Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)

Label: Matador

1. Untitled (3:56)
  2. Obstacle 1 (4:11)
  3. NYC (4:19)
  4. PDA (4:59)
  5. Say Hello to the Angels (4:28)
  6. Hands Away (3:05)
  7. Obstacle 2 (3:47)
  8. Stella Was a Diver and She Was Always Down (6:27)
  9. Roland (3:35)
  10. The New (6:07)
  11. Leif Erikson (4:00)
  12. Interlude * (1:01)
  13. Specialist * (6:40)
  14. PDA [First Demo] * (4:44)
  15. Roland [First Demo] * (3:44)
  16. Get the Girls / Song 5 [First Demo] * (3:47)
  17. Precipitate [Second Demo] * (5:33)
  18. Song Seven [Second Demo] * (4:43)
  19. A Time to Be So Small [Second Demo] * (5:47)
  20. Untitled [Third Demo] * (4:13)
  21. Stella Was a Diver and She Was Always Down [Third Demo] * (6:40)
  22. NYC [Third Demo] * (4:27)
  23. Leif Erikson [Third Demo] * (4:27)
  24. Gavilan / Cubed [Third Demo] * (6:49)
  25. Obstacle 2 [Peel Session] * (3:54)
  26. Hands Away [Peel Session] * (3:10)
  27. The New [Peel Session] * (5:59)
  28. NYC [Peel Session] * (4:17)
Grappig, ik vind The New juist de beste van deze plaat.

avatar van Ward
Ik vind het alleen maar pareltjes. Dus The New ook.

avatar van twin
Ik luister de cd nu een aantal dagen ( dankzij musicmeter.nl)
en hij word alleen maar beter vooral hands away en the new, wat een pracht cd immidels heeft deze cd een plek veroverd in mijn top 10!!

Dit is mijn favoriete album. Heeft iemand enige idee welke muziek van nu er in de buurt komt van deze muziek? Stellastarr vind ik een aardige poging, maar verder?

avatar van otherfool
Superplaat, simpel zat. Je moet maar zoveel talent in je donder hebben om zo'n debuutplaat te maken, ongelooflijk. Hoogtepunten te over (eigenlijk skip ik zelden of nooit een nummer op deze plaat), maar als ik toch een paar moet noemen zeg ik het onvermijdelijke NYC, Hands Away (dat introotje, dan de ingetogen zang, dan de drum, en dan nog een laag of wat erover heen... wow), het hier toch al populaire The New en mijn absolute favoriet, Leif Erikson; 'Her rabid glow is like braille to the night'. Kom er maar eens op.

4,5 sterren, een top 10 notering is niet geheel denkbeeldig.

avatar van twin
Het nummer Hands Away heeft 1 minpuntje, het is veel te kort, na 3 minuten is het alweer over een paar minuten erbij had dit nummer wel kunnen hebben

twin schreef:

Dat is dan wel weer zo inderdaad. Maar goed, ik ken wel meer nummers die zo goed zijn dat ze wat mij betreft wel een aantal minuten door mogen gaan... maar misschien zijn die nummers wel juist goed *omdat* ze zo kort zijn... wie zal het zeggen?

ggroen1 schreef:
Dit is bij uitstek mijn favoriete album. Met name Leif Erikson kan ik niet vaak genoeg horen. Er is weinig muziek van nu die hierbij in de buurt komt, ook niet qua stijl. Stellastarr vind ik een aardige poging trouwens, maar nog niet zo bekend.

avatar van Koston
Leif Erickson.....ik krijg er kippenvel van

JonnieBrasco
Koston schreef:
Leif Erikson.....ik krijg er kippenvel van

Ik ook! Soms heb je het ineens zomaar tijdens het intensief luisteren naar een nummer op dit album: een spontane kippenvelbui. Een groot raadsel voor mij is trouwens: wanneer gaat dit album vervelen? Het lijkt alsof ik het elke week nog steeds beter ga vinden... en dat al een jaar lang - iets wat ik nooit eerder met een album heb gehad. Verder vraag ik me sterk af (en ik zal eens op zoek gaan) of er naast mijn eigen lyrics-interpretatie een algemene interpretatie is...

twin schreef:

ja, is zo een nummer dat 7 minuten zou mogen duren.

avatar van Koston
en The New had maar 3 min mogen duren.

Al bij al toch zeer zalige cd

4.5*

avatar van Ward
Ik vind dat The New juist schitterend is en ik heb nooit het gevoel dat het te lang duurt, integendeel.

Wat_Jij_Wil
Nou, ´The New´ is ontdekt. Eigenlijk is het hele album ontdekt en die reis lijkt nog niet eens ten einde. Ik heb dit album nu zovaak geluisterd en het blijft, ja echt, nog steeds beter en beter worden. Favorieten zijn al een tijd lang blijvend ´Nyc´, ´Pda´ en ´Leif Erikson´. Hierbij lijken kippenvelaanvallen gepromoveerd te zijn tot een reflex. Ik ben al druk aan het overwegen naar Rockin Park Nijmegen te gaan, want dat is eigenlijk nodig.

#1

Moest hem haast wel aanschaffen!!! geniaal album met als hoogtepunten THE NEW en HANDS AWAY!!

Echter is er nog 1 album beter dan deze, en dat is het album FRENGERS van MEW, gaat deze kopen en je moet het haast met me eens zijn, kan haast niet maar het is nog een tiende beter gegeh!!

Mushroom schreef:

Ik ben de kwaadste niet, dus een paar nummers van deze band gedownload... klinkt heel erg goed!

(maar (nog) niet zo goed als TotBL )

Weet natuurlijk niet welke je gedownload hebt, maar het is echt angstaanjagend goed!!
Snow Brigade, shespider en mijn lievelingetje comforting sounds zijn zoooooooooooo goed!!

De rest natuurlijk ook, probeer ook wat hun eerste album af te halen A Triumph For Man, met name Panda en Wherever zijn van ongekende hoge klasse!!!!

avatar van otherfool
'Am I Wry? No', '156' en 'Comforting Sounds'. Die laatste is inderdaad heel erg mooi, een prachtige geluidsontploffing... Alleen ook weer een nummer dat zo 5 minuten langer had mogen duren

Waarschijnlijk heb je dan de Single-versie, de album-versie duurt 9 minuten

The Scientist schreef:

Waarschijnlijk heb je dan de Single-versie, de album-versie duurt 9 minuten

Hmm 'mijn' versie is idd 3:55 (uit m'n hoofd, andere computer). Ik ga eens op jacht!

edit: en na die lange versie geluisterd te hebben vind ik de single versie dan weer indrukwekkender. Het kan verkeren

avatar van The Scientist
Ik ken de single-versie niet dus ik kan niet zeggen of ik het met je eens ben of niet.

avatar van The Scientist
Heb hem nu wel gehoord, vind dat ze juist het mooiste deel eruit geknipt hebben, dat bij de 2.55 (in de 9min. versie)

JonnieBrasco
Hebben we het hier nou over Mew, of over Interpol?

avatar van The Scientist
Goeie vraag, sorry hiervoor, we moeten het commentaar bij de beste CD die er is niet vervuilen met commentaar over de 1 na beste CD die er is .
MIJN MENING

De ultieme versie van comforting sounds duurt 8.44
Dit is een wat puurdere eerder versie die nog niet is af geproduceerd te herkennen aan de castagnettes ( spel ik dit goed? ).
Beter dan diegene die op het album staat al is daar erg weinig mis mee natuurlijk.

Mushroom schreef:

De ultieme versie van comforting sounds duurt 8.44

We zijn intussen al verder gegaan op het forum bij Frengers, om de discussie alhier weer on-topic te krijgen

Mijn nederige x cuses komt voort uit mn ongekende enthousiasme voor MEW

avatar van Ward
Wat blijft dit toch een geniaal album. Ik vind vooral Obstacle 1 en The New heel mooi. Eigenlijk staan er geen mindere nummers op dit album. Untitled en NYC vind ik ook schitterend. Kippenvel elke keer dat ik luister. Ik hoop dat ik ze ook nog een keer live zal aanschouwen. Dit album verveeld echt geen moment. Ik heb dit album al meer als een jaar, maar ik blijf er heel regelmatig naar luisteren en eigenlijk wordt het met elke luisterbeurt beter.

Ward schreef:

Ik hoop dat ik ze ook nog een keer live zal aanschouwen.

avatar van Pelk
[/quote]
Anders ik wel, vind het wel heel jammer dat ze in Nederland niet met Coldplay mee komen (hoorde ik). In Engeland zaten ze daar namelijk wel bij. Dan heb je gewoon een guest act die minimaal even goed is als het concert zelf.[/quote]

Beter gezegd: 10 x beter is dan het hoofdprogramma !!! (Die waarschijnlijk Interpol in het voorprogramma heeft staan om een soort van fake-binding te houden met een alternatief publiek.)