Rammstein - Reise, Reise (2004)

Duitsland

8. Morgenstern (4:00)
  9. Stein Um Stein (3:53)
  10. Ohne Dich (4:32)
  11. Amour (4:51)
  12. Mein Teil [You Are What You Eat Edit, Remix by Pet Shop Boys] * (4:07)
  13. Amerika [Digital Hardcore Mix, by Alec Empire] * (3:52)
avatar van Tommeh
Ligt vanaf 27 september in de winkel.

Amerika vind ik wel een erg goed nummer moet ik zeggen.

avatar van HammerHead
Ik vind er eerlijk gezegd geen donder aan, maar ik had ook niet anders verwacht moet ik zeggen. Alleen de eerste 2 Rammstein platen zijn goed.

Gave hoes wel. Maar ik ben ook zo iemand die alleen Herzeleid heeft en het later wel best vond, ook al staan er op elk album nog wel wat geweldige nummers (zeker om op te dansen).

Dionysos
Tommeh schreef:
...
Amerika vind ik wel een erg goed nummer moet ik zeggen.

Dat nummer alleen al is reden genoeg om dit hele album links te laten liggen.

Haha, vat je 'em! Links!

....

avatar van starbright boy
Bij vlagen vind ik Rammstein wel aardig, maar meestal laat het me koud. De nieuwe single vind ik echt niks. Een van de sufste singles die ze ooit maakten eigenlijk.

avatar van BoordAppel
Helemaal mee eens. Saai nummer. Ze moeten gewoon stampmetal maken, dat doen ze leuk.

Mwoah, het album is imho uiterst saai. Maar toch is 't wel weer typisch rammstein, dus 't niveau daalt in principe niet.

Ik zie 't maar zo: de oude rammstein albums kunnen in de kast en deze kan gedraaid worden tot de nieuwe uit is beetje zoals een wc-verfrisser.

Niet dat ik rammstein überhaupt een wereldband vind, maar 't idee er achter is leuk en het duitse gebrul is geinig.

Ik zal nog even wachten met stemmen tot de officiële versie uit is. Je weet nooit of er nog grote veranderingen aangebracht worden.

2,5* is m'n voorlopige oordeel.

slaemperayreon
we are living in Amerika, Amerika, it's wunderbar.
blijft wel sneel in je kop zittten, maar of ik het gaa kopen? Mwoah.

luisteraart
Dionysos schreef:

Dat nummer alleen al is reden genoeg om dit hele album links te laten liggen.

Haha, vat je 'em! Links!

....

Volgens mij moet je dat nummer met een flinke korrel zout nemen. Het is niet voor niets dat ze er PIL's 'this is not a lovesong' in parafraseren.

Verder is het meer van hetzelfde, maar een vriend van me die Rammsteinfanaat is vindt het prima: meer van hetzelfde kan hem niet genoeg zijn

Ik heb één CD, en daarmee het hele oeuvre, maar vind toch Amerika wel een 'nieuw' Rammsteinliedje.

Dionysos
luisteraart schreef:

Hmm, dan zal ik hun humor wel niet snappen .

avatar van HammerHead
Toch maar eens het hele album geluisterd en ik moet zeggen dat het me meevalt. Ik was in eerste instantie puur op de single afgegaan, maar die is niet representatief voor het album. En staan zeker een aantal betere nummers op da Amerika.

Voorlopig geef ik dan ook 3,5*.

avatar van EmDee
Hobbes schreef:

LOL

Na drie jaar geen nieuw werk te hebben afgeleverd, knalt Rammstein terug, en hoe!
'Reise, Reise' is nou niet wat je noemt 'zomaar een album'.
Neen, het is duidelijk te horen dat Rammstein de muzikale kwaliteiten een tree hoger heeft gelegt, en ook
laat zanger Till Lindemann op dit prachtalbum zijn zuivere vocalen horen.

'Reise, Reise' opent met de krachtige, gelijknamige titel. Accordeons, gejodel, en makkelelijke meezingteksten zorgen voor
een echte openingsmeebruller!
Nummer twee is het welbekende 'Mein Teil', waarmee Rammstein voor enige ophef zorgde, aangezien Rammstein een in Duitsland
nogal pijnlijk onderwerp aansneed, de kannibaal van Rotenburg.

'Dalai Lama' is het derde nummer van Rammstein, en had ook zomaar op 'Herzeleid' kunnen staan. Niks bijzonders, eerder
een echt beuknummer met scherpe metal-riffs.
'Keine Lust' behoort tot Een van de favorieten van velen, en dat is ook niet gek aangezien Rammstein wederom bewijst dat ze goed
kunnen inspelen op verschillende melodieen. 'Keine Lust' is net als het meeste werk van Rammstein, een echte meeschreeuwer!
Gitarist Richard K. Bernstein verrast onder andere in dit nummer vriend en vijand met een gelikte gitaarsolo.

'Los' is rustig, relaxt, en misschien voor sommige ook behoorlijk saai. Het is een alles behalve naar Rammstein klinkend nummer.
Het nummer zit wel mooi tussen blues en rock 'n roll in.
Nummer zes is het in ieders oren bekende 'Amerika'. Een regelrechte meegiller met een commercieel doordachte melodie.
Till Lindemann bewijst ook nog eens de Engelse taal op een zeer verleidelijke en spottende manier aan het gehoor te brengen.

'Moskau' klinkt lekker, en is een echt dansnummer. Till Lindemann zingt afwisselend met een gillende vrouw de coupletten die
heerlijk in het gehoor liggen. 'MOSKAU!, (Raz dva tri) MOSKAU!, (Posmotri)'
De nummer acht van dit album genaamd 'Morgenstern' is te omschrijven als een 'typische Rammstein song'.
Klinkt als niks bijzonders, toch? Neen, het is een zeer mooi nummer, met een wederom prachtige tekst. Het nummer klinkt
alsof het van het album 'Mutter' afkomstig is.
'Stein um Stein' mag volgens mijn eigen woorden bekroond worden met de mooiste Rammstein tekst allertijden.
Wie verzint dat nou? Je vriendin het cement zetten, er muren omheen bouwen, en dan nog durfen roepen dat je EN je vriendin
altijd bij de hand hebt, EN je droomhuis hebt gecreeerd, juist, weer Een van de prachtige woordcreaties van Till. Hulde!

'Ohne Dich' is een emotioneel nummer dat letterlijk en figuurlijk je hart afknelt. Dit nummer zou oorspronkelijk op het album
'Mutter' komen, maar paste volgens toetsenist Flake niet op het album. Het nummer heeft een nieuwe mix ondergaan, en knalt nu
op 'Reise, Reise'. Het nummer vertelt een verhaal over de 'leegte' van de liefde.
Afsluiter 'Amour' is veruit mijn grootste favoriet van alle Rammstein liedjes, aller tijden.
De woorden grijpen je geestelijk zo erg aan, dat je zowat gaat denken dat Till zijn meesterlijke rijmen door de telefoon schreeuwt.
Het nummer bouwt rustig op, maar verandert seconde per seconde in een ruige Rammstein track.
Richard K. Bernstein maakt dankzij zijn prachtige scheurende gitaarsolo van 'Amour' een meesterwerkje...

...En Rammstein maakt dankzij hun ervaring, teksten en bescheidenheid een meesterwerk van een cd!
Rammstein is terug, en 'Reise, Reise' schreeuwt erom om gekocht te worden! 'Reis' snel naar de winkel en verwen je oren
met het wonder-ruis van Rammstein!

Beoordeling:
'Uiteraard de volle bak voor deze cd!'

Rammstein reise reise *****

Best geniaal album. Rammstein beukt erop los , maar dit is geen schreeuwerige heavy metal , nee , Rammstein slaagt erin om echt doeltreffend te beuken zeg maar. De muziek op reise reise bevat zo ongelooflijk veel power dat het niet te verwoorden is. De duitse power stem van de frontman dreunt over al het beukwerk perfect heen. Reise Reise knalt er al meteen tegenin , Amerika blijft in je hoofd spoken gedurende weken , Moskou kan je het best samenvatten zoals soeperman 87 hierjuist deed. Tja , het is echt een meeschreeuw - album , Rammstein kan ik zeker waarderen .... Samen met Kanye West z'n debuut zeker één van de aanraders van 2004.

avatar van deek
Reise reise wat kan ik er van zeggen, uiteraard weer een geweldige cd, ik wil niet gaan vergelijken met eerdere cd's, ik heb de reise reise tour gezien, en dat zegt genoeg, wat een klasse band, wat een show, wat een zanger, wat een geluid, wat een concert was dat. Super!!!

avatar van HammerHead
Van het weekend voor slechts 9 euro de digipack op de kop getikt. De extra nummers daarop zijn werkelijk lachwekkend slecht.
O.a. een opera versie van Mein Herz Brennt. Die kan mij dan nog wel bekoren, maar de 4 remixen van Amerika die volgen zijn volgens mij met music maker gemaakt.
Ik zou er bijna dit originele album een lagere waardering door gaan geven.

Rammstein is een goeie band maar dit album is iets te veel commercieel op gepompt. Laten ze maar weer gewoon gaan raggen als op Herzeleid en Sehnsucht.

Grappige clipjes, erg heftige muziek (maar daar hou ik wel van).
Maar niet iets wat ik zou kopen!

Een 2,5**

avatar van dynamo d
Ik vind vooral 'Los' steengoed. Dat schijnt de nieuwe single te worden. Mutter is beter maar dit album is ook super spitze toll.

dynamo d schreef:

Nee, 'Los' word niet de nieuwe single van Rammstein.
In oktober 2005 komt hun nieuwe album uit, en als alles naar planning verloopt komt in augustus / september de single 'Benzin' uit.
(Benzin is een steengoed nummer trouwens! Gaat een beetje terug naar de 'Herzeleid' periode)

avatar van dynamo d
soeperman87 schreef:

Nee, 'Los' word niet de nieuwe single van Rammstein.

Hoi Soeperman87, jammer want ik vind 'Los' een grandioos nummer. Geweldig dat er in het najaar al weer nieuw album uitkomt. Voeg jij 'm straks toe aan MusicMeter? Ik moest trouwens eerst wel wennen aan Rammstein, maar na aanschaf van Mutter meteen maar zo'n beetje alles gekocht. Wat vind jij beste nummer van 'Reise, Reise'?

@ dynamo d:

Wat ik het beste nummer van 'Reise, Reise' vind?
Dat is een moeilijke!
Als je de teksten gaat vertalen, die op Rammstein.nl ook in het Nederlands te bewonderen zijn, dan vind ik nummers als 'Amour' en 'Stein um Stein' wel twee nummers waaruit je kunt opmerken dat Till Lindemann duidelijk een poetische achtergrond heeft. Bovendien zijn het twee lekkere meeschreeuwers.
'Mein Teil' vond ik geweldig als hun 'come back' nummer, en 'Ohne Dich' is een regelrechte tranentrekker.
'Amerika' is zo dom dat het leuk word, en een echte meegiller live & 'Reise, Reise' is een zeer gepaste openingssong, dat live gegarandeerd rillingen doet opwekken.
De mindere nummers vind ik toch wel 'Los' (een beetje te blues achtig), 'Dalai Lama' (ik mis het couplet) en 'Moskau' (erg funky, maar voegt niet veel toe)
'Morgenstern' is ook wel een lekker nummertje trouwens.

avatar van Halloween
Ze worden commercieeler en het muziek kwaliteit daald.

Geef mij maar Muther of Ich will.

Bijna alle nrs op deze cd zijn perfect en t is echt moeilijk om een favoriet. Dit zal ongeveer mijn volgorde zijn

1. Mein Teil
8. Amerika
9. Los
10. Amour
11. Stein Um Stein

Live zijn ze echter niet heel goed maar deze cd vind ik wel de beste tot nu toe.

Murderdolls schreef:

Live zijn ze echter niet heel goed

Uitleg?
Live zijn ze muzikaal gezien nóg beter dan op cd!
Ze weten de songs verder uit te diepen, en alle instrumenten staan goed op elkaar afgesteld.
Ook de nummers staan strak afgericht op elkaar.
En dan heb ik nog niet over hun live show qua vuurwerk en andere 'wonderbare' gesproken...
Jou raad ik toch echt de cd (en / of dvd) 'Live aus Berlin' van Rammstein aan!

Goed album met een mooie single
amerika
ben niet echt een grote fan van deze groep maar valt toch in de smaak een 4*

DutchViking
Live is Rammstein m.i. zeker een goede band, met veel licht- en vuurshows, maar hun muziek kan mij totaal niet boeien. Origineel vind ik Rammstein niet. Zingen in het Duits is voor een industrial/metal-band uiteraard wel apart, maar niet bijzonder. Zeker niet als de zang zwaar ondermaats is. Qua muziek is Rammstein dus absoluut niet mijn ding, ze hebben toch wel een en ander van andere bands afgekeken. Als ik nummers als Amerika en Mein Teil (zwakke teksten, geldt voor het overgrote deel van de songs, bovendien vaak erg cliché) hoor, word ik spontaan chagrijnig. Nee, dit is niets voor mij

Marcel²
DutchViking schreef:
Nee, dit is niets voor mij

Een jaar geleden dacht ik ook zo, maar naar goed naar het album Mutter te hebben geluisterd, ben ik zeker van gedachten veranderd. Zelf moest ik in het begin niets van die Duitse taal weten. Nu denk ik daar anders over en ben blij dat ze in het Duits zijn blijven zingen. Even over Reise Reise vind het een goed album. Maar voor alle duidelijkheid Mutter is beter in zijn geheel. Nummers die is goed vind van dit album zijn:Reise Reise, Mein Teil die hakt er lekker in. Kleine Lust vind ik ook wel goed. Die videoclip is wel goed gedaan. Amerika niet zo bijzonder Moskau vind ik beter. Ohne Dich heel mooi zeker die muziek. Voor mijn staan op Reise Reise wel wat mindere nummers zoals:Dalia Lama, Los, Amerika, Amour. Het begin van Amour lijkt een beetje op een nummer van Jon & Vangelis. Niet belangrijk eigenlijk. Zoals ik al eerder aangaf vind ik Mutter beter, daarom geef ik dit album 3.5* want slecht zoals sommige beweren is dit album zeker niet.

avatar van Pauluzz de BK
Ik vind Rammstein cool. In eerste instantie vond ik het ook mwoah, maar ik ben toen meegesleept naar Ahoy waar ze optraden en het toch.. op zn minst.. spectaculair. En een heel erg goede liveband. Dus dat ze live niet zoveel voorstellen (zwakke zang? Heb je het wel eens gehoord? niet origineel? wie was er voor Rammstein dan?) ben ik het echt niet met je eens (wie het dan daarboven ook zei). Ze zetten echt een sfeer neer. En het is meeslepend en grootst. Dat ze de laatste tijd tekstueel wat minder sterk uit de hoek komen, soit, dat is te overleven.

zo ff de discussie weer oprakelen

avatar van animalkrullie
Vind deze cd wel aardig maar lang geen Mutter.
Wel wat afwisselender.