Paolo Nutini - Sunny Side Up (2009)

Pop / Soul
Label: Atlantic

1. 10 /10 (2:57)
  2. Coming Up Easy (4:19)
  3. Growing Up Beside You (3:24)
  4. Candy (4:59)
  5. Tricks of the Trade (2:32)
  6. Pencil Full of Lead (2:27)
  7. No Other Way (4:26)
  8. High Hopes (2:57)
  9. Chamber Music (2:28)
  10. Simple Things (2:34)
  11. Worried Man (3:01)
  12. Keep Rolling (2:36)
indie-nerd schreef:
geniale stem heeft deze "jongen". Ook dit album luistert weer lekker weg.

In de OOR wordt (zeer) positief geoordeeld over de songs en de gevarieerde muziekstijlen. Alleen vindt men de zang dit keer onvoldoende, te krakerig....
Ik kan daar echt niks mee: volgens mij heeft Paolo ook op Sunny Side Up nog steeds zijn prachtige whiskey stem en klinkt dat juist heel fraai. Het haalt de mooie liedjes juist verder omhoog: als Paolo Giovanni Nutini van 22 (!) uit Glasgow die zingt, klinkt het wonderlijk mooi.

Er staan een aantal hele fraaie soul nummers op, met als hoogtepunt Coming Up Easy. Dit nummer is misschien wel het beste soulnummer van dit decenium. Het is erg mooi, loopt ook lekker uptempo door en de toeters en zang zijn geweldig. De begeleidingsband is lekker op dreef op dit nummer en trouwens op het hele album: op de juiste momenten komt er een heerlijke drive los, maar er kan ook mooi ingetogen gespeeld worden.

Er is de nodige variatie op dit album: van het Ska achtige 10/10 (wat klinkt dat vrolijk zeg!), via de soul van het uit de tenen gezongen No Other Way (naar zijn voorbeeld Otis Reading) en de dixie van het onweerstaanbare Pencil Full Of Lead naar chansons / troubadourliedjes. En nergens is het 'over the top' of te zoet. Paolo Nutini heeft een hele mooie cd gemaakt.

avatar van Chronos85
Ik hoor soms Bob Dylan, soms Donovan. Soms denk ik Sam Cooke te horen en soms Bob Marley. Paolo Nutini heeft een ongrijpbare stem en zijn muziekstijl is op z'n minst eclectisch te noemen. Vergeleken met zijn voorganger hoor ik minder rythm and blues en meer roots/reggae/soul. Waarschijnlijk wordt dit het ideale zomeralbum van 2009. Vooral de nummers 10/10, Candy, Pencil Full of Lead en Simple Things brengen ons in zomerse sferen. Dat het niet alleen maar vrolijkheid is in de muziek van Paolo is blijkt uit de serieuzere nummers Growing up besides you, Tricks of the Trade, het gospel-achtige High Hopes en Keep Rolling. Ook deze nummers hebben een heerlijk lichte zomerse sfeer. Paolo Nutini heeft mij wederom ingepakt met zijn bijzondere stem en aandoenlijke luchtigheid. Misschien moet hij in de toekomst iets meer een eigen stijl gaan ontwikkelen want nu lijkt het alsof hij het 'goed heeft gestolen', waar op zich niets mis mee is, maar wat er nooit voor zal zorgen dat ik hem met 5*en zal waarderen. Voorlopig 4*en en bovenal veel lof...

avatar van TheFunkyM
Paolo Nutini ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord..
Toen ik voor het eerst de cd luisterde vond ik er ook niet zo veel aan.
Nu heb ik de cd vaak genoeg geluisterd om er een echte mening over te hebben.
Ten of ten vind ik namelijk een lekker zomers nummertje, ik vind het een beetje reggea achtig, erg lekker.
Coming Up Easy vind ik geweldig, heerlijk soul vol nummer, vooral het einde is schitterend.
Growing Up beside you doet me eigenlijk helemaal niets, het klinkt niet slecht, maar het doet me niets.
Dan het nummer Candy, ook 1 van mijn favorieten.. Dit nummer is gewoon lekker pop. Het einde vind ik weer genieten van dit nummer, lekkere climax.
Tricks of the trade een lekker nummer, die me i.t.t. Growing Up beside you wel wat doet.. Lekker nummertje
Pencil of Full of lead, doet me eigenlijk niet zo veel, het is me te semi blij.. te ''flierenfluiterig'' zoals Chronos85 hier boven al zegt.
Dan komt No other hopes.. Weer 1 waar ik van kan genieten.. lekker nummer, waar de stem van Paolo het best tot zijn recht komt...
De overige nummers vind ik wel ''leuk'' maar zijn eigenlijk ook te flierefluiterig voor mij..

Zo kom ik eigenlijk op 5 nummers op deze cd, die ik echt lekker vind.. de rest vind ik eigenlijk niet zo veel aan. Een 3,5 is dus aan de hoge kant, maar de nummers die ik wel lekker vind, vind ik ook meteen érg lekker.. dus vandaar mijn hoge cijfer..

avatar van indie-nerd
Drukke muziektijden, met Arctic Monkeys, Grizzly Bear, Kasabian en straks Muse voor de boeg, is er ook nog wel even tijd voor dit wonderkid.

De vorige cd heb ik niet helemaal geluisterd, enkele (de bekende) nummers, die bevielen mij wel. Toen ik deze dus zag moest ik m wel in huis halen. Ik kwam eerst nooit verder dan de eerste paar nummers, maar het is een groeier, na enkele malen kom je er goed doorheen en wordt het een feest om naar te luisteren!

Favoriete nummers zijn toch wel de bekende, Candy, Pencil Full of Lead en No Other Way...terwijl Chamber Music ook heerlijk rustgevend is. Nog niet alle rustige nummers (aan het eind) pakken me nog, daarom 4* voor deze jongeman.

I-N.

avatar van Co Jackso
Wederom een uistekend album van Paolo Nutini. Hiermee bewijst hij zijn veelzijdigheid. Het is te horen dat hij veel risico neemt, maar gelukkig pakt dat uitstekend uit. De nummers die wat mij betreft meer aandacht verdienen zijn Chamber Music en Simple Things. Andere uitschieters zijn de bekende Pencil Full of Lead, Growing Up Beside You en Coming Up Easy. Grote minpunten zijn er niet, hoewel Worried Man en Keep Rolling niet bepaald uitschieters zijn.

Het hoogtepunt wordt echter gevormd door het prachtige Candy. De laatste 2 minuten zijn werkelijk van ongekende klasse. Dit soort emotionele uitbarstingen zijn altijd wel aan mij besteed. Het is jammer dat er een gecensureerde (en kortere) versie van dit nummer in de omloop is. Ook de link op deze site verwijst naar deze versie, waarbij het einde een stuk minder indrukwekkend is.