Martha and the Muffins - Metro Music (1980)

Canada
Label: Dindisc

1. Echo Beach (3:40)
  2. Paint by Number Heart (3:30)
  3. Saigon (4:25)
  4. Indecision (4:26)
  5. Terminal Twilight (4:43)
  6. Hide and Seek (4:00)
  7. Monotone (2:45)
  8. Sinking Land (5:31)
  9. Revenge (Against the World) (3:30)
  10. Cheesies and Gum (3:13)
avatar van kaztor
Van Echo Beach heeft Laibach nog een sample gebruikt.
Heel leuk nummertje, nog vaak te horen op KinKClassX.com.

avatar van Guinness1980
kaztor schreef:
Echo Beach.

Wordt ook door Gabriella Cilmi gecoverd.

avatar van spaceman
Echo Beach is en blijft een (cult)klassieker. Ik hoor 'm nog steeds graag en dat na 31 jaar. New wave zoals new wave hoort te zijn. Ongecompliceerd en vrolijk zonder lullig te worden.

avatar van Dibbel
Eerste album van de Canadese (Toronto) new-wave groep Martha & The Muffins.
De hoes laat de topografische kaart van Toronto zien.
Album werd opgenomen in Engeland en geproduceerd door Mike Howlett, een bekende new-wave producer in de jaren 80.
2 Martha's (Johnson en Ladly) verzorgen de vocalen en Ladly ook de keyboards. Vocalen doen me hier en daar een beetje aan Patti Smith denken.

Deze LP staat vol met strakke, puntige en aanstekelijke new-wave liedjes, ruim gelardeerd met toetsenwerk en altijd ook een saxofoontje er tussendoor.
Echo Beach kent toch hopelijk iedereen en is een klassiekertje geworden. Hoort in iedere jukebox thuis. Heb het clipje maar bijgevoegd.
Een ander prachtig nummer is het door een mooi toetsenmotiefje gedragen enigszins weemoedige Saigon.
Ook Monotone, Paint By Number Heart, Indecision en Cheesies And Gum zijn van die aardige typische vroeg jaren-80 new wave liedjes.
Hoogtepunt is echter het langzame en onheilspellende Sinking Land, waar je haren zowat overeind van gaan staan.

Martha & The Muffins bestaan overigens nog steeds.
Op vinyl en puntgaaf.

avatar van dj maus
Robert Forster (Go-Betweens) maakte ook ooit een prachtige cover van Echo Beach...

avatar van reptile71
Zou Sinking Land The Sisters of Mercy hebben geïnspireerd voor The Temple of Love? Dat is nl. net een snellere versie van dat nummer.

avatar van judgepaddy
Echo Beach heeft Laibach nog een sample gebruikt

Wordt ook door Gabriella Cilmi gecoverd

Robert Forster (Go-Betweens) maakte ook ooit een prachtige cover van Echo Beach

En Gaat ook prima op ska in de versie van The Hotknives.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Bericht verplaatst naar Robert Forster

avatar van Chameleon Day
reptile71 schreef:

En de opening van 'Love Will Tear Us Apart' lijkt op de opening van 'Revenge'. Invloedrijk bandje dit.

avatar van Premonition
Chameleon Day schreef:
En de opening van Revenge lijkt op de opening van Love Will Tear Us Apart. Invloedrijk bandje dit.

Opgenomen in augustus 1979, dus half jaar eerder dan JD. Martha Ladly was in 1982 als 17 jarige puber mijn droomvrouw (nav video Party Fears Two)

avatar van Chameleon Day
Klopt. Bedoel ik ook. Heb het even omgedraaid.