Johan - Pergola (2001)

Label: Excelsior

1. Tumble and Fall (4:21)
  2. Pergola (4:06)
  3. I Mean I Guess (3:36)
  4. Tomorrow (2:09)
  5. Day Is Done (2:55)
  6. I Feel Fine (2:51)
  7. Paper Planes (3:31)
  8. Save Game (3:04)
  9. How Does It Feel (3:54)
  10. Why_CP (3:38)
  11. Time and Time Again (3:31)
  12. Here (3:05)
avatar van rkdev
Ben een fan van Time and Time Again, maar hoor daar nooit iemand over. Anyone ??

rkdev schreef:

Helemaal mee eens, het beste nummer van het album! En het enige dat ik al 8 jaar keer op keer kan horen, zonder dat het me ook maar enigzins verveelt. Zo jammer dat ze het nooit spelen...!

Why_CP is ook erg goed trouwens. Dit hele album is zooo enorm goed, mijn 5 sterren blijven staan. Verreweg de beste van Johan! Ik hoop dat het nieuw te verschijnen album 4 dit niveau weet te behalen.

avatar van Raggie
onNederlands goed!!!!

Raggie schreef:
onNederlands goed

Wat een dooddoener is dat toch eigenlijk.

avatar van Tijn79
Alleen al om Day is Done het aanschaffen waard!

herman schreef:

Wat een dooddoener is dat toch eigenlijk.

Ja, ergens wel. En toch. Er zijn heel veel Nederlandse bandjes die best wel wat hebben maar 'hèt' net niet. 'De oorzaak varieert: steenkolen-Engels, te gladde productie, te brave invulling van de op zich goede liedjes. Het krijgt dan iets knulligs, een soort gemiste kans, juist doordat je de potentie er dwars doorheen hoort.
Bij Johan klopt alles.

(en bij de Urban Dance Squad, Voicst, Coparck, Peter Pan Speedrock, 7Zuma7, 35007....om maar wat te noemen)

avatar van lebowski
Raadsel toch dat de laatste twee albums op vinyl zijn verschenen, maar deze niet

avatar van Cor
Cor
Wil de het nieuwe album '4' gaan beluisteren en wil bij een nieuwe release dan nog wel eens even het oude werk in duiken. Maar dit 'Pergola' is toch wel heel erg fraai. Veel fijner, genuanceerder, gelaagder en rijker dan de voorganger 'Johan'. Die vond ik nog een beetje ongepolijst (zie comment aldaar). Op deze plaat buitelen de mooie melodielijnen met prachtige samenzang over elkaar heen. Laat je niet misleiden door het gemak waarmee de songs binnenkomen. Het zijn echt liedjes met een subliem evenwicht tussen couplet en refrein en veel verrassende bruggetjes en wendingen. Voor mij het beste Nederlandse muziekproduct ooit.

blaauw
de Oasis van de lage landen, schandalig eigenlijk dat 'de johans' niet een soort popiconen zijn achtervolgd door duizenden gewillige groupies

blaauw schreef:

Amerikaanse site Allmusic: "Johan didn't make a lot of noise outside the Netherlands, which is a shame because its mix of indie-guitar nervousness, power pop hooks, and retro-pop sophistication is absolutely terrific.

Je staat niet alleen

avatar van Manuel
Zo goed vind ik dit toch ook weer niet..

Ligt aan mij?

Antagoon
Volgens mij niet. Ik kan in elk geval best begrijpen dat je niet stijl achterover slaat van Johan. Voor mij valt alles bij deze band op z'n plaats. Het is niet origineel, eerder gedaan, maar niet altijd zo goed.

avatar van rkdev
Na het prima debuut, dat vol stond met rauwe popsongs, kwam Johan terug met dit briljantje van een plaat. De rauwe randen zijn er iets meer vanaf en dat resulteert in 12 Beatleske popsongs, met knipogen naar R.E.M. en Crowded House, maar altijd 100% JOHAN. Magnifiek !

avatar van Jumpjet
blaauw schreef:

Haha, helemaal mee eens.

Wellicht had het geholpen als Johan een Vlaamse band was geweest. Onze zuiderburen hebben meer oren voor kwaliteit uit eigen land. Nederland blijft helaas het land van de Borsato's en Guus Meeuwissen en elke willekeurige skihut-CD verkoopt beter dan dit absolute meesterwerk. Als "serieuze" muzikant valt er geen droog brood te verdienen, misschien is dit ook wel de reden waarom Johan ermee ophoudt; gebrek aan erkenning. Triest.

Yep, hiero!~
Mooiste nummer van de plaat zo'n beetje, dacht ik. Lastig kiezen trouwens, tis ook een zeldzame plaat.

Deze popklassieker klinkt jaren later nog even geweldig als bij de tijd van zijn release. Geen slecht nummer te bekennen, feilloze productie, Pergola heeft het allemaal.

pretfrit
Naar aanleiding van de hoge notering in de Oor deceniumlijst dit album de afgelopen week opnieuw ontdekt.

En klinkt beter dan ooit tevoren.

avatar van Hendrix4live
Verschrikkelijk goeie songs hebben ze toch. Pergola en Tumble and Fall zijn dan wel de bekenste en de beste van de plaat maar de rest is zeker het luisteren waard. De songs zitten goed in mekaar, goeie teksten en lekkere gitaarslagjes.

Zeker geen spijt van het concert waar ik geweest ben in 2007 (geloof ik). Eén van de beste Nederlandse bands. Ontzettend jammer dat ze gestopt zijn.

Goeie cd, een dikke 4,5*.

avatar van Hendrix4live
Stem verhoogd naar een 5*.

avatar van captain scarlet
De Nederlandse tegenhanger van de Teenage Fanclub, en bijna net zo briljant op dit album.

Nederlands meesterwerkje schijnt dit te zijn .

Ik ga er maar eens voor .

December 2001 ergens op een veerpontje in the Mekong Delta in Zuid Vietnam staar ik naar een prachtig ondergaande zon tussen de locals ... (een paar maanden daarvoor was mijn relatie overgegaan en ik had besloten om eens wat van de wereld te gaan zien) ... en op dat moment had ik het nummer 'how does it feel' op mijn MP3 speler op staan:

How does it feel when you turn off your mind?
Doctors and preaches, they're all of a kind.
Someday they'll get you, they'll tear you apart.
Someway they'll break you, no matter
how fucked up you are

Go with the flow, with the buzz in your head.
Know what you know that it's driving you mad.
Sometimes you feel like just letting it go.
Sometimes there's something inside you that's
telling you no

How does it feel to be out there alone?
Nowhere to run to and nothing to calm you down.
How does it feel when you turn out the light?
Can you make it alone?

Day is Done op 3Fm !!
Wat is dat toch een briljant mooi nummer. Zonder twijfel een van de beste nummers ooit gemaakt door een Nederlandse band.

avatar van starsailor
Day is Done op 3Fm !!
Zonder twijfel een van de beste nummers ooit gemaakt door een Nederlandse band.

Mwah.....op dit album alleen al staan er 7 die ik beter vind:

The Serenes - Barefoot and Pregnant (1990)

avatar van steven
beste nederlandse plaat allertijden. combinatie van hemelse melodieen in combinatie met aansprekende teksten. de enige plaat die in de buurt komt is de door starsailor genoemde en daryll ann 's weeps.

en begin niet over the outsiders en Uds en spinvis en herman brood , dat zijn allemaal geweldige artiesten maar daar staan toch altijd een paar mindere nummers op. op deze niet.

hoogtepunten: tumble and faal , I mean I guess, day is done , save game, here en de rest

avatar van Snakeskin
Dit is zo'n plaat waarvan ik hoop dat deze op termijn terug te vinden is in de Top 250 van deze site

Milestones
Tijd om dit album op te waarderen naar 4 sterren.
Fijn bandje, fijne muziek.

avatar van steven
lebowski schreef:

is heruitgebracht op vinyl , bestellen bij het label!

Bericht over de top 250 verwijderd, daarvoor hebben we het forumtopic.

starsailor schreef:

Mwah.....op dit album alleen al staan er 7 die ik beter vind:

The Serenes - Barefoot and Pregnant (1990)

Is dat album ook te vergelijken met Pergola, en die band met Johan?