeft gemaakt zoals Eight miles hight of ze hebben weten te vermijden dat het een langdradige onsamenhangende brij is geworden. Is het de mannen van Golden Earring gelukt om dat te vermijden: ik kan alleen volmondig antwoorden met een JA. Hoogtepunt is voor mij toch wel het heerlijke baswerk Snel de rest van de cd maar eens pindakazen..

Saldek schreef:

Je hebt het niet goed, de Earring is uit 1961, de Stones uit 1962

avatar van Saldek
Heb altijd gedacht dat de Stones uit 1960 waren. Maar heb op internet gezocht en mag verheugd zijn: de Earring IS de langstbestaande - nog altijd actieve - rockband ter wereld. De Stones waren inderdaad uit 1962. Thanx

Saldek schreef:

Navraag gedaan op mijn werk (ik werk in een bejaardenhuis), en het blijkt inderdaad te kloppen.

avatar van musician
Prima cd van de Golden earring.

De fluit van Barry Hay, toch zware, enigszins donkere rock, hippies en onbegrensde mogelijkheden.

De Golden earring zet aan voor de meest geweldige periode in hun carriére, die vanaf Eight miles high tot en met Live uit 1977.

Helemáál zo sterk als de Golden earring cd of Seven tears is Eight miles high nog niet maar het behoort al wel tot de categorie internationale klasse. Niet in de laatste plaats door hun ijzersterke versie van Eight miles high, waarbij David Crosby ongetwijfeld een klein traantje zal wegpinken van genoegen, bij deze uitvoering.

De inzet van Hay's fluit heeft een paar jaar prima dienst gedaan, maar onder andere bij het nooit meer overtroffen intro van Song of a devil's servant. Alleen de fluit-solo tijdens Back home is nog iets beroemder.

Tenslotte een vraag die mij allang dwarszit: is er iemand die weet óf (en zo ja welke) er ooit een single is afgehaald van deze cd?

Zo ja, dan is het in ieder geval geen hit geworden. Het moet overigens zijn gebeurd in de periode tussen Where will I be en Back home en alle naslagwerken die ik hier voor heb zwijgen in alle talen...

avatar van Lonesome Crow
Er zijn nooit singles afgehaald van deze uitstekende sombere zwaarmoedige Earrings CD.
Wel zijn er 2 singles uitgebracht in 1969 met dezelfde bezettings als die van "Eight Miles High", dus met Sieb Warner op drums.

Dat zijn "Where will I be / It's alright, but I admit it could be better" die beidde op diverse verzamelaars te vinden zijn.

De andere is "Another 45 Miles / I can't get a hold on her" waarvan de B-kant nooit een CD gehaald heeft.
Was leuk geweest als ze deze 4 nummers als bonusnummer op de CD hadden gezet, trouwens beidde B-kantjes van bovengenoemde singles hadden zo op "Eight Miles High" kunnen staan, vrij heavy en donkere songs ook.

Lonesome Crow schreef:

Ik heb op video diverse malen de documentatie van Eight miles.....gezien. Heel erg leuk en daar staat ook een liverversie op van 'Its alright but i admit it could be better'. En ik kan je uitspraak beamen dat die helemaal op dit album passen zou. Puik nummer.
Even semi-off-topic: op die video reis je echt terug in de tijd......Barry fiedelend op de dwarsfluit al wandelend door de straten, George en z'n gitaar ergens langs een slootje, Rinus uit z'n schedel op de bas met een publiek die erbij staat of ze een tentoonstelling bijwonen. En dit al in psychedelische sfeer. Heel fraai.

avatar van heicro
Beste Saldek, hoe heet deze documentaire van Eight Miles High en waar is hij te koop?

@heicro

Heb die docu ooit (20 jaar geleden) voor veel geld gekocht bij de fanclub.
Echt een fantastische documentaire, leuk ook dat je live shots ziet van songs die de LP's nooit gehaald hebben.
Ook de opnames bij de BBC zijn het vermelden waard en de eigenlijke studio opnames van "Eight Miles High".

Is nooit officieel te koop geweest in de winkels.

Probeer het eens bij deze GE fan:

Golden Earring Record Research by Casper Roos - members.ziggo.nl

avatar van Saldek
Klopt, de video heet simpelweg 'Eight Miles High' en was alleen te koop via de fanclub. Heb 'm al een tijd niet gezien omdat ik geen video meer heb. Misschien maar eens op DVD overzetten..........

avatar van Stijn_Slayer
Ik ben geen liefhebber van de Earring, maar dit album ken ik toevallig. Het psychedelische karakter bevalt mij wel, maar ik hoor weinig eigen geluid. Een poging om mee te liften op het succes van bands als The Doors?

avatar van musician
En wat vind je van de Golden earring versie van het nummer Eight miles high?

avatar van Stijn_Slayer
Niet slecht, laat staan mislukt, maar er gaat voor mij niets boven het origineel.

avatar van Lonesome Crow
Door de duistere donkere sfeer vooral vind ik dit een hele goede plaat.
Eigenlijk vind ik dit een van de eerste hardrockplaten ever ondanks het psychedelische karakter ervan.
Ik moet nou niet meteen aan the Doors denken, ik was wel benieuwd naar het origineel van "Eight Miles High".
Ik dacht gewoon dat het ook een lang nummer zou zijn, maar dat valt dus tegen.

Heb hier vaak op mee gebast, heerlijke plaat om op te improviseren.

avatar van Metalhead99
Lekkere plaat van Golden Earring en tot nu toe, tot mijn spijt, het enige complete album dat ik ken van de mannen.

Metalhead99 schreef:

Dan valt er nog genoeg in te halen Metalhead99 . Ik zou ook zeker gaan voor Together , Moontain en Contraband . To The Hilt en Switch zijn de wat meer experimentelere Earring , die ben ik zelf nu aan het ontdekken . Meer toetsengericht ( met Robert Jan Stips ) wel wat somberder , maar heel apart .
Cut en News zijn geen onaardige albums uit de jaren 80 . Minder dan hun betere 70's werk , maar nog wel de moeite waard .
Uit de jaren 90 zijn Bloody Buccaneers en Face It vrij sterke albums .
Mocht je ook live wat van de groep mee willen pikken is Live uit 1977 een zekerheidje .
Een klassiek geworden lekker rauwe liveplaat met Elco Gelling als gitarist nog in de gelederen .
2nd Live is ook prima evenals de Unpluggedalbums . Met name The Naked Truth uit 1992 is een aanrader .

Misschien kun je er wat mee , mocht je interesse hebben in meer Earringmateriaal .

avatar van kaztor
Zeker Moontan, Contraband en als die je bevalt kun je Grab It For A Second proberen. Ik ben nog niet helemaal bekend met de overige albums, maar met The Continuing Story Of Radar Love haal je een zeer goede staalkaart in huis.

avatar van musician
Volg de route van de Golden earring zelf! Eerst de titelloze met daarop Back home, dan Seven tears, Together en Moontan.

Het enige nadeel er van is dat je naar mijn smaak dan ook gelijk het allerbeste van de Golden earring hebt gehad, maar daarna komt het verder verdiepen. Contraband, To the hilt en The Golden earring Live is een logisch en sterk vervolg. Daarna wordt het eigenlijk wellicht interessant maar niet echt beter.