Decorate Decorate - Instructions (2009)

Denemarken
Label: A:larm

1. Correspondence (4:38)
  2. Brothel (4:13)
  3. Pleasure (4:02)
  4. Under the Aeroplane, over the Sea (3:53)
  5. Europe Has No Heart (4:34)
  6. Away (5:03)
  7. Montmartre (3:06)
  8. 2000 Needles (3:49)
  9. Surname (4:18)
  10. Different Strengths of White (5:14)
  11. Suggestions (1:30)
  12. Paper Cuts (4:31)
avatar van Chameleon Day
Ha, daar is die dan. Ben erg benieuwd. Het debut EP'tje was iig veelbelovend.

Maar is deze nu al uit?

avatar van reptile71
Hij zou eerst eind april uitkomen, maar dat is nu 1 juni geworden. Ik had de releasedatum doorgegeven, maar die is de crew vergeten te verwerken. Zal het nog een keer doorgeven.

avatar van Castle
De 2 singles maken mij al meer dan nieuwsgierig.

avatar van reptile71
Ok, ik heb de cd's ontvangen. Ik ben nog steeds in een shock over de uiteindelijke kostprijs van deze cd. Helaas ben ik bang dat de prijs op Sounds for Sure een heel stuk omhoog zal gaan, anders zou ik op elke cd bij moeten leggen. Ik vind zelf dat de prijs echt achterlijk hoog is en daarom ben ik aan het proberen erover te onderhandelen. Ik heb zelfs DD zelf hier bij ingeschakeld om te kijken of ze me hierin kunnen ondersteunen. Uiteindelijk gaat het om de verkoop van hun cd. Tot die tijd is de cd nog even niet te koop op SFS. Mijn excuses hiervoor. Ik hoop dat ik nog wat kan bereiken.

PS: Geïnteresseerden die de cd om het even welke prijs toch wel willen kopen kunnen me pm-en. Dan regelen we wel wat.

avatar van Chameleon Day
Ik heb 'Different Strengths of White' gehoord en dat is verdorie niet misselijk zeg. Belooft heel veel goeds! Dit zou wel eens een knaller kunnen zijn (gok ik dan ).

avatar van reptile71
CD is inmiddels te koop op mijn site. Ben dus niet zo blij met de prijs die ik hem moet geven. Mocht die prijs toch nog omlaag kunnen dan krijgen de kopers het verschil terug.

Het album klinkt lekker. DD kan wel meer herrie maken dan ik had verwacht, ze spelen echt snoeihard in sommige nummers. Ik bedoel daarmee niet dat ze trashmetal maken ofzo, maar dat ze een vette bijna overstuurd klinkende sound neerzetten.
Wat me ook opviel is de Bowie-invloeden, zeker (of vooral) ook de zanger doet me regelmatig sterk aan hem denken, wat ik trouwens helemaal niet erg vind.

Als je zelf de prijs te hoog vind,dan boycot je hem toch gewoon?

Gewoon niet aanbieden, maar terug sturen. Je kunt toch aan geven dat je zo niet met hun een overeenkomst kunt sluiten.

avatar van reptile71
Ja dat kan, maar ten eerste mis ik dan deze mooie release op Sounds for Sure en ten tweede zal het ze wsl. een worst wezen. In Denemarken is een cd boven de 20 euro heel normaal.

avatar van azra
Dit was een release waar ik écht naar uitgekeken had. Natuurlijk de nieuwe Audra was ook zeer interessant maar over het algemeen is Audra minder vernieuwend. Decorate Decorate daarentegen zou alle kanten uit kunnen gaan doordat ze slechts één mini album hadden wat enorm interessant was.
De singles op hun myspace klonken in ieder geval een veelbelovend. Ook in de tracklist zitten al 2 nummers die op hun vorige cd verschenen waren (nu in een nieuwe vorm) en toen ook al van een ontzettend hoog niveau waren. Met name de combinatie van de gebruikte electronics en de stem zorgen van een totaal nieuwe en eigen sound.

Vandaar dat ik heel braaf had gewacht tot het moment dat deze cd werd gereleased zodat ik hem met enkele andere cd’s kon binnenhalen (de nieuwe van Audra en UNI.FORM's first EP, beide aanraders met hoofdletter A ) Vanaf 1 juni zat ik ook al het internet af te speuren naar een download-versie maar ik kwam tot de conclusie dat de Denen geen cd’s uploaden want hij is onvindbaar. Daardoor was deze cd ook de eerste van het binnengekregen pakketje wat ik begon te draaien.

Het was nogal chaotisch toen ik de cd aanzette maar toch begon Correspondence door de ruimte te klinken. Het klinkt hard, dit rustige nummer.
'your body is a bird that disappears the second I hand it the crumbs of a sentence
and hear that people I know not exist are building roofs on the scrapers of a sentence'
In het boekje wat er bij zat staat dat het nummer slechts uit 3 zinnen bestaat die ongeveer 4 maal langer zijn als bovenstaande. Volledig losgeslagen van realiteit maar toch blijkt in de onzin een creatieve geest rationeel bezig geweest te zijn. Opvatbaar op welke manier dan ook voor iedereen die er de moeite voor wilt doen. Een opening die zich qua niveau kan meten aan Plainsong van The Cure (puur qua niveau want het nummer heeft er voor de rest geen enkele vergelijking mee)

Brothel - huis der lusten - is een nummer vol met pijn die er als het ware uitgespeeld wordt. Niet enkel door de zanger wordt de pijn weergegeven maar ook door de instrumentenbespelers. Er wordt een liefde beschreven die niet bestaat maar toch degene tot waanzin drijft en helemaal doet uitputten. Op momenten waar je bij de vorige cd kon denken dat Decorate Decorate aangename electronic/pop muziek maakte gaat het nu veel verder. Het is niet te ontkennen, de diepgang in de nummers die tot de rand zijn opgevuld met alle muzikale middelen die nodig zijn.

Pleasure is een nummer wat ik op hun myspace al meermaals had gedraaid. Normaalgesproken ben ik zo’n type wat het nummer overslaat als hij de cd voor het eerst beluisterd omdat ik alles meteen wil horen maar dit nummer werd niet geskipt. Het nummer is heerlijk uptempo waar je af en toe vreemd opkijkt als je de tekst hoort ;
'When you grow
they will cut your hair
and feet you shiny insects
and marry you away
the world is wet and lit'
Dit neemt niet weg dat dit een nummer is waar je na één keer luisteren al helemaal weg van bent. Ik was bang dat het nummer misschien wat kracht ging verliezen maar na de dikke 10 luisterbeurten is het nummer nog steeds zo krachtig als de eerste keer dat ik het hoorde.

Vervolgens komt Under The Aeroplane, Over the Sea met een Oosters begingeluidje. Tweestemmig wordt het nummer voorzichtig ingezet. Het kan met veel doordenkvermogen worden opgevat als een lied over de vele oorlogen die gaande zijn. Verloren vaders worden gevonden en kinderen groeien op in een huis wat hun wereld moet voorstellen. Geen favoriet van mij, ik houd meer van het rauwe stemgeluid wat hierin niet naar voren is gekomen.

Europe has no Heart was mijn favoriete nummer van hun vorige mini cd maar nu is het even wennen. In het begin wordt de tekst een beetje gebromd waarna hij toch verder gaat met het oplezen van de tekst. Het blijft een ontzettend sterk nummer maar ik prefereer de andere versie, alhoewel deze versie beter op deze cd thuis hoort. Het lijkt donkerder te klinken zonder te overdrijven.

Away is een soort van ballade te noemen. Bijna akoestisch gooit het nummer een geweldige sfeer in de ruimte. Het refrein is na 2 keer al mee te zingen of te neuriën
'she linger
let it go down
he’ll linger
let it go
just let it go
just let it go away'
Ondanks dat het niet de instrumentele kracht van de voorgaande nummers bezit is het misschien toch wel een hoogtepunt van de cd. Een nummer wat op festivals door grote groepen mensen kan worden meegezongen om even tot rust te komen.

Montmartre; vaarwel rust, welkom chaos. Een heerlijke uptempo nummer met een beetje een eenzijdige tekst wat niet wegneemt dat het een heerlijk springnummer is. De emotie van de zanger is wel prachtig, geschreeuwd maar toch deels ingehouden. Volgens mij zit er wel een verhaal achter dit nummer maar verder als It wordt niet uitgewijd, zonde want als je als luisteraar je kunt inleven in het personage wordt het nummer persoonlijker en ook beter.

2000 Needles is mijn persoonlijke favoriet. Het klinkt zó bekend terwijl het heel origineel is. Het klinkt allemaal heel zuiver zonder geforceerd gepolijst te zijn. Het refrein is weer weerzinwekkend mooi.
'the body screams out,
goodbye
goodbye
goodbye'
Misschien dat het niet de eerste keer aanslaat maar als je dit nummer vaker hoort dan groeit het tot een prachtig hoogtepunt.

Surname is ook weer een bekend nummer van hun vorige cd. Waar de lyrics in die versie nog als ‘gewoon tekst’ konden worden afgedaan is er hier toch veel meer diepgang. Een chaotisch gevoel wat liefde wordt genoemd zonder er de meerwaarde van in te zien. Het klinkt bijna verdrietig, alsof je medelijden met hem gaat krijgen.' It's over, she loves, it's over' het onverklaarbare gevoel wordt niet simpelweg als beeldschoon weergeven. Originaliteit is de beste omschrijving.

Different Strengths of White is een typisch Decorate Decorate nummer. Niet te gehaast maar rustig opbouwend. Het is bijna ongelooflijk dat dit hun eerste full cd is. Het klinkt enorm volwassen alsof ze volgend jaar op pinkpop kunnen optreden als hoofdact waar iedereen het dagen later nog steeds over heeft. Dit nummer geeft mijn typische idee van de sound van deze band weer.

Suggestions is een instrumentaal nummer. Van te voren was ik nieuwsgierig, nu ben ik wat teleurgesteld. Het klinkt eenvoudig, kinderlijk en hoort totaal niet thuis op dit album. Helemaal overbodig en sluit ook nog niet eens aan op het voorgaande nummer en leidt enkel het volgende nummer in.

Paper Cuts is een nummer wat weer vol zit met pijn. Hiermee wordt weer eens duidelijk gemaakt dat pijn een rechtstreeks pad naar schoonheid is. Een afwisselend nummer, maar lyricaal gezien misschien wel het beste.
'Paper cuts leave beautiful straight scars'
'you're a delicate quote from the bible'

Deze cd is zo overweldigend dat je het me terug deed denken aan momenten dat ik voor het eerst Farewell To Shade van AATT, Disintegration van The Cure en A Moment in Time van Ikon hoorde. Het klinkt als een geheel, een volwassen geheel wat emoties prachtig weet te uiten. Het artwork van de front is trouwens veel gecompliceerder als je het voor je hebt liggen in plaats van een plaatje op de computer. Het is gedetailleerd en een beetje Escher-achtig. Ondanks dat deze cd me in vergelijking met andere cd’s vrij veel geld heeft gekost voel ik me niet bedrogen. Deze cd is het geld meer als waard, een aanrader voor iedereen die de vorige cd al goed vond en voor iedereen die een van de beste bands uit de 21ste eeuw wilt horen.

azra schreef:
Surname is ook weer een bekend nummer van hun vorige cd. Waar de lyrics in die versie nog als 'gewoon tekst' konden worden afgedaan is er hier toch veel meer diepgang. Een chaotisch gevoel wat liefde wordt genoemd zonder er de meerwaarde van in te zien. Het klinkt bijna verdrietig, alsof je medelijden met hem gaat krijgen.' It's over, she loves, it's over' het onverklaarbare gevoel wordt niet simpelweg als beeldschoon weergeven. Originaliteit is de beste omschrijving.

Surname was oorspronkelijk toch geen liefdesliedje? Eerder anti globalistisch getint, zoals wel meer songs op de Normandie EP. Ik heb hem ook zopas gekocht, duur cd'tje maar het is dan ook Decorate. Decorate., een band die wel eens een bom kan gooien in muzieklandschap. Ik ben benieuwd.

@ reptile : Die Bowie invloeden waren ook duidelijk te horen op het debuut, veel meer Bowie dan Interpol.

avatar van reptile71
Ja die Bowie invloeden waren inderdaad ook al duidelijk aanwezig op Normandie, maar het viel me nu ineens nog meer op, geen idee waarom. Het doet me hier en daar nogal denken aan het meer electronische werk van Bowie uit de jaren 90. Misschien is dat het.
Met Interpol kan dit album al helemaal niet meer vergeleken worden.

avatar van azra
Alles wat ik heb omschreven is ook enkel mijn interpretatie er van

avatar van Bart
'Under the Aeroplane, over the Sea'

Is dit een verwijzing naar Neutral Milk Hotel?

avatar van reptile71
Ik heb wat kunnen regelen met het label en de prijs iets omlaag gekregen. Het album is nu te koop voor € 19,95 i.p.v. € 22,95 Scheelt toch weer. Alle vroege kopers hebben alsnog een kortingscode gekregen.

avatar van Castle
Het album is boven verwachting.
Na Normandie en de nummers op MySpace van de heren Decorate Decorate was ik, beschermend voor te hoge verwachtingen, aangenaamd verrast.
Mijn favorieten op Normandie Europ has no heart en Surname komen goed uit de verf, anders maar niet minder lekker.
Dit album komt zeker in mijn 2009 release top10.
Thnks Reptile voor de mooie regeling en snelle levering.

Goed volwaardig album na EP Normandie

boomkat
Bart schreef:
'Under the Aeroplane, over the Sea'

Is dit een verwijzing naar Neutral Milk Hotel?

Kan me haast niet anders voorstellen.

Lost Highway
Ik vond Normandie al buitengewoon en dit album is daar een logisch vervolg op. Decorate.Decorate. veegt met deze release zowat alles wat hot is in de alternatieve muziekscene van tafel. Uitzonderlijk getalenteerde band.

avatar van STaRS
Ik heb dit album ondertussen drie maal beluisterd en ik vind het voorlopig nog iets minder dan hun vorige EP, voornamelijk omdat er enkele nummers zijn die ik (voorlopig) iets minder vind. Suggestions is er zo één. Bij Montmartre en Under the Aeroplane, over the Sea heb ik het gevoel dat deze nummers nog moeten/kunnen groeien bij mij. Europe has no heart en Surname kende ik al vanop Normandie, maar vond ik daar toch net iets beter, al kan het zijn omdat ik nog aan deze versies moet wennen.
De andere zeven nummers zijn wel van topkwaliteit en dat maakt dat mijn (voorlopige) beoordeling nog altijd zéér goed uitvalt, iets wat deze groep ook wel verdient. Op dit moment zijn er voor mij 5 nummers die er bovenuit steken: Correspondence, Pleasure, Away, 2000 Needles en afsluiter Paper Cuts.
Dit album staat voor mij samen met eels en gazpacho in het rijtje van de drie beste albums van dit jaar.

avatar van Tha)Sven
Dit is ontzettend sterke post-punk. Nu kan post-punk mij over het algemeen lang niet altijd bekoren, maar dit album ligt me aardig goed.
Ik zie nu pas dat dit een nieuwe band is.. Komende jaren dit goed in de gaten blijven houden!

Lost Highway
Decorate. Decorate. gaat naar mijn mening ook veel verder dan traditionele Post-punk. Je kan wel invloeden horen (David Bowie, Bloc Party, Nine Inch Nails) maar bovenal is dit vrij uniek.

avatar van Yamato
Ben erg benieuwd naar dit album.

avatar van Silver
ik ga vanavond goed luisteren aar dit album, de bechrijvingen klinken gaaf en aan de cijfers te zien zit het wel snor,

ik ben benieuwd.

Lost Highway
Correspondence -een thema dat als een rode draad doorheen dit album loopt - begint als een dreigende song met een knipoog naar de wat oudere Avant Garde bands. Het klinkt ook niet echt als één song, maar meer als een aaneenschakeling van meerdere fragmenten.

De drumpatronen bij Brothel doen vooral denken aan Bloc Party, als er één moderne band is die behoorlijk wat raakvlakken heeft met DD dan is het Bloc Party. Niet alleen de drumpatronen, ook het instrumentaal experimenteren is niet vreemd aan wat BP op hun tweede en derde album doet. Let wel, het stuntelige Intimacy mag verder niet vergeleken worden met de bom die Instructions heet. Tijdens dit nummer lijkt het alsof de zanger extra moeite doet om als Bowie te klinken, iets wat me als Bowie fan niet stoort ookal heeft deze Deen sowieso al een buitengewoon krachtige stem.

Pleasure flirt opnieuw met Avant-Garde/Industrial en meer traditionele Indie. Hoewel Decorate.Decorate. een experimentele band is klinken ze niet overdreven 'weird' en behouden ze een minmaal aantal raakvlakken met meer traditionele muziek. Voor de radiostations is dit beslist veel te progressief, maar op een festival moet dit soort muziek wel kunnen overtuigen.

Under The Aeroplane, uiterraard een verwijzing naar Neutral Milk Hotel, is een soort van ingetogen oorlogs/protestsong. Niet het zoveelste anti-Bush nummer (gelukkig maar!) maar een song die het leven schetst van kinderen die opgroeien tijdens de (een) oorlog. Pakkend refrein, zoals wel meer DD songs.

Europe Has No Heart is een wereldsong. In vergeijking met de versie op Normandie wordt de tekst hier wat rauwer gezongen, zonder uit de bocht te gaan.'This Is You' bevat nog meer overtuigingskracht dan in de originele versie. Ik zou dit nooit een donkere song durven noemen, het moet hoopvol geïnterpreteerd worden. Dat de wereld is wat het nu is hebben we enkel aan ons zelf te danken en enkel wij zelf kunnen voor verandering zorgen. De boodschap lijkt me duidelijk. In tegenstelling tot Azra vat ik de meeste teksten op als maatschappijkritiek, ik hoor er geen verdoken liefdesboodschapen in terug.

Away is een langzaam opgebouwde 'ballad'. Dit nummer kan zich meteen meten met het beste werk van The Veils of Arcade Fire, en ligt ook in de stijl van deze bands. Eens te meer wordt bewezen wat voor een sterke stem deze zanger heeft.

Na een rustpauze barsten de ramen opnieuw bij Montmartre. Ook dit doet me denken aan The Veils, maar dan wel aan de andere kant van deze band. Nux Vomica was een soort van protestplaat tegen religies, en deze Montmartre sluit daar prima bij aan. De passie en overtuigingskracht van Decorate.Decorate.; dat hoor je vandaag bijna niet meer terug.

De laatste vier songs bespreek ik graag later. Ookal vind ik bij het herlezen mijn recensie zwaar crap, het mag duidelijk zijn dat ik nogal onder de indruk ben van Decorate.Decorate.

avatar van STaRS
Een week en vele beluisteringen later heb ik mijn stem dan toch maar verhoogd van 4,5 naar 5 sterren. Want dit album vind ik nu zelfs nog veel beter dan hun EP. Decorate Decorate heeft ondertussen al zeer veel progressie gemaakt. In nummers als Montmartre tonen ze aan dat ze niet gewoon het zoveelste post-punk-revival groepje zijn, maar dat ze ook snoeihard kunnen rocken zoals Reptile 71 al zei. Naast The Veils doet dit me ook wat aan Sonic Youth denken. Naast de eerder genoemde vergelijkingen moet ik ook soms aan Wire denken. Door dit experimenteren met andere stijlen, slegen ze er toch in om een eigen geluid te creeëren. Ze klinken hier ook veel 'donkerder' dan op Normandie vind ik, en dat is het duidelijkste te horen op de nummers Europe Has No Heart en Surname, die op beide albums staan, maar wel telkens in een andere versie. Het was eerst even wennen aan de nieuwe versies, maar op dit moment moet ik toegeven dat ze eigenlijk zelfs beter zijn geworden en dat ze vooral veel beter op dit album passen.

De beste nummers op dit album zijn voor mij Pleasure, 2000 Needles en Paper Cuts. Deze behoren voor mij zelfs tot de beste nummers van dit jaar. Vooral met Pleasure zouden ze toch in staat moeten zijn om enige bekendheid te verwerven, als men hen de kans wil geven.

Uitstekend album

Lost Highway
De vergelijking met Wire ( het abstracte en de soms aparte songstructuren ) vind ik nog niet zo gek, en ik dacht dat de heren zelf Sonic Youth (naast oa Jacques Brel) als één van hu voornaamste voorbeelden zien. Eigenzinnig is het zeker. Als ze ook live op de wat grotere festivals hun kwaliteiten kunnen tonen kan bekendheid (in het meer alternatieve circuit) niet uitblijven denk ik.

Zang doet me denken aan Gavin Friday tijdens zijn Virgin Prunes periode.

deric raven schreef:
Virgin Prunes .

Ik ben dus zeker niet de enige die de link legt met de oudere Avant Garde bands.

SSS
Ik ken dit helemaal niet, las toevallig net iets over een prijsvraag op de MuMe-homepage van deze band.

Na een paar nummers heb ik geen interesse meer in deze Decoratie. Decoratie.

De drums bij Correspondence doen me wat denken aan Marilyn Manson (voornamelijk richting Beautifull People).
Correspondence wordt meer als een gedicht gedragen zoals Anne Clark het doet. De stem van de poëet klinkt anders dan de volgende nummers.
Is dit dezelfde persoon?

Want bij Brothel hoor ik een combinatie tussen Gavin Friday (Virgin Prunes), Peter Murphy ( Bauhaus) en Winston Tong (Tuxedomoon). Die dus allen weer de genoemde David Bowie als voorbeeld noemen.
Ondanks er veel postpunk in terug te horen is, hoor ik ook Nu-Metal elementen hier in terug.
Op zich niks mis mee, bands als Korn en Deftones geven ook openbaar toe naar postpunk geluisterd te hebben.

Pleasure heeft raakvlakken met Wire tijdens The Ideal Copy periode, maar ook duidelijk hoorbaar zijn de Duitse Darkwave van Deine Lakaien en Diary Of Dreams.

Wat betreft Under The Aeroplane, Over The Sea, heb ik een andere kijk als Azra; die tweestemmigheid bevalt mij prima. Een stuk duisterder, en wat minder noise.

Al is dit natuurlijk tegenover Europe Has No Heart weer erg toegankelijk te noemen.
Al stoor ik me er wel soms aan dat de instrumenten niet helemaal goed tot hun recht komen.
Een heerlijke groentesoep, maar dan met iets te veel groenten, te weinig zout, maar wel genoeg ballen.

Away is even gas terug nemen. Een Editors achtig nummer wat als single de meeste kans van slagen zou hebben. Ook vanwege de toegankelijkheid. Heeft dezelfde noise er door heen wat Hurt van Nine Inch Nails heeft.
En dat is een van hun beste nummers; zegt genoeg denk ik.

Montmartre klinkt als de manische Gavin Friday. Al kun je ook Johnny Lydon noemen toen hij bij PIL actief was. Klinkt alsof een verdwaasd iemand over de trainrails heen wankelt, en het ongeluk tegemoet loopt.

2000 Needles is me te chaotisch. Ik ben dan ook blij er nog een Depeche Mode geluidje door heen te horen. Verder vind ik dit persoonlijk tot nu toe het minste nummer. Maar ik zie ook groeimogelijkheden.

Bij Surname is de rust weder gekeerd, en dan kom ik al snel weer bij Editors uit.
Ook krijg ik steeds meer zin om de albums van Dragons (Here Are The Roses) en Cut City (Exit Decades) op te zetten. Twee bands die het ook in zich hadden, maar het niet gered hebben.
Decorate Decorate misschien wel?

De opbouw van een Different Strenghts Of White is zeer geslaagd te noemen. Vooral het drumwerk. Ook hier neigt het naar Total Chaos, maar blijft het nog binnen de lijntjes.

Het instrumentale Suggestions had ik liever als bonustrack gezien.
Vaak heb je na het laatste nummer na een paar minuten speeltijd nog een soort van geheim nummer.

Hier doet het wel dienst als intro van Paper Cuts, wat wel kan gezien de overgang.

Paper Cuts is volgens mij de ode aan The Cure’s onderschatte Wish album.
Die house achtige aanpak komt het nummer wel ten goede.

Niet het beste postpunk album van dit jaar (want dat is het album van White Lies), maar wel een aangename verrassing die ik zal volgen.

deric raven schreef:

Hey, waarom heb je Dragons al opgegeven?