Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Natural Mystic (3:28)
  2. So Much Things to Say (3:08)
  3. Guiltiness (3:19)
  4. The Heathen (2:32)
  5. Exodus (7:40)
  6. Jamming (3:31)
  7. Waiting in Vain (4:16)
  8. Turn Your Lights Down Low (3:39)
  9. Three Little Birds (3:00)
  10. One Love / People Get Ready (2:52)
  11. Roots * (3:42)
  12. Waiting in Vain [Alternate Version] * (4:43)
  13. Jamming [Long Version] * (5:52)
  14. Jamming [Version] * (3:04)
  15. Exodus [Version] * (3:08)
  16. The Heathen [Live] * (6:48)
  17. Crazy Baldhead / Running Away [Live] * (9:21)
  18. War / No More Trouble [Live] * (7:44)
  19. Jamming [Live] * (7:07)
  20. Exodus [Live] * (11:46)
  21. Punky Reggae Party * (9:18)
  22. Punky Reggae Party [Dub] * (8:47)
  23. Keep on Moving * (6:25)
  24. Keep on Moving [Dub] * (7:15)
  25. Exodus [Advertisment] * (1:07)
Don't Worry... about a thing

Three little birds
Pitch by my doorstep
Singin sweet songs
Of melodies pure and true,
Sayin, (this is my message to you-ou-ou:)

Bij uitbreiding naar de rest van dit album, kan ik enkel mijn hoed afnemen. Dit was Bob Marley op zijn allerbest, dit zijn stuk voor stuk prachtige songs.
Marley was a true Original, net als Presley, Hendrix en Dylan.

Joy
persoonlijk vind ik de nummers die je noemt niet echt geweldig

te veel eenvoud

op babylon by bus hoor je goed wat voor ontwikkeling de nummers uit bobjes begintijd gemaakt hebben en hoe goed die werkelijk zijn, ook al klinken de oerversies maar wat al te eenvoudig

Father McKenzie schreef:

Three little birds
Pitch by my doorstep
Singin sweet songs
Of melodies pure and true,
Sayin, (this is my message to you-ou-ou:)

Marley was a true Original, net als Presley, Hendrix en Dylan.

Elvis true original?

Ik weet heel weinig van Evis Presley, maar wat ik hoor bestaat het grootste deel van zijn nummers uit covers.

Dit album is trouwens erg goed, hoewel ik een aantal nummers te vaak heb gehoord.

Father McKenzie
Elvis als ARTIEST is een true original. Hij was de eerste rockster die naam waardig, en uiteraard een ORIGINAL, in zijn podiumact, zijn manier van zingen, zijn persoonlijkheid, hij heeft honderden halve en hele imitatoren gehad, die zijn stijl imiteerden.

Als Presley geen ORIGINAL meer is, dan weet ik het niet. Hij bouwde zijn "act" uit het niets op, hij had geen voorbeelden voor hem.

De grootste artiest van de vorige eeuw, zonder enige twijfel, of hij nu "je ding" is of niet, geen kàt kan dat ontkennen.

Dus bij wijze van voorbeeld is Shakin' Stevens dan geen original, net als
Jimi Hendrix een pure original is en Lenny Kravitz toch wat een verdoken imitator, zijn stijl kan moeilijk origineel klinkend genoemd worden.

Dus een ORIGINAL heeft alles met attitude, stjl, voorkomen, heel het persoontje van de artiest te maken, en of je al dan niet een andere artiest als voorbeeld neemt.
Echte originals zijn dus de grootste artiesten, zij halen alles uit zichzelf en behoeven geen voorbeeld.
het heeft dus geen ZAK te maken of Presley zijn songs al dan niet zelf schreef.

Daarin is Marley uiteraard groter omdat hij ook nog eens alles zelf schreef.

True Originals zijn dus;

Presley, Hendrix, Dyaln, Bowie en Neil Young

EN MARLEY uiteraard,

om de allergrootsten te noemen, de artiesten die met hun muziek denkelijk ook de grooste massa bespeelden en bereikten.

Ik hoop dat ik mij nu iets duidelijker heb gemaakt????

haveman
Kennelijk een gevoelige snaar geraakt?

Maar als ik je goed begrijp heeft hij dus inderdaad zn materiaal niet zelf geschreven.

Bij deze ontken ik dat hij de grootste artiest van de vorige eeuw is.

Father McKenzie
Of je dat nu wl of niet, Elvis Presley wordt algemeen als de grootste artiest van vorige eeuw beschouwd, terecht trouwens (platenverkoop,de impact die de man had, etc...)

Je hoeft het daarmee niet eens te zijn, maar dat is wat algemeen gangbaar is.

Ik bechouw Marley ook als één van de grootsten, ook een original, hij is niet geschoeid naar eerdere voorbeelden, hij kwam uit het niets en was een wereldster (al ging daar uiteraard een héél verhaal aan vooraf).

avatar van Madjack71
Nope, de grootste dat waren de Beatles...en hoppa..wederom munitie gegeven voor een off topic.

Marly is in zijn genre een ware originele. De ijzerbreker voor reggae in Europe en verder. Een charismatische man, maatschappelijk betrokken en een neusje voor pakkende, symphatieke nummers. Waarvan dit album zijn magnum opus is m.i Daarbij niet onverlet latend dat Babylon by Bus een heerlijk live album is en een groot feest.

Father McKenzie
Babylon By Bus en ook wel Talkin' Blues dat in die radio studio opgenomen is, met die stukjes van dat lekkere Engels van Bob ertussen!
Als Studioalbum vind ik dit het beste, maar Catch a Fire is haast even schitterend, toch?

avatar van Madjack71
Helemaal mee eens Father, Catch a Fire is top, net als Burnin'.
Maar als compleet plaatje, heeft dit echt de handtekening van Bob en draagt dit geheel zijn sound. Daar waar Catch a Fire en Burnin' vooral een groepsgebeuren was. De periode voordat Bob echt als frontman door de platenbazen naar voren werd gehaald.

Father McKenzie schreef:

Je hoeft het daarmee niet eens te zijn, maar dat is wat algemeen gangbaar is.

Ach ja, als ik me moet aansluiten wat algemeen gangbaar is, zou ik nu Frans Bauer, Jannes en Lady Ga Ga moeten vereren.

Ik vind je mening ook nogal opvallend omdat je je soms ook nogal afzet tegen artiesten die niet hun eigen muziek schrijven.

Maar Bob daarentegen.

elvis origineel?

dat is wel degelijk te betisten en hoe

niks qua image is origineel

je kan hooguit spreken van charmismatische persoonlijkheden, zoals ene bob marley of een elvis presley

ook presley heeft zijn populariteit te danken aan afkijken van andere artiesten

koester jezelf geen illusies

Joy schreef:
niks qua image is origineel
Je gaat hier lichtelijk voorbij aan een obscuur fenomeen genaamd: tijd. Iemand moet de eerste zijn. Diegene is origineel.

alles is al gedaan

madonna haalt haar inspiratie uit verleden, the eagles, beethoven, the black eyed peas, abba etcetcetc idem

het enige verschil is dat een ander eea vertolkt, meer niet

avatar van Niek
Onzin. Inspiratie opdoen en kopieren is iets heel anders. Een combinatie van twee bestaande dingen is wel een nieuwe combinatie. Wie deed er voor Bob Marley (om toch maar weer even on topic te gaan) wat Bob Marley deed?

A History of Reggae Music - scaruffi.com

reggae is een aftreksel van ska, en ska stamt uit pakkumbeet 1950

een nieuwe combinatie is altijd gebaseerd op het verleden, wat is er dan nog nieuw aan?

men neme ene vleugje salsa en een rapper en voila, weer een genre/stroming

bijster origineel is het niet, wel geeft het een ander geluid dan men gewend is en aangezien het menselijke brein uiterst vatbaar is voor verandering gaat men er al snel in mee

origineel is het niet, aardig bedacht wel

en marley gaf het volk een stem dmv zijn muziek en dat deden ikweeniethoeveel mensen voor hem ook al , door andere kanalen, en werd daarom mede geprezen, origineel , nee, effectief, ja

magoed, als het maar lekker klinkt toch?

avatar van Niek
Nja, we praten een beetje langs elkaar heen. Alles heeft een oorsprong en jouw conclusie daaruit is dat dus niets nieuw is? Als je origineel defineert als iets dat geen oorsprong heeft, dan heb je gelijk. Ik heb een andere definitie. Een minder zwart/witte.

En ja, het klinkt iig fantastisch!

avatar van musician
Joy schreef:
alles is al gedaan

het enige verschil is dat een ander eea vertolkt, meer niet

In dat geval, kun je alles afdoen met 'is al gedaan'.
Dat geloof ik niet.

Elke zanger, muzikant, het zijn altijd andere mensen in andere tijden, andere samenstellingen, die zelf ook nog eens de muziek schrijven. Ook al laten ze zich wellicht inspireren, dat kan natuurlijk altijd.

Maar hoeveel sterren vind je zelf dat Exodus eigenlijk waard is?

Joy
naja ok, veel is al gedaan

maare, een 4 of zo

Social_Mask
Maar liefst 5 nummers van dit album staan op de One Love/Legend. En stuk voor stuk geweldige nummers, met name Jammin' en het titelnummer. Ik ken deze nummers vrij lang, een jaar of 6 en nog steeds hebben ze hun glans niet verloren. Het is dan ook niet al te vreemd dat de rest naar mijn gevoel niet goed genoeg is. Dat maakt het wat lastig om te beluisteren en beoordelen, Burnin' of Catch a Fire kende dit 'probleem' niet.

avatar van Hans Brouwer
musician schreef:
Maar hoeveel sterren vind je zelf dat Exodus eigenlijk waard is?
Op z'n minst 4,5 ****

avatar van Mu_sic_bre_ker
bob jij of bob ik?

haveman
Als je niet beter zou weten zou je denken dat dit een best of is. Zoveel klassiekers op één album.

avatar van Niek
Blind voor het feit dat het heel lang geleden was dat ik Exodus in mijn cdlade liet draaien haalde ik onlangs een half sterretje van mijn beoordeling af. Hetzelfde geldt voor die andere topper van Bob; Catch a Fire. Kennelijk waren beide in mijn herinnering gedevalueerd. Waarom weet ik niet, wat ik wel weet is dat die devaluatie onterecht heeft geschied. Nu ik Exodus weer luister wordt ik andermaal betoverd door de hemelse sfeer waarin reggaegod Marley me meeneemt. Met als grootste ruk aan mijn gevoelige snaar de eerste jankende tonen van Turn Your Lights Down Low. Dat Bob Marley in nog geen veertig minuten zo ontzettend veel hoogtepunten kan stoppen is een onwerkelijke prestatie. Als ik een dalletje moest noemen, dan zou dat Three Little Birds zijn die me iets te makkelijk aandoet. Maar ook laatstegenoemde track is icm de juiste stemming hemels.
Weer terug naar de overvolle mep en ik zal nooit meer waarderingen aanpassen zonder de plaat eerst weer even te belusteren.

wordt waarschijnlijk spoedig vervolgt op de pg van Catch a Fire

avatar van Hendrix4live
Natural Mystic blijft voor mij op dit album de topper. Trouwens vind ik dat met Africa Unite, Jammin' en Burnin' en Lootin' de beste nummers van Bob. Verder is Turn Your Lights Down Low een prachtige (haast) ballad.
Wat al eerder was gezegd, is dat er zoveel klassiekers op een album staan. En terecht! Maar ook de onbekende Marley's blijven mooi om naar te luisteren. Eigenlijk kan je beter zeggen dat er zoveel hits op een album staan.
Burnin', deze en Catch A Fire blijven Bob's beste albums.

4,5* voor deze klassieker.

avatar van MAS
MAS
Prachtige klassieker van mijn favoriete artiest. Bob Marley staat in het genre nog steeds eenzaam aan de top.

avatar van beaster1256
samen met live is dit het beste album van bob en zijn wailers ,

exodus zelf is geniaal

avatar van Outblasty
Hoe ga ik hier nou ooit twee favorieten uitkiezen? Erg sterk van Bob Marley en the Whailers. Een aantal nummers hiervan ken ik al een tijd van Legend maar ook als geheel is dit album erg sterk. One Love en Three little birds zijn altijd al een van mijn favoriete nummers van hem geweest dus die kruis ik hier dan ook maar aan maar er zijn nog wel een paar nummers die zeker in de buurt komen.

avatar van UmindC
HELLYEAH voor de bonustracks-verbergknop

avatar van royals
Voor mij nog steeds zijn beste plaat. Meeste leuke liedjes. Is leuk in kleine porties. Vooral Three Little Birdies en One Love schijnen vooral ook door de boodschap die ze overbrengen.

avatar van ThePrinceOfPop
Lekker album, het is fris en heeft een hele lekkere sound .
Bob Marley beste in zijn gerne .