Johan - Pergola (2001)

Label: Excelsior

1. Tumble and Fall (4:21)
  2. Pergola (4:06)
  3. I Mean I Guess (3:36)
  4. Tomorrow (2:09)
  5. Day Is Done (2:55)
  6. I Feel Fine (2:51)
  7. Paper Planes (3:31)
  8. Save Game (3:04)
  9. How Does It Feel (3:54)
  10. Why_CP (3:38)
  11. Time and Time Again (3:31)
  12. Here (3:05)
avatar van Hermy
IMPULS schreef:
In Mei dus ?, en met Jeroen Kleijn (ex-Darryll Ann). Mei 2006. En niet 2007 dan, he. Of toch wel ?

22 mei 2006 om precies te zijn en met Jeroen Kleijn.

avatar van james_cameron
Nieuwe single Oceans is prachtig. Hele nieuwe plaat (titel: THX JHN) ook al een keer geluisterd. Mooie liedjes die direct lekker in het gehoor liggen en een stuk beter geproduceerd zijn dan die op de vorige twee platen. Qua tekst lijken de nieuwe songs op het eerste gehoor een stuk minder indringend dan die op Pergola, maar misschien komt de impact nog. Geen slecht nummer kunnen ontdekken in ieder geval.

james_cameron schreef:
Hele nieuwe plaat (titel: THX JHN) ook al een keer geluisterd.

waar heb je dit dan gedaan?

avatar van james_cameron
Gewoon, in de auto. O, je bedoelt hoe ik uberhaupt al aan de plaat ben gekomen? I could tell you, but then i'd have to kill you...

james_cameron schreef:
I could tell you, but then i'd have to kill you...

laat dan maar, dan wacht ik even totdat ik hem kan kopen

avatar van lebowski
Fraaie plaat, op en rare manier moet ik bij enkele nummers (met name Time and time again) soms aan dEUS denken.

avatar van chansadres
Dit blijft na luisteren van Thx Jhn toch de klassieker. Ik durf met zekerheid te zeggen. De beste Nederlandse Plaat Allertijden.

avatar van IMPULS
chansadres schreef:

Nóóóóit met zekerheid zeggen. Zou je 'Weeps' van Darryll-Ann ook eens moeten luisteren. Of 'Palomine'van Bettie Serveert of etc. etc.

avatar van Bighead
Lekker relaxte sound.

How does it feel is m'n favoriet.

Aanwezig in mijn top 10 aller tijden .. Zegt al genoeg ...

avatar van HiLL
Dat ik dit nu pas ontdek zeg, een schande. Een wereldplaat namelijk! Prachtige pop! Stem doet me denken aan die gast van I Am Kloot. Dit is een ware topper. 4* met de kans op een 4,5!

na THX JHN heb ik gisteren deze maar eens aangeschaft. en ook ik denk dan: dat ik dit nu pas ontdek, vind het geweldig!

avatar van Aion
Nee, ik heb het geprobeerd, maar tussen mij en Johan wil het niet echt lukken. Ik weet niet, het is me allemaal net iets te gelijkmatig. Ik word niet gepakt door de nummers

Heb het album ook, alleen met een lelijke voorkant, ik wilde de kabouter juist, die is über!
Enorm leuk album, echt lekker om te luisteren tijdens bepaalde bezigheden als opruimen, koken, met je moem in de auto zitten etc.

Dit album heeft zo zijn uitblinkers, en zijn slappe hap. Ik draai het album dan ook weinig af. Maar hij beschikt wel over een aantal heerlijke sounds. vandaar een 2,5.

avatar van Nicolage Rico
Klinkt lekker en toegankelijk na de eerste luisterbeurten. Ben benieuwd tot hoe ver deze cd kan groeien

Herkenbare teksten. Troostplaat.

avatar van fivehouses
Superplaat. Deze heeft me echt geholpen na m'n verbroken relatie. Ik kende alleen 'Tumble and Fall' en 'Day Is Done' en heb de CD toen eigenlijk blind gekocht. Nooit spijt van gehad.

'I Feel Fine' klinkt trouwens wel heel erg als R.E.M.

avatar van Tribal Gathering
Erg lekker album van Johan.

Iets poppier en minder rammelend dan gebruikelijk bij het Excelsior label. 12 lieve liedjes waar bij de meeste de Beatles invloeden duidelijk in doorklinken. Afsluiter Here daarentegen had zo een nummer van de Alan Parsons Project kunnen zijn.

Leuk is de vervorming bij de woorden Crimson & Clover in het nummer Pergola. (een duidelijk klein eerbetoon aan het nummer van Tommy James & the Shondells)

Lekkere popmuziek, hoewel het album als geheel niet altijd overtuigt. Halverwege zakt het allemaal wat in, maar vanaf Why_CP werkt het album weer naar een zeer goed einde toe. Overigens gaan de liedjes zélf vaker niet dan wel over een happy end, maar toch zijn er voldoende verschillende thema's die tegelijkertijd weer goed op elkaar aansluiten. Fijne plaat.

avatar van psychonaatje
Why_CP vind ik echt een subliem nummer. Beste nummer van het album.

Ghola schreef:
maar vanaf Why_CP werkt het album weer naar een zeer goed einde toe.

Noem het nummer ervoor (How does it feel) er ook gerust bij, want dat is ook een enorme topperrrr met een geweldig melodieus om-te-janken-zo-mooi refrein. Doet me denken aan Procol Harum.

Met Psychonaatje eens: Why_CP is het beste nummer. Heeft veul te weinig stemmen

Pieter Paal
Na de toen nieuwe single 'Tumble and fall' op de radio gehoord te hebben, meteen dit album zonder aarzelen aangeschafd.
Echt muziek om verslaafd aan te raken, hartstikke mooi allemaal.
'Day is done' is ook zo'n mooi nummer.
In de media wordt Johan vaak vergeleken met bands zoals Coldplay, Keane, Radiohead, R.E.M. en een vleugje Beatles, maar je hoort dat ze toch een eigen geluid hebben en niet als een kopie van klinken.
Tussen alle 3 Johan platen zitten veel jaren, maar het is altijd wel het wachten waard.
Nu zit hun laatste cd 'THX JHN' wat vaker in mijn cd-speler.

avatar van lebowski
Mijn stem maar eens verhoogd, staat de laatste weken bijna elke avond op, wil maar niet vervelen.

avatar van Edski
Prachtige plaat inderdaad!

avatar van vin13
Prachtige subtiele plaat en kan de teksten deels wel aanvoelen, melancholie op een niet zo zelftormerende wijze. Vond die kabouterclip ook geweldig.

avatar van FunkStar
Tumble and Fall is een beauty!!

avatar van Sally Can Wait
FunkStar schreef:
Tumble and Fall is een beauty!!

Helemaal mee eens. Ken je de single-versie ook? Daarin worden de gitaren nog wat harder gezet in het refrein.

avatar van midnight boom
Lekkere plaat, ze hebben een fijne poppie style.
Goede cd en nog wel niet van eige bodem bijzondere band Fijn dat Deze cdd Bestaat!

avatar van Snakeskin
geweldige plaat die de hoogstaande debuutplaat ver overtreft. En dat hield men al niet voor mogelijk.