Kubus - Buitenwesten (2004)

Label: Top Notch

6. Buitenbad (3:15)

met Rico

7. Oefenen (1:23)

met Typhoon

8. Je Kan Niet Komen (3:14)

met Sticks en Rico

9. Alice (2:35)
  10. Wat Heb Je Voor (3:27)

met DuvelDuvel

11. Zwolsche Boys (5:29)

met Rico, Kebap, Asrael en Sticks

12. Strik Je Veter (3:33)

met Sticks en Rico

13. Braz-Ill (3:01)

met Delic

14. DDDDDikke Gek (2:38)

met Jawat!, Sticks en Rico

avatar van niels94
Ik snap de hoge beoordelingen hier absoluut niet. In tegendeel, ben zwaar teleurgesteld nadat ik toch wel enige verwachtingen had gezien het behoorlijk hoge cijfer hier.

Dit is een plaat van Kubus, een beatbakker. Op zo'n plaat zijn dus vooral de beats belangrijk, het draait ten slotte toch vooral om Kubus. Als ik nu iets niet interessant vind van deze plaat, zijn het wel de beats. Er zitten wel een paar aardige tussen, zoals die van het titelnummer, al vind ik maar veelal is het weinig bijzonders. Zo'n beetje alle beats bestaan uit een zware drum die bijna elk nummer hetzelfde klinkt waar een meestal zich continu repeterende beatloop achter wordt gezet (soms tot het echt gaat irriteren). Dit zorgt ervoor dat de beats erg eentonig zijn, zeker naarmate de plaat vordert. De instrumentale tracks zijn nog wel het minst boeiend.

Van de beats moet deze plaat het dus niet hebben. Dan moeten de MC's de boel redden. Voor een deel gebeurd dit wel, met name Sticks en Rico zetten een aantal geweldige verses neer (Tis moeilijk, zeker, maar doe het en weet het, ik voel het, en geef het, en snoept het, en vreet het, de toekomst, ik leef het ). Als dergelijke lines worden neergezet zijn de beats ook prima. Desondanks kwamen de beide heren in het verleden zeker harder dan op dit album. Typhoon doet het hier trouwens ook goed. Jammer genoeg is het niveau lang niet de hele tijd zo hoog, zo is de DuvelDuvel-click, waar ik, ben ik de laatste tijd achter ben gekomen, geen fan van ben, er ook weer. Wat is die Supahdupah (of hoe heet die gozer van DuvelDuvel) toch een verschrikkelijk slechte rapper Dan zijn er ook nog een aantal zeer vervelende refreinen op dit album te vinden, zoals bijvoorbeeld Je Kan Niet Komen of Buitenbad. Dat laatste nummer is qua lyrics best grappig, maar past voor mij gevoel totaal niet op een album, eerder op een mixtape o.i.d. DDDDDikke Gek is gewoon een verschrikkelijk kl*tenummer.

De enige écht vette track is Hamvraag, verder mogen Buitenwesten en Strik je Veter er ook wezen. Dan is het voornamelijk weinig bijzonders, wordt het geheel saai door de eentonige beats, enkele doodsaaie instrumentals en wisselvallige raps. Geen voldoende dus, jammer genoeg. 2,5*

avatar van biggupmannie
Weet iemand nog waar ik de dvd kan kopen van deze tour?

GCITY050
Te dikke plaat, (opge)zwolleee shit!!!

avatar van KILLERBEE99
DDDDDikke Gek :D:D

avatar van idioot2
Die bat van Wat Heb Je Voor.... Pfff die is dik ouwe!

Brooklyn Dodger
Nog steeds prima staaltje nederhop. Jammer van Dikke gek alleen

avatar van Oortrommel
Erg sterk producer album. Meestal gaan dat soort platen ten onder aan gebrek aan samenhang, maar hier wordt door de verschillende artiesten juist puik werk afgeleverd. De plaat is lichtelijk overhyped door de Buitenwesten tour, want de plaat zelf is zeker niet slecht, maar heeft ook niet het niveau van bijvoorbeeld Ut Zwarte Aap of Vloeistof.