Johnny Cash - At Folsom Prison (1968)

Alternatieve titel: At Folsom Prison Live

4,25

Country
Label: Columbia

1. Folsom Prison Blues (2:41)
  2. Busted * (1:25)
  3. Dark as the Dungeon (2:48)
  4. I Still Miss Someone (1:55)
  5. Cocaine Blues (2:44)
  6. 25 Minutes to Go (3:15)
  7. Orange Blossom Special (3:36)
  8. The Long Black Veil (2:27)
  9. Send a Picture of Mother (3:42)
  10. The Wall (1:36)
  11. Dirty Old Egg Sucking Dog (1:34)
  12. Flushed from the Bathroom of Your Heart (2:17)
  13. Joe Bean * (3:05)
  14. Jackson (3:13)
    met June Carter
  15. Give My Love to Rose (2:46)
  16. I Got Stripes (1:43)
  17. The Legend of John Henry's Hammer * (7:08)
  18. Green Green Grass of Home (2:25)
  19. Greystone Chapel (6:02)
75 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Harderwiek
Dit is een echt live album met allemaal (volgens mij allemaal?) tracks die ook op zijn reguliere albums te vinden zijn. Je kan hier beste beginnen om een goede indruk van de man te krijgen. Als je kennis van deze man op wilt doen, zou ik toch met zijn eerste werken beginnen en niet die uit 2002... The essential is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar deze doet mij meer!

avatar van ricardo
Vandaag heb ik in een cd shop deze en Man Comes Around uit 2002 even uitgebreid beluisterd, maar deze vind ik toch echt een stuk toegangkelijker dan de studio plaat uit 2002.

Heb deze bij FRS gekocht voor maar 5 euro, en aangezien ik nog geen Johnny Cash plaat in huis had dat gelijk maar ff gedaan. Kun je vast geen buil aan vallen. Heb hem nu opstaan, maar klinkt erg goed, de productie is echt goed op plaat gekomen, en de nummers luisteren erg lekker weg. Dit is een betere Cash start dan The Man Comes Around, dat weet ik zeker.

allebei niet te missen

avatar van Deren Bliksem
Die 2 zijn gewoon absoluut niet te vergelijken. Óf je begint met Cash' werk van vroeger óf vanaf de American Recordings. Twee totaal verschillende artiesten zijn het dan.

Maar 't is niet omdat ze absoluut niet te vergelijken zijn dat je ze niet allebei in huis kan halen he. Ze zijn namelijk allebei subliem

avatar van ricardo
Echte kouwboj hoempapa muziek vinnikut. Vind sommige nummers nog wel aardig, maar kan de cd zelden uitzitten, heb hem 1 keer compleet afgespeeld, maar vind het echt enorm oubollig klinken. Misschien eerst eens een album uit de american recording reeks proberen om te kijken of dat beter bevalt.

Ach wat moet ik er serieus van zeggen, tja slecht klinkt het beslist niet, want de productie is erg helder, maar het is gewoon mijn ding niet, gewoon mijn soort muziek niet. Ik wilde nog een cd van Cash in de kast hebben, en aangezien deze vaak het best gewaardeerd word deze maar genomen. Naja later misschien nog eens proberen, misschien dattie dan beter bevalt.

avatar van AOVV
Als ik me niet vergis, zendt Acht dit concert deze avond (23:10u uit). Ik ga zeker kijken.

avatar van ChrisX

AOVV schreef:

Kan haast niet dat dit concert word uitgezonden want het is niet gefilmd als zodanig. Wel is er een erg sterke documentaire over deze plaat die bij de Deluxe Edition zit. Dat zal het vast zijn.

avatar van AOVV
Het was inderdaad een documentaire. Ik had het woord 'concert' gelezen, en dan maar aangenomen dat het een opname van het concert was. Ik had beter moeten weten.

Wel een boeiende documentaire, inderdaad.

Is de song Folsom Prison Blues het nummer Wild About My Lovin' van Lovin' Spoonful of een trad. song met een andere tekst? Het klinkt in ieder geval wel zo.

avatar van Sandokan-veld
Volgens mij is het 'origineel' een nummer genaamd 'Crescent city blues': Youtube-linkje

avatar van Funky Bookie
Johnny Cash altijd links laten liggen omdat country niet mijn ding is.
Als verzamelaar vind ik het echter wel leuk om klassiekers in huis te hebben, dus deze ook maar aangeschaft.
Wat een openbaring.
Om te beginnen vind ik het niet echt country zoals ik het in mijn hoofd heb. De man is een geboren entertainer. Zoals hij speelt met het publiek is gewoon fantastisch. De opname is ook erg goed. Je wordt mooi meegesleept in de intieme sfeer.
Aanrader!

Deze artiest nooit live aan het werk gezien en dat is bij terugwerkende kracht een heel spijtig gegeven. Het Johnny Cash Tribute concert van Def Americans, met gastzangeres Kim "Carter" Wolterink, van afgelopen zaterdag in Muziekgebouw in Eindhoven heeft mij aangenaam verrast en bij momenten diep ontroerd. De bevlogenheid en intensiteit van deze man moet welhaast heel bijzonder zijn geweest.

avatar van Rinus
Mooi tijdsdocument. De remastering klinkt geweldig.

avatar van Mart
Als country- en muziekliefhebber kan je natuurlijk niet om Johnny Cash heen, dus besloot ik dit album een kans te geven. Jammergenoeg ben ik er niet door overdonderd. Het is allemaal erg degelijk en vermakelijk, maar nergens wordt het echt goed (twee uitzonderingen: Folsom Prison Blues en 25 Minutes to Go). Dit is simpelweg niet het type countrymuziek dat mij bij de strot weet te grijpen, bovendien wordt het na een tijdje veel van hetzelfde. Dan ben ik meer een liefhebber van Gene Clark en Townes Van Zandt.

Desalniettemin is dit wel een vermakelijk live album, met name door de sfeer en de interactie met de gevangenen. Ook grappig (en tegelijkertijd beangstigend) om te horen hoe de gevangenen laaiend enthousiast worden bij teksten als “I shot a man in Reno, just to watch him die”. Leuke plaat en een mooi tijdsdocument, maar niet de topper waarop ik gehoopt had.