Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Natural Mystic (3:28)
  2. So Much Things to Say (3:08)
  3. Guiltiness (3:19)
  4. The Heathen (2:32)
  5. Exodus (7:40)
  6. Jamming (3:31)
  7. Waiting in Vain (4:16)
  8. Turn Your Lights Down Low (3:39)
  9. Three Little Birds (3:00)
  10. One Love / People Get Ready (2:52)
  11. Roots * (3:42)
  12. Waiting in Vain [Alternate Version] * (4:43)
  13. Jamming [Long Version] * (5:52)
  14. Jamming [Version] * (3:04)
  15. Exodus [Version] * (3:08)
  16. The Heathen [Live] * (6:48)
  17. Crazy Baldhead / Running Away [Live] * (9:21)
  18. War / No More Trouble [Live] * (7:44)
  19. Jamming [Live] * (7:07)
  20. Exodus [Live] * (11:46)
  21. Punky Reggae Party * (9:18)
  22. Punky Reggae Party [Dub] * (8:47)
  23. Keep on Moving * (6:25)
  24. Keep on Moving [Dub] * (7:15)
  25. Exodus [Advertisment] * (1:07)
avatar van Spoelworm
Ik heb zo ongeveer de meeste platen van deze groep wel in bezit, en samen met survival vind ik deze exodus het beste wat ze hebben uitgebracht.
Eigenlijk zijn er geen minpunten te vinden hier.
Veel 'bekendere' nummers zoals jammin' , exodus ,one love .. nummer 5 tot 10 . Die zijn wel op de meeste verzamelaars te vinden vermoed ik. (waarvan legend waarschijnlijk de bekenste, welke inderdaad al die nummers heeft.) Dat is meteen de reden dat ik niet zo gek ben op verzamelaars want ze missen eeuwig juist het nummer wat ik goed vind.
Niet alleen voor liefhebbers van reggae maar voor liefhebbers van echte muziek door personen die nog op instrumenten speelde.
Beste nummers : So much things to say
Exodus en jammin'.
Niet zo gek op: turn your lights down.

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album. Wat ik hier goed aan vind is dat er naast het heerlijke reggae geluid prima gitaarwerk wordt afgeleverd.
Exodus is voor mij het absolute prijsnummer op een album dat geen seconde verveelt.

avatar van jorro
Ik heb het nogmaals geprobeerd, maar ik kan er nog steeds niet veel mee. Het album klinkt als één lang nummer. Ik kom er niet achter wat het voor veel mensen iets bijzonders maakt.
Van mij twee sterren, maar dat is puur een kwestie van smaak.
In de Oor jaarlijst 1977 op een gedeelde 46e positie. Dat zullen de fans wat laag vinden maar persoonlijk kan ik me daar wel in vinden,

Wrathchild1
Het houdt een keer op . Er zijn wel meer mensen die niks met reggea hebben/kunnen. Het is met afstand mijn favoriete album van Bob Marley . Ik skip niks en dat zegt wat.

Het is loom , relaxed en daar moet je ook tegen kunnen . Ik heb er ook niet altijd zin in , maar met wel album heb je dat wel ? Het is sommigen te commercieel , maar goede pop/reggea kunnen prima hand in hand gaan daarmee ( Rumours )bijvoorbeeld). Er zijn mensen die voor zijn pré Exodus werk gaan , maar hoewel ik nummers daarvan waardeer heb uit die begintijd niks van Marley.(normale albums bedoel ik....Legend heb ik wel)

Zeker nu we weer in het goede weer zitten luister ik graag naar dit album met prachtige songs.

avatar van Rudi S
Hear, hear.

avatar van Tonio
Nog eens beluisterd; en het blijft een fraai album. Maar het valt erg op dat het twee gezichten heeft. En op vinyl zelfs letterlijk twee kanten.

Kant A (dus tot en met het titelnummer) bevat allemaal nummers met een ingehouden spanning en zelfs af en toe dreiging. Dat spoort prima met de activistische, soms militante teksten.

Kant B kent een volledig andere sfeer: losser, luchtiger, romantischer. Op zich fijne nummers (behalve dan het truttige Three Little Birds), alleen hadden ze op een ander album gemoeten.

Als kant A zich op kant B zou hebben voortgezet, hadden we nu een onbetwist reggae meesterwerk gehad ....

avatar van Kronos
Misschien verloopt het album zoals de roes van marihuana. Eerst krijg je het gevoel van helderheid. Die veroorzaakt enkele opstandige ideeën. Vervolgens bouw je een feestje, ga je ergens languit liggen en zeg je: 'Everything is gonna be allright'.