Johnny Cash - At San Quentin (1969)

Alternatieve titel: At San Quentin Live

Country
Label: Columbia

1. Wanted Man (3:24)
  2. Wreck of the Old 97 (2:05)
  3. I Walk the Line (3:29)
  4. Darlin' Companion (3:21)
  5. Starkville City Jail (6:14)
  6. San Quentin [1] (4:07)
  7. San Quentin [2] (3:13)
  8. A Boy Named Sue (3:59)
  9. (There'll Be) Peace in the Valley (2:30)
  10. Folsom Prison Blues (4:24)
  11. Big River * (1:56)
  12. I Still Miss Someone * (1:52)
  13. I Don't Know Where I'm Bound * (2:24)
  17. The Old Account Was Settled Long Ago * (2:16)
  18. Closing Medley: Folsom Prison Blues / I Walk the Line / Ring of Fire / The Rebel-Johnny Yuma * (5:08)
avatar van Stalin
musiquenonstop schreef:

Ik zoek nog steeds het origineel van Wanted Man, weet dat het van Dylan is, maar heeft hij het zelf ook uitgebracht of heeft hij het voor Johnny Cash geschreven ? Ik weet wel dat ze elkaar vrij hoog hebben staan, en elkaars muziek beluisterde.

Ik vraag mij af of er eigenlijk wel een officiele studio-opname is van Wanted Man, want zelfs op de bootleg van de Dylan/Cash sessies een week voor het San Quentin concert staat het nummer niet.

Zoals Cash tijdens de introductie al zegt, een week voor de show kwam Dylan bij hem thuis en schreven ze samen Wanted Man.
Ik vermoed dat dit een zeer losse en niet al te serieuze poging tot het schrijven van een nummer was, althans Wanted Man pretendeert niet veel meer dan dat te zijn...

avatar van musiquenonstop
Thanks voor de info Stalin, ik kan dus stoppen met zoeken. Zoals ik al zei, ik moet echt het hele concert aanschaffen, wat die introductie ken ik niet, en met die kennis had ik ook niet gezocht.

avatar van AOVV
Mooie registratie van dit concert van Johnny Cash, toch wel één van de artiesten die ik al het langst bewonder. Hij weet die gedetineerden helemaal mee te krijgen, en dat zorgt voor een speciale sfeer. Ik ben blij dat ik deze op de kop heb kunnen tikken voor een heel schappelijk prijsje, en zal 'm hoogstwaarschijnlijke nog talloze malen beluisteren.

avatar van tsjong
Geen muziek die ik graag luister, maar wat is dit toch een mooie plaat. Hoe hij iedereen mee krijgt is geweldig. Hele pure muziek. Cash gaat terug naar de basis van waar de muziek om draait. Dit is zoals ik zei niet mijn genre, maar de sfeer op dit album daar kan je alleen maar van genieten. Dit album verdient dan ook niet minder dan 4*

Altijd gedacht dat de lange versie wel alle nummers bevatte, maar wat is er bijvoorbeeld met dit leuke nummer gebeurd? Orange Blossom Special Nevermind, ze hebben ook Jacskon gespeeld en die zie ik ook niet op deze tracklist staan.

avatar van Dibbel
Ik heb hier de originele LP nog van op CBS (oranje) uit 1969 en die begint met Wanted Man.
Voor de rest wordt dan wel weer de volgorde gevolgd zoals hier staat (zonder de nummers met sterretjes natuurlijk)
Frappant is dat op deze plaat ook al de scheldwoorden (al zijn het er niet zo heel veel) weggebliept zijn. Iets typisch Amerikaans.

Dit album heeft een enigszins legendarische status, omdat het live in een gevangenis is opgenomen, niet echt gebruikelijk natuurlijk.
Grappig is ook dat hij steeds vraagt of ze A Boy Named Sue willen horen, het zelfs ook een paar aankondigt, maar dan toch weer een ander nummer doet.
Ook 2 keer achter elkaar San Quentin (wat een kippevelnummer blijft dat toch) is leuk.
Voor de rest is Johnny leuk bezig met de bajesklanten en de muziek blijft natuurlijk zijn eeuwigheidswaarde behouden met ook nog Wanted Man, A Boy Named Sue, I Walk The Line en Folsom Prison Blues als hoogtepunten.
Ondanks (of dankzij) dat het in een gevangenis is opgenomen een ontzettend sfeervol live-album.

avatar van Harderwiek
2x San Quentin blijft het meest classic aan deze plaat, wat geweldig

WPE
Tja, ook ik luister niet vaak naar dit album van Johhny Cash, want het is niet echt mijn muziek. Maar ik ben het met iedereen eens die het pure muziek vindt, en de sfeer op dit album is geweldig te noemen. Een klassieker in zijn soort. En daar komt nog bij dat ik als knaap van 13 dit album al leerde kennen, dus het heeft ook nog eens nostalgische waarde.

avatar van Funky Bookie
Ik vind het niet zo goed als Folsom, maar de humor en zijn kwaliteiten als entertainer blijven van een hoog niveau. Opvallen is wederom de intieme sfeer.
Hoogtepuntje is voor mij A Boy Named Sue.

avatar van nlkink
Vandaag na jaren weer uit de kast gehaald en beluisterd in de auto naar en van Groningen vanwege de 4 mijl.
Aanleiding om dit album te beluisteren was het concert van de Cash tribute band The Def Americans gisteravond in de Oosterpoort te Groningen. Zelf ben ik meer een liefhebber van de American Recordings maar dit live album mag er zeker zijn, helemaal de 'extended edition' die ik heb vanwege het mooie bonus materiaal.

avatar van Faalhaas
Vandaag op vinyl gescoord voor 2 euro. Klinkt lekker.

avatar van Rinus
De remaster bevat het gehele concert. Dat is toch wel heel wat meer dan hetgeen toen op vinyl stond. Gelukkig is ook het irritante piepje uit A boy named Sue verdwenen. Dat was omdat toen het woordje Bitch gecensureerd was. Maar dat was gedaan op een heel amateuristische wijze.

avatar van Jan Wessels
Vroeger hoorde ik als jochie deze elpee regelmatig als mijn broer 'm weer draaide. Johnny Cash hoorde je toen ook regelmatig op de radio (Arbeidsvitaminen! Kan iemand nog eens onderzoek doen naar de positieve invloed op de muzikale ontwikkeling van de jeugd door dat programma? ). Ik vond het toen al een mooi album en het feit dat het in een gevangenis was opgenomen maakte het nog wat spannender.
Onlangs kocht ik de CD met het hele concert erop. De volgorde van de tracks wijkt trouwens wel af van hierboven:

1. Big River* (3.24)
2. I Still Miss Someone * (1:52)
3. Wreck of the Old 97 (2:05)
4. I Walk the Line (3:29)
5. Darlin' Companion (3:21)
6. I Don't Know Where I'm Bound * (2:24)
7. Starkville City Jail (6:14)
8. San Quentin [1] (4:07)
9. San Quentin [2] (3:13)
10. Wanted Man (3:24)
11. A Boy Named Sue (3:59)
12. (There'll Be) Peace in the Valley (2:30)
13. Folsom Prison Blues* (4:24)
17. The Old Account Was Settled Long Ago * (2:16)
(* previously unreleaesed tracks)

Deze uitgave bevalt me nog beter dan de originele uitgave. De extra tracks voegen veel toe qua sfeer, ook omdat June Carter hier een veel grotere rol heeft.
Het bijbehorende boekje is ook zeer informatief met bijdragen van Johnny Cash, June Carter, Marty Stuart en Lou Robin.

En inderdaad is dat censuur piepje uit A Boy Named Sue hier verdwenen..

avatar van teus
Jan Wessels schreef:

1. Big River* (3.24)
2. I Still Miss Someone * (1:52)
3. Wreck of the Old 97 (2:05)
4. I Walk the Line (3:29)
5. Darlin' Companion (3:21)
6. I Don't Know Where I'm Bound * (2:24)
7. Starkville City Jail (6:14)
8. San Quentin [1] (4:07)
9. San Quentin [2] (3:13)
10. Wanted Man (3:24)
11. A Boy Named Sue (3:59)
12. (There'll Be) Peace in the Valley (2:30)
13. Folsom Prison Blues* (4:24)
17. The Old Account Was Settled Long Ago * (2:16)
(* previously unreleaesed tracks)

Klopt Jan ,hierboven staan dezelfde bonustracks ,maar gewoon eronder geplaatst
Die uitgave die jij bedoeld ( 2000 ) staan ze dus zoals het hoort ...dwz volgorde van het concert destijds

avatar van repelstefan
Op Spotify staat weer een compleet andere tracklist. Met voorprogramma van o.a. Statler Brothers \
edit: Legacy edition staat erbij

avatar van Eddie
De oude platen collectie van mijn vader en zwager eens uitgemest. Daar kwam ik, naast een heleboel zooi , ook wat leuke platen tegen. Onder andere deze, het is niet echt mijn genre, maar ik kan hier op bepaalde momenten wel van genieten. Dit is mijn eerste echte kennismaking met Johhny Cash, het smaakt me persoonlijk niet echt naar meer, maar is zeker een plaat (LP) die ik vaker op ga zetten.

Vijftig jaar geleden bracht het platenlabel Columbia het album At San Quentin van Johnny Cash uit.

We horen een weergaloos concert waarbij Johnny laat horen een geweldige zanger en entertainer te zijn.

San Quentin is een gevangenis voor zware criminelen en Cash kiest hun kant.

Zo heeft hij het nummer San Quentin speciaal voor dit optreden geschreven.
‘San Quentin, may you rot and burn in hell.
May your walls fall and may I live to tell.
May all the world forget you ever stood.
And may all the world regret you did no good.’
Het is koren op de molen voor de bajesklanten die hun kelen schor schreeuwen.

Een ander nummer dat Cash voor het eerst zingt, is a A Boy Named Sue. Het nummer gaat over een vader die zijn zoon de naam Sue geeft. Die vader verdween toen Sue een kleuter was. De jongen wordt hiermee gepest en hij heeft een grote hekel aan zijn verdwenen vader. Als Sue later zijn vader tegenkomt, gaat hij het gevecht aan. Na de vechtpartij legt zijn vader Sue uit dat hij door die naam assertief is geworden in de harde wereld. Ze sluiten vriendschap. En als Sue een zoon krijgt zal hij een jongensnaam krijgen zoals George of Bill.

Verder staan op San Quentin hits als I Walk The Line en Ring Of Fire. Ook horen we gospel nummers als (There ‘ll Be) Peace In The Valley en He Turned The Water Into Wine.

Wil je meer lezen over San Quentin en het andere live gevangenis album At Folsom Prison, check dan de website: muziekpopenrock - muziekpopenrock.wordpress.com

Wat is dit telkens een genot om naar te luisteren

avatar van radio 538
LP Gevonden voor €1 in de kringloop

avatar van AbleMable
Eerste album waarop vaste gitarist Luther Perkins na zijn overlijden niet meer te horen is. Zijn vervanger Bob Wootton op dit album, zou vervolgens decennialang de vaste gitarist van Johnny Cash en The Tennessee Three blijven en bleek een waardige vervanger van Luther Perkins. Op dit album klinkt hij nog wel wat onwenning en onzeker overigens.
Voor de rest is het weer een hele fijne concertregistratie van een van de gevangenisconcerten van Cash. En natuurlijk is de Legacy Edition het meest te preferen, in de Complete Columbia Album Collection zit jammer genoeg de oude LP versie. En Wanted Man (later ook nog eens fraai gecoverd door Nick Cave) en A Boy Named Sue verschenen voor het eerst op dit album en zijn voor mij wel twee hoogtepunten uit de carriere van Johnny Cash. Toch kan het album in zijn geheel net niet tippen aan At Folsom Prison maar voor de rest een historisch en erg fijn live album.

avatar van aerobag
Prachtige live plaat. Je hoort die charisma van Cash gewoon door je koptelefoon sijpelen. Je beleeft die spanningen en de on-stage capriolen van Cash alsof je er zelf bij bent. Een gevangenis is eigenlijk ook het perfecte toneel voor zijn rauwe sound. Nog een stukje energieker dan Folsom.

avatar van AOVV
Prachtige registratie inderdaad. De sfeer in San Quentin klinkt geweldig, de interactie tussen Cash en de gevangenen draagt daar zeker toe bij. Cash lijkt zijn publiek als geen ander te begrijpen.

De initiële release die op 16 juni 1969 werd uitgebracht, bevat slechts 10 nummers. Ik heb echter de re-release (2000) in huis. Deze bevat 18 nummers, en ook mooie liner notes, met herinneringen van o.a. Cash zelf, June Carter en Merle Haggard. Haggard zag Cash al in 1958 optreden in San Quentin, toen hij daar zat opgesloten. Na zijn vrijlating zou hij zelf een niet onaardige carrière als muzikant uitbouwen, en een goeie vriend van Cash worden. In 2016 overleed hij helaas op 79-jarige leeftijd aan de gevolgen van een longontsteking.

Dit concert dateert van 24 februari 1969, een dik jaar na de optredens in Folsom Prison. In de tussentijd was Luther Perkins, Cash's vaste gitarist van The Tennessee Three, omgekomen in een brand. Voordat Cash aan Starkville City Jail begint, vroeg hij overigens nog een applaus voor zijn vriend. Zijn vervanger was aanvankelijk Carl Perkins, maar toen Cash in september 1968 zou optreden tijdens de campagne van Winthrop Rockefeller, was Carl Perkins verhinderd. Wootton, die tussen het publiek zat, stelde naar verluidt voor om in te vallen, wat hij vervolgens ook deed. Hij imponeerde niet alleen de hele zaal, maar ook The Man in Black zelf. Niet veel later zou Wootton The Tennessee Three vervoegen, en hij bleef de vaste gitarist tot Cash in 1997 stopte met touren.

Voor het overige is de line-up identiek aan At Folsom Prison. Naast The Tennessee Three Carl Perkins zelf was als tweede gitarist ook te horen (net als in Folsom warmde hij hier ook het publiek op). June Carter was uiteraard van de partij, wat zorgde voor een hoogtepunt als Darlin' Companion (wat klonk ze toch ontwapenend!). Verder tekenden The Carter Family (vrouwelijke backings) en The Statler Brothers (mannelijke backings) present.

Zoals ik reeds eerder aanhaalde, was de interactie tussen Cash en het publiek om van te smullen. De gevangenen reageren meer dan eens laaiend enthousiast, Cash grapt en grolt alsof hij nooit iets anders heeft gedaan in zijn leven, en het wérkt geweldig. San Quentin, een nummer dat Cash schreef voor de gevangenen (pak die tekst er maar 'ns bij, echt guur!), bracht Cash tweemaal. Als je naar het album luistert, zou je denken dat dit komt doordat het publiek hierom vraagt, maar eigenlijk was het van tevoren gepland. Dit nummer is zo'n beetje de hoeksteen van het album. Producer Bob Johnston (ook bekend van o.a. Bob Dylan) koos er uiteindelijk voor beide versies op te nemen in de release.

Een ander veelbesproken moment, is die iconische foto van een verbeten, verwilderd uitziende Cash die z'n middelvinger opsteekt. Daarover heeft Cash het kort in de liner notes:

"During the show at San Quentin in 1969, it seemed that everybody that worked for Granada TV was on stage in front of me. At some point, I walked around my microphone and yelled "Clear the stage! I Can't see my audience!" Nobody moved. So I gave them "the bird". Hence that picture."

Tot slot kan ik het met aerobag wel eens zijn dat deze energieker klinkt dan At Folsom Prison. Zoals Cash in Big River het publiek aanjaagt, echt geweldig. Hij zorgt ervoor dat San Quentin even verandert in een kolkende, bruisende concerthal. Toch heb ik voor deze niet de perfecte score over. De reden daarvoor is vrij simpel: die speciale klik die ik met At Folsom Prison heb, heb ik hier niet. Maar dat dit wederom een fantastisch, iconisch album is, staat voor mij buiten kijf.

4,5 sterren