Billy Joel - Turnstiles (1976)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Say Goodbye to Hollywood (4:36)
  2. Summer, Highland Falls (3:15)
  3. All You Wanna Do Is Dance (3:40)
  4. New York State of Mind (5:58)
  5. James (3:53)
  6. Prelude (Angry Young Man) (5:17)
  7. I've Loved These Days (4:31)
  8. Miami 2017 (Seen the Lights Go Out on Broadway) (4:12)
Hier staan toch ook wel erg fijne nummers op. Summer, Highland Falls is een briljant nummer met de prachtige pianoriff, brrr.

dutch2
Ik ken een paar nummers van deze cd van de live-cd 'Songs from the Attic' (Say Goodbye to Hollywood, Summer, Highland Falls, I've Loved These Days en Miami 2017). Stuk voor stuk prachtnummers. Jammer dat deze cd een beetje aan de korte kant is. Maar dit lijkt me, ondanks die geringe speelduur, wel een hele beste!

avatar van bonothecat
dutch2 schreef:

Uit het LP tijdperk he.....wat kon je daar op kwijt maximaal 45 minuten ofzo....

bonothecat schreef:

Zoiets. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar in de begintijd van de cd kon je vaak twee elpees op een dubbel-cd (voor de prijs van 1 cd) kopen. Van Billy Joel heb ik bijvoorbeel 52nd Street en Streetlife Serenade op 1 dubbel-cd. Vind ik meestal toch interessanter dan een dubbelaar met allerlei resttakes, probeersels en compositorische catastrofes.

avatar van bonothecat
Ik vind vaak cd's van 35 minuten prima....cd's van 65+ minuten zijn vaak niet door te komen. Deze cd van Joel ken ik trouwens niet!

dutch2
Ben ik een klein beetje met je eens. Nieuw cd's mogen wat mij betreft ook wel 35 minuten duren. Bij langere cd's worden vaak nog allerlei kneusjes bijgevoegd of worden nummers opgerekt tot een weinig vreugdevolle lengte. Maar dubbel-cd's waarop twee originals staan (zoals genoemde Billy Joel cd's) vind ik toch wel een best idee.

New York State of Mind vind ik echt een prachtig nummer, al talloze malen geluisterd en blijft geweldig, heel mooi gezongen met prachtig pianospel en saxofoon.
Say Goodbye to Hollywood is ook erg mooi, maar ken alleen de liveversie ervan.

shappy1010
Yep New York State of Mind is 1 van mijn favourite nummers all time. Mega songwriter en toetsenist die kerel.

shappy1010
Prelude angry young man, wat een waanzinnig nummer zeg, ik kan hem 100 keer op repeat zetten...

EVANSHEWSON
Vierde album van deze gigant van een singer-songwriter en pianist.
Het meesterwerk zit er aan te komen en hier komt Billy al zéér dicht in de buurt met prima songs als Say Goodbye to Hollywood, James (op geen enkel verzamelalbum aanwezig, onbegrijpelijk !), Prelude angry young man en het meesterlijke NEW YORK STATE OF MIND wàt zowat het allerbeste van Billy Joel moet wezen 4.5 sterren voor deze sfeervolle warme plaat ! **** 1/2

avatar van Tribal Gathering
Een erg fijn album van deze singer-songwriter. Zoals gemeld vrij kort maar ook met weinig vulling. Eigenlijk valt alleen All You Wanna Do is Dance in deze categorie. James was het Nederlandse hitje maar is eigenlijk een beetje een heiige ballad. I've Loved These Days en vooral Summer, Highland Falls zijn in deze categorie betere nummers.

In plaats van James lijken Say Goodbye to Hollywood en Miami 2017 beter op hun plaats in de hitparade maar helaas, het mocht niet zo zijn. New York State of Mind is vooral dankzij 9-11 opgeklommen tot de klassiekerstatus en dat is best wel terecht. Een erg mooi nummer.

Maar het prijsnummer (samen met Summer, Highland Falls) is wat mij betreft toch wel Prelude / Angry Young Man.

De hitplaat van Billy Joel is The Stranger maar deze is kwalitatief net zo sterk. Aanradertje.

Angry young man is een bizar nummer. Echt heel erg vet, vooral dat intro. Heel uniek stukje muziek. Ongelooflijk veel diversiteit in zijn songs heeft Billy toch.
en Summer highland falls promoot ik al jaren bij iedereen. Wat een beeldschone song, en tekst..

avatar van musician
Ik zit misschien een beetje aan de lage kant, met de beoordeling van Turnstiles. Met alle liefde en welwillendheid, wil ik Billy graag aan goede cijfers helpen. Maar het lukt mij niet.

En dat komt door het volgende.

Billy Joel heeft op de meeste van z'n cd's een prima balans, tussen rock en ballads en meestal slaat de weegschaal nog juist naar de goede kant, de rock-songs.

Nu kun je van Billy veel zeggen, maar niet dat hij niet in staat zou zijn om een gevoelige ballad te schrijven. Het schrijven van ballads is letterlijk een gevoelige zaak en menigeen heeft zich zwaar vertild aan deze tak van de kunst.

Van de 8 nummers die Joel schreef voor Turnstiles, vallen er naar mijn smaak 6,5 onder de categorie ballad. En dat is teveel van het goede, dat kan ook nog.

Summer, Highland falls en New York state of mind: prachtig als de rest mag swingen als.......................Say goodbye to Hollywood, zo'n beetje de enige rocker die terug is te vinden op Turnstiles. Maar dat is niet zo en dus wordt het kabbelen en het beperken van het afdraaien van de cd tot de kleine uurtjes.

Jammer dat Joel de sterk verstoorde balans zelf niet in de gaten had. Per saldo hadden de nummers niet misstaan op andere cd's, dit wordt teveel:

avatar van Twinpeaks
Prima plaat van Billy Joel en misschien nog wel beter qua songmateriaal als zijn opvolger.Alleen All You Wanna Do Is Dance is een beetje sneu.Summer Highland Falls is misschien wel zijn mooiste nummer en New York State Of Mind is een klassieker.Ik begrijp de "kritiek"van musician niet helemaal want buiten Say Goodbye To Hollywood rocken ook Angry Young Man en Miami 2017.Of zit ik naar een hele andere plaat te luisteren hier?
Het is waar dat de ballads de overhand hebben hier,maar ik vind het allerminst storend ,daar er prachtige pareltjes tussen zitten.Met een beetje goede wil zou je zelfs het eerder genoemde All You Wanna Do Is Dance "rockend" kunnen noemen.Op een plaat met 8 tracks vind ik de balans wel terug die musician hier niet kan vinden.

avatar van principal2000
Voor mij is dit de klassieker van Billy Joel al is het een nipte overwinning met -de als algemeen klassieker beschouwde- The Stranger. Jammer dat de speelduur wat kort is, maar de kwaliteit compenseert dit gelukkig ruimschoots. Wat dat betreft ben ik wel aanhanger van albums met lange speelduur zolang de kwaliteit er maar niet onder lijdt.
Ik vind het moeilijk om mijn favoriete nummers op dit album te kiezen, behalve Prelude / Angry Young Man. Dit is voor mij veruit het beste nummer op dit album. Daarna vind ik alle nummers ongeveer evensterk, behalve All You Wanne Do Is Dance. In mijn ogen is dat het minste nummers zonder dat ik het nummer slecht noem. Ik vind deze niet zo goed passen op het album. Er had van mij best nog wel zo'n mooie ballad op mogen staan (sorry musician).

avatar van musician
principal2000 schreef:
(...) Er had van mij best nog wel zo'n mooie ballad op mogen staan (sorry musician).

Laat je door mij niet weerhouden!

Ik doe er een halfje voor je bij. Toevallig dit weekend gedraaid en ik heb gewoon de volumeknop flink naar rechts gedraaid, dat wil dan nog wel eens schelen.

Billy Joel zal niet kunnen worden betrapt op broddelwerk.

avatar van dennisversteeg
Jammer van het kitscherige nep-reggae nummer All You WannaDo Is Dance. De rest van de liedjes is namelijk van een uitzonderlijk hoge kwaliteit.

avatar van fluidvirgo
Dit album heeft toch een van de hoogste ratings, voor Joel begrippen dan. Over het algemeen wordt de beste man gemiddeld niet bepaald hoog gewaardeerd op MM, en dat vind ik toch een beetje onterecht. De man wist geweldige popliedjes te construeren zonder te verzanden in kreupele clichés en vals sentiment.

Ik heb dit album ooit eens een keer gehoord, maar ik vond de live versies van het Songs in the Attic album toch lekkerder overkomen. Zeker in het geval van Summer, Highland Falls. Toch maar weer een keer oppikken, deze plaat...

avatar van kaztor
Zojuist besteld bij CDWOW.

Ik ben ervan overtuigd dat dit ook weer een hele beste kennismaking wordt.

avatar van rkdev
dennisversteeg schreef:

Helemaal mee eens, dat nummer is inderdaad het enige smetje op een verder erg sterke plaat.
In basis vind ik 'All You Wanna Do Is Dance' nog niet eens zo'n slecht nummer (een beetje in de stijl van Joe Jackson), maar de piano het het midden en einde van het nummer

Zoals gezegd staat het album vol met nummers in Joel's herkenbare stijl, dus piano-gedreven nummers vol emotie, leunend op sterke teksten.

'Say Goodbye to Hollywood' en 'New York State of Mind' waren bij mij reeds bekend door het album Billy Joel - Greatest Hits Volume I & II (1985) , maar vreemd genoeg staan van beide nummers andere versies op dat album. Van 'Hollywood' is gekozen voor een live versie (die inderdaad beter is), en bij 'New York' is de saxofoon van Richie Cannata vervangen door een nieuwe versie door Phil Wood.

Ook 'James' kende ik natuurlijk en heb ik altijd al een geweldig nummer gevonden. Mooi hoe hij zich afvraagt op jeugdvriend James wel lekker in z'n vel zit.

'Summer, Highland Falls' en 'I've Loved These Days' zijn typische Joel ballads. In deze fase van z'n carriere klinken dit soort nummers nog volledig oprecht, wat de kwaliteit absoluut ten goede komt.

'Prelude/Angry Young Man' is voor mij het hoogtepunt van het album. De prelude (en eigenlijk ook de outro) is een geweldig stukje instrumentaal en had zo in een rockopera gepast en ook de tekst van 'Angry Young Man' is raak.

'Miami 2017 (Seen the Lights Go Out on Broadway)' tot slot is een mooie afsluiter van een erg sterke plaat. Waarschijnlijk is het vloeken in de kerk, maar de coverversie van Richard Marx ( http://www.youtube.com/watc... ) van dit nummer vind ik misschien nog wel een tikkeltje beter. Zit net iets meer kracht in.

avatar van symfoton
Wat bezielde Billy Joel toch om een nummer als "All I Wanna Do Is Dance" op te nemen? Jammer hoor, want dat haalt mijn waardering voor dit album wel wat naar beneden. Verder alleen maar mooie nummers, iets doorslaand naar de rustige kant. Uiteraard prachtig pianospel en de fantastische stem.

avatar van hrmnbstr
Ik kon geen reden verzinnen om dit album minder dan vijf sterren te geven. All you wanna do is dance zie ik even door de vingers. Zoals hier boven al gezegd: een beetje Joe Jacksonachtig. De nadruk ligt ook een beetje op de kritische tekst. De solo vind ik wel humoristisch.

Tommert14
Ik vind dit persoonlijk een beter album dan The Stranger, wat vaak toch als zijn meesterwerk gezien wordt. Turnstiles bevat, op all you wanna do is dance na wat niet eens een slecht nummer is, alleen maar wonderschone nummers. Mijn favoriet blijft toch Summer, Highland Falls

avatar van milesdavisjr
Summer, Highland Falls, New York State of Mind, twee alom gerespecteerde songs bij veel Joel fans. Het zijn ook prima nummers. Evenals Miami 2017. Zo valt Turnstiles over het algemeen wel goed in het pulletje bij liefhebbers van man's platen. I've Loved These Days is voor mij de prijspakker, de melodie zit als gegoten en het pianowerk vormt een fijn achtergrond decor. Desalniettemin heeft voorganger Steetlife Serenade net wat meer charme voor mij. Opener Say Goodbye to Hollywood kan mij niet zo bekoren, het flauwe All You Wanna Do Is Dance is een mispeer en James is mij te zoet. Desalniettemin wederom een redelijke score. In het afleveren van wisselvallige platen is Joel voor mij tot nu verassend consistent.

Tussenstand:

Prachtig
Nummer
!

avatar van Queebus
Mijn favoriete BJ album. Ik vind de nummers zonder uitzondering perfect. Het is een prachtige sfeervolle plaat waar ik mooie herinneringen aan heb.