Within Temptation - The Silent Force (2004)

Rock / Metal
Label: BMG

1. Intro (1:58)
  2. See Who I Am (4:51)
  3. Jillian (I'd Give My Heart) (4:47)
  4. Stand My Ground (4:28)
  5. Pale (4:28)
  6. Forsaken (4:53)
  7. Angels (4:00)
  8. Memories (3:51)
  9. Aquarius (4:47)
  10. It's the Fear (4:07)
  11. Somewhere (4:13)
  12. A Dangerous Mind * (4:16)
  13. The Swan Song * (3:57)
  14. Destroyed * (4:52)
  15. Jane Doe * (4:30)
0,5
dani schreef:
Een cd die ik maar zal proberen te vermijden, heb een gruwelijke hekel aan de muziek van Within. Verschrikkelijk kitscherig, lelijk.

Vindt ik ook

Ik vind het een heel mooi album, vooral door de sprookjesachtige melodieën.

Erg lekkere muziek!

ik vindt deze muziek subliem,er zit een zekere symfonie in wat men in de hedendaagse muziek niet altijd kan zeggen

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Vind dit toch een wat slap aftreksel van zijn voorganger. Ten tijde van de voorganger riep ik dan weer dat ik dat een slap aftreksel van The Gathering vond. Ironisch genoeg ga ik nu juist aan Mother Earth toch wel wat meer eigen waarde hechten. Bij deze kom ik niet verder dan 2*.

Overigens ben ik bij iedereen die dit wel geweldig vindt, toch benieuwd wat ze van dit album vinden.

Ik vind dit een heel goed album. De live-cd is ook heel goed, daar zingt ze fantastisch op!

avatar van Sinner
Mooi plaatje van een erg sympathieke band. De gitaren klinken bij momenten lichtjes moderner, en de muziek is er nog stukken bombastischer op geworden. Ben dan zeker ook benieuwd naar wat Within Temptation in de toekomst nog gaat doen.

Overigens vind ik het ook altijd wel lollig om te zien hoe negatief er altijd word gereageerd op bands die er voor de verandering wel in slagen om uit de underground te breken en commercieel succes te behalen. Plots is het dan "kitscherig", "fake", "slap commercieel", terwijl ze ervoor allemaal lekker hoog opliepen met diezelfde band. (en daar bedoel ik niet persé iemand op het forum mee, maar eerder bepaalde mensen uit mijn kennissenkring).

Die vergelijkingen met The Gathering gaan voor mij ook volledig mank. Beide bands hebben een zangeres en dat is het dan ook zowat geweest, want Anneke & Co. zijn de symfonische rock/metal al sinds How To Measure A Planet ontgroeid en liggen al dik een jaar of 6-7, mijlen ver van deze sound af.

avatar van Eddie
Sinner schreef:

Ik heb zelf hele stille hoop dat ze weer wat meer terug gaan naar hun roots. Verder heb ik ook niets dan lof voor deze band, ondanks dat ik er niet zo veel meer mee heb. Ik volg ze al sins hun eerste demo ergens in 96/97 (demo van de maand aardschok). Het is eigenlijk een beetje vreemd gelopen met WT, op het moment dat ze doorbraken met Ice Queen stonden ze eigenlijk op het punt om het vervolg van Mother Earth op te gaan nemen. Mother Earth was een enorm succes binnen de hardrock heavy metal scene, dus het top 40 succes kwam er daarna nog eens dik overheen, maar toen was de plaat al een hele tijd uit.

Ik vindt Memories helemaal het einde

Stompie88 schreef:
Ik vindt Memories helemaal het einde

Het enigste WT nummer dat ik verschrikkelijk vind.

Mother Earth zag ik ooit in de luisterpaal van Plato staan: ik beluisterde het en vond het goed genoeg om mee naar huis te nemen. Daar heb ik tot nu toe nog steeds geen spijt van. Groot was mijn verbazing dat ze een jaar daarna pas een grote hit scoorden (wat ik nog veel verbazingwekkender vond trouwens).
Toen dit album uitkwam vond ik het niet nodig om er aan te beginnen omdat ik het gevoel had dat één album van deze band genoeg was.
Dat gevoel kan ik nu wel beamen: ik heb dan nu eindelijk toch de opvolger beluisterd en het is inderdaad wat meer van hetzelfde. Iets gelikter misschien, maar dat vind ik niet eens storend.
Waarschijnlijk zal ik altijd sneller naar Mother Earth blijven grijpen. Dus het klopt wel een beetje: 1 album van Within Temtation is voor mij genoeg.
Neemt niet weg dat ik dit toch ook een aangenaam album vind.

avatar van nevyn
0,5
aERodynamIC schreef:
Iets gelikter misschien, maar dat vind ik niet eens storend.

Ik vind het wel storend. Ik moet zeggen dat haar stem er beter aan toe is, alsof ze meer geoefend heeft.
Het geheel is iets meer radiogeschikt denk ik. Ik kom niet verder dan 2,5*. Jammer.

avatar van platedraaier
ik vind deze plaat veels te glad en overgeproduceerd. Best wel jammer, de ideeen zijn leuk, maar ik mis de heavy gitaarsound. Af en toe gewoon de beuk erin zou leuk zijn.

avatar van Halloween
waar is de oude WT gebleven ik mis het zweverige gevoel wat ik had bij platen als Enter, en The Dance.

Helaas, de groep word commercieel.
Wat duidelijk te merken is aan de kwaliteit van het muziek.

avatar van HaWe
Nou ik vind anders Angels een geweldig nummer. Ook Stand My Ground (wat wel weer wat commercieler klinkt) vind ik goed te luisteren. En memories... Nee ik vind het goed!

dollie
Ik vind angels het beste nummer van de plaat, verder vind ik het gewoon spijtig dat ze per plaat commerciëler worden, mijn broertje heeft al hun platen en ik vind de eerste nog steeds de beste, nadien dalen de scores per plaat.

avatar van moedermaria91
Dit is mijn soort muziek niet...

Maar ik heb het album niet dus ik ga ook geen stem uitbrengen die berust op vooroordelen.

En ik snap ook niet wat die zangeres altijd staat te doen met haar armen bij optredens....

avatar van c-moon
Heb toch ondertussen mijn stem VERLAAGD, want nu ik het wat langer in huis heb.. zo geweldig vind ik het toch niet.. bovendien draai ik dit nog amper.... en heb ook niet de behoefte dat te doen.. Maar dat geldt eigenlijk ondetussen ook voor "Mother Earth" gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen...de verveling sloeg maw al wel heel snel toe...

Ergers zelfs, tegenwoordig als nog maar eens "Angels" of "Stand My Ground" op MTV/TMF of op de radio voorbijkomt heb ik al zoiets van.. "ah, nee he, daar zijn ze wéér"...

Hm.. Tja....

avatar van miss_gnr
c-moon schreef:
Knappe plaat, vind hem eigenlijk ook beter als voorganger "Mother Earth"

ik vind het een goede plaat mother earth ken ik niet echt behalve dan het gelijknamige nummer (wat ik overigens geweldig vind) ik heb ook onderlaatst de dvd van the silent force tour gekocht en ook die vond ik erg leuk.

avatar van miss_gnr
van mij krijgt hij 4*

miss_gnr schreef:
van mij krijgt hij 4*

ik sluit mij daar volledig bij aan ^^

avatar van Pinsnider
Heb gisteren in de auto deze plaat "mee" mogen luisteren en hoewel ik het muziakaal dik in orde vind heb ik me kapot geërgerd/ge-ergerd aan de teksten. Hoe platgetrapt en cliché wil je ze hebben..?? Ik heb het niet gehoord, maar ik verwacht dat "Take my hand, I'll take you to the promised land" er tussen moet hebben gezeten...
Toch bijzonder jammer, want ik denk dat als er iets meer aandacht aan de teksten werd gegeven (wat cryptischer, wat mij wel bij deze muziek leek passen) dit een beresterke CD was geweest!!

brecht geers
Pinsnider schreef:
ik heb me kapot geërgerd/ge-ergerd aan de teksten. Hoe platgetrapt en cliché wil je ze hebben..?? Ik heb het niet gehoord, maar ik verwacht dat "Take my hand, I'll take you to the promised land" er tussen moet hebben gezeten...

waarom zagen over de teksten? OK ,goede teksten zijn een voordeel maar slechte teksten zijn toch geen nadeel, het zijn maar teksten hoor. Het maakt toch niets uit waarover ze zingen , zolang ze maar niet belachelijk doen.
en daarbij: ik vind het wel nog redelijk goede teksten hoor , k heb al veel erger gehoord.

ik vind trouwens deze cd echt goed hoor, hard prefect afgewisseld met zacht. je word gewoonweg meegesleurd met de melodie. Zowel geschikt voor 's avonds laat als gewoon overdag om te beluisteren.

GROTE DOORBRAAK VOOR NEDERLANDSE GOTHIC METAL

Within Temptation werd bekend bij het grote publiek met het prachtige album "Mother Earth". De verwachtingen voor dit album waren dan ook hooggespannen.
Gelukkig heeft de bekendste Gothic Metal band van Nederland haar wachtende fans niet teleurgesteld. De sfeer op "The Silent Force" is bombastisch en
sprookjesachtig tegelijk. Er is niet bezuinigd op de produktie; zo maakte WT gebruik van een Russisch koor. De debuutsingel "Stand My Ground" werd een
klapper van een hit, en terecht. Het nummer is pakkend en meeslepend en de videoclip intrigerend. Ook de rest van de CD bevat bijna louter single-waardig
materiaal. De nummers bieden de nodige afwisseling, zo zijn er melodramatische tranentrekkers te vinden, maar ook knallende metal-songs. Het verwijt dat
WT te commercieel geworden is, is mijns inziens niet meer dan een loze kreet. Niet iedereen zit te wachten op loeiharde gitaren en grommende grunts die
meestal een goed nummer compleet verknallen. Hulde en we wachten met smart op meer!

Maartje Bronkhorst, Amsterdam

mooie cd. eigenlijk zijn alle liedjes mooi. zij kan ook zo mooi zingen (vind ik tenminste).

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
M.Bronkhorst schreef:
GROTE DOORBRAAK VOOR NEDERLANDSE GOTHIC METAL

als dit de grote doorbraak voor de nederlands gothic metal was, heeft Gary Moore de blues uitgevonden

avatar van vigil
Casartelli schreef:

en dat is niet zo begrijp ik

shappy1010
Nou puilt dit genre zoiezo niet echt uit van geniale bands en artiesten, maar in mijn opinie een van de meest waardeloze bands van het moment. Maak rock of maak shit, ga geen shit maken en het als rock verkopen.

En Gothic metal? Nou Disney-Gothic metal dan.

avatar van Snowblood
Ik heb Within Temptation nooit echt leren kennen tot ik een 3e cd nodig had voor de actie 3 voor 33 bij de van Leest en ik dus koos voor de voor mij nog tamelijk onbekende groep.

Ik waagde het erop, mede toch ook wel door de mooie gesealde hoes met veel info etc erbij.

Bij de 1e luisterbeurt vond ik het gelijk al lekker klinken. Warm, vol en melodieus en had al gelijk behoefte om de plaat snel weer te horen. Per luisterbeurt vond ik het beter worden en moet ik zeggen dat ik me ten onrechte heb afgesloten voor deze goede band.
Heb gelijk ook Mother Earth binnengehaald en ben toch wel trots dat deze band in het buitenland zeer bekend is.

Omdat elk nummer erg goed is geef ik 4,5*

avatar van Wib0__
De nummers die ze uitbrengen zijn aan het begin best leuk, maar beginnen na een tijdje al snel te vervelen..

Stand My Ground & Angels zijn de beste singles van dit album...

De rest zit er wat tussen in, matig/goed!