Prince and the Revolution - Around the World in a Day (1985)

Pop / Soul
Label: Warner Bros.

1. Around the World in a Day (3:25)
  2. Paisley Park (4:41)
  3. Condition of the Heart (6:46)
  4. Raspberry Beret (3:31)
  5. Tamborine (2:46)
  6. America (3:40)
  7. Pop Life (3:42)
  8. The Ladder (5:26)
  9. Temptation (8:21)
Vandaag ook weer gedraaid. Blijft zo'n geweldig album.

avatar van Funky Bookie
Tijdens de Purple Rain tour begon Prince zich alweer te vervelen en moest er een nieuw album gemaakt worden. Waar de hele wereld zat te wachten op een soort Purple Rain 2, kwam Prince met deze ATWIAD. De rock is weer naar de achtergrond en het is (door invloed van Wendy & Lisa?) wat meer psychedelisch geworden wat nog weleens vergelijkingen opriep met het White Album van The Beatles. De F*ck U naar de wereld zorgde ervoor dat ik de man nog meer ging waarderen en definitief groot fan werd. De hoes is trouwens de allermooiste Prince hoes ever.

Around the World in a Day
De sitar verraadt gelijk dat we een ander album mogen verachten. Prince wil ons meenemen naar een plek waar het beter is en op het volgende nummer weten we goed waar de reis heengaat.

Paisley Park
Het Utopia van Prince heette altijd Uptown. Een plek voor de meest bizarre figuren die daar hun geilheid de vrije loop lieten tijdens wilde feesten. Uptown wordt getransformeerd tot Paisley Park. De mensen zijn nog altijd kleurrijk, maar de ervaring wordt spiritueler. Bedenk dat zijn studio ook deze naam zou gaan dragen en het is niet meer dan logisch dat Paisley Park voor altijd in het hart van elke Prince fan zit.

Condition of the Heart
De topper van dit album en een nummer met een vermelding in mijn persoonlijk Prince top 10. Door het lange intro is het moeilijk om in het nummer te komen, mar als je dat lukt wordt je onderdeel van het liefdesverdriet van Prince. De vocale prestatie die Prince hier neerlegt is van een ongekend hoog niveau. Dit nummer kan mij nog altijd een brok in de keel geven. Helaas is het weinig live gespeeld, behalve verkort tijdens de pianomedley. Zelfs tijdens de intieme laatste tour kwam met niet langs.

Raspberry Beret
Prince doet weer even een ultiem popnummer. Ik heb dit nummer heel vaak gehoord, maar een skip moment is het nooit geworden. Het blijft gewoon een ontzettend fijn popliedje.

Tamborine
Dit nummer heeft heel veel tijd bij mij nodig gehad, maar nu vind ik het fantastisch. Het gaat in de overdrive en het schijnt over masturbatie te gaan. Belangrijkste: het is retefunky.

America
Net als I Would Die 4 U had ik een lange versie van ruim 20 minuten nodig om dit nummer te waarderen. Een zeer kritische tekst over een aanstekelijke funkbeat waar geen einde aan lijkt te komen.

Pop Life
Wonderschoon nummer waarin Prince de maatschappij kritisch bekijkt. Tijdens de jazzy ONA tour was dit 1 van de vele hoogtepunten. Een absolute klassieker in het werk van de Meester.

The Ladder
Stijlmatig lijkt het door de opbouw wel wat op Purple Rain, maar toch vind ik dit een heel ander nummer. Het is de opgang naar de spirituele zoektocht van Prince die op het volgende nummer en later op Lovesexy verder gaat. Het refrein, met vocale bijdrage van Wendy en Lisa, is schitterend.

Temptation
De hele opbouw van de Lovesexy tour zit al in dit nummer dat tijdens de Purple Rain tour in de set werd opgenomen. De door seks gedreven geilneef komt tot inzicht na een gesprekje met God. Over the top? Ja absoluut, maar daardoor niet minder goed. Leuk feitje Eddie M(inniefield). zorgt hier voor de eerste blazerpartij op een plaat van Prince.

Deze plaat is wederom een meesterwerk en gelijk het bewijs dat Prince geen popkoning wil zijn, maar kudos wil krijgen als muzikaal genie. Wat mij betreft is hij daar met vlag en wimpel in geslaagd.

Sinds vandaag staan de video's van Raspeberry Beret, Paisley Park en America officieel op YouTube.

Gaaf om de live versie van America weer eens terug te zien. Wat een live held!

avatar van Germ
Wat een feest is het ontdekken van het oeuvre van deze man.
Bij de eerste songs had ik mijn twijfels over dit album maar na Raspberry Beret kwam ik er helemaal in.
Ik ga op dit moment helemaal op in Temptatoin, wat een heerlijke muziek!

Germ schreef:
Wat een feest is het ontdekken van het oeuvre van deze man.
Ik ga op dit moment helemaal op in Temptatoin, wat een heerlijke muziek!

Ben jaloers op je dat jij die tocht nu maakt. Ik deed t in 85 al, maar weet wel heel goed wat je nu bedoelt!
Geniet ervan!

avatar van Cor
Cor
Prince Psychedelica met een paar juwelen van popsongs: 'Raspberry Beret' en 'Pop Life' zijn verschrikkelijk catchen lekker ontspannen gespeeld. Het gejaagde 'Tamborine' en vooral 'America' geven het album schwung. Hij kon wel wat in de jaren '80, die Prince.

avatar van ArthurDZ
Uit de gouden periode 1980-1988 is deze Around The World In A Day mijn op één na minst beluisterde Prince-plaat, na Controversy. En van deze acht scoort ook alleen Controversy lager qua sterrenaantal trouwens. Zie ik deze eendagswereldreis dan als een eiland van matigheid in een zee van genialiteit? Zeker niet. Deze plaat pakt me gewoon veel minder in dan zijn drie opvolgers, twee voorgangers en Dirty Mind, ik bemerk tijdens het luisteren altijd een soort afstand tussen mezelf en deze liedjes.

Het fenomeen zal jullie vast wel bekend zijn, alleen dan misschien niet in verhouding tot deze plaat, die toch wel als een Prince-klassieker geldt.

Vanwaar dan mijn eigen terughoudendheid? Aan de sound van het album ligt het alvast niet, want die bevalt me wel. ATWIAD klinkt zonnig en zomers, en dan bedoel ik niet het ‘vamos a la playa’-type zomers, maar het zomers van lange, zorgeloze vakanties, van een huisje huren ergens vlak buiten het dorp, van aangename wandelingen door velden vol woeste bloemen terwijl je de hand vasthoudt van een leuk meisje met een roze beret, waar je zelfs jaren later nog weleens aan terugdenkt. Kortom, Prince schildert hier met fellere kleuren, en met minder paars.

Sowieso vind ik het altijd wel tof wanneer artiesten niet te strak vasthouden aan hun successound, maar deze zien als iets dat constant beweegt, reageert, evolueert, in plaats van als iets dat je in een museumdisplay moet bewaren tot het einde der tijden. En dat is natuurlijk Prince ten voeten uit.

Nee, ik denk dat het stomweg aan de liedjes zelf ligt. Als je mij zou vragen om alle nummers die Prince ooit gemaakt heeft te rangschikken van best naar minst, dan zouden bijvoorbeeld bijna alle liedjes van Purple Rain wel hoger staan dan die van ATWIAD, denk ik. Prince sloot zich vrijwel meteen na het beëindigen van de Purple Rain-tour alweer op in zijn studio om aan een opvolger te werken. De aard van het werkverslaafde beestje natuurlijk, maar misschien was dat zelfs voor een genie op de top van zijn kunnen iets te snel?

Mijn drie absolute topfavorieten hier zijn de titeltrack (prachtige melodieën), Raspberry Beret (perfecte popsong) en America (lekker fel, komt precies op het goede moment in de tracklist). De rest van de plaat bestaat voor mijn gevoel uit mooie liedjes, die helaas net niet mooi genoeg zijn om van dit album een Purple Rain-achtige monoliet te maken. Absoluut knap gemaakt, maar ze missen net die edge, die ongrijpbare x-factor die geweldige platen wel hebben, maar goede platen niet, hoe goed ze ook zijn.

En zo is ATWIAD voor mij een album dat ik absoluut kan waarderen en waar ik graag naar luister, maar niet vaak naar teruggrijp.

Ik ben een lastige klant, ik weet het.