Bonnie 'Prince' Billy - I See a Darkness (1999)

Roots
Label: Drag City

1. A Minor Place (3:43)
  2. Nomadic Revery (All Around) (3:58)
  3. I See a Darkness (4:49)
  4. Another Day Full of Dread (3:45)
  5. Death to Everyone (3:10)
  6. Knockturne (4:31)
  7. Madeleine-Mary (2:17)
  8. Song for the New Breed (2:31)
  9. Today I Was an Evil One (3:23)
  10. Black (3:52)
  11. Raining in Darling (1:54)
avatar van Deren Bliksem
Inderdaad, AOVV. De hoop die hij toch nog biedt op het laatst na een paar inktzwarte nummers.

Black, you are my enemy,
and I cannot get close to thee.
A life is ruled by enmity,
and I can't weaken that.
The only way that I can see,
is to hold you close to me.
To love you, for it's meant to be;
I weaken your attack

Één van de mooiste stukjes tekst die er bestaat.

avatar van deek
Ulfat-e-Zulmat schreef:
Eigenlijk zou dit helemaal mijn ding moeten zijn, om 't even populair neer te pennen. Maar toch, de stem van Oldham doet mij vrij weinig waardoor de emotie niet helemaal overkomt op mij. Hoewel 't album nog geen 40 minuten duurt, heb ik er soms toch grote moeite mee om 't in 1 zit af te beluisteren. Dat zegt volgens mij genoeg. Jammer vind ik het wel.. Je hebt toch liever dat als je iets 'ontdekt' je het ook mooi vindt dan dat je het uiteindelijk als enigszins saai ervaart.

jammer dat je de schoonheid niet ontdekt, al kan ik het me ook wel voorstellen dat de stem je tegenstaat, wat bij hem ook wel te begrijpen is..(je vind het mooi of of echt lelijk, denk ik)
Ik zelf vind het juist erg mooi, die niet zo heel vaste stem van Oldham, soms tegen het valse aan (Al ben ik helemaal geen kenner, zou niet kunnen zeggen of het technisch gezien wel of niet goed zingen is wat Oldham doet)
maar dat het mij raakt is 1 ding wat zeker is, al ben ik zelf niet van de stemmen of teksten, ik ga toch meer voor het gevoel wat muziek met mij doet, de geluiden dus..

Heb Will Oldham een jaar of 12 geleden ontdekt, ben daarna eigelijk al zijn werk gaan beluisteren in alle andere hoedanigheden (palacemusic, Will Oldham etc etc), en eigenlijk slaagt die er elke keer in om mij gewoon blij te maken met zijn muziek, al is blij niet het goede woord, vind bijna alles wat hij uitbrengt gewoon bijz., ik schrijf bijna..

maandag naar Tivoli, ik hoop op een mooi optreden

avatar van kobe bryant fan
Vermakelijke en sobere plaat.
De breekbare stem van Will is erg ontroerend, ook instrumentaal zit het zeker niet slecht in elkaar.
Ik start voorzichtig met een ruime 3,5* die zeker nog kan stijgen.

Sammael
Eerlijk gezegd vind ik 'vermakelijk' wel een wat vreemd woord om dit album te beschrijven...

avatar van kobe bryant fan
Misschien wel, maar ik heb me wel vermaakt tijdens het beluisteren. Ook al klinkt deze donker en zeer sober.

avatar van ArthurDZ
De Arthur-Recensies, deel 2:

Ik vond dit een zeer lastig album om te becijferen, laat staan bespreken. Zelfs na alle luisterbeurten van de voorbije dagen kost het me nog steeds moeite om duidelijk te beschrijven wat ik van deze plaat vind.

Laat ik het zo zeggen: kippenvelopwekkende pracht en praal wordt op deze ‘I See A Darkness’ afgewisseld met nummers of stukken van nummers waar ik niet warm of koud van word. Onder die eerste categorie schaar ik het titelnummer, Another Day Full Of Dread en vooral A Minor Place. Nummers waarbij alles op zijn plaats valt: heerlijk sereen sfeertje, prachtig gezongen en mooie teksten. Ook Dead To Everyone, Nomadic Revery en Madeleine-Mary mag ik graag horen.

Dat is de helft van het album. De andere helft bestaat uit nummers van de tweede categorie. Ze zijn niet slecht, maar kabbelen maar wat voort en in het slechtste geval verslapt mijn aandacht volledig. Zo vergeet ik constant hoe Song For The New Bleed precies gaat, dat nummer grijpt me langs geen kanten.

User Gajarigon zei in zijn bespreking van dit album al dat de stemming van de luisteraar veel invloed heeft op wat je er uiteindelijk van vind. Ik geef hem hierin gelijk. De volgende keer dat ik in een depressieve bui ben ga ik deze nog eens draaien, misschien valt alles dan wel op z’n plek. Voor nu geef ik ‘I See A Darkness’ een 3.5*

Mooie ontdekking voor mij. Hoop dat het niet alleen geldt voor dit album. Tot nu toe bevallen de eerste 7 tracks mij beter dan de laatste 4. Favoriet is Death to Everyone.

avatar van Eveningguard
Een groot zooitje knip en plak werk, zo klinkt het album af en toe. Gelukkig heeft het wel voldoende mooie momenten (Black is prachtig door zijn eenvoud en ook het titelnummer is intens), maar het blijft niet de hele rit boeien. Zo nu en dan best leuk maar ik blijf het vreemd vinden dat het gemiddelde zo hoog is.

Misterfool
Ik vind het persoonlijk erg lastig om een beoordeling te plakken op dit album. Will Oldham heeft een heerlijk warme stem, de teksten zijn erg mooi, maar toch weet ik het niet. Het is allemaal prettig minimaal opgezet. Kleine nummers met weinig opsmuk, wat ook goed bij het lichtjes deprimerende thema van dit album past. Maar juist het vuurwerk dat bombasme geeft, mis ik hier zoals een rookverslaafde zijn nicotine mist. Wellicht is dit album net als een goed biefstukje: even laten rusten voordat je kan smullen.

avatar van Slowgaze
Mooie cd, twijfel nog wat over m'n cijfer, vooral omdat ik 'Madeleine-Mary' nogal misplaatst vind, ofschoon het geen slecht nummer is. Wel wil ik nog even kwijt dat 'Song for the New Breed' echt prachtig is, vreemd dat dat liedje zo laag gewaardeerd wordt in de lijst favoriete nummers.

avatar van Masimo
Stiekem had ik na al die draaibeurten een mooie recensie van je verwacht, Maarten.

avatar van Slowgaze
Ik heb geen tijd om recensies te schrijven joh. Dat willen ze op m'n werk niet geloven, maar toch.

avatar van sander.
Titelnummer snijdt recht door me heen. Zo mooi, neerslachtig, tergend langzaam en vol weemoed. Rest van het album moet nog groeien, ik kan er minder inkomen. Het pakt me minder dan de oprechtheid en kracht van I See a Darkness

avatar van Fathead
Dit album is mijn eerste kennismaking met Will Oldham. Het bevalt me goed, het is zeer consistent; een soort 'rootserig' broertje van Jason Molina. Bombast mis ik zeker niet, daar heb ik andere platen voor.

Als dit me gaat bevallen zoals ik denk dat dit me gaat bevallen heb ik nog een omvangrijk oeuvre te gaan, zie ik. Het leven is mooi voor een muziekliefhebber in de 21e eeuw...

avatar van Masimo
Een 'rootserige' grote broer van Molina dan, gezien het feit Molina op Oldhams label (Palace Records) debuteerde Verder: nice. Ik kan enkel nogmaals benadrukken dat hij nog zoveel andere toffe platen heeft.. Hup hup!

Na 15 jaar draai ik dit album nog steeds ontzettend graag.

Ik was er vrij laat bij, maar dit was als 17-jarige voor mij de opmaat om serieus naar muziek te luisteren i.p.v. als dom schaap te accepteren wat er op de radio en TMF voorgeschoteld werd.

avatar van Ernie
Ik vind deze nog altijd niet het meesterwerk dat anderen er in horen maar een lange rit met de auto en deze 2x horen heeft mijn mening toch naar de positievere kant doen doorslaan.

Het stemgeluid van Will Oldham beluister ik wel met alle plezier dus dat kan alleen maar beterschap betekenen. Nu de songs nog die er moeten doorkomen
A Minor Place, I See a Darkness, Madeleine-Mary & Black zijn de favo's tot nu.

Van 3* naar 3,5*

avatar van philtuper
Omdat het zo'n mooie quote is die anno 2015 best nog eens geplaatst mag worden.

Zachary Glass schreef:

Oldham heeft toch net dat tikje méér, waardoor sommige van zijn liedjes onder je huid kruipen. Zo'n nummer als "I See a Darkness", dat is toch een diamant gevist uit een dichtgeslibte riool

avatar van frolunda
Over een jaar of twintig ga ik deze zonder twijfel vijf sterren toekennen maar nu ben ik eigenlijk nog te jong voor deze plaat.Zwaarmoedig en treurnis.

avatar van Broem
Dit is toch wel een album waar ik een haat/liefde verhouding mee heb. Soms kan ik er niet naar luisteren en soms draai ik ‘m 2 keer achter elkaar. Vanavond het laatste. Random aangetikt op mijn ipad en eigenlijk had ik er geen zin in. Toch maar op laten staan en de sombere liedjes mij laten opvrolijken. I see a Darkness en Black zijn de pareltjes die je toch doen besluiten het album helemaal te luisteren. Knap gedaan van Bonnie.

Broem schreef:
Refrein Raining in Darling keihard meeblèhren. Iedere keer weer. Vandaag in de auto. Tijdloze schoonheid, evenals het album.

frolunda schreef:
Komt vast goed frolunda. Eerst nog even de rugzak vullen...?

avatar van perlon
Dit beste album aller tijden is eindelijk beschikbaar op Spotify.

avatar van Lennonlover
philtuper schreef:
Komt vast goed frolunda. Eerst nog even de rugzak vullen...?

Grappig dat dat bij mij ook zo is Gegaan. Tiental. Jaar geleden vond ik het oké. Enkel Death to everyone vond ik er echt bovenuit schieten. Dan, lied oer lied, won de plaat mij voor zich, tot ik nu, op mijn 32ste, het volledig beeld van de schijf apprecieer.

Lennonlover schreef:

Ik zeg: mooie ontwikkeling!

Arbeidsdeskundige
Dit is het beste album dat ik ooit gehoord heb. Alle nummers zijn perfect. Mijn favoriete nummers zijn I See a Darkness en Death to Everyone.

avatar van ZAP!
En Hope, Viva... en Joya heb je dan nog te gaan!

Arbeidsdeskundige
Dank voor je tip. Ga ik zeker doen.

avatar van dumb_helicopter
Hmm, hier zie ik de genialiteit niet echt van in. Doet me wat denken aan Songs: Ohia, maar dan muzikaal minder interessant. Het album heeft daardoor alleszins weinig impact op mij gecreëerd.

avatar van Niek
“Well, I hope that someday, buddy
We have peace in our lives
Together or apart
Alone or with our wives
And we can stop our whoring
And pull the smiles inside
And light it up forever
And never go to sleep”

Wat mij betreft mooiste stuk songtekst dat er is. Ontroert mij elke keer weer stevig. Ik interpreteer m mogelijk veel spiritueler dan Will m bedoeld heeft, maar dat mag met kunst toch?

avatar van ZAP!
death to everyone
Is gonna come
And it makes hosing
Much more fun
...

...is de tekst die mij niet meer losliet. Niet erg vrolijk misschien, wel relativerend en humorvol. En een van de betere nummers op deze plaat.

avatar van Juul1998B
Dit is zo'n plaat die ik echt goed ''wil'' vinden maar het lukt me maar niet. Misschien even 30 jaar wachten en een fles whisky leegzuipen om over die ''goeie oude tijd'' te praten?
Misschien komt ie dan wel binnen lmao.

avatar van konijnmuziek
Juul1998B schreef:
Misschien komt ie dan wel binnen lmao.

Een vergelijkbare ervaring had ik na mijn eerste luisterbeurten jaren geleden. Door de traagheid en de kwetsbare stem van Will Oldham, had ik meerdere luisterbeurten nodig voordat ik het album mooi begon te vinden. Doordat de teksten zo sterk zijn, bleef ik het echter steeds opnieuw luisteren. Nu is het één van mijn favoriete albums. Mogelijk heeft dit album voor jou ook wat meer tijd nodig?

Ik ben toevallig op dit moment het hele euvre van Bonnie prince billy aan het verkennen. Viva last blues rockt wat meer, mogelijk een goed album om mee te starten.