Prince and the Revolution - Around the World in a Day (1985)

Pop / Soul
Label: Warner Bros.

1. Around the World in a Day (3:25)
  2. Paisley Park (4:41)
  3. Condition of the Heart (6:46)
  4. Raspberry Beret (3:31)
  5. Tamborine (2:46)
  6. America (3:40)
  7. Pop Life (3:42)
  8. The Ladder (5:26)
  9. Temptation (8:21)
Vandaag ook weer gedraaid. Blijft zo'n geweldig album.

avatar van Funky Bookie
Tijdens de Purple Rain tour begon Prince zich alweer te vervelen en moest er een nieuw album gemaakt worden. Waar de hele wereld zat te wachten op een soort Purple Rain 2, kwam Prince met deze ATWIAD. De rock is weer naar de achtergrond en het is (door invloed van Wendy & Lisa?) wat meer psychedelisch geworden wat nog weleens vergelijkingen opriep met het White Album van The Beatles. De F*ck U naar de wereld zorgde ervoor dat ik de man nog meer ging waarderen en definitief groot fan werd. De hoes is trouwens de allermooiste Prince hoes ever.

Around the World in a Day
De sitar verraadt gelijk dat we een ander album mogen verachten. Prince wil ons meenemen naar een plek waar het beter is en op het volgende nummer weten we goed waar de reis heengaat.

Paisley Park
Het Utopia van Prince heette altijd Uptown. Een plek voor de meest bizarre figuren die daar hun geilheid de vrije loop lieten tijdens wilde feesten. Uptown wordt getransformeerd tot Paisley Park. De mensen zijn nog altijd kleurrijk, maar de ervaring wordt spiritueler. Bedenk dat zijn studio ook deze naam zou gaan dragen en het is niet meer dan logisch dat Paisley Park voor altijd in het hart van elke Prince fan zit.

Condition of the Heart
De topper van dit album en een nummer met een vermelding in mijn persoonlijk Prince top 10. Door het lange intro is het moeilijk om in het nummer te komen, mar als je dat lukt wordt je onderdeel van het liefdesverdriet van Prince. De vocale prestatie die Prince hier neerlegt is van een ongekend hoog niveau. Dit nummer kan mij nog altijd een brok in de keel geven. Helaas is het weinig live gespeeld, behalve verkort tijdens de pianomedley. Zelfs tijdens de intieme laatste tour kwam met niet langs.

Raspberry Beret
Prince doet weer even een ultiem popnummer. Ik heb dit nummer heel vaak gehoord, maar een skip moment is het nooit geworden. Het blijft gewoon een ontzettend fijn popliedje.

Tamborine
Dit nummer heeft heel veel tijd bij mij nodig gehad, maar nu vind ik het fantastisch. Het gaat in de overdrive en het schijnt over masturbatie te gaan. Belangrijkste: het is retefunky.

America
Net als I Would Die 4 U had ik een lange versie van ruim 20 minuten nodig om dit nummer te waarderen. Een zeer kritische tekst over een aanstekelijke funkbeat waar geen einde aan lijkt te komen.

Pop Life
Wonderschoon nummer waarin Prince de maatschappij kritisch bekijkt. Tijdens de jazzy ONA tour was dit 1 van de vele hoogtepunten. Een absolute klassieker in het werk van de Meester.

The Ladder
Stijlmatig lijkt het door de opbouw wel wat op Purple Rain, maar toch vind ik dit een heel ander nummer. Het is de opgang naar de spirituele zoektocht van Prince die op het volgende nummer en later op Lovesexy verder gaat. Het refrein, met vocale bijdrage van Wendy en Lisa, is schitterend.

Temptation
De hele opbouw van de Lovesexy tour zit al in dit nummer dat tijdens de Purple Rain tour in de set werd opgenomen. De door seks gedreven geilneef komt tot inzicht na een gesprekje met God. Over the top? Ja absoluut, maar daardoor niet minder goed. Leuk feitje Eddie M(inniefield). zorgt hier voor de eerste blazerpartij op een plaat van Prince.

Deze plaat is wederom een meesterwerk en gelijk het bewijs dat Prince geen popkoning wil zijn, maar kudos wil krijgen als muzikaal genie. Wat mij betreft is hij daar met vlag en wimpel in geslaagd.

Sinds vandaag staan de video's van Raspeberry Beret, Paisley Park en America officieel op YouTube.

Gaaf om de live versie van America weer eens terug te zien. Wat een live held!

avatar van Germ
Germ (crew)
Wat een feest is het ontdekken van het oeuvre van deze man.
Bij de eerste songs had ik mijn twijfels over dit album maar na Raspberry Beret kwam ik er helemaal in.

avatar van lennon
Germ schreef:
Ik ga op dit moment helemaal op in Temptatoin, wat een heerlijke muziek!

Ben jaloers op je dat jij die tocht nu maakt. Ik deed t in 85 al, maar weet wel heel goed wat je nu bedoelt!
Geniet ervan!

avatar van Cor
Cor
Prince Psychedelica met een paar juwelen van popsongs: 'Raspberry Beret' en 'Pop Life' zijn verschrikkelijk catchen lekker ontspannen gespeeld. Het gejaagde 'Tamborine' en vooral 'America' geven het album schwung. Hij kon wel wat in de jaren '80, die Prince.

avatar van ArthurDZ
Uit de gouden periode 1980-1988 is deze Around The World In A Day mijn op één na minst beluisterde Prince-plaat, na Controversy. En van deze acht scoort ook alleen Controversy lager qua sterrenaantal trouwens. Zie ik deze eendagswereldreis dan als een eiland van matigheid in een zee van genialiteit? Zeker niet. Deze plaat pakt me gewoon veel minder in dan zijn drie opvolgers, twee voorgangers en Dirty Mind, ik bemerk tijdens het luisteren altijd een soort afstand tussen mezelf en deze liedjes.

Het fenomeen zal jullie vast wel bekend zijn, alleen dan misschien niet in verhouding tot deze plaat, die toch wel als een Prince-klassieker geldt.

Vanwaar dan mijn eigen terughoudendheid? Aan de sound van het album ligt het alvast niet, want die bevalt me wel. ATWIAD klinkt zonnig en zomers, en dan bedoel ik niet het ‘vamos a la playa’-type zomers, maar het zomers van lange, zorgeloze vakanties, van een huisje huren ergens vlak buiten het dorp, van aangename wandelingen door velden vol woeste bloemen terwijl je de hand vasthoudt van een leuk meisje met een roze beret, waar je zelfs jaren later nog weleens aan terugdenkt. Kortom, Prince schildert hier met fellere kleuren, en met minder paars.

Sowieso vind ik het altijd wel tof wanneer artiesten niet te strak vasthouden aan hun successound, maar deze zien als iets dat constant beweegt, reageert, evolueert, in plaats van als iets dat je in een museumdisplay moet bewaren tot het einde der tijden. En dat is natuurlijk Prince ten voeten uit.

Nee, ik denk dat het stomweg aan de liedjes zelf ligt. Als je mij zou vragen om alle nummers die Prince ooit gemaakt heeft te rangschikken van best naar minst, dan zouden bijvoorbeeld bijna alle liedjes van Purple Rain wel hoger staan dan die van ATWIAD, denk ik. Prince sloot zich vrijwel meteen na het beëindigen van de Purple Rain-tour alweer op in zijn studio om aan een opvolger te werken. De aard van het werkverslaafde beestje natuurlijk, maar misschien was dat zelfs voor een genie op de top van zijn kunnen iets te snel?

Mijn drie absolute topfavorieten hier zijn de titeltrack (prachtige melodieën), Raspberry Beret (perfecte popsong) en America (lekker fel, komt precies op het goede moment in de tracklist). De rest van de plaat bestaat voor mijn gevoel uit mooie liedjes, die helaas net niet mooi genoeg zijn om van dit album een Purple Rain-achtige monoliet te maken. Absoluut knap gemaakt, maar ze missen net die edge, die ongrijpbare x-factor die geweldige platen wel hebben, maar goede platen niet, hoe goed ze ook zijn.

En zo is ATWIAD voor mij een album dat ik absoluut kan waarderen en waar ik graag naar luister, maar niet vaak naar teruggrijp.

Ik ben een lastige klant, ik weet het.

avatar van Gert1980
Germ schreef:
Ik ga op dit moment helemaal op in Temptatoin, wat een heerlijke muziek!

Ben het hier zó mee eens!
Uiteraard kende ik Prince altijd al en had ik een verzamelaar op cd staan, maar sinds ik begin dit jaar vinyl ben gaan verzamelen en ook een paar Prince platen heb aangeschaft leer ik de mama's werk pas écht kennen.
Wow wat een wereld waar je dan in terecht komt. Het is gewoon één muzikale Efteling. Ik ontdek iedere keer nieuwe dingen en nummers die ik in eerste instantie niets leek te vinden behoren ineens tor favorieten.
Fijnste ontdekkingstocht in jaren!

avatar van FrodoK
Potverdomme, ik zit net dat linkje hierboven naar America op YT te kijken en wauw! Wat een performance zet deze man daar neer, zeg! Ik had ooit een discussie met iemand over wie er beter was: Michael Jackson of Prince. De ander durfde te beweren: 'Ach Prince! Die kan helemaal NIKS, man!' Hahaha!

Pipo...

avatar van lennon
Hahaha. Iemand die dat zegt snapt t echt niet.

avatar van Gert1980
Gert1980 schreef:

Dat 'de mama's werk' moet uiteraard zijn 'de man's werk'.

avatar van Tony

Dank je. Vond Prince ten tijde van Purple Rain lang niet zo goed als MJ en the Jacksons. Kool & the Gang, EW & F, Imagination en heel veel disco was toen mijn referentiekader. Prince was me veel te wild, die jankende gitaren, dat zielige gedoe met die duiven en die overdreven motor in het park, ik kon er nog niks mee. Dus dat MJ beter was dan Prince beweerde ik indertijd ook en heb er een aantal vrienden die helemaal Prince fan waren het leven zuur mee gemaakt, ze voelden in het begin tenminste nog de drang om zich te verdedigen want ja, de gelauwerde MJ was toen echt wel groter dan de pas ontdekte Prince. Gelukkig zijn mijn oren in de loop der jaren een stuk beter afgesteld en heeft Pipo zijn leven gebeterd. Met terugwerkende kracht, excuses jongens, ik wist niet beter. Je komt niet toevallig uit de buurt van Eindhoven, he, FrodoK?

avatar van FrodoK

Nee, ik kom niet uit Eindhoven. En de betreffende discussie vond begin jaren '90 plaats.
En ook: het ging mij vooral om de uitspraak dat Prince niets kan, waar ik over viel, heej.
MJ was zonder twijfel een groots artiest, laten we wel wezen. Verder natuurlijk heel erg een kwestie van smaak. MJ was meer een wat beschaafdere jongen, Prince van de rauwe seksuele energie. Ik zag er laatst nog ergens een docu over ergens; weet niet meer precies waar...

avatar van nico1616
Benieuwd of hiervan nog overschotjes in the Vault liggen...
Na Purple Rain had niemand dit verwacht. Ik denk dat velen met mij dit album blindelings kochten en toen het titelnummer begon, wisten we niet wat we hoorden

Toch zitten hier nog een aantal perfecte popnummers bij, zoals Raspberry Beret en Pop Life, al is de stereozang op dat laatste nummer niet doorsnee.
Persoonlijke favoriet is the Ladder, dat vind ik bijna transcendent, het roept hetzelfde gevoel op als Purple Rain. Temptation weerhoudt me ervan om ook hier een 5* uit te delen, het parlando stuk is er zo over en de deus ex machina op het einde is te erge kitsch.
Maar Around the World in a Day blijft grand cru Prince.

nico1616 schreef:

Uiteraard, maar ik durf wel te stellen dat hierdoor de enorm grote liefde gelijk van start ging. Ik vond ATWIAD echt zo ongelooflijk goed en bijzonder, en had helemaal geen moeite met de andere richting.
Nog steeds vind ik dit album tot zijn allergrootste behorend.

avatar van Stella Erikson
Dit album ging er bij mij super gemakkelijk in. Ik vond het vanaf de eerste luisterbeurt al onmiddellijk goed en dat gebeurd bij mij maar zelden. Paisley Park is een van mijn favoriete Prince nummers geworden. Daarnaast is Raspberry Beret een van de leukste pop nummers die Prince geschreven heeft.

avatar van Dibbel
LP weer naar onder gehaald. Destijds nieuw gekocht.
Misschien toch een van de fijnste Prince platen.
Beetje spiegedelies hier en daar. Vooral in het hitje Raspberry Beret, waar ik weer heel erg blij van werd.
Ook Paisley Park (tipparade), Pop Life en The Ladder klonken alvast weer lekker.
Blijft nog wel even onder staan.

Op vinyl, in nieuwstaat, Duitse persing.

avatar van Reint
Hoewel de opener me niet zo veel doet, Paisley Park wat te veel leunt op één idee, en America stijver klinkt dan de live-versies die ik ken, staan hier een paar fantastische nummers op: Raspberry, Pop Life, The Ladder en Temptation.

De productie (met name de drums en de lijzige achtergrondkoortjes) zijn niet altijd naar mijn smaak, maar de visie van Prince kruipt gelukkig altijd door de kieren. Zo kunnen zelfs die lompe computerdrums de rollende bigband-rock & roll van Temptation niet slopen.

Check zeker ook deze heerlijke liveversie van Raspberry Beret.

avatar van BoyOnHeavenHill
Indertijd enthousiast verwelkomd in mijn vriendengroep "omdat we nu eindelijk weer eens iets anders dan Purple rain konden draaien", en wàt een leuke opvolger vonden we dit, met een psychedelische insteek, een aardige single, veel nieuwe geluidjes en een gedreven Prince. Achteraf moet ik constateren dat het album na het geweldige America toch flink instort, met de nietszeggende melodie van Pop life, de topzware religieuze lofzang The ladder inclusief zeer lelijke sax, en de afsluiter die eerst de ultieme ode aan sex lijkt te gaan worden maar halverwege een kolderieke ommezwaai maakt naar een dialoog met God. Zo blijft het eerste trio nummers van dit album subliem, maar kan ik het na het tweede trio eigenlijk wel afzetten, want aan het derde trio beleef ik weinig plezier. Misschien zou het beter gaan als ik zelf zou behoren tot die "everybody" die kennelijk op zoek is naar die ladder en dat zieleheil, maar dat zit er toch niet in.

avatar van davevr
Beste van Prince imo. Met die raunchy afsluiter