Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revised (2008)

Zweden
Pop / Folk
Label: Samadhisound

1. The Siren Songs (6:09)
  2. Dinah & the Beautiful Blue (5:27)
  3. Scars and Glasses (4:44)
  4. Postcard (4:02)
  5. Yonderhead (7:56)
  6. Mesmerene (5:11)
  7. Toy (4:49)
  8. For Now (4:54)
  9. Betty Caine (3:39)
  10. All That Numbs You (4:23)

avatar van Broem
Zachtjes aan mijn top 10 binnengeslopen. Wat een vreselijk goed album is dit toch. Alles klopt, elk nummer is raak en de sfeer grijpt mij gewoon elke keer bij mijn strot. Als muziek emotie is dan klopt dat bij dit album al helemaal. Godver...wat een klasse. Een album wat je niet loslaat zodra je de eerste tonen hoort. Zo, dat is eruit.

avatar van muziekobsessie
Broem schreef:
hij staat er bij mij al een jaar in hoor!

muziekobsessie schreef:
hij staat er bij mij al een jaar in hoor!

Je hebt smaak.

avatar van DjFrankie
maux B.Utterfly thetinderstick
Dit ligt zo te lezen in jullie straatje

avatar van Fingertippie
Op mijn zoektocht dit album tegengekomen en wat van beluisterd. Dit is zeker de moeite waard en smaakt naar meer.
Ben ook eens aan het zoeken of CD nog ergens te koop is. Dat valt niet mee. Kan iemand mij een tip of tips geven.

avatar van Alicia
Bedankt voor de tip, Broem. Ik kende de man al via David Sylvian (en o.a. Steve Jansen/Slope, een andere hele grote favoriet van mij). Ik ga dit zeker beluisteren als ik de kans krijg! Fantastische stem trouwens!

avatar van Broem
We zitten op hetzelfde spoor Alicia Opiates is mijn top 10 binnengeslopen. Werkelijk een weergaloos album. Ik lees 't wel. Album is niet makkelijk verkrijgbaar.

avatar van Fingertippie
Mij is het gelukt via Discogs. Wel wat prijzig maar voor kwaliteit kan het wel een keer.

avatar van Alicia
Als ik het album tegenkom en de prijs is schappelijk en ik heb de centen dan... dan....
Even sparen maar weer!

avatar van DjFrankie
Alicia schreef:
Even sparen maar weer!

Opiates - Feiner, Thomas & Anywhen (CD) (2008) - imusic.dk Heb ik vaker besteld .

bol.com | Opiates, Thomas & Anywhen Feiner | Muziek 15 eurootjes

avatar van Alicia
DjFrankie Dat gaat goed komen!

avatar van Mjuman
Blijf me verbazen: aantal jaren geleden getipt door een (Zweedse) maat; gekocht en gedraaid en nooit het licht gezien: voor mij heeft dit echt niet de sereniteit en instrumentale variatie die Hollis wel heeft; qua instrumentatie is dit echt een relatieve monocultuur, hoe goed de productie ook moge zijn. Bovendien spreekt de stem van Feiner mij minder aan. Ook na de hedendaagse herdraai gaat dit 'em voor mij niet worden. De link met Sylvian snap ik (labelwise), maar ook niet alles van de latere Sylvian kan mijn toets der kritiek doorstaan: mij te veel navelstaarderig geneuzel (Manafon).

Dit (be)hangt aardig naar AOR

Mjuman schreef:
Dit (be)hangt aardig naar AOR

AOR als in de Amerikaanse meezingers Ben bang dat je het oprecht meent. De seriniteit en instrumentele variatie doet mij juist wel aan het Mark Hollis album denken. Je hebt het album toch niet achterstevoren gedraaid en geheime boodschappen op je laten instralen

Broem schreef:

Mijn persoonlijk voor jou ingestraalde boodschap: ik heb alle bits eerst goed schoongemaakt, gesorteerd en rechtgelegd, vervolgens mijn muziekluisterbivakmuts opgezet en vervolgens heb ik driemaal Omani Padneum gezongen voordat ik de beluistering startte. Nee ik heb niet de zwifzwaffelaar aan gehad - dat hoeft alleen bij electronic toch?

Ik wil hoogstens zover gaan te zeggen dat de stem me af en toe aan Stuart Staples (Tindersticks) doet denken, ook wel aan Paul Buchanan, maar dit is nmd; ik krijg er te veel visioenen bij die ik ook krijg bijv bij Sarah Kay: mooi opgenomen en muzikaal uitgevoerd, maar 't doet me nix, het blijft aan de oppervlakte - te veel viool, te veel slide; te veel te veel en ontwikkel dan neigingen om dingen te moeten (opruimen, was doen, IKEA-meubels in elkaar zetten). Maar goed, ik moet ook geen 2 * Blue Nile achtereen draaien, dan ga ik ook aan mezelf twijfelen

Overigens is ook dat geen ramp - goede muziek is net alcohol: met mate consumeren; met maten werkt ook, maar da's veelal andere muziek en alcohol.

Zo ist maar net

avatar van Mjuman
Ach af en toe draaien kan geen kwaad - mijn wederhelft kan het wel waarderen en het doet het altijd goed als compensatie voor bijv Scott Walker - The Drift (2006) of Meredith Monk - Dolmen Music (1981)

Misterfool
Langzame, lome rockmuziek met een stem die mij doet denken aan Sivert Høyem van Madrugada. Het introspectieve karakter van de muziek doet David Sylvian af en toe in gedachte brengen. Prachtig en subtiel. Een avondplaat voor de aandachtige luisteraar. Ik twijfel tussen 4* en 4.5*.

Misterfool schreef:

Gewoon 5 sterretjes hoor kom op.

Lambchop schreef:

Gewoon 5 sterretjes hoor kom op.

Eens. Voor minder dan 5* is er geen ruimte. Belachelijk goed album met een aardige cult status

Jij weet het Broem. Top

avatar van Alicia
Dit album is helemaal top! Het is daarom lastig favorieten uitkiezen. Alle tien goed! Dus verwacht ik binnenkort die volle mep ook wel.

Zit weer helemaal in de Jansen/Feiner/Sylvian modus!

buizen
Als je het niet in bezit hebt waar kun je dit album dan beluisteren?
Op Spotify staat het niet.

avatar van Alicia
Op YouTube staan enkele songs van dit album. Op CD nog slechts af en toe te vinden op Discogs of Amazon, zover ik nu weet.

Zeldzaam album in allerlei opzichten!

buizen schreef:
Als je het niet in bezit hebt waar kun je dit album dan beluisteren?
Op Spotify staat het niet.

[modnkip] geen verwijzingen naar illegale downloads graag [/modknip] Miss kan je hem via zn site of via Sylvians site bestellen.

avatar van Broem
Is volgens mij out of print. Wel verkrijgbaar via discogs. De originele (1e) Opiates versie is best betaalbaar (vanaf 14 euro) De Revisited uitvoering is belachelijk duur. Album is feitelijk onbetaalbaar , zo goed

Edit; http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B0019KWE6S/ref=tmm_acd_used_olp_sr?ie=UTF8&condition=used&qid=&sr=

avatar van Alicia
Jammer dat dit album nu zo belachelijk duur is en die torrentssites vertrouw ik niet. Verder niet meer te koop via de site van Sylvian of Feiner. Misschien dat het album ooit weer uitgebracht gaat worden en tegen gewoon betaalbare prijzen. Is met andere zeer zeldzame albums ook gebeurd, dus wie weet. Op bandcamp staan ook een paar bloedmooie nummers. LINK

avatar van Broem
Er zijn mooie albums, erg mooie albums en deze buizen Gevalletje buitencategorie.

buizen
Jaja. Daar ben ik al vaker mee op de koffie gekomen. Om blind te vertrouwen op andermans oordeel. Jouw oordeel ook, Broem. Weet niet meer welk album het was maar jij bent er lyrisch over en dus ging ik het luisteren en vond er echt niets aan.
Of neem een Sufjan Stevens, zogenaamd ook zo'n topper: nr.1 op een zo groot forum! Nou blij dat ik beide albumvoorbeelden niet blind zomaar gekocht heb zeg.
Op hardrockgebied kan ik wel blind op jouw smaak varen, maar dit onbekend object moet echt eerst geluisterd. Torrents doe ik niet aan. Was vanmiddag nog eventjes in een platenboerderij en loerde op deze artiest maar helaas: niets.
Wel tof hoe heerlijk enthousiast jij erover praat: "gevalletje buitencategorie"