Bob Marley & The Wailers - Legend (1984)

Alternatieve titel: The Best Of

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Is This Love? (3:52)
  2. No Woman, No Cry [Live] (7:07)
  3. Could You Be Loved (3:55)
  4. Three Little Birds (3:00)
  5. Buffalo Soldier (4:17)
  6. Get Up, Stand Up (3:16)
  7. Stir It Up (5:33)
  8. Easy Skanking * (2:58)
  9. One Love / People Get Ready (2:51)
  10. I Shot the Sheriff (4:41)
  11. Waiting in Vain (4:15)
  12. Redemption Song (3:49)
  13. Satisfy My Soul (4:32)
  14. Exodus (7:36)
  15. Jamming (3:31)
  16. Punky Reggae Party * (6:52)
  17. One Love / People Get Ready [Extended Version] * (7:01)
  18. Waiting in Vain * (5:56)
  19. Jamming * (5:35)
  20. Three Little Birds [Dub Version] * (5:20)
  21. Could You Be Loved * (5:26)
  22. No Woman, No Cry * (4:11)
  23. Coming in from the Cold * (5:42)
  24. Buffalo Soldier * (5:25)
  25. Jamming * (3:22)
  26. Waiting in Vain * (4:12)
  27. Exodus * (8:50)
  28. Lively Up Yourself * (5:18)
  29. One Love / People Get Ready [Dub Version] * (4:56)
totale tijdsduur: 1:02:15 (2:23:19)
gizmo_o
Haha, mee eens, maar tijdens de zomer heeft het nog iets extra's

avatar van Benjammin'
Zeker weten. Vanaf april haal ik deze weer uit de kast. Samen met alle andere marley albums.

avatar van Reijersen
De perfecte verzamelaar van Bob Marley, i might order. Zestien fantastische reggaesongs van de meester himself. Heerlijke plaat.

avatar van LucM
Bob Marley brengt heerlijke reggae waar ik nooit genoeg van kan krijgen.
Alle nummers op deze perfecte verzamelaar vind ik fantastisch, maar als reggae-liefhebber en vooral Bob Marley heb ik natuurlijk méér dan deze verzamelaar.

wcs
Heerlijke verzamelaar die me altijd gelukkig maakt. Gisteren scheen het zonnetje nog eens waarop ik me maar in het gras neerplofte en deze op mijn i-pod liet afspelen. Ongelooflijk hoe ontspannend dat werkte, rustgevend tot en met. De nummers blijven ook mooi hangen, vooral Buffalo Soldier blijft maar door mijn kop spoken alhoewel het hoogtepunt voor mij wel No Woman No Cry is, een meezinger die tot mijn favoriete nummers aller tijden hoort. Echt een plaatje waarvan ik kan genieten

avatar van Carolaah
Ik sluit me aan bij de rest,
heerlijke verzameling van klassiekers.
Een cd die je heerlijk laat ontspannen..
Zo'n simpel geluid, wat zich toch ergens goed weet te onderscheiden van de rest.. Puur.

Grandiose Best of..
Alle nummers zijn lekker en ontspannen.

avatar van misja82
Prachtig album, niet voor niets getiteld als "legend". Een heuze klassieker. Dit was een van de eerste cd's die ik kocht, en mijn introductie in het reggae genre (hierna heb ik denk ik elke dag wel een reggae nummer opgezet).

stuart
Uitstekende verzamelaar van Marleys bekendste nummers; oftewel ..Satisfies My Soul..

Pieter Paal
Zingt Bob Marley op het eind van 'Could you be loved'
theezakje, theezakje ...?

Joy
ja

absoluut.

avatar van MAS
MAS
Goede verzamelaar! Allemaal klassiekers. Mijn favoriet is Redemption Song.

avatar van YoG
YoG
Ook een deluxe versie verkrijgbaar, met extended mixes en andere wat andere nummers, best aardig ..

Poppekontje
Wat is dit heerlijk zeg. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen, de volmaakte reggaeplaat voor mij.

avatar van Arrie
Een best of hoort toch niet in de top 250?

Jawel. Uit de andere toplijsten worden verzamelaars wel geweerd, maar niet uit de top 250 aangezien die wordt samengesteld aan de hand van de top 10's van users.

(met cynische ondertoon)
Hoewel ik dit absoluut een goed album vind. Jammer is alleen dat veel mensen niet zo'n brede kennis hebben van het werk van Bob Marley en aan de hand van alleen deze cd het genre (reggae) en het oeuvre van BM&W denken te kennen.
Ik denk namelijk dat vrijwel niemand die meerdere platen van Bob Marley en/of andere reggae artiesten kent, deze plaat zou kiezen als ultieme reggaeplaat.
Dit gezegd hebbende wens ik u allen een fijne luisterbeurt toe.

avatar van Lennart_M
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijke chillmuziek.
Lekker met vrienden, blowtje erbij, heerlijk!

avatar van LucM
misja82 schreef:
Een best of in je top 10 zetten zou eigenlijk ook verboden moeten worden!

Je kunt anderen niet verbieden een compilatie in de top-10 te zetten, maar ikzelf zou dat nooit doen. Een compilatie is niet door de artiest zelf samengesteld geheel en geeft enkel het beste van die betreffende artiest, waardoor compilaties (als je louter baseert op wat erop staat) automatisch hoger scoren.
Van vele artiesten heb ik een compilatie-album 4* of meer toegekend, waar dat reguliere albums van hen wellicht niet boven de 3* zouden uitkomen, in de praktijk typische single- of hitparade-artiesten.
Van Bob Marley is deze compilatie wel een prima kennismaking met zijn werk, maar heel wat reguliere albums inclusief zijn live-werk zijn in dit geval ook een must.

Grappig hoe dit album stijgt in de top250 notering, naarmate het beter weer word

avatar van Madjack71
Ik weet nog goed hoe euforisch ik met dit album en the Riverdance, destijds bij mijn vrienden de kamer op stormde. Tja helemaal nuchter zal ik wel niet geweest zijn. De herontdekking van Bob Marley voor mij en kort daarna volgde in een rap tempo al zijn albums. Op zijn tijd kan ik er nog steeds helemaal in mee gaan. De titel reflecteert precies dat wat hij is, een Legend pur sang.
Alle nummers zijn top en smaken naar meer.
In principe geef ik geen 5* aan een verzamel, het gaat mij om de context van het gehele album. Maar deze komt er wel heel dicht bij.

Fantastische muziek, ook nu jaren nadat ik met blowen gestopt ben. Bob is a natural high.

avatar van Snakeskin
uitstekende compilatie. Je wordt wel slaperig van Bob Marley op lange duur.

avatar van Monkeypriest
Heerlijk gewoon ^^
Krijg ik lekker een warm, zomers gevoel tijdens de winter
One Love/People Get Ready!

avatar van MAS
MAS
misja82 schreef:
(met cynische ondertoon)
Dit gezegd hebbende wens ik u allen een fijne luisterbeurt toe.

Ik ken alle vrijwel alle Bob Marley cd's en luister ook naar andere reggae. Toch vind ik dat The Legend + Natural Mystic the Legend Goes On + nog wat losse nummers behoren tot zijn beste werk. Ik ben groot fan van Bob en daarom kon hij niet in mijn top-tien ontbreken.

Ik ben nog niet echt bekend ik het reggea gerne maar ik heb deze cd sinds vandaag en ben ongeveer op de helft en ik moet zeggen dat ik het echt geweldig ontspannend vind! Er volgen voor mij nog meer reggea cd's, dat weet ik zeker!

avatar van AC_DC
Echt geweldig. Bob Marley mijn grote held

avatar van Pooiertje
Geweldige verzamelaar van Bob Marley, ik mis alleen zijn beste nummer: Don't Worry Be Happy , stem komt later.

Don't Worry Be Happy is niet van Bob Marley, maar van Bobby McFerrin.

avatar van Kronos
Ach ja, ook een zwarte bob met baard, de vergissing is zo gemaakt.