Johan - 4 (2009)

Alternatieve titel: Four

Label: Excelsior

1. In the Park (3:11)
  2. Something About You (4:26)
  3. Maria (4:01)
  4. Comes a Time (3:42)
  5. The Receiving End (4:18)
  6. Together Now (3:23)
  7. World Game # 10 (4:47)
  8. Alone Again (3:45)
  9. Over (2:55)
  10. Why Don't We (6:19)
2 nummers gehoord bij een optreden; volgens mij onder andere Maria. Er zaten elementen in die richting 16 Horsepower gingen, dus ik ben benieuwd.

avatar van thelion
Kom maar op met 4....... Ben benieuwd naar dit nieuwe album van een van de betere acts van eigen bodem........

avatar van Tijn79
Kom maar op hiermee!

Bij het zien van dit soort hoezen en albumtitels ga ik me altijd afvragen hoe het met de inspiratie van de band zit.

avatar van midnight boom
orginele muziek.
By the way, De Hoes had Als het aan mij was wel anders uitgezien...
iets minder origineel.

avatar van Xel
Xel
deric raven schreef:

Idem bij optreden: Maria klonk lekker, maar dat andere nummer was waarlijk beestachtig goed. Dit schept verwachtingen.

avatar van ariedirk
Ik vind het voorkantje nog wel geestig, het heeft iets van een reclameposter uit begin vorige eeuw ofzo, en ach ja als de muziek nou maar niet zo klinkt

Sally Can Wait
obsessed schreef:

Johan (vind ik) is vooral een band die spreekt door zijn muziek, in plaats van door uiterlijk vertoon.

Maar goed, ben erg benieuwd naar dit album. Thx Johan vond ik in het begin erg goed, maar luister het nu nog maar zelden (op enkele nummers na dan).

avatar van djarend
Even reclame maken, op 8 mei spelen ze een GRATIS instore bij Velvet Music Breda, om 16.00 uur, daarna ook nog 's avonds bij de Waterput in Bergen Op Zoom.
Maar ook ik ben zeer benieuwd naar deze plaat, krijg er morgen een promo van, dus laat ik daarna wel weten wat ik er van vind, maar zal niet tegenvallen denk ik..

avatar van joyce19791
En nog meer om naar uit te kijken, tjonge jonge.

(verwijderd)
Gister bij de collega's van djarend mogen genieten van de promo van deze plaat en wat was dat een genot!

Nu te beluisteren op de VPRO luisterpaal.

avatar van thelion
Net op de luisterpaal gehoord......

En het is een geweldig album dat je gelijk al bij de eerste luister beurt bij de keel pakt.

Meening volgt als ik het schijfje ook daadwerkelijk in bezit heb.

thelion schreef:
Net op de luisterpaal gehoord......

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Prachtige songs en een fraai geheel. De verwachtingen waren na de theatertour hoog gespannen bij me maar zo te horen worden deze helemaal ingelost.

Vrijdag eens op plaatjesjacht!

avatar van coldwarkids
djarend schreef:

Ja idd ik werk bij waterput in Bergen op Zoom.. hopen dat het leuk word .. maar dat zal wel thnx trouwens dat je reclame maakt

rubi
Weet eigenlijk niet wat ik van moet vinden.
Het is zeker geen slecht album,maar m.i.totaal verschillend t.o.v. de voorgangers.
Johan staat voor mij als prettige/ makkelijk in het gehoor liggende nummers.
Daar is op het nieuwe album in mindere mate sprake van,met uitzondering van een aantal nummers.

3VOOR12 Speler - 3voor12.vpro.nl

avatar van ManicKevin
Ik luister het album sinds gisteren op de Luisterpaal en er staan voor mij nu al een aantal pareltjes op: Something about you, Comes a time, Together now en de afsluiter, Why don't we --> Briljant!!!

Over de rest horen jullie me nog....

avatar van greendog
Hoe doen de jongens van Johan het toch?

Ook dit album is wederom ERG sterk, verschilt weer van de voorgangers, en is, toegegeven, minder toegankelijk.
Als ik aan een nieuwe Johan denk, hoopte ik stiekem eigenlijk niet op een toegankelijk plaatje.
Zalig luisterplaatje, die eigenlijk nooit saai wordt. Chapeau!

Gregson
Ben hem aan het Pindakazen. Wat ik nu gehoord heb klinkt weer erg goed. Verplichte kost voor mij.

nijme255@adsl
Ben er nog niet uit. Niet slecht maar de experimenten worden niet geschuwd. Ik hink zogezegd op 2 gedachten, de echte Johanliedjes gaan er bij mij in als koek terwijl de meer complexere nog niet aankomen. Moet ze nog wat tijd gunnen wellicht?

avatar van james_cameron
Inmiddels een paar keer geluisterd; plaat begint enigzins te groeien maar haalt vooralsnog niet het niveau van de twee voorgangers. Misschien nog iets te vroeg om een oordeel te vellen. De sfeer is wat minder gepolijst, meer uptempo en wat ruiger, waardoor het album nog het meest doet denken aan het debuut. Echte uitschieters heb ik nog niet ontdekt. Tot nu toe vind ik In The Park en World Game #10 de beste tracks.

Hebbus plaat!:D Idd een vrij suf voorkantje. Maar de muziek is geweldig, daar gaat t natuurlijk om. Vind het leuk dat andere bandleden ook de ruimte krijgen voor wat nummers (en ook nog eens goede nummers zoals Julia en Over) Favoriet is nu Together Now

Een nieuwe Johan! Altijd een moment waarop naar uitgekeken kan worden.

Bij de eerste beluistering van 4 was ik echter teleurgesteld. Zoals gezegd wordt het experiment niet geschuwd op deze plaat. En dat is natuurlijk nooit een slechte zaak, alleen staat Johan nu juist bekend vanwege de lekker in het gehoor liggende luisteriedjes. Iets waardoor Pergola juist zo groots was, simpel in het gehoor liggende liedjes die eigenlijk toch niet zo simpel waren. In die simpelheid schoot opvolger THX JHN juist wat te veel door waardoor dit mijns inziens de zwakste plaat van de band genoemd kan worden met draken als Walking Away (alleen Oceans doorstaat de test van de tijd wat mij betreft).

En nu dan 4. Ik snap de kritiek op de artwork niet echt, want ik vind deze juist prachtig, bijna reclameposter-achtig Art Deco minimalisme. Want zeg nu zelf: de tuinkabouter met luxaflex van Pergola kan toch ook niet echt mooi genoemd worden of wel...

De muziek waar het allemaal om gaat: de teleurstelling van de eerste luisterbeurt werd met de tweede direct weggenomen, waardoor er in vakktermen gesproken kan worden van een groeiplaatje . Het is in ieder geval is het de meest gevarieerde plaat van de band, ondanks het steeds maar teruglopend aantal nummers (slechts 10 deze keer).

In The park is een geweldige, relatief ruige opener en met de heerlijke 'hooks' een ideaal zomerhitje. Maar op deze plaat staat ook de geweldige sluiter Why don't We die opbouwt naar een schitterende instrumentale climax. Andere hoogtepunten op de plaat zijn het Beatles-esque Comes A Time en Together Now. World Game #10 en het ruigere Over mogen er ook zijn.

Hiermee is mijn classificatie van de Johanplaten als volgt geworden:

1. Pergola (met grote stip)
2. 4
3. Johan
4. THX JHN (met stip)

4 is een zeer goede plaat geworden, geef 'm wat tijd!

Millbrooke schreef:

Haha de Beatles-link wordt wel erg gelegd zo, Julia is van The Beatles, Maria van Johan :-P

nijme255@adsl
Na het album meerdere keren te hebben beluisterd kom ik tot de volgende conclusie.
De eerste 3 albums heb ik omarmd en draai ik nog steeds.
Dat zal met de 4de helaas niet gebeuren.
Die hikt teveel op 2 gedachten.
Zo zijn er gelukkig de Johanliedjes die onmiddelijk beklijven.
Maar er is ook de experimenteerzucht, die wat ongunstig uitpakt qua resultaat.
Het siert de heren dat ze nieuwe wegen bewandelen maar dat dit dan uitmondt in regelrechte noise?
Neen, een lichte teleurstelling maakte zich van mij meester toen ik "4" beluisterde.
Ik zet de laatste van Anne Soldaat nog maar eens op.
Die doet waarin hij goed is, mooie liedjes schrijven op een qua produktie kraakheldere plaat.

avatar van Nicolage Rico
Wat zijn ze snel na een album uit 2006.

Tot nu toe hun beste album.

avatar van judgepaddy
De creativiteit was op en toen moest men nog een CD hoesje bedenken?
Ook de foto's op de achterkant en binnenkant die naar het cijfer 4 vewijzen zijn ook niet bepaald een hoogtepunt in de wereld van de CD hoesjes.
Wel grappig is dat ik de gesigneerde uitgave heb gekregen waar op de binnenkant de 4(!) namen van de bandleden staan

Maar goed, Voor wat de muziek betreft:
Na een paar luisterbeurten kan ik nu al concluderen dat dit wederom weer een blijvertje is.
Minder toegankelijk? Mwoh, Zo shocking experimenteel vind ik het nou ook weer niet. Af een toe wat meer distortion op de gitaren maar verder,...
De melodieën zijn wederom op Johanneske wijze ongelofelijk vakkundig samengesteld en de productie van het geheel is ook mooi. Een mooie combinatie van Rock en Melodie die elkaar niet in de weg staan maar elkaar juist goed aanvullen.
Nog even een keertje goed luisteren voor ik een cijfer geef, maar ik neem nu alvast m'n petje voor ze af.

avatar van Erikpol
judgepaddy schreef:
De creativiteit was op en toen moest men nog een CD hoesje bedenken?
Johan heeft nooit uitgeblonken in CD hoesjes of namen van albums...

avatar van Bart
Erg mooi album. Er staan echt kwalitatief goede nummers op. Wat mij betreft kan het album zich dan ook meten met eerder werk. De hoogtepunten van het album zitten voor mij meteen in het begin: 'Something About You' en 'Maria'.

Af en toe hoor ik geklaag over het ontbreken van een hit op dit nieuwe album. Er zou geen 'Tumble And Fall' of 'Oceans' op staan. Nou, luister eens goed naar 'Maria' zou ik zeggen. Een wonderschoon nummer met een heerlijk refrein en een heerlijke instrumentatie (zoals de trekzak meteen in het begin!).