Johan - Pergola (2001)

Label: Excelsior

1. Tumble and Fall (4:21)
  2. Pergola (4:06)
  3. I Mean I Guess (3:36)
  4. Tomorrow (2:09)
  5. Day Is Done (2:55)
  6. I Feel Fine (2:51)
  7. Paper Planes (3:31)
  8. Save Game (3:04)
  9. How Does It Feel (3:54)
  10. Why_CP (3:38)
  11. Time and Time Again (3:31)
  12. Here (3:05)
avatar van starsailor
Saturtijn schreef:

Is dat album ook te vergelijken met Pergola, en die band met Johan?

Enigszins vergelijkbaar qua muziek maar niet qua kwaliteit. Ik vind Barefoot and Pregnant on-Nederlands goed.

Beter nog dan Pergola, pfwoeh. Ik moet zeggen dat ik The Serenes al tijden op m'n harde schijf c.q. mp3 heb staan, maar ik ze nog steeds een keer moet luisteren... Misschien toch maar eens doen binnenkort.

In de tussentijd blijft dit album wel een enorm meesterwerk. Moeiteloos op nummer 1 in mijn top 10. En daar blijft 'ie waarschijnlijk ook nog wel even staan ook.

avatar van rkdev
Saturtijn schreef:
En een half jaar later staat 'ie opeens op plaats 8, zelfs ingehaald door Amy McDonald! Wat is er gebeurd?

Dat ik m'n Top-10 eens even moet gaan veranderen. Maar dan blijven albums als The Wall en Wildhoney en in mindere mate Home (met het sfeertje op die platen), Fallen (die de 'gothic rock', hoewel Evanescence naar mijn mening niet per se zoveel met gothic van doen heeft, toch enigszins mainstream heeft gemaakt) nog steeds wel beter.

En Amy MacDonald, tsja, noem het mijn guilty pleasure, en noem het geen compliment dat haar lyrics 16-jarige pubertjes aanspreken, maar dat is dus wel het geval... Amy MacDonald is toch één van de weinige artiesten die ik ken die vrijwel geen slechte nummers maakt. Helaas is het echter wel zo dat This is the Life en Mr Rock & Roll inmiddels wat afgezaagd zijn.

Neemt niks weg van het feit dat nummers als Tumble And Fall en Day Is Done natuurlijk klassiekers blijven, en dat How Does It Feel en why_cp ook errug goede nummers zijn. En plaats 8 is in mijn top-10 ook nogal een prestatie, omdat er een hoop albums zijn die ik luister die daar nog niet in de búúrt komen. Maar er zijn gewoon zeven albums die ik beter vind...

avatar van Arrie
En dan vergeet je helemaal het prachtige Paper Planes...

Ik weet niet... 't Is wel een goed nummer, laat daar geen twijfel over bestaan, maar ik vind de nummers die ik daarboven al genoemd heb, toch vele malen beter... Waar ik wel nog even Time And Time Again aan toevoeg. En I Feel Fine - maar die hoort bij Day Is Done eigenlijk natuurlijk.

Neuh, er staan gewoon een hele hoop klassiekers op dit album. Maar ik weet niet; je hebt het ook wel eens met voetbalteams: dat de spelers op zichzelf geweldig goed zijn, maar het als team niet werkt. Het omgekeerde heb je ook trouwens, dat de nummers op zich niet bijzonder goed zijn, maar dat het wel "werkt" samen. Maar laat me even denken over voorbeelden van het laatste

avatar van Arrie
Ik vind eigenlijk Tumble and Fall, Day Is Done, How Does It Feel, en Paper Planes echt geweldige nummers, dat zijn echt parels. Het probleem is echter dat ik de rest van het album niet zo bijzonder vind (wel aardig enzo, maar meer ook niet), waardoor ik toch niet hoger dan 3,5* uitkom.

avatar van Snoeperd
Saturtijn schreef:

Ik vind het een mooie guilty pleasure hoor. Snap niet waarom er vaak negatief gedaan wordt over haar muziek.

Over dit album: Beste album van eigen bodem? Ik zeg ja, als je de nederhopalbums niet mee telt.

Oerol 2009. Een aanplakbiljet. Johan treedt op op camping de kooi. Dat is toch dat bandje van Tumble and Fall? Dat is toch dat bandje wat met Pergola altijd zo belachelijk hoog staat in de albumlijstjes van 3fm? We zijn toch in de buurt, dus toch maar even gaan kijken.

Soms zijn het die toevalmomenten die je het meest raken en het beste bijblijven. Johan zet een fantastisch, bijna vredig concert neer. Het is zo'n concert waarbij gevoelsmatig gewoon alles klopt, onbeschrijfelijk bijna. Prachtig weer en het publiek laat zich graag meevoeren op de relaxte tonen van de muziek. Na een goed uur moeten ze er helaas mee ophouden en de bandleden vinden dat zichtbaar jammer.

Terug op het vaste land toch maar eens in verdiepen neem ik me voor. Maar je weet hoe dat gaat. Ondanks dat ik regelmatig terug denk aan dat mooie moment op Terschelling komt er niet zoveel terecht van dat voornemen. Totdat ik een paar maanden later verneem dat ze er mee stoppen.

Ik schaf Pergola aan en na twee draaibeurten denk Ik: Damn, had ik maar......
Overgeleverd aan mijn sentiment kan ik niet anders dan **** 1/2 geven, de 3fm-ers gelijk geven en op zoek gaan naar de overige albums.

Heerlijke, melancholische, soms zelfs een tikkie Beatleleske nummers, maar met genoeg pit om boeiend te blijven. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

avatar van lebowski
wavanbuuren schreef:

Op de een of andere manier klinkt het als de juiste manier van kennis maken met Johan. Geniet als altijd van je bijdragen wavanbuuren. Eeuwig jammer dat dit album niet op vinyl is uitgebracht, mijn smeekbeden aan Excelsior worden langzaam aan embarrasing ;--)

avatar van JoostBo
lebowski schreef:

Ahum, *kuch*

avatar van lebowski
Ach, zucht, je hebt gelijk, doelde op hun debuut. Dank in ieder geval!

Thanks lebowski!
Nu trouwens bezig het debuut intensiever te beluisteren, dus daar kom ik op terug.
Klinkt ook uitstekend, al is het qua richting duidelijk nog wel zoekende.
Maakt het er wel een aparte gewaarwording op.

Snoeperd schreef:

Misschien omdat de grote hits (Mr Rock & Roll en This is the life) afgezaagd zijn. Voor de rest weet ik 't niet, behalve dat mensen 't gewoon simpelweg niks vinden.
En ik ken de Nederhop-albums niet, dus voor mij blijft Pergola het beste album van binnen en buiten Nederland

avatar van Snoeperd
Saturtijn schreef:

Afgezaagd? Wat bedoel je daarmee. Ik vind de liedjes die je noemt zeer goede poprockliedjes die niet voor niets moderne klassiekers zijn. Vooral This is the Life is een kwalitatief zeer goed gejaagd popnummer. Staat niet voor niets in onze top 2000 en in die van radio 2. Afgezaagd vind ik het niet, doodgedraaid misschien een beetje.

Doodgedraaid was wat ik wilde zeggen met afgezaagd Zonde is dat toch, als nummers doodgedraaid worden door de radio. Na Serious Request met Hello was dat ook al bijvoorbeeld, daar verliezen nummers hun hele magie door.

(Mijn God, wat zijn wij off-topic bezig )

avatar van citizen
Ik heb deze plaat van Johan - zo ook het debuut - vele draaibeurten gegund, maar het wil maar niet lukken een zekere geeuw te onderdrukken. Dan liever Weeps van Daryll-Ann of het al genoemde Serenes-Album, of, in het verlengde daarvan het geweldige album van Simmer. Dit bruist me te weinig.
Hun vierde album vind ik daarentegen wel geslaagd.

Dit album bruist ook niet - misschien met uitzondering van I Feel Fine. Wat wil je ook met een min of meer conceptalbum over depressiviteit.
De schoonheid van dit album zit in de ingetogenheid...

avatar van citizen
Tja, bruisende depressies...
Misschien is bruisen niet het juiste woord. Maar waar ingetogenheid synoniem is voor eenvormigheid, moet het wel verrekte goed zijn om te blijven boeien. De muziek kruipt mij niet 'onder de huid', het is niet anders. Ieder het zijne.

avatar van LucM
Day Is Done is een geweldig nummer, Tumble and Fall vind ik ook sterk. Johan heeft vanwege de productie de klankkleur van de jaren '60 maar de sound is toch vrij herkenbaar. Jammer dat deze band nauwelijks succes heeft gekend. Dit album zal ik mij eens aanschaffen.

citizen schreef:
Maar waar ingetogenheid synoniem is voor eenvormigheid, moet het wel verrekte goed zijn om te blijven boeien. (...) Ieder het zijne.

Sowieso ieder het zijne. Ik geef ook alleen maar m'n mening, al is het dan misschien wat fanatiek en klinkt het misschien wat opdringerig, vooral in het geval van mijn favoriete album allertijden, maar zo is het in ieder geval niet bedoeld.

Wat ik me wel afvraag, is of uitbundigheid (is dat een goed woord voor het tegenovergestelde van ingetogenheid?) niet net zozeer eenvormig kan zijn. Is het niet zo dat zowel ingetogen als "uitbundige" (?) muziek valt of staat met externe factoren als de creativiteit en het talent van de mensen die het maken en uitvoeren, in plaats van dat zoiets bijna per definitie al vaststaat?

avatar van steven
citizen schreef:
Tja, bruisende depressies...

waar ingetogenheid synoniem is voor eenvormigheid? er staat hier van alles wat op . lekkere rockers I feel fine , why cp , mooie rustpuntjes day is done , en mid tempo werk. en hoe geweldig ik ook bijv de eerste van de serenes vind , die vind ik eenvormiger dan deze . staat alleen vol met geweldige liedjes die plaat. als je de liedjes op pergola niet leuk vindt ok , maar eenvormig is dit geenszins , bullshit

Misschien is dat wel (mede) wat er zo ontzettend goed aan dit album is: dat het ingetogen is en toch niet eenvormig. Ik kan me er namelijk wel wat bij voorstellen dat dat soms heel veel op elkaar lijkt, maar bij dit album helemaal niet. Het is juist één van de albums die ik weer opnieuw op wil zetten op het moment dat de laatste noten van het laatste nummer opgehouden zijn

avatar van niels78
Arrie schreef:

Kwam ook op een 3,5 uit. Maar omdat ik wel ongeveer de enige lijk in mijn omgeving die Johan kent en dus beseft wat een geweldige band Nederland kwijt ik geraakt.. een 4!
Op 1 of andere manier probeer ik altijd mensen bekend te maken met deze band en pareltjes zoals Day is Done en Tumble and fall. Wow wat mooi!!

Ook op THX staan nog een enkele hele mooie nummerkes!

Johan RIP

avatar van ThisCharmingMan
Met Brood's Sphritsz de allerbeste Nederpopplaat ooit !

avatar van piggel
Mocht Brood willen!

Prachtige CD. Één van de (misschien zelfs wel dé) beste Nederlandse CD's. Geweldige band! Erg jammer dat ze gestopt zijn

avatar van starsailor
p-i-e-t schreef:

IJsbergsla
p-i-e-t schreef:
Beste plaat ooit in Nederland gemaakt. Punt.

Nee joh, dat is deze.. Clan of Xymox - Medusa (1986)