Er was redelijk succes voor Martha and the Muffins met debuut
Metro Music. Nog datzelfde jaar brengen ze
Trance and Dance uit, dat - net als de opvolgers - dat succes zou ontberen. Is dat terecht?
Die andere albums ga ik nog beluisteren, maar in het geval van dit album: nee, onterecht! Fris uit de startblokken met
Luna Park met daarin bescheiden sax, waarna
Suburban Dream met orgeltje; het nummer gaat dankzij een extravagante saxsolo van Andy Haas lós.
Was Ezo is eveneens aangenaam wegens de tweestemmige zang van de twee Martha's, Johnson en Ladly. In
Teddy the Dink klinkt bijna punk met opnieuw prominent de tenorsax.
Waar ik bij het debuut nogal in de muziek moest komen, blijkt
Trance and Dance juist uitnodigend, zo landen
Symptomatic Love en
Primal Weekend met zijn onstuimige intro eveneens snel, mede dankzij de soms dwarse gitaarpartijen van Mark Gane en het ijle orgeltje, eveneens door de dames Johnson en Ladly gedaan. Kant 1 eindigt bijna kakafonisch.
Op kant 2 eveneens zes nummers.
Halfway Through the Week staat symbolisch halverwege het album en Gane sleurt weer op gitaar; hij doet zelfs leadzang. Lichter en appetijtelijk is
Am I On? waarna pretliedje
Motorbikin' kort de boel laat rocken; opnieuw met lichte punkinvloed.
About Insomnia is dromeriger, de titel ten spijt, fraaie melancholie en melodie. Bijna alsof we The Bangles horen. In Be Blasé wordt naar ska geknipoogd mede dankzij de dansende baslijn en het pompende drumwerk van Tim Gane.
Ruim zeven minuten duurt het titellied van
Trance and Dance dat de plaat afsluit. mede dankzij een drumcomputertje zoals ik dat van Gary Numan ken, klinkt sfeervolle new wave in een sterk opgebouwd nummer.
De Canadezen klinken op dit album vooral Brits - niet verrassend, want opgenomen in The Manor Studios van Richard Branson en het slapeloosheidlied in Townhouse in Londen, eveneens van Branson. Oftewel, voor hun tweede album stond men onder contract bij Virgin. Gek toch dat Brits succes ontbrak, ondanks de kwaliteit van de muziek. In 2013 kreeg het bij Cherry Red een fraaie heruitgave,
hier te vinden. Dat is de versie waar
vigil over schreef.
Waar ik ernaar uitzie om t.z.t. opvolger
This Is the Ice Age te beluisteren, ontdek ik dat die niet op mijn streamingkanaal staat. Wél die daarna,
Danseparc uit '83. Hopelijk wordt het hiaat opgevuld als ik bij 1981 ben.
Mijn reis door new wave kwam van
Graham Parker and the Rumour en hun
The Up Escalator en ik vervolg bij het eveneens in september 1980 verschenen
debuut van het Nederlandse Nasmak.