Karnivool - Sound Awake (2009)

Australiƫ
Label: Sony

1. Simple Boy (5:47)
  2. Goliath (4:38)
  3. New Day (8:21)
  4. Set Fire to the Hive (4:28)
  5. Umbra (7:51)
  6. All I Know (4:54)
  7. The Medicine Wears Off (1:50)
  8. The Caudal Lure (6:16)
  9. Illumine (5:13)
  10. Deadman (12:04)
  11. Change (10:47)
avatar van jellylips
Hell yeah, ik keek er ontzettend naar uit want dit album heb ik vorig jaar helemaal grijsgedraaid. Een ontzettend mooi, goed optreden van Karnivool was het op Lowlands. Beoordeeld door 3voor12 met een 4. Weet ik ook weer hoeveel waarde ik aan hun recensies moet hechten.

nicoot
Wow ik heb die recensie van 3voor12 gelezen. Ik kolkte van woede zeg! Al die pissed-off-reacties zijn meer dan terecht, wat een schijtrecensent! Meezingers, ballads? AVENGED SEVENFOLD? Loop toch zeiken man (dacht niet dat ik die uitdrukking als Belg ooit zou gebruiken ).

Heb ze gezien in de Melkweg vorige december en de energie spatte ervan af! Deze band overstijgt imho Tool met gemak. Een 4 op 10, dat houd je toch niet voor mogelijk... Zeer jammer.

nicoot schreef:
Deze band overstijgt imho Tool met gemak.

Antagoon
Gaat mij ook wat ver, maar wel beschouwd heeft Tool maar 2 fantastische platen afgeleverd en 2 aardige platen. Deze plaat is beslist beter dan die 2 aardige platen van Tool.

nicoot
Waar is het respect voor een mening gebleven? Er staat toch duidelijk 'imho' bij. Ik heb beide live gezien (Tool 2 keer), ik heb van zowel Karnivool als Tool alle platen en ik heb het meer voor Karnivool. De rijkere sound van 2 gitaren, een geschifte drummer à la Steve Judd, 6-snarige bassen en bijkomende geluidjes, xylofonen en compositorische huzarenstukjes om vingers bij af te likken... Tool is zonder twijfel zeer goed en wat ze met slechts drie instrumenten doen, is geniaal. Toch niet teveel pijn aan jullie schenen, mag ik hopen?

avatar van Bardt1980
Gezien je vorige post ben jij degene die het hier aan de schenen heeft. Ook ik heb beide bands live gezien en begrijp me niet verkeerd, ik vind dit album te gek, maar je vergelijkt 2 platen van Karnivool met 5 albums van Tool (Salival even niet meegerekend). Het is geweldig voor je dat je Karnivool beter vind dan Tool, die smaak mag je hebben. Maar ik vind zelf dat Karnivool qua originaliteit en variëteit (met name de zang) onder doet voor Tool.

Bardt1980 schreef:

't Is je goed recht hoor
De vorige post ging over die recensie, die eerlijk waar, toch echt niet representatief is. 4/10 zeg.

't Is je goed recht hoor

...daar ben ik het dan wel weer met je over eens

Antagoon
nicoot schreef:
Waar is het respect voor een mening gebleven? (...) Toch niet teveel pijn aan jullie schenen, mag ik hopen?

Nicoot, weet niet of mijn post van invloed was, maar ik heb zelf ook meer met Karnivool, want melodieuzer, maar daarmee niet perse beter dan (2 platen van) Tool.
Daarnaast was ik ook in de Melkweg en kan alleen maar beamen dat het concert geweldig was en me niet kon voorstellen dat ze faalden op Lowlands. Vrienden die ik heb gesproken deelden de 3voor12 mening ook al niet. 3Voor12 ligt imo in het verlengde van Pitchfork; als het geen indie of alternatieve electro is dan is het al snel niet goed. Checkdie sites dan ook alleen bij bepaalde genres.

Wat anders; volgens mij komt er een nieuwe plaat aan en die kan niet snel genoeg komen! Deze verveelt me na 100+ draaibeurten nog steeds niet en dat wil ik graag zo houden. Weet iemand al meer?

nicoot
Ik heb gesproken met Drew en de andere gitarist daar in de Melkweg, sympahtieke jongens en die zeiden me (toen al) dat ze er druk mee bezig waren. Ze zitten dus niet stil, maar konden er geen datum/periode op plakken. Ze zeiden er ook wel bij dat zeker geen 4 jaar meer wilden wachten voor hun derde, dus op dat vlak is het ten laatste (en waarschijnlijk) in 2012

avatar van feenah

Na de fantastische scores voor dit album, wil ik dit zo graag mooi vinden. Maar het lukt mij niet.
Ik vind de vorige melodieuzer.
Misschien een paar keer meer naar luisteren dan?

avatar van sander.h
Jazeker! En anders eens beginnen met All I Know en The Caudal Lure.

nicoot
Ik heb er toch ook een tijdje over gedaan. Mijn favoriete nummers zijn de twee laatste die ik eigenlijk altijd samen als '22 minuten' beluister. Misschien wat lang om mee te beginnen, maar o zo verdomd goed. Niet opgeven, feenah, yes you can!

avatar van Elliot
Het is onmogelijk om maar 3 favoriete nummers uit te kiezen, ze zijn allemaal zo goed!

avatar van kobe bryant fan
Geweldige plaat van Karnivool, de riffs zijn uitstekend en leunen soms tegen metal aan.
Ook de zanger is erg goed, mijn drie favorieten zijn: Simple Boy, New Day en Deadman.

avatar van Gloeilamp
Mooi dat je het goed vind Glenn!

Het album blijft me erg boeien, bedankt voor de tip nicoot!

Met veel plezier!

avatar van De NOS
Ik heb Themata goed veel gedraaid, die vind ik goed.

Maar na zeker 7/8 luister beurten slaat deze nog niet echt door.

Sound Awake vind ik minder, wat moet ik doen?

Ik heb trouwens wél Karnivool op Lowlands gezien. Ik had er nog nooit van gehoord maar vond het extreem goed! Dus die recensies kunnen de vuilnisbak in.

Ik vond het toen zo goed omdat ik er waarschijnlijk heel erg aan toe aan deze muziek was.

avatar van kobe bryant fan
Hem even laten liggen en na een paar maanden hem nog eens draaien.
Helpt echt.

nicoot
Een paar maanden is misschien nogal veel hé

Ik kon er ook niet metéén inkomen, maar na een tijdje is-ie toch wel beginnen groeien. En ik had ook Themata eerst gehoord en was er volledig weg van. Waar Themata nogal aanleunt bij punk en hardcore (vind ik), is de dynamiek en de variatie veel breder uitgesponnen op Sound Awake. Die twee slotnummers zijn voor mij de kers op de taart. De sound is veel rijker en progressiever, gelaagder en de aanpak (ze hebben er vier jaar over gedaan) is enorm ambitieus. De composities zijn minutieus uitgedokterd.

Let maar op, hij zal nog openbloeien!

avatar van kobe bryant fan
Punk & Hardcore? Dan moet ik dringende eens Themata luisteren, want ik kan me niet zo direct voorstellen dat ze Punk & Hardcore spelen. Bne alvast benieuwd!

kobe bryant fan schreef:

Ik ben niet zo héél bekend met het genre, maar alles is meer in de stijl van pakweg Set Fire to the Hive, veel drukker en met meer staccato stukken en minder emotionele zang van Ian Kenny, meer een uitdrukking van frustraties en woede, waardoor het allemaal rauwer gaat klinken. Die indruk heb ik toch, ondertussen wel al een jaar of twee geleden dat ik Themata gehoord heb...

avatar van Leeds
Echt wel een heel goeie plaat. Veel variatie ook. Een verrassing

avatar van odi
odi
De NOS schreef:

Die recensies, met name die van 3voor12 sloegen idd nergens op, wat een fantastisch optreden was dat zeg !!!

avatar van Bardt1980
Ik moet eerlijk zeggen dat, naarmate ik dit album vaker heb beluisterd, de emotionele zang van mr. Kenny mij steeds meer gaat tegenstaan. Het is zeker wel een goede zanger, maar de emo ligt er wat mij betreft wat te dik bovenop. Het mag mij allemaal net wat rauwer, wat meer scherpe randjes. Muzikaal gezien staat deze plaat nog wel als een huis.

Toch maar een halfje eraf...

avatar van Mindscapes
Nieuw album 'Asymmetry' komt uit op 19 juli - 14 songs - 67 minuten - 21 oktober in de Melkweg, Amsterdam - 23 oktober in de AB, Brussel

DOLLE VREUGDE EN ABSURDE DANSPASJES TEN HUIZE NICOLAS!

avatar van Don Cappuccino
De releasedatum van het nieuwe album in Australië is inderdaad 19 juli, in Europa komt hij volgens mij later uit. Hier wordt later meer over bekend gemaakt.

De twee nieuwe nummers die ik heb gehoord vond ik degelijk maar meer eigenlijk niet.

avatar van Henjo
The Refusal was er zwak ja maar 'We Are' is steengoed! dat schept verwachtingen voor dit album, ik heb er vertrouwen in dat het Sound Awake gaat evenaren.

avatar van legian
Na het horen van We Are toch maar besloten om hier eens wat van op te zoeken, en gelukkig hadden ze in het platenhuis dit album liggen. Dus die heb ik meteen maar even beluisterd.
En wat een geweldig album is dit zeg.
Zal binnenkort het hele album nog eens goed beluisteren.

achteraf blijkt dat ze dit niet verkopen en dat ik dus mazzel had dat ze deze nog hadden liggen, heb meteen de nieuwe maar besteld.

Wat ik me wel afvraag is hoe je Karnviool eigenlijk uitspreekt? dat wisten ze daar ook niet.

avatar van Mindscapes
legian schreef:

Ik denk Karnivoel (met lange ooeeee) zoals 'Tool', wat de muzikale gelijkenis die vele mensen maken, nu nog treffender maakt met zo'n bandnaam
Ik herken me in jou zo'n 3-4 jaar geleden, al heeft het hier wel langer geduurd voor ik dit album vatte (weken en weken zelfs!). Sindsdien gaat er geen week voorbij zonder dat ik dit beluister. Werkelijk magistraal album - je ontdekt telkens weer iets nieuws. Elk lied is er pal op. Voorganger Themata is iets drukker, maar compositioneel ook erg sterk (nog integraal geschreven door gitarist met donkere baard Drew Goddard; Sound Awake daarentegen is een echt "bandproduct"). Themata is misschien nog het best vergelijkbaar met 'Set Fire To The Hive' op deze hier!

Niet voor niets de nummer 2 in mijn Top 10 sinds jaar en dag En Asymmetry heb ik zelfs nog niet gehoord wegens tijdsgebrek. Toch maar even doen...