Johan - 4 (2009)

Alternatieve titel: Four

Label: Excelsior

1. In the Park (3:11)
  2. Something About You (4:26)
  3. Maria (4:01)
  4. Comes a Time (3:42)
  5. The Receiving End (4:18)
  6. Together Now (3:23)
  7. World Game # 10 (4:47)
  8. Alone Again (3:45)
  9. Over (2:55)
  10. Why Don't We (6:19)
avatar van james_cameron
Inmiddels een paar keer geluisterd; plaat begint enigzins te groeien maar haalt vooralsnog niet het niveau van de twee voorgangers. Misschien nog iets te vroeg om een oordeel te vellen. De sfeer is wat minder gepolijst, meer uptempo en wat ruiger, waardoor het album nog het meest doet denken aan het debuut. Echte uitschieters heb ik nog niet ontdekt. Tot nu toe vind ik In The Park en World Game #10 de beste tracks.

Hoe Johan live klinkt weet ik niet. Ze zouden ooit optreden met Daryll Ann en dat was voor mij een mooie dubbelklapper. Maar helaas ging het Johan gedeelte van de avond niet door wegens ziekte en ben ik bij Daryll Ann voortijds naar huis gegaan omdat ik zelden zo'n saai optreden had gezien (en het wil echt wel wat zeggen als ik eerder weg ga bij een concert, want volgens mij heb ik dat verder nog nooit gedaan).
Later zou ik naar een ander Johan-optreden gaan en ook daar was wat mee aan de hand waardoor ik het verder maar opgegeven heb en als ik de bovenstaande reacties lees is het ook niet echt een gemis.
Deze anekdote illustreert wel een beetje mijn verhouding met deze band van eigen bodem. Ik ben geen extreem groot liefhebber, maar koop wel trouw hun plaatjes en vind dat we trots op ze mogen zijn maar om nu te zeggen dat ik de cd's helemaal stuk draai laat staan dat de nummers in mijn hoofd gebeiteld zitten.....nee. Opgeven zoals bij de concerten zal ik niet doen voor wat betreft hun albums.
Toen ik wist dat 4 uit zou komen haalde ik er toch wel wat mijn schouders over op en besefte toen dat dit ook wel wat vreemd was want ik ken de voorgangers immers ook allemaal.
4 Moest dus simpelweg toegevoegd worden aan de nummers 1, 2 en 3 en net als bij die albums ervaar ik nu wederom dat dit gewoon een sterk album is van een bandje waar we trots op mogen blijven.
De luistertrip beviel me goed en ik ontdekte al snel wat erg mooie nummers (Maria o.a.).
Hoe dit op lange termijn gaat vallen? Waarschijnlijk kan ik dit hele stuk copy-pasten als album nummer 5 uit is
Nu moet ik er mijn petje voor af nemen en heb ik het gevoel dat dit wel eens mijn favoriete Johan album zou kunnen gaan worden (wat ik dus ook bij Thx Johan en Pergola dacht).

avatar van otherfool
Echt spannend zijn ze nooit echt geweest, maar de heren van Johan hebben toch wel een pak mooie popliedjes geschreven zo door de jaren heen. Op '4' bijvoorbeeld Maria, World Game 10 of het werkelijk prachtige slotstuk. 3*.

avatar van Ronald5150
Het laatste album van Johan is een waardige afsluiting van een van Nederlandse beste bands als je het mij vraagt. Ook op ”4” brengt Johan melancholische en melodieuze gitaarpop zoals we dat van Jacob de Greeuw en consorten gewend zijn. Wel heb ik het idee dat het geluid op sommige tracks wat zwaarder klinkt dan dat ik van Johan gewend ben. Het kan aan mijn geheugen liggen, maar de gitaren klinken her en der wat ruiger. Geen ramp overigens hoor, de melodie staat bij Johan altijd voorop en dat is op ”4” ook weer het geval. Jacob de Greeuw is en blijft een goede liedjesschrijver en ook dat is op ”4” weer terug te horen. ”Pergola” blijft mijn favoriete album van Johan, maar feitelijk zijn al hun albums meer dan de moeite waard en in alle gevallen een dikke voldoende. ”4” is wat dat betreft niet anders.